Depeche Mode - Delta Machine (2013)

Pop / Electronic
Label: Columbia

1. Welcome to My World (4:55)
  2. Angel (3:57)
  3. Heaven (4:05)
  4. Secret to the End (5:12)
  5. My Little Universe (4:24)
  6. Slow (3:45)
  7. Broken (3:58)
  8. The Child Inside (4:16)
  9. Soft Touch / Raw Nerve (3:27)
  10. Should Be Higher (5:04)
  11. Alone (4:29)
  12. Soothe My Soul (5:22)
  13. Goodbye (5:04)
  14. Long Time Lie * (4:22)
  15. Happens All the Time * (4:20)
  16. Always * (5:07)
  17. All That's Mine * (3:24)
avatar van Lontanovicolo
Ik heb deze CD de afgelopen periode geluisterd en vind het niet slecht maar ook word ik niet verrast. Sluit me aan bij het commentaar van "Stoepkrijt" niet slecht maar om eerlijk te zeggen had ik hier meer van verwacht.

avatar van RogerV
Heb hem ook een sgeluisterd. Vind hem wel aardig maar op een of andere anier pakt het me niet echt.

avatar van zamozen
Inderdaad een groeibriljant, erg goede album van DM.
Pakte mij aanvankelijk ook niet.

Yann Samsa
Opener Violator: World in my Eyes, opener Delta Machina: Welcome to my World. En toch wel wat dezelfde opbouw, structuur, sfeer en zo. Of beeld ik me dat nou in?

De titel doet dat vermoeden opwekken, maar qua structuur vind ik de songs totaal verschillend.

avatar van bommel
Ik heb nooit iets gehad met Depeche Mode, maar deze CD vind ik prachtig.
Vooral Heaven, Broken en Should be Higher klinken fantastisch.
Misschien moet ik toch maar eens eerdere muziek van Depeche Mode gaan opzoeken

avatar van TEQUILA SUNRISE
Nu na enkele luisterbeurten begint het album me al veel beter te bevallen, het probleem met mij en Depeche Mode is dat ik alle albums na 1993 verschenen vergelijk met het topkwartet Some Great Reward, Music For The Masses, Violator & Songs Of Faith & Devotion.
Helaas heeft de band dat niveau niet meer kunnen bereiken maar heeft het mijns inziens ook nooit een slecht album afgeleverd.
Ik heb alle 13 platen van ze in de kast staan en het wordt toch eens hoog tijd om het Depeche Mode oeuvre door te spitten en op MuMe van een beoordeling te voorzien.
Echte knallers van dit album vind ik Secret To The End, Broken, Shoul Be Higher, Soothe My Soul & Always.
Dave Gahan is goed bij stem en de donkere synths klinken vertrouwd.
Jammer van de miskleun van Martin Gore met The Child Inside want dat vind ik peroonlijk het minste nummer van het album.
My Little Universe & Slow doen mij ook nog niet erg veel maar mogelijk dat dat nog veranderd.

avatar van freddze
Mijn uiteindelijke verdict na een luisterbeurt of dertig (van beste naar slechtste nummer):

Broken (10/10): Gewoonweg schitterend! Met gevoelige Cure-esque gitaren en een tekst die me ligt. Jammer dat er maar één nummer van de plaat het maximum van de punten haalt.

Secret to the End (9/10): Heel goed nummer. Dave zijn stem is op dit nummer dan ook topklasse! Ongelofelijk gevoelig en gevarieerd.

Heaven (9/10): Ook nog heel goed. Perfect als single. Lange tijd vond ik dit het beste nummer van de plaat.
---
Should Be Higher (8/10): Muzikaal misschien wel het beste nummer van de plaat.

My Little Universe (8/10): Bevalt me wel, een kale uitvoering maar toch met het nodige pit.

