Kate Bush - Aerial (2005)

Label: EMI

1. King of the Mountain (4:53)
  2. Pi (6:09)
  3. Bertie (4:18)
  4. Mrs. Bartolozzi (5:58)
  5. How to Be Invisible (5:32)
  6. Joanni (4:56)
  7. A Coral Room (6:12)
  8. Prelude (1:26)
  9. Prologue (5:42)
  10. An Architect's Dream (4:50)
  11. The Painter's Link (1:35)
  12. Sunset (5:58)
  13. Aerial Tal (1:01)
  14. Somewhere in Between (5:00)
  15. Nocturn (8:34)
  16. Aerial (7:52)
Kate Bush - King of the Mountain - Official Music Video - YouTube

Volgens mij als je Kate Bush belt kan zij jou zo vertellen wat je het komende jaar te wachten staat.

Heb alleen haar nummer niet helaas.

Een of andere gozer met een snor die al sinds jaar en dag met de scepter zwaait daar.

Jammer.

avatar van Deranged
Voor mij kent dit album geen seconde waar het gehoor zich niet in extatisch behaaglijke zin onder handen genomen ziet.

Dus de volgende voltreffer op mijn lijstje lijkt mij een feit.

It is my favourite piece
It's just great

avatar van Deranged
Ik hou het niet droog bij bovenstaande quote, alleen al als ik er aan denk niet en zou je niet eens kunnen zeggen waarom dit eigenlijk is.

Zou het niet weten.

Het is gewoon geweldig.

Denk ik.

De manier waarop ze dit brengt is een van de vele momenten van absolute perfectie die haar carrière naar het schijnt heeft gekend.

avatar van Deranged
Dit album omvat werkelijk de gehele aarde de zeeën de val van het licht op het land en de neerdaling van haar schaduw.

Het is allicht het meest alomvattende muzikale werk dat ik hoorde.

avatar van Tony
Deranged schreef:

Het is allicht het meest alomvattende muzikale werk dat ik ooit hoorde.

Je hebt het behoorlijk zwaar te pakken met die Kate Bush, Deranged.... Prima, fijn dat haar muziek jou purpose en direction in het leven bieden. Je kunt het gebruiken.... Pas je wel een beetje op dat je niet richting extremisme gaat, jongen? Extremisme is nooit goed, he?

avatar van Deranged
Ik vind het gewoon mooi.

avatar van Deranged
De zin die ik heb geschreven is gewoon spot on als je ook daadwerkelijk naar het album luistert.

Het zit er allemaal in.

avatar van Mr. Rock
Zelden iemand met zoveel bezieling een wasmachine horen bezingen. Maar een erg fraaie cd, alleen Bertie vind ik een enorme mispeer. Verder weinig aan te merken. Mooi in balans ook. Net op de juiste momenten, als je even dreigt weg te sukkelen, wordt er lekker wat leven in de brouwerij gebracht met nummers als How to Be Invisible en Sunset. Duurt wel wat te lang, zeker omdat het tweede deel, hoewel absoluut niet slecht, toch niet overal weet te boeien. Zo is van het titelnummer eigenlijk vooral de tweede helft de moeite waard.

avatar van EttaJamesBrown
Deze plaat vervangt de bijbel.

Als onderzetter van je platenspeler om het waterpas te houden?

avatar van Deranged
Als kompas om wegwijs te bieden in een wirwar van aardse verlangens en zaken.

avatar van EttaJamesBrown
Ok, Fair enough. Ik heb haar teksten nog nooit zo benaderd. (De bijbelteksten trouwens ook slechts in beperkte mate)

avatar van Deranged
Haar teksten zijn grootser dan het leven zelf. Meest massieve lady poëet allertijden.

Get that dirty shirty clean

Make those cuffs and collars gleam
Everything clean and shiny

Heel poëtisch.

Ondanks dat ik geen fan ben is dit niet eerlijk
Zo kun je uit een heel album van iedereen dingen quoten die misschien niet heel poëtisch zijn, van zelfs de meest poëtische.

Thekillers87327 schreef:

Ondanks dat ik geen fan ben is dit niet eerlijk

Het was inderdaad wat flauw maar na de wat ver gaande verheerlijking van Deranged kon ik het niet laten. Heb me verder nog niet echt in de teksten verdiept.

Mr. Rock schreef:
Heb me verder nog niet echt in de teksten verdiept.

Al helemaal van de pot gerukt dan.

Verder gaat dat nummer niet over een wasmachine, en moet je voor het echte poëtische knalvuurwerk vooral bij de tweede helft van deze plaat zijn.

En is Kate vooral ook meester in haar metaforen.

Die wel wat vragen van je verbeeldingskracht.

En een tikkeltje goede zin misschien.

Deze plaat vervangt de bijbel.
Als "Arial" de bijbel vervangt wat is Kate dan wel niet....?

avatar van Deranged
Een profeet dat lijkt me geen lastige.

Stoffig boek, dat bijbel.

Tijd om door te groeien naar het hier en nu kunt niet eeuwig op hetzelfde ding blijven teren.

Deranged schreef:
Een profeet dat lijkt me geen lastige. Stoffig boek, de bijbel.
Het is vandaag zondag 30 augustus 2020 en nu 10.00 uur. Ik ga er even tussenuit om mij voor te laten lezen uit dat stoffige boek.

avatar van Deranged
Je zou denken dat je het riedeltje inmiddels wel kent maar ieder zijn meug.

Ik vind meer waar op de straat van het hier en nu vandaag en hoe dat vervolgens rijmt met een plaat als deze.

Deranged schreef:
Je zou denken dat je het riedeltje inmiddels wel kent maar ieder zijn meug.
Sommige riedeltjes hebben eeuwigheidswaarde. Met alle respect voor "Aerial", ik ben bang dat over pak 'm beet 100 jaar er geen hond meer naar dit meesterwerk van mevrouw Bush luistert.

avatar van Deranged
Dat zou ik nog maar eens overdenken dan.

Naast Kate Bush zelf.

Natuurlijk.

En haar fantastische video's.

Zijn de 'fan-made' filmpjes van MrMarrs overigens ook wel de bom.

Bij vlagen verbluffend zelfs.

Zou ik wel willen zeggen.

Zoveel zorg en toewijding er moet zijn gestoken in het samenweven van deze doorgaans zeer rake beelden.

Kate Bush - Nocturn - YouTube

Zoals deze.

Geeft daarnaast in de zinderende ontknoping van dit lied een zeer treffende visuele interpretatie van het idee van een 'Sky of Honey' zoals ik dat zelf in ieder geval nog niet had bekeken.