The Cure - Disintegration (1989)

Label: Fiction

1. Plainsong (5:17)
  2. Pictures of You (7:28)
  3. Closedown (4:18)
  4. Lovesong (3:28)
  5. Last Dance (4:43)
  6. Lullaby (4:08)
  7. Fascination Street (5:15)
  8. Prayers for Rain (6:07)
  9. The Same Deep Water as You (9:22)
  10. Disintegration (8:19)
  11. Homesick (7:06)
  12. Untitled (6:30)
  13. Prayers for Rain [RS Home Instrumental Demo] * (3:01)
  14. Pictures of You [RS Home Instrumental Demo] * (3:29)
  15. Fascination Street [RS Home Instrumental Demo] * (2:39)
  16. Homesick [Band Instrumental Rehearsal] * (3:12)
  17. Fear of Ghosts * (2:57)
  18. Noheart * (2:40)
  19. Esten * (3:13)
  20. Closedown [Band Instrumental Demo] * (2:48)
  21. Lovesong [Band Instrumental Demo] * (3:39)
  22. 2 Late [Alternative Version] * (2:50)
  23. The Same Deep Water as You [Band Instrumental Demo] * (6:04)
  24. Disintegration [Band Instrumental Demo] * (6:34)
  25. Untitled [Alternative Version] * (3:37)
  26. Babble [Alternative Version] * (2:58)
  27. Plainsong [Studio Guide Vocal Rough] * (4:44)
  28. Last Dance [Studio Guide Vocal Rough] * (4:41)
  29. Lullaby [Studio Guide Vocal Rough] * (3:46)
  30. Out of Mind * (2:58)
  31. Delirious Night * (4:30)
  32. Pirate Ships * (3:38)
  33. Plainsong [Entreat Plus Live 1989] * (5:19)
  34. Pictures of You [Entreat Plus Live 1989] * (7:04)
  35. Closedown [Entreat Plus Live 1989] * (4:21)
  36. Lovesong [Entreat Plus Live 1989] * (3:24)
  37. Last Dance [Entreat Plus Live 1989] * (4:37)
  38. Lullaby [Entreat Plus Live 1989] * (4:14)
  39. Fascination Street [Entreat Plus Live 1989] * (5:10)
  40. Prayers for Rain [Entreat Plus Live 1989] * (4:49)
  41. The Same Deep Water as You [Entreat Plus Live 1989] * (10:03)
  42. Disintegration [Entreat Plus Live 1989] * (7:54)
  43. Homesick [Entreat Plus Live 1989] * (6:47)
  44. Untitled [Entreat Plus Live 1989] * (6:44)
totale tijdsduur: 1:12:01 (3:36:25)
avatar van little lion man

Verschil is wel klein

Het verschil voor mij is dat Desintegration een aardig album is, dat net teveel oninteressante stukken bevat, terwijl Seventeen Seconds een goede plaat is, die van begin tot eind boeit. Ik zou ook een 4,5 en een 3,0 kunnen geven, als ik het wat strenger beoordeel.
Wat maakt deze net iets beter voor jou dan 17s?

Verschil is wel klein

Verschil wordt groter naarmate je de platen in kwestie langer kent/hebt. De toets des tijds is een redelijk ferme - zal je zelf ook wel merken, met enige decennia

avatar van Rudi S
jordidj1 schreef:
niemand is het er mee eens en/of snapt het.

Seventeen seconds en Faith zijn beter

avatar van Cerclezot
Ik had verre van de bedoeling om een hele discussie op gang te brengen. Ik merk alleen dat hoewel ik elk nummer van deze plaat geweldig vind. Ik toch telkens extra ontroerd wordt door het duo Prayers for Rain / The Same Deep Water As You. Dat is enkel een persoonlijke mening en kan dus perfect begrijpen dat andere mensen dat niet hebben.

avatar van Slowgaze
Pornography! En dan bedoel ik dat het gelijknamige album beter is.

avatar van Castle
Faith, 17 seconds en Pornography consistenter in de nummers, op Disintegration heeft in mijn ogen helaas Lovesong en Last Dance.
Als hier wat b-kantjes voor in de plaats (Babble?) was het zeker hun beste werk.
Waarom de 5Ster? Toppers al plainsong, same deep water, pictures of you, unitled en titelsong zijn onaards goed.

Where there's Faith, you only need Seventeen Seconds of Pornography and Disintegration isn't an option

avatar van Chameleon Day
Give me just 5 seconds of Pornography....and I'm completely disintegrated...

avatar van Premonition
When you hear Pornography you need Faith to stop the Disintegration for Seventeen Seconds ...

Even zere neus, na al die tig jaren valt het kwartje nog steeds niet voor dit album. Het is een herhaaloefening van wat al eerder door Ome Bob is gemusiceerd, maar dan meer softicated met een Cocteau Twins light sausje. Ik geef de voorkeur aan de eerste vier (jaja, incl. Japanese Whispers, het poppareltje)

avatar van Chameleon Day
Herhaaloefening met veel al bekende ingrediënten, zeker. Maar dan uitgesponnen. En idd een flinke dosis dreampop met beetje CT/4AD-sausje. Maar wel goed...

avatar van Premonition
Premonition schreef:

Ik vergeet het debuut natuurlijk, die blijft buiten beschouwing.

Om nog even op CD's mening terug te komen, het is goed gemaakt, maar ik mis de beleving zoals ik die wel voelde in hun beginjaren.

avatar van Chameleon Day
Ik vind eerlijk gezegd dat "de beleving" op dit album juist weer sterk aanwezig is...ik ga hem weer eens draaien. Is al een hele tijd geleden.