The Cure - Disintegration (1989)

Label: Fiction

1. Plainsong (5:17)
  2. Pictures of You (7:28)
  3. Closedown (4:18)
  4. Lovesong (3:28)
  5. Last Dance (4:43)
  6. Lullaby (4:08)
  7. Fascination Street (5:15)
  8. Prayers for Rain (6:07)
  9. The Same Deep Water as You (9:22)
  10. Disintegration (8:19)
  11. Homesick (7:06)
  12. Untitled (6:30)
  13. Prayers for Rain [RS Home Instrumental Demo] * (3:01)
  14. Pictures of You [RS Home Instrumental Demo] * (3:29)
  15. Fascination Street [RS Home Instrumental Demo] * (2:39)
  16. Homesick [Band Instrumental Rehearsal] * (3:12)
  17. Fear of Ghosts * (2:57)
  18. Noheart * (2:40)
  19. Esten * (3:13)
  20. Closedown [Band Instrumental Demo] * (2:48)
  21. Lovesong [Band Instrumental Demo] * (3:39)
  22. 2 Late [Alternative Version] * (2:50)
  23. The Same Deep Water as You [Band Instrumental Demo] * (6:04)
  24. Disintegration [Band Instrumental Demo] * (6:34)
  25. Untitled [Alternative Version] * (3:37)
  26. Babble [Alternative Version] * (2:58)
  27. Plainsong [Studio Guide Vocal Rough] * (4:44)
  28. Last Dance [Studio Guide Vocal Rough] * (4:41)
  29. Lullaby [Studio Guide Vocal Rough] * (3:46)
  30. Out of Mind * (2:58)
  31. Delirious Night * (4:30)
  32. Pirate Ships * (3:38)
  33. Plainsong [Entreat Plus Live 1989] * (5:19)
  34. Pictures of You [Entreat Plus Live 1989] * (7:04)
  35. Closedown [Entreat Plus Live 1989] * (4:21)
  36. Lovesong [Entreat Plus Live 1989] * (3:24)
  37. Last Dance [Entreat Plus Live 1989] * (4:37)
  38. Lullaby [Entreat Plus Live 1989] * (4:14)
  39. Fascination Street [Entreat Plus Live 1989] * (5:10)
  40. Prayers for Rain [Entreat Plus Live 1989] * (4:49)
  41. The Same Deep Water as You [Entreat Plus Live 1989] * (10:03)
  42. Disintegration [Entreat Plus Live 1989] * (7:54)
  43. Homesick [Entreat Plus Live 1989] * (6:47)
  44. Untitled [Entreat Plus Live 1989] * (6:44)
totale tijdsduur: 1:12:01 (3:36:25)
reptile71 schreef:
Ik ben dan ook heel benieuwd naar het nieuwe album.

Ik ook.

deric raven schreef:
De angst en onzekerheid spreekt mij erg aan bij Disintegration.

Mij ook. Overigens is dit thema een leitmotiv op bijna alle albums van The Cure.

Royalengineer
Overduidelijk een commerciële inslag op dit album. Het is meer toegankelijk dan bijvoorbeeld hun eerste 4 albums. Voor mij is dit meer de mainstream Cure. Niet zo indrukwekkend als Seventeen Seconds en Pornography.....

Vind je?
Vanaf The Top klinken ze al een stuk toegankelijker, vind deze juist meer richting het oude werk.

Royalengineer schreef:

Als je die twee nummers die ik eerder noemde weglaat dan is het minder mainstream en commercieel vind ik. Het openingsnummer 'Plainsong' met die prachtige opbouw en nummers als 'Fascination Street', 'Closedown' en de langere nummers, 'The Same Deep Water' hoor ik de 'oude' The Cure ( Faith- Funeral Party) wel in terug. 'Pictures of You' is wel wat poppy maar dat vind ik best een mooi liedje en mag van mij omdat het ook op 'The Head On The Door' had kunnen staan. Dit is wel een van hun betere albums maar het heeft mij ook wat luisteroefening gekost om het zo te zien. Ik snap je kritiek. Sla die poppy nummers gewoon over, doe ik ook. De bijgevoegde live-cd is trouwens geweldig.

avatar van DjFrankie
DjFrankie schreef:
Na Faith het beste album van The Cure, alleen de opener al geweldig nummer vol met idd sfeer.

Bijna 10 jaar verder en ben het hier nog steeds mee eens. Wel komt Pornography dichterbij maar de totaliteit van dit album geeft de doorslag. De sfeer wordt opgestart met favoriet Plainsong, en daarna blijft de lat hoog liggen met Pictures of You. Ook Fascination Street is een geweldige song die in de hors categorie thuis hoort. Enkel Lullaby kan me minder bekoren.

Wel komt Pornography dichterbij

Voor het nieuwe jaar wens ik jou dan ook dat het nóg dichterbij komt.

