Simple Minds - Once Upon a Time (1985)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Once Upon a Time (5:45)
  2. All the Things She Said (4:15)
  3. Ghost Dancing (4:45)
  4. Alive and Kicking (5:26)
  5. Oh Jungleland (5:14)
  6. I Wish You Were Here (4:42)
  7. Sanctify Yourself (4:57)
  8. Come a Long Way (5:07)
  9. Don't You (Forget About Me) * (4:23)
  10. A Brass Band in Africa * (5:11)
  11. Don't You (Forget About Me) [Extended] * (6:36)
  12. A Brass Band in African Chimes * (9:23)
  13. Alive and Kicking [Edit] * (4:49)
  14. Alive and Kicking [Instrumental] * (6:11)
  15. Up on the Catwalk [Live] * (5:54)
  16. Alive and Kicking [7" Remix] * (4:48)
  17. Alive and Kicking [12" Remix] * (6:22)
  18. Alive and Kicking [Kevorkian 12" Remix] * (6:38)
  19. Sanctify Yourself [Edit] * (3:54)
  20. Sanctify Yourself [Instrumental] * (3:59)
  21. Sanctify Yourself [Alternative Edit] * (4:00)
  22. Street Hassle [Live] * (7:29)
  23. Love Song [Live] * (5:43)
  24. Sanctify Yourself [Extended] * (7:13)
  25. Sanctify Yourself [Dub] * (6:14)
  26. All the Things She Said [Edit] * (4:00)
  27. Promised You a Miracle [US Remix] * (6:04)
  28. All the Things She Said [Extended] * (5:12)
  29. Don't You (Forget About Me) [Live] * (9:05)
  30. Ghost Dancing [Special Extended 12" Remix] * (7:20)
  31. Ghost Dancing [Instrumental] * (4:52)
  32. Oh Jungleland [Special Extended 12" Remix] * (7:23)
  33. Oh Jungleland [Instrumental] * (6:05)
  34. Ghost Dancing [Live 1986] * (7:22)
  35. Big Sleep [Live 1986] * (4:27)
  36. Waterfront [Live 1986] * (5:21)
  37. Promised You a Miracle [Live 1986] * (4:38)
  38. Someone Somewhere in Summertime [Live 1986] * (5:59)
  39. Oh Jungleland [Live 1986] * (6:35)
  40. Alive and Kicking [Live 1986] * (6:25)
  41. Don't You (Forget About Me) [Live 1986] * (6:37)
  42. Once Upon a Time [Live 1986] * (6:06)
  43. Book of Brilliant Things [Live 1986] * (4:53)
  44. East at Easter [Live 1986] * (4:20)
  45. Sanctify Yourself [Live 1986] * (7:06)
  46. Love Song / Sun City / Dance to the Music [Live 1986] * (7:02)
  47. New Gold Dream [Live 1986] * (5:29)
avatar van king_arthur
3* vanwege de trip down memorylane die ik heb als ik dit album draai.

EVANSHEWSON
kokkie schreef:
Sja, idd ineens veel commercieler. Maar wil graag even kwijt dat Alive and Kicking wel HET lijflied nr 1 is. Mn grootste hit uit mn jeugd, met alle herinneringen die daarbij horen. En nog steeds elke keer weer chickenskinz!

Plz, sabel dit nou niet altijd neer alsof iedereen nu ineens vies is van de commercie. Daar work echt moe van

Ik kàn daar goed inkomen, ALIVE AND KICKING was ook één van mijn lijfsongs, enkel ik was al 27 jaar toen dit meeslepende plaatje uitkwam.

De rest van de muziek op deze elpee is inderdaad al veel gladder dan die van hun vorige elpees en daarom minder interessant.
Maar toch geen slechte elpee, ik denk 3.5 sterren waard, toch ? ***1/2

avatar van rudiger
1 van de beste SM albums ever , classics van begin tot eind .
4,5 star.

EVANSHEWSON
Voor mij is dit beslist de laatste Simple Minds plaat die me nog kon boeien.
Eigenlijk zijn Sparkle in the Rain en New Gold Dream stukken beter dan deze, maar deze hier kan er nog best mee door.

Maar iets van het niveau van Waterfront of Up on the Catwalk, tja, dat vind ik niet meer hier, op Alive and Kicking na dan.

