King of the Mountain opent deze dubbelaar sterk. Duidelijk een staaltje songschrijverschap zoals we dat ook kennen van Hounds of Love. Gelukkig: het belooft al veel goeds (met haar laatste album van 12 jaar terug, the Red Shoes, in gedachten al helemaal).
Pi is een wat monotoon nummer waar bij mij de vertwijfeling wat toeslaat. Het pakt me nog niet echt en tegelijkertijd boeit het me ook wel weer enorm (zoals een aantal nummers van the Dreaming dat ook doen). Ik ben er vooralsnog niet uit en wacht wel af wat de tijd met dit nummer gaat doen.
Hierna
Bertie (de naam van haar zoontje). Dit nummer opent een beetje mysterieus. Het krijgt een melancholisch folk-tintje mee en ik dwaal af naar Middeleeuwse taferelen. Grote tafels vol eten en drank in een groot kasteel. En dan een troubadour die de feestvreugde wat verhoogd met zijn muzikale kunsten. Die troubadour heet hier Kate Bush
Mrs. Bartolozzi is een op piano leunend nummer. Hier hoor je dan wel weer waar Tori Amos haar inspiratie vandaan haalt. Wel vreemd om telkens het "Washing Machine" terug te horen.
How to Be Invisible is een nummer dat me wat minder boeit. Absoluut creatief, maar behoort toch wel een beetje tot de wat zwakkere nummers op Aerial.
Song nummer 6,
Joanni, is er weer eentje waar de piano de hoofdrol vertolkt. Een beetje in de stijl van een nummer als This Woman's Work. Dat nummer vind ik wel een stuk sterker. Joanni is wederom een iets zwakker nummer op deze cd, het kabbelt iets te lang door naar mijn idee.
A Coral Room is de afsluiter van cd 1 (A Sea of Honey genaamd). Wederom een wat zwaarder piano-nummer over verlies. Het zorgt voor een wat zwaarmoedig einde van deze eerste cd.
Even bijkomen toch wel.
Op naar cd 2 (A Sky of Honey) dat opent met
Prelude. Duivengekoer, vogelgezang, een kinderstem en weer die mooie piano-klanken. Daar mogen we het mee doen.
Door met
Prologue. Wederom een mysterieus nummer. Enigszins monotoon, maar dat draagt dan wel weer bij aan dat mysterieuze.
An Architect's Dream doet een beetje denken aan de sfeer van het nummer Don't give up. Een mooi mellow nummer met percussie, gitaar en electronica.
The Painter's Link opent met viool en snel daarna begint Rolf Harris te zingen. Een duet dus. Voor mijn gevoel gaat dit nummer nergens naartoe en is het niet af.
Sunset zou op Hounds of Love hebben kunnen staan. Ook dit is weer een uiterst rustig nummer, maar het pakt me wel (vooral de luchtige tussenstukjes). Er hangt ook een wat jazzy sfeertje omheen. Op een gegeven moment verdwijnt het jazzy sfeertje om plaats te maken voor een licht flamenco-tintje. Prima nummer.
Aerial Tal opent wederom met vogelgezang en eindigt met duivengekoer (alweer). Maf tussenstukje dus.
Somewhere in Between is ook weer een nummer die Hounds of Love-sferen uitademt, maar ook The Sensual World-stijl is herkenbaar. Ook dit is weer een mellow nummer. Een van mijn favorieten toch wel.
Nocturn. Dit nummer is in het begin gefocust op de zweverige zang van Kate Bush. En opeens begint het dan toch weer wat gewoontjes te worden door toedoen van de ondersteunende beat. Hierdoor vind ik het zelfs ietwat saai. Het dreint een beetje te lang door.
En dan zijn we aangekomen bij de afsluiter: titelnummer
Aerial. Hevig leunend op electronica en voor het eerst is er wat sprake van een hoger tempo. Kate's stem is hier meer als instrument ingezet; het gaat op in de muziek en heeft minder een hoofdrol. Ook hier komt het vogelgezang terug en Kate mengt zich hier wonderlijk in door hysterisch gelach te laten horen. Vogels en Kate zijn één. Erg ambitieus dus, maar het pakt zeker goed uit. Al helemaal als de rockende gitaar ook nog eens flink uithaalt zo naar het einde toe. Langzaamaan kom je in een bepaalde trance, die ruw onderbroken gaat worden door......jawel.....tsjilpende vogels en een koerende duif. Bijzondere afsluiter. Van mij had ze best wat vaker op deze manier mogen uitpakken.
En dan kom je bij de eindconclusie. Zit de I-pod generatie op mevrouw Bush te wachten? Ik denk het niet. Missen ze dan wat? Ik denk enigszins van wel, want dit album is toch wel weer eens wat anders in het huidige muziek-aanbod. Maar om heel eerlijk te zijn raad ik ze dan toch oudere albums als bv. Hounds of Love aan.
Okee, dan is er nog de generatie die Kate Bush bewuster heeft meegemaakt (zeg maar alle 30 plussers). Is het voor hen de moeite waard? Uiteraard, een nieuwe Kate Bush blijft een happening, en al helemaal als er 12 jaar tussen haar laatste album en deze inzit. Maar of dit album het gaat halen bij klassiekers als The Kick Inside, Never for Ever of Hounds of Love valt enigszins te betwijfelen. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Het is een behoorlijk zware dubbelaar, en af en toe wat meer lucht (of gekte) had ik zeker weten te waarderen. Maar het is zeker ook een album dat zal moeten rijpen.
Beter dan voorganger the Red Shoes dat zeker, maar vooralsnog krijg ik nog niet het idee dat dit tot mijn favo-Kate Bush albums zal gaan behoren.
Ik had heel sterk gehoopt op een 4,5* album (of zelfs 5*), maar voorlopig hou ik het op 4. Geen overtuigende 4, want het kan nog 2 kanten opgaan. Welke zien we t.z.t wel. Mijn gevoel zegt ondanks de kritiek-punten toch wel naar boven. Kwestie van dit album stukje bij beetje beter leren kennen en begrijpen.