Kate Bush - Aerial (2005)

Label: EMI

1. King of the Mountain (4:53)
  2. Pi (6:09)
  3. Bertie (4:18)
  4. Mrs. Bartolozzi (5:58)
  5. How to Be Invisible (5:32)
  6. Joanni (4:56)
  7. A Coral Room (6:12)
  8. Prelude (1:26)
  9. Prologue (5:42)
  10. An Architect's Dream (4:50)
  11. The Painter's Link (1:35)
  12. Sunset (5:58)
  13. Aerial Tal (1:01)
  14. Somewhere in Between (5:00)
  15. Nocturn (8:34)
  16. Aerial (7:52)
avatar van Rinus
Ik heb dit album jaren links laten liggen. Toch maar eens gekocht en het nu een paar keer beluisterd. En dat valt helemaal niet tegen. Een oudere en gerijpte Kate is hier te oren. Geen rare experimentjes meer en haar stem klinkt nog steeds erg goed. De nummers zakken echt nergens door het ijs en het album is een mooie luisterplaat geworden.

Eindelijk een heruitgave op vinyl in november.

lennon schreef:
Eindelijk een heruitgave op vinyl in november.

Maar met 3* als beoordeling zal je daar toch niet heel erg naar uitgekeken hebben?

Ik dus wel: stond heel hoog op mijn wenslijstje.

aERodynamIC schreef:

Ik dus wel: stond heel hoog op mijn wenslijstje.

Ik vind het geen slechte plaat, maar wel té lang, dus als geheel zeker niet boeiend genoeg om hoger te geven.
Is dat dan een voorwaarde om de lp niet te mogen kopen?

Ik denk dat het juist een verademing is om kortere LP kanten te kunnen luisteren.

lennon schreef:

Is dat dan een voorwaarde om de lp niet te mogen kopen?

Dat zie je me toch niet schrijven????? Ik kan me alleen voorstellen dat dit nu niet een reissue is waar je enorm op zit te hopen als je er niet veel mee hebt. Dat je het koopt om wat voor reden ook (bij mij vaak compleet maken van een discografie) is wat anders.
Ik keek er smachtend naar uit, juist omdat ik het zo'n sterke Kate Bush vind.

Ter vergelijk: Red Shoes en Director's Cut ben ik ook heel blij mee als reissue, maar daar keek ik nu niet zo naar uit.

aERodynamIC schreef:

Ik keek er smachtend naar uit, juist omdat ik het zo'n sterke Kate Bush vind.

Ik hoef zeker niet alles van haar te hebben. The dreaming heb ik altijd ik links laten liggen. Ook the red shoes hoef ik ondanks de Prince link echt niet te hebben.
Aerial vind ik dan wel weer interessant genoeg om wel aan te schaffen, omdat het, zoals ik al noemde, wel een goed album vind. 3 sterren is dan ook geen onvoldoende toch?
Het zal je verbazen, maar ik heb vaak zat gekeken naar een originele, alleen die waren me té duur. Nu heb ik de kans om er één te kopen voor 25 euro, en dus vind ik dat wel leuk nieuws.

De prijzen voor Aerial zijn (zoals bij heel veel albums die geen reissue hebben gekregen) buitensporig. Ik ben er dus erg blij en het nieuws kwam uit het niets.

Die boxen vind ik echt te prijzig. Ik hoef ook geen remastered versies van albums die ik al op vinyl en cd heb (vinylversies komen ook echt uit mijn eigen tienerjaren dus daar speelt ook wat sentiment mee).
Tenzij het kwalitatief zo enorm goed is..... misschien in een heel gekke bui (het is wel Kate Bush)

Ja, zeker. Inderdaad dure boxen, Maar Kate verkoopt... en het is bijna kerst

De laatste releases zijn natuurlijk de meest interessante voor velen omdat die nu weer los te koop zullen zijn.

Alleen de extra's moet je als box kopen. Sowieso wel raar dat ze die als één box verkopen en niet per plaat in één losse box (zoals bij Bowie) waardoor de completist echt wordt verleid tot aankoop van alle boxen.

Ook raar dat de laatste live plaat niet bij de vinyl release zit, maar wel bij de cd.

En de extras.... niet eens compleet...

De extra's verre van compleet, maar dat is wel de enige box die ik ga aanschaffen (voorlopig althans). Voor de rest worden het drie losse releases waaronder Aerial als grote favoriet.

Ik vind vooral cd 1 erg sterk, 2 tegen het langdradige aan.
Eigenlijk zit deze qua opzet wel in het verlengde van Hounds of Love, eerste gedeelte meer hitgevoeliger, vervolgens een soort van conceptverhaal.
Alleen bij Hounds of Love is dat laatste een aanvulling, bij Aerial heb ik de indruk dat deze plaat sterker zou zijn geweest zonder cd 2, beter dan Red Shoes en Sensual World.
Haar kerstalbum 50 Words of Snow is vooral lekker rond de kerst, op dat gebied is die wel geslaagd, maar zal ik verder niet snel meer opzetten.

avatar van bawimeko
Binnenkort niet alleen diverse (vinyl-)boxsets, maar ook een nieuw geremasterde (neem ik aan) versie van dit fraaie album!

avatar van meneer
Ik verheug mij meer op een visuele uitgave. Dat zou nou eens mooi zijn. Bij Kate gaat het visuele altijd mooi samen met het muzikale. Maakt het meer kunst zoals zij dat alleen kan.