Ik blijf bij mij idee dat dit het begin van het débàcle is van deze band.

Ik blijf ook bij mijn 3.5 ster.

Voor een al wat middelmatiger album dan zijn 2 fantastische voorgangers.
Kijk; in mijn beleving is het niet anders.
***1/2

Pieter Paal
Dit album vind ik vandaag de dag nog steeds goed te pruimen.
Het laatste Simple Minds-album voordat de klad erin kwam.
De albums die daarna komen bevatten nog wel een aantal gave songs, maar ze blijven mij niet meer een heel album boeien.
Dat covers-album van een latere datum vind ik echt vreselijk.
Ik schuif liever een compilatie van deze band in mijn cd-speler als ik iets van ze wil horen. Ik vind de zangeres die meedoed een prima aanvulling op de band's line-up.

avatar van kaztor
SoundWave schreef:

Maar ik vind deze cd klinken als een klok, .....en dus ook goed

Ik vind een klok veel saaier klinken, maar dat terzijde . Vroeger vond ik dit een absolute topper, maar in de loop der jaren is het me toch wel wat tegen gaan staan. Ik kan eigenlijk nog maar bitter weinig met deze plaat. Vergeleken met de vorige albums vind ik het allemaal veel afgevlakter en veiliger klinken. Hier en daar klinkt er nog wat van de oude 'Minds' door (Ghostdancing, het titelnummer) en ik vind Come A Long Way ook een enigszins opvallende afsluiter met een goed einde. De singles zijn verder okee, maar -met uitzondering van het redelijk fraaie All The Things She Said en natuurlijk Ghostdancing- veels te vaak gedraait en komen onderhand m'n oren uit . Niet slecht, maar ook niet supergoed, dus.

Janz schreef:

Ze moeten 'm eens opnieuw uitbrengen met Don't you als bonustrack. Dan is 'tie helemaal af.

Laat er maar lekker af, hoor. Wat een saai, vlak, commerciëel rotnummer is dat toch.... Bah!

EVANSHEWSON schreef:

Op de keeper beschouwt vind ik dat alles op dit album niet eens in de schaduw kan staan van SITR.

Pieter Paal schreef:
Ik vind de zangeres die meedoed een prima aanvulling op de band's line-up.

Hmm.... Ik heb nooit veel begrepen van dat besluit, eerlijk gezegt.
Het haalt voor mij het scherpe randje wat weg. Had deze band eigenlijk niet nodig.

avatar van musicboy
Ben ook geen voorstander van die zangeres, liever zonder dus. Ik vind het wel goed dat ze het tot dat ene album beperkt hebben, waardoor haar inbreng iets speciaals heeft.
Lisa Germano's inbreng vind ik interessanter.

avatar van LucM
Wellicht het meest commercieel klinkend album van Simple Minds, het was inderdaad hun best verkochte album waarmee ze ook doorbraken in de VS maar zeker niet slecht, al kan het niet tippen aan hun meesterwerk "New Gold Dream", daarvoor klinkt het geheel een beetje vlak en minder geïnspireerd.
Dit album leverde een aantal hits op waarvan "Alive and Kicking" de grootste werd (nr.1 in België), maar samen met dit nummer vind ik "Oh Jungleland" het beste nummer op dit album.

Volgens mij braken ze al voor dit album door in Amerika; namelijk met Don't You van de film Breakfast Club, hier baalden ze nog enigszins van omdat ze dat nummer niet zelf geschreven hadden.

avatar van LucM
"Don't You" dat eerder dit jaar 1985 verscheen werd inderdaad een grote hit en hun eerste in de VS, dit album was het eerste Simple Minds-album dat in de VS een kassucces werd (in Europa braken ze eerder door met "New Gold Dream").

avatar van kaztor
Ik vind Don't You Forget About Me altijd zo contrasteren met hun andere werk. Zelfs vergeleken met het werk op dit album klinkt het zo verdomd makjes...

bikkel
Wat ik hier mis is duidelijk het avontuur.Het klinkt me allemaal net even te klinisch en te voorspelbaar.
Van een lichtelijke underground band naar een commercieele hitparade groep.Een groot contrast.''The Minds'' zijn Amerikaans gaan klinken,dus ineens een stuk gladder.
Ik kan niet zeggen dat de songs slecht zijn,maar anno nu vind ik het uiteindelijk 1 van hun platen die mij het minst aanspreekt.
Het volgende studioalbum Street Fighting Years vind ik een stuk sfeervoller en oprechter.Daarna was het over.

avatar van LucM
De songs op zich vind ik sterk ("Oh Jungeland" bv. klinkt zelfs zeer gedreven en de 4 hits zijn prima), maar de gladde productie van dit album stoort mij. Voor mij het begin van de aftakeling van Simple Minds.

avatar van orbit
Veel te gladjes inderdaad, ondanks enkele sterke songs. Die aversie tegen Don't You geen last van.. heerlijk nostalgisch nummer.

Ik heb zelf ook geen probleem met dit album; volgens mij ging het pas fout bij Real Life.

avatar van Premonition
In 1985 een ontluisterend album voor mij. Was groot fan van hun eerdere albums en dit was totaal andere koek. Jim Kerr goes America. Grootste probleem is de vervelende overslaande stem met geforceerde uithalen, wat een verschil met de ingetogenheid van New Gold Dream!
Verschil tussen een Hummer en een Jaguar!

avatar van Chameleon Day
Precies zoals je het zegt Premo!

Ik had destijds als fanatieke Minds-fan zeer hoge verwachtingen van het album (ik vond 'Don't You' geen topper, maar ook zeker niet slecht). Maar wat een deceptie zeg! Ik vond echt dat de Minds zichzelf hiermee verraden hadden en in de uitverkoop hadden gedaan. Veel van mijn schoolgenoten en mede Minds-fans vonden dat ook. We vonden eigenlijk alleen het nieuwe band-logo wel goed, maar dan had je alles ook wel gezegd. Die zang.....afgrijselijk inderdaad. Net het geluid van een doorlopende gootsteen. En wat een gladde productie, een knieval voor de commercie.

Nu jaren later vind ik het wel een aardig album, maar dat komt denk ik ook door het jaren 80 jeugdsentiment. 'Once upon a Time', 'Alive and Kicking' en 'Come a Long Way' zijn wel goede tracks. Maar verder is het middelmatigheid troef (hoewel ik de versies op het live-album stukken beter vind).

Ik ben hem vandaag voor de tweede keer aan het luisteren, en hij hoort voor mij echt bij de grote 3 (New Gold Dream, Sparkle In The Rain en Once Upon A Time). Van het werk voor deze albums schiet alleen I Travel er ver boven uit. De albums laten zich beluisteren als fragmentarische stukken, dus ik snap de kritiek niet zo op Once Upon A Time.
Ik kan nog steeds erg genieten van de singels van dit album; Alive & Kicking, All the Things She Said, Sanctify Yourself en Ghost Dancing.

avatar van Chameleon Day
Nu doe je 'Empires and Dance', 'Sons', 'Sister' en nmm ook 'Real to Real Cacophony' toch echt te kort. Ik zou zeggen: stop even met 'Once upon a Time' en draai genoemde albums maar, alles op repeat en dan de hele nacht door. Veel beter, meer vernieuwend en vooral meer opwindend dan dit toch vrij bloedeloze album (die zangeres bv. .... verschrikkelijk toch!).

....maar ja, ik mis op dit album ook het heerlijke baswerk van Derek Forbes.

Ik ken die albums allemaal, maar dit klinkt echt meer als een geheel. Empires and Dance was zelfs het eerste album wat ik van hun kocht, ik kende I Travel en de rest viel daar tegenover wel wat tegen op uitzondering van Today I Died Again.

avatar van Chameleon Day
....toch nog een keertje allemaal draaien, Leon....echt veel beter dan dit.

Ik ken ze allemaal, en een jaar terug zou ik het zelfde gezegd hebben. Nu luister ik dit album zonder vooroordelen, en hij klinkt echt niet verkeerd. Voor New Gold Dream waren ze nog zoekende. De stem van Jim Kerr is later ook krachtiger geworden.
Alive & Kicking vind ik echt een heerlijk nummer om mee te zingen, en ik stoor me niet aan de zangeres.

P.S. Ik luister nu Empires and Dance.

deric raven schreef:
P.S. Ik luister nu Empires and Dance.

Ik zou zeggen geniet van die diepe strakke baslijnen en dito