Depeche Mode - Delta Machine (2013)

Pop / Electronic
Label: Columbia

1. Welcome to My World (4:55)
  2. Angel (3:57)
  3. Heaven (4:05)
  4. Secret to the End (5:12)
  5. My Little Universe (4:24)
  6. Slow (3:45)
  7. Broken (3:58)
  8. The Child Inside (4:16)
  9. Soft Touch / Raw Nerve (3:27)
  10. Should Be Higher (5:04)
  11. Alone (4:29)
  12. Soothe My Soul (5:22)
  13. Goodbye (5:04)
  14. Long Time Lie * (4:22)
  15. Happens All the Time * (4:20)
  16. Always * (5:07)
  17. All That's Mine * (3:24)
  18. Heaven [Live] * (3:52)
avatar van Gloeilamp
En daar komen Asaf Avidan, Alt-J en Band of Horses nog eens bij! Ik zal er in ieder geval bij zijn

jerome988 schreef:

Een dagje Rock Werchter is toch ook niet verkeerd? Met Editors aansluitend aan Depeche Mode!

Dan ben ik met vakantie

avatar van nelis
Echt een geweldig nummer, Heaven!!

avatar van sjoerd148
Heaven en Angel zijn prima DM singles. Ben erg benieuwd naar de rest van het album.
Nu maar hopen op een concert in Nederland

avatar van JAD
JAD
'Heaven' heeft toch wel erg dicht bij 'While my guitar gently weeps' van the Beatles gelegen.

avatar van Mr. B
Heaven had ook zo op het laatste Soulsavers album kunnen staan.

avatar van dacide
Heaven staat in duitsland al op nummer 2 hoorde ik (hitparade). In Nederland nog niet eens in de top100.

avatar van sjoerd148
Wellicht nog even geduld... er is nog hoop;
Ik zag dat Gerard Ekdom tijdens Toppop 3 nog aandacht besteedde aan Heaven.
De single werd gepresenteerd en een fragment van de clip was te zien.

Al zullen de verschillende hitlijsten me verder een zorg zijn, maar dat terzijde.

lennon schreef:

Hier horen "we" liever Frans Bauer en Jannes

Erg vreemd inderdaad, bij onze Oosterburen zijn ze ongekend groot. Ik merk ook in mijn omgeving dat mensen het wel van naam kennen maar als ze een song moeten noemen van DM haken ze af. Onbegrijpelijk dat zo'n grote band zo wordt ondergewaardeerd in dit land.

avatar van pureshores
nope, het gros kent alleen Just can't get enough of Enjoy the silence

En daarom slaan ze ons nogal eens over tijdens tours.

lennon schreef:

Hier horen "we" liever Frans Bauer en Jannes

Met alle respect, maar zo goed is Heaven toch ook weer niet? Als het van een onbekend bandje was geweest, had ik er na de eerste luisterbeurt nooit meer naar omgekeken.

pureshores schreef:
nope, het gros kent alleen Just can't get enough of Enjoy the silence

Just can't get enough, zo'n beetje het minste nummer van DM als je het mij vraagt, kun je nagaan...De Celtic supporters hebben er dan weer wel een leuke variatie op gemaakt

avatar van sierrra
herman schreef:

Inderdaad. Sinds Ultra hebben de heren weinig memorabels meer gemaakt. De diehard fans weten de albums daarna nog wel te waarderen maar veel nieuwe fans zullen ze hiermee niet trekken. Daarmee zeg ik niet dat dit een slecht album is, echter een nummer als Heaven is als single toch niet sterk genoeg om de kar te trekken. Beetje hetzelfde zie je met Duran Duran. Laatste album is weing mis mee, maar scoren doet het niet echt. Heel af en toe hoor je eens een nieuwe single maar daar blijft het helaas dan wel bij.

Depeche Mode heeft naar mijn mening in het verleden wel vaker verkeerde single-keuzes gemaakt. Een goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld voor het album "Playing the Angel", het album zelf vind ik weer 1 van hun sterkste van de laatste 10 jaar, sterker nog het behoort tot 1 van mijn DM favorieten. Als ik op de single was afgegaan was mijn enthausiasme niet zo groot geweest als nu ik de hele cd ken, en het album toch maar zeer snel aangeschaft destijds vanwege de vele lovende recensies destijds.
Helaas vind ik het album "Exciter" en "Sounds of the Universe (hun laatste) enigzins tegenvallen en dan metname "Exciter".
Ik hoop dat we terecht uit kunnen kijken naar "Delta Machine".
De eerste single vind ik best redelijk maar ik hoop dat de nieuwe cd toch nog wat meer verassingen bied en wat mij betreft ook weer eens wat pittige pakkende songs heeft, zoals ze dat vroeger ook zo goed konden.
Uit een interview met David Gahan heb ik begrepen dat het een soort mix is van albums als "Violator" en "Songs of faith and Devotion", maar dan met vernieuwende en bluesy elementen er in.
Als dit zo is dan kijk ik hier met veel plezier naar uit.

avatar van vigil
SoundWave schreef:
Als dit zo is dan kijk ik hier met veel plezier naar uit.