Wel komt Pornography dichterbij

Dat is er een voor in de boekjes

avatar van reptile71
Ja, ik wens iedereen ook alvast een jaar met veel Porno. Merry X-mas & a Porno New Year!

avatar van Manfield
Op de kop af 30 jaar oud

avatar van GrafGantz
Manfield schreef:
Op de kop af 30 jaar oud

Correct, en hetzelfde geldt voor het Stone Roses debuut. Waarom is vandaag geen internationale feestdag eigenlijk?

avatar van freekowtski
Vandaag deze op vinyl gekocht. Ik ben een groot Curefan sinds mijn prille tienerjaren en dat moet begonnen zijn toen ik de eerste keer Close to Me hoorde (85?). Dit album is me echter nooit bevallen. Buiten, Wish, vind ik de latere ook niets, maar iedereen vind dit hun beste werk en dat begrijp het niet. Dit kan toch niet tippen aan die hele resem albums die er voor kwamen? Ik probeer het nogmaals en ga deze weer wat luisterbeurten geven.

Jij hebt misschien minder moeite met ouder worden. Blijf dit beschouwen als een pijnlijk gevecht tegen het besef van sterfelijkheid.

Een topalbum natuurlijk, maar ik hoop echt nog op iets nieuws

freekowtski schreef:

Ik herken dat heel goed. Mensen die The Cure hebben leren kennen zo begin, midden jaren 80 hebben in eerste instantie moeite met dit album. Ik had dat aanvankelijk ook maar nu ik het album wat vaker beluisterd heb (ik kan je de geremasterde versie aanraden) is dit album eigenlijk een samenvatting van alle stijlen van The Cure uit de jaren 80. Het gevarieerde van dit album stond mij ook tegen. Nu zie ik dit album als een van hun beste omdat het zo rijk is aan geluid en melodieën. Hou vol, bij mij viel het kwartje ook ineens.

Neal Peart schreef:
Een topalbum natuurlijk, maar ik hoop echt nog op iets nieuws

Komt eraan Nico, ze zouden dit jaar nog met een nieuw album komen.

avatar van Snakeskin
ik begrijp freekowtski heel goed en ik ben het zeer met hem eens dat dit niet het beste Cure album is. Ik heb daarover ook menig discussie over gevoerd bij dit item.

avatar van reptile71
Vandaag precies 30 jaar geleden was ik bij de tour van dit album in Heerenveen. Het was volgens mij het eerste concert waar ik zelfstandig heen ging. Wat een ervaring. Ik heb de originele concertposter zelfs nog. Die hangt nu op de wc-deur. Dit album zal voor altijd een speciaal plekje in mijn hart houden. We hebben heel wat meegemaakt samen, als tiener op mijn zolderkamer.

avatar van Snakeskin
Markante locatie om concertposter op te hangen. Voor de hand liggende associaties laat ik achterwege, hoewel mij dat wel enige moeite kost.

avatar van Tony
Gefeliciteerd Snakeskin. Je 30e bericht alweer bij dit 30 jaar oude album en (bijna) alle 30 van dezelfde strekking. Dat is ook knap consitent, op zich. Je mag jezelf wel vermelden in het mijlpalen forum, hier verderop. Meeste berichten bij 1 album met dezelfde strekking.

GrafGantz schreef:

Bizar eigenlijk dat 2 zulke klassieke albums op dezelfde dag uitgekomen zijn (sowieso dat Disintegration in mei is uitgekomen, vind het meer een herfstalbum). Ben wel benieuwd hoe er destijds tegenaan gekeken werd, uiteraard had je toen nog geen Spotify die je netjes elke vrijdag op de hoogte stelt van nieuwe releases

Bij mij staat ie nu ook weer op. Een van de zeldzame albums, die ook na vele luisterbeurten niet gaat vervelen. Een optimale mix van nostalgie, romantiek en weltschmerz in een zeer fraaie muzikale omlijsting.

avatar van GrafGantz
Titmeister schreef:

Van Wikipedia: "Recorded November 1988 – February 1989". Een echt winteralbum dus.

avatar van TomPSV
The Cure perform Disintegration | Live Stream | Sydney Opera House - YouTube

Dit was fantastisch zeg! Hele livestream is nog terug te kijken.

avatar van Castle
TomPSV schreef:
The Cure perform Disintegration | Live Stream | Sydney Opera House - YouTube

Dit was fantastisch zeg! Hele livestream is nog terug te kijken.

Was inderdaad mooi stuk, zeker de b kantjes en overgebleven stukken waren gaaf

avatar van Funky Bookie
Zeker heel goed en Robert Smith ontzettend goed bij stem!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Geweldig concert !

avatar van Alicia
TEQUILA SUNRISE schreef:
Geweldig concert !

Ja, prachtig concert. Ik zou dit wel willen hebben op blu-ray! Met zo'n prachtig surround geluid.✨

avatar van Ri3n
Op vinyl , enkelaar Hongaarse persing. Klinkt geweldig ondanks dat er bijna een uur muur op 1 lp geknald is.
Mooier worden ze bijna niet.

avatar van Wrathchild1
The Cure op herhaling ...,niet vernieuwend , wel prachtige nummers ertussen. Wel lange zit trouwens .

Prijsnummer : de titelsong