Welcome To My World (7/10): Niet de beste albumopener ooit, maar wel nog het zesde goede nummer van de plaat.
---
Alone (6/10): Is nog het beste van de matige nummers ; er zit wel spanning en doorleefdheid in het nummer, maar het verveelt mij elke luisterbeurt iets meer en is intussen ook een skip-nummer geworden.

Soft Touch / Wrong Nerve (6/10): Probeert nummers van op Songs of Faith & Devotion naar de kroon te steken, maar heeft veel minder massa dan gelijk welk nummer op SOF&D.

Angel (5/10): Ongelofelijk dat dat een single is Matig nummer, net niet gebuisd.
---
Soothe My Soul (4/10): Dit is nog zo'n favoriet van iedereen, maar ik begrijp dat helemaal niet. Totaal geen inhoud, dit nummer.

Slow (3/10): Saaaai!!

Goodbye (2/10): Nog saaaaaaaier! Wat een gezaaaag is me dat toch. Ik val erbij in slaap!!

The Child Inside (1/10): Ik ben nooit echt fan geweest van de zang van Gore, maar dit nummer is écht tenenkrommend slecht. Het begint als een mislukte musikale ode aan 'A Different Corner' van 'Wham!' en dan volgt een hoop gezaag van Gore.

Cijfer: 78/130 -> 60% dus dat zou 3* moeten zijn, maar aangezien de helft van de plaat toch wel niet slecht is maak ik er 3.5* van, maar dan wel een krappe 3.5*.

avatar van brajoapau
brajoapau (moderator)
Nu het album goed en wel is ingezonken bij me, zie ik toch af van 5*, want er zijn toch enkele nummers die ik skip, n.l. "Broken" en "The Child Inside".
Ik blijf echter nog steeds bij m'n eerdere standpunt dat dit hun beste werk is sinds "Ultra", en 4* is ook best nog wel méér dan een voldoende.
Ook nog even meegeven dat ik de albumhoes veranderd heb, want de vorige komt toch niet overeen met wat we in ons bezit hebben.

avatar van Booyo
Het trio Angel, Heaven en Secret to the End is echt té gek.

avatar van Korreltje Zout
Ik vind het album inmiddels best te pruimen. Echte stampers zoals I feel You, Wrong, en Personal Jesus staan er niet op. Wel twee regelrechte draken ("The Child Inside", "Broken").

Na een flink aantal luisterbeurten, kan ik dit album eindelijk beoordelen.
Zeker is dat dit weer eens een echte DM-plaat is geworden met invloeden van SoFaD en Ultra.
2 albums die mij altijd al goed wisten te bekoren.

Het album begint met een lekkere opener, geen topper, maar wel een lekker nummer om in de sfeer te komen (Welcome to My World).
Dan komt Angel Angel, hier moest ik even aan wennen maar nu vind ik dit ook een lekker nummer,
Toen kwam single Heaven, wat ik eerst maar een matige ballad vond, maar die inmiddels steeds sterker wordt.
Het hypnotische Secret to the End vormt het eerste hoogtepunt van het album voor mij, gewoonweg prachtig.
My liittle Universe is een kalme song die even sfeer schept en een rustpunt in de plaat geeft.
Slow is een bluesy nummer wat ik wel lekker vind.
Dan komt Broken, wel een lekker nummer maar ik heb steeds het idee dat hierin een echte topper schuilt die er (nog ?) niet uitkomt.
Het volgende rustpunt is The Child Inside wat echt een nummer is wat je verafschuwd of mooi vindt. Ik val in de laatste categorie.
Het rauwe Soft Touch / Raw Nerve volgt die de plaat in de stemming brengt voor het kwartet toppers dat volgt.
Beginnend met de nieuwe single Should Be Higher, waarvan ik hoop dat de nederlandse radio deze eens oppakt zodat het grote publiek er ook mee kennis kan maken.
Alone vind ik een heerlijk nummer en is in mijn ogen een van de toppers.
Dan komt Soothe My Soul, waarvan ik het zo jammer vind dat deze op de nederlandse radio (in tegenstelling to de belgische radio) nooit gedraaid is.
Van deze plaat zullen ook prachtige remixes komen.
Goodbye is een perfecte afsluiter van een van de beste albums van Depeche Mode ooit.
Een album wat altijd een goed niveau haalt en soms naar topniveau uitschiet.