Anders ik wel, twee 5 sterren albums bij mij. als het ook maar enigszins in de buurt komt is het al meegenomen. Ook ik deel de mening van sierrra dat DM nog steeds aardige albums uitbrengt maar het echt geniale er wel vanaf is.

Overigens vind ik de laatste Duran Duran dan wel weer een stap in de goede richting.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Angel & Heaven intussen beluisterd, klinkt prima maar ik ben zeer benieuwd of ze met dit nieuwe album het hoge niveau van Violator & Songs Of Faith and Devotion gaan halen.

avatar van dacide
Ik ben ontzettend groot liefhebber van DM... Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het vermoeden heb dat de 'oude' DM creatiever was. Denk dat dit grotendeels door de beperking van de hardware van destijds komt. Dan MOEST je wel creatief uit de hoek komen qua geluiden. Denk b.v. aan het live-recorden van percussie shots op People are People etc.

Op vandaag de dag, met alle technieken en software, is het niet perse nodig om het uiterste uit je creativiteit te halen (lijkt het)

avatar van Castle
Ik hoop het niet een kloon van Violator/ Songs of faith... wordt, Heaven kan mij nog na meerdere luisterbeurten niet raken.
Vaak zie je artiesten hun beste werk willen evenaren en dan "krampachtig"gaan overproduceren wat de (vorige reaktie goed verwoord) creativiteit kost en de vonk niet mee geeft.

dacide schreef:

Toch denk ik dat dat het gemis van Alan Wilder dat creatieve is wat men mist sinds 1995.

Vind de albums nog steeds zeer goed te verteren en geniet ervan, maar dat geniale van bijvoorbeeld Violator en Devotion zijn naar mijn idee toch deels te danken aan Wilder.

Zijn inbreng was blijkbaar net de kers op de cake...

Maar.. ik vind de composities van Gore en Gahan nog steeds erg sterk, en hun samenzang is super!

Ik vind Heaven een mooie voorbode, en is naar mijn idee een soort verlenging van wat Dave met Soulsavers deed vorig jaar. (toch het beste album van 2012 voor mij)

Dat Alan Wilder Depeche Mode ooit heeft verlaten is nog steeds zonde.
Vorig jaar werkte Gore nog samen met Vince Clark, en ik had stille hoop in een voortzetting van die samenwerking.
Heaven is net zoals de eerste single van het vorige album; Wrong sterk.
Maar voor mij blijft Depeche Mode ook een band die het goed deed vanwege de prachtige clips van Corbijn op MTV, met daarop ook de Euro Charts, waar ze goed scoorden.
Die combi maakte het wel af.

avatar van lennon
Wilder heeft ook mee gespeeld met de laatste shows van de Tour of the universe.. Toen hoopte ik dat ie de smaak weer te pakken zou krijgen... helaas niet gebeurd

avatar van dacide
Het vertrek van Wilder betekende daarmee ook het vertrek van een muzikaal brein die klassiek geschoold was.
Gahan, Gore en Fletcher hebben een meer dan prima muzikaliteit... Maar zijn niet klassiek geschoold.

Castle schreef:

Stiekem hoop ik dat wel eigenlijk, want dat zijn veruit hun 2 beste albums en ook de style die ik het tofst vind van DM. Al mag er best wat vernieuwing in natuurlijk. Maar als ze met zo'n kwaliteit aankomen ben ik al heel tevreden.

avatar van WesleyX16
Gahan zei dat hij geïnspireerd was door het Soulsavers project. Misschien gaat het album die kant op?!

WesleyX16 schreef:

Graag!

avatar van demoman
Kom maar op met dat album! De vinylversie is al besteld, de tickets voor Werchter zijn binnen....

avatar van devel-hunt
Heaven, ik vind het wel wat saai, weinig spanning. Wel mooi gezongen, maar dat moet ook verbloemen dat het een matige compositie is.
Ben benieuwd naar de cd, dat dan wel weer.

avatar van WesleyX16
Dit vind ik een zeer geslaagde album. De vorige 2 albums vond ik iets aan de degelijke kant. Maar dit album weet me direct te boeien. Misschien vind ik hem wel beter dan Ultra. Het heeft in ieder geval net als Ultra een donkere sound.

Ze hoeven wat mij betreft nog lang niet met pensioen.