The Cure - Disintegration (1989)

Label: Fiction

1. Plainsong (5:17)
  2. Pictures of You (7:28)
  3. Closedown (4:18)
  4. Lovesong (3:28)
  5. Last Dance (4:43)
  6. Lullaby (4:08)
  7. Fascination Street (5:15)
  8. Prayers for Rain (6:07)
  9. The Same Deep Water as You (9:22)
  10. Disintegration (8:19)
  11. Homesick (7:06)
  12. Untitled (6:30)
  13. Prayers for Rain [RS Home Instrumental Demo] * (3:01)
  14. Pictures of You [RS Home Instrumental Demo] * (3:29)
  15. Fascination Street [RS Home Instrumental Demo] * (2:39)
  16. Homesick [Band Instrumental Rehearsal] * (3:12)
  17. Fear of Ghosts * (2:57)
  18. Noheart * (2:40)
  19. Esten * (3:13)
  20. Closedown [Band Instrumental Demo] * (2:48)
  21. Lovesong [Band Instrumental Demo] * (3:39)
  22. 2 Late [Alternative Version] * (2:50)
  23. The Same Deep Water as You [Band Instrumental Demo] * (6:04)
  24. Disintegration [Band Instrumental Demo] * (6:34)
  25. Untitled [Alternative Version] * (3:37)
  26. Babble [Alternative Version] * (2:58)
  27. Plainsong [Studio Guide Vocal Rough] * (4:44)
  28. Last Dance [Studio Guide Vocal Rough] * (4:41)
  29. Lullaby [Studio Guide Vocal Rough] * (3:46)
  30. Out of Mind * (2:58)
  31. Delirious Night * (4:30)
  32. Pirate Ships * (3:38)
  33. Plainsong [Entreat Plus Live 1989] * (5:19)
  34. Pictures of You [Entreat Plus Live 1989] * (7:04)
  35. Closedown [Entreat Plus Live 1989] * (4:21)
  36. Lovesong [Entreat Plus Live 1989] * (3:24)
  37. Last Dance [Entreat Plus Live 1989] * (4:37)
  38. Lullaby [Entreat Plus Live 1989] * (4:14)
  39. Fascination Street [Entreat Plus Live 1989] * (5:10)
  40. Prayers for Rain [Entreat Plus Live 1989] * (4:49)
  41. The Same Deep Water as You [Entreat Plus Live 1989] * (10:03)
  42. Disintegration [Entreat Plus Live 1989] * (7:54)
  43. Homesick [Entreat Plus Live 1989] * (6:47)
  44. Untitled [Entreat Plus Live 1989] * (6:44)
totale tijdsduur: 1:12:01 (3:36:25)
avatar van Thekillers87327
Waar moet ik beginnen? Dit album heeft mij tot in het diepe geroerd, troost en acceptatie gegeven maar vooral hoop en realiteit. Het beste album ooit gemaakt naar mijn mening.
In het begin word je meegezogen door plainsong, dromeriger kan het niet. Hierna volgen eigenlijk alleen maar pareltjes en lovesong en lullaby zijn de "vrolijke, grappige nummers"
Pornography is meer duister en zonder enig sprankje hoop. Dit album ademt leven. Het is de realiteit. Iedereen maakt slechte dingen mee en dat maakt dit album duidelijk. De nummers brengen ook een soort hoop en acceptatie met zich mee die je gewoon voelt in het nummer.
Onbeschrijfelijk mooi, duister en romantisch.
Het grappige en ironische is dat dit album aangeduid word als: depressief en "dit is niet bedoeld voor de zwakke ziel" terwijl het voor mij staat voor acceptatie en hoop.
Oja, de hoes is ook prachtig.

555555555550000 sterren voor de goth rockers!
Een minder nummer is er eigenlijk niet.

Favorieten zijn: plainsong, prayers for rain, pictures of you, closedown en the same deep water as you.
1989, een heel bijzonder jaar in de muziekgeschiedenis.

avatar van orbit
Tony schreef:
Gefeliciteerd Snakeskin. Je 30e bericht alweer bij dit 30 jaar oude album en (bijna) alle 30 van dezelfde strekking. Dat is ook knap consitent, op zich. Je mag jezelf wel vermelden in het mijlpalen forum, hier verderop. Meeste berichten bij 1 album met dezelfde strekking.

avatar van Barney Rubble
Memorabele melancholie. Wellicht is het zelfs een van de hoogtepunten van de jaren 80 . Het is de muziek van een vroegtijdige herfstregen die prematuur en stilaan het naderende einde aankondigt. Voor het gevoel is het nog ver weg, maar het verstand drukt je op die ene grijze haar of de steek in de rug die je 30ste verjaardag inluidde. De kwetsbare romantiek die Smith hier ten toon spreidt, roert mij wel. The Same Deep Water as You alleen al verzinkt mij in nostalgische dromen. Disintegration is een album die de komende tijd mijn cd-speler wel zal gaan vinden.

avatar van Johnny Marr
Barney Rubble schreef:
Wellicht is het zelfs een van de hoogtepunten van de jaren 80 .

Wellicht?

avatar van luigifort
Vloer me af ofzo.

avatar van Johnny Marr
luigifort schreef:
Vloer me af ofzo.

Schrijf me uit ofzo.

The heeft geen zwak album gemaakt!

avatar van Scarlet
Fascination Street is zó goed alleen vanwege dit nummer verhoogd naar een 4,5.

avatar van Joy4ever
Wat blijft Plainsong toch van ongekende schoonheid

Arbeidsdeskundige
Dit is een fenomenaal album dat één en al melancholie maar tevens veel hoop uitademt. Plainsong en Pictures of You zijn hemeltergend mooi. De slagroom op de taart is The Same Deep Water as You.

Een van de betere albums van de band met als hoogtepunten: The Same Deep Water As You, Lovesong en Pictures Of You.

avatar van herre48
Best. Album. Ever.

Wrathchild1
Never .... . Uiteraard kan het persoonlijk wel zo voor iemand zijn , maar het album heeft een paar ‘zwakheden’ en daarmee is het wel een goed album , maar niet opzienbarend bijvoorbeeld .

Voor sommigen is het het mooiste album ...

avatar van luigifort
Zie nergens zwakheden. Hooguit een verschil tussen 10 en 10+ songs

Songs 1 t/m 7 zijn stuk voor stuk klasse en zeer genietbaar, maar daarna krijg je met 8-12 een ware symphonie van ruim 37 minuten. Bijna al een albumduur op zich

avatar van herre48
Wrathchild1 schreef:

Voor sommigen is het het mooiste album ...

Cartman vs Robert Smith

Seconde 24

avatar van Rode Zomerzon
herre48 schreef:
Seconde 24

Blijft geniaal.

avatar van Slowgaze

'Regarding his appearance, Robert Smith had claimed that nothing in his career mattered as much to his younger nephews and nieces as the fact that he was featured on South Park.'