avatar van DjFrankie
Raar wij vinden hier het beste nummer op de bonus staan,
All That's Mine. Toch wel een misser van degene die de tracklist heeft gemaakt.

avatar van brajoapau
brajoapau (moderator)
DjFrankie schreef:
Toch wel een misser van degene die de tracklist heeft gemaakt.

Je kan ook je "persoonlijke" tracklist samenstellen, zoals ik enige tijd geleden gedaan heb.
Dit is m'n perfecte "Delta Machine" zonder "skip" nummer.

1 Welcome to My World
9 Long Time Lie
10 Alone
11 Soothe My Soul
12 Goodbye

Mijn "persoonlijke tracklist "zou op een 12" passen. Na Songs of The Universe, wat een diep droef tranendal, leken the Basildon Boys de weg een beetje terug te hebben gevonden. Een lange autorit en één cd slechts hielpen me daarvan af.

Deze is beter dan z'n voorganger, maar that's all - veel middelmaat. w.o. het veelgeprezen Heaven, wat een matige compositie.

Misterfool
Grappig ik heb juiste een totaal omgekeerde reactie. Ik vind alleen violator beter , want net een stukje puntiger, maar dit album bevat geen slecht nummer. Ik wil op den duur mischien zelfs wel verhogen naar 5*

Misterfool schreef:
Grappig ik heb juiste een totaal omgekeerde reactie. Ik vind alleen violator beter dan dit album, want net een stukje puntiger, maar dit album bevat geen slecht nummer. Ik wil op den duurmischien zelfs wel verhogen naar 5*

Opnieuw draag je je naam met ere - ik zou er nl niet trots op zijn een negatief te zijn van ene mjuman, tenzij je een dia bent want die is positief in se.

Ik vind dit gewoon een écht mindere plaat, na min. ca 20 - 25 draaibeurten; ik skip steeds meer en steeds vaker. Het verrast me niet en ik vind Gahan absoluut minder klinken dan op Soulsavers - The Light the Dead See (2012)

Beoordeel Depeche Mode niet alleen ahv deze, zijn voorganger en Ultra - da's gewoon de K3 van DM

Misterfool
Ik ken de Depeche Mode van het debuut tot en met "songs of faith & devotion". Van de recentere albums heb ik een meerderheid van de nummers beluisterd, maar ik ben nog niet er aan toegekomen om elk album in zijn geheel te ondergaan De drie best gewaardeerde albums heb ik zelfs op CD en ik draai ze nog regelmatig. Toch, vind ik dit een van de beste van Depeche Mode. Ach, dan maar mijn naam met verve dragen. In mijn jaarlijstje wordt dit waarschijnlijk numero 2, net achter Steven Wilson.

Ik snap overigens niet dat men zo lauw reageert op deze plaat. De band klinkt herboren, gepassioneerd en levendig. Het is haast alsof Dave Gaham nu toch echt een punt achter zijn drugsverleden heeft gezet. Er nog eenmaal tegen aan zullen ze wellicht gedacht hebben.... Delta machine indeed!

Edit: Should be higher op hoog volume

avatar van Madjack71
Depeche Mode draait nog steeds mee en getuige dit Delta Machine niet onverdienstelijk. Het klinkt niet meer zo onderscheidend als in de jaren tachtig begin negentig. Ze klinken wat meer doorgewinterd en rustiger, dat zal de leeftijd wel zijn. Het is gewoon een degelijk album, zonder echt al te veel nummers die eruit springen.

avatar van pureshores
en de nummers kwamen er gisteren een beetje ongemerkt voorbij tijdens het concert in Ziggodome:
Welcome to my world
Angel
Slow
Heaven
Should be higher
Zeker geen key album maar dat hoeven ze toch niet meer te bewijzen. Heaven had prima visuals maar het nummer is niet bijzonder genoeg naar mijn mening.

Should be higher zal in Nederland de top 100 ook wel weer niet halen ben ik bang

avatar van sjoerd148
Klopt wel wat je schrijft.
Ik had bijvoorbeeld ook Broken of Secret to the End graag op de setlist zien verschijnen.
Het nieuwe album was ook niet ruim vertegenwoordigd. Van Ultra en SotU zelfs helemaal niks.
Die versnelling in Angel vond ik live wel erg goed gister.

avatar van WesleyX16
Ik heb hem vandaag weer gehoord. Het is een heel sterk, maar degelijk album. Ik vind The Child Inside iets minder dan de rest. Maar echte uitschieters staan er niet op, zoals op oudere albums (jaren 80 en 90) wel te horen was. Je kan zeggen dat ik 16 favoriete nummers heb op dit album.

Oh ja het enige minpuntje op dit album is dat ik iets teveel het woordje Soul hoor op dit album. Maar daar kan je toch niet aan storen, toch?! Maar het valt me wel telkens op...

avatar van orbit
Een aantal nummers klonk wel okee tijdens het concert. Misschien dat ik hem eens ga beluisteren. Ik was eigenlijk een beetje klaar met DM na Ultra.. maar het blijft natuurlijk wel een van mijn favoriete bands.

Je kan me gerust een grote fan noemen van Depeche Mode, ik heb de meeste albums van hen thuis liggen. Maar de laatste jaren, als er een nieuw album uitkomt, heb ik niet de behoefte om deze meteen te willen beluisteren, zoals ik bijvoorbeeld wel heb bij een nieuw album van de Pet Shop Boys : dan kan ik niet wachten om deze in zijn geheel te beluisteren.
De reden : Alle laatste albums (te beginnen met Exciter) vind ik in zijn geheel gewoon geen goede albums. Er staan een hoop zwakke nummers op. Ook op dit album : de meeste nummers zijn gewoon 'zaagnummers'. De sound van Depeche Mode bevalt me veel minder dan vroeger. Het irriteert me bijvoorbeeld ook dat op praktisch alle nummers Martin Gore het nodig vindt om op de achtergrond Dave Gahan bij te staan met een tweede stem. Gore heeft zeker ook geen slechte stem die in bepaalde nummers goed tot zijn recht komt (A question of lust, Somebody, Home..) maar als tweede stem vind ik het vaak onnodig en hoogst irritant.

franktalus schreef:

Ik vind dit juist prachtig!

Kan geen genoeg krijgen van die man zijn stem! Ook niet als het een 2e stem is.

Het album begint kei sterk met een heerlijk geluid en naar mijn mening zwakt het nergens af in de andere nummers. Heerlijk album waar ik echt geen genoeg van kan krijgen! Hopelijk kan ik ze binnenkort eens live zien, ze staan zeker hoog op m'n must-see lijstje.

yeahgot2be schreef:

Ze waren hier in december 2013. ZIe ze voor deze tour niet zo snel meer terug komen eerlijk gezegd.

Maar je hebt gelijk, het is een must see!!Bij deze tour is vooral Dave erg in vorm!! (Martin eigenlijk altijd wel..)

lennon schreef:

Ik moet schaamtevol toegeven dat ik ze in augustus 2013 had kunnen zien op Pukkelpop, of eigenlijk heb ik ze gezien.... Maar dan helemaal achteraan, toen had ik nog niet door hoe ontzettend vet ze live zijn! De volgende keer als ik de kans krijg sta ik zeker ergens vooraan!

Onbegrijpelijk dat juist dit album het hoogste; 3e plek scoorde van alle Depeche Mode albums in de Nederlandse Album Top 100.