The Cure - Disintegration (1989)

Label: Fiction

1. Plainsong (5:17)
  2. Pictures of You (7:28)
  3. Closedown (4:18)
  4. Lovesong (3:28)
  5. Last Dance (4:43)
  6. Lullaby (4:08)
  7. Fascination Street (5:15)
  8. Prayers for Rain (6:07)
  9. The Same Deep Water as You (9:22)
  10. Disintegration (8:19)
  11. Homesick (7:06)
  12. Untitled (6:30)
  13. Prayers for Rain [RS Home Instrumental Demo] * (3:01)
  14. Pictures of You [RS Home Instrumental Demo] * (3:29)
  15. Fascination Street [RS Home Instrumental Demo] * (2:39)
  16. Homesick [Band Instrumental Rehearsal] * (3:12)
  17. Fear of Ghosts * (2:57)
  18. Noheart * (2:40)
  19. Esten * (3:13)
  20. Closedown [Band Instrumental Demo] * (2:48)
  21. Lovesong [Band Instrumental Demo] * (3:39)
  22. 2 Late [Alternative Version] * (2:50)
  23. The Same Deep Water as You [Band Instrumental Demo] * (6:04)
  24. Disintegration [Band Instrumental Demo] * (6:34)
  25. Untitled [Alternative Version] * (3:37)
  26. Babble [Alternative Version] * (2:58)
  27. Plainsong [Studio Guide Vocal Rough] * (4:44)
  28. Last Dance [Studio Guide Vocal Rough] * (4:41)
  29. Lullaby [Studio Guide Vocal Rough] * (3:46)
  30. Out of Mind * (2:58)
  31. Delirious Night * (4:30)
  32. Pirate Ships * (3:38)
  33. Plainsong [Entreat Plus Live 1989] * (5:19)
  34. Pictures of You [Entreat Plus Live 1989] * (7:04)
  35. Closedown [Entreat Plus Live 1989] * (4:21)
  36. Lovesong [Entreat Plus Live 1989] * (3:24)
  37. Last Dance [Entreat Plus Live 1989] * (4:37)
  38. Lullaby [Entreat Plus Live 1989] * (4:14)
  39. Fascination Street [Entreat Plus Live 1989] * (5:10)
  40. Prayers for Rain [Entreat Plus Live 1989] * (4:49)
  41. The Same Deep Water as You [Entreat Plus Live 1989] * (10:03)
  42. Disintegration [Entreat Plus Live 1989] * (7:54)
  43. Homesick [Entreat Plus Live 1989] * (6:47)
  44. Untitled [Entreat Plus Live 1989] * (6:44)
totale tijdsduur: 1:12:01 (3:36:25)
reptile71 schreef:
Ik ben dan ook heel benieuwd naar het nieuwe album.

Ik ook.

deric raven schreef:
De angst en onzekerheid spreekt mij erg aan bij Disintegration.

Mij ook. Overigens is dit thema een leitmotiv op bijna alle albums van The Cure.

Royalengineer
Overduidelijk een commerciële inslag op dit album. Het is meer toegankelijk dan bijvoorbeeld hun eerste 4 albums. Voor mij is dit meer de mainstream Cure. Niet zo indrukwekkend als Seventeen Seconds en Pornography.....

Vind je?
Vanaf The Top klinken ze al een stuk toegankelijker, vind deze juist meer richting het oude werk.

Royalengineer schreef:

Als je die twee nummers die ik eerder noemde weglaat dan is het minder mainstream en commercieel vind ik. Het openingsnummer 'Plainsong' met die prachtige opbouw en nummers als 'Fascination Street', 'Closedown' en de langere nummers, 'The Same Deep Water' hoor ik de 'oude' The Cure ( Faith- Funeral Party) wel in terug. 'Pictures of You' is wel wat poppy maar dat vind ik best een mooi liedje en mag van mij omdat het ook op 'The Head On The Door' had kunnen staan. Dit is wel een van hun betere albums maar het heeft mij ook wat luisteroefening gekost om het zo te zien. Ik snap je kritiek. Sla die poppy nummers gewoon over, doe ik ook. De bijgevoegde live-cd is trouwens geweldig.

avatar van DjFrankie
DjFrankie schreef:
Na Faith het beste album van The Cure, alleen de opener al geweldig nummer vol met idd sfeer.

Bijna 10 jaar verder en ben het hier nog steeds mee eens. Wel komt Pornography dichterbij maar de totaliteit van dit album geeft de doorslag. De sfeer wordt opgestart met favoriet Plainsong, en daarna blijft de lat hoog liggen met Pictures of You. Ook Fascination Street is een geweldige song die in de hors categorie thuis hoort. Enkel Lullaby kan me minder bekoren.

Wel komt Pornography dichterbij

Voor het nieuwe jaar wens ik jou dan ook dat het nóg dichterbij komt.

Wel komt Pornography dichterbij

Dat is er een voor in de boekjes

avatar van reptile71
Ja, ik wens iedereen ook alvast een jaar met veel Porno. Merry X-mas & a Porno New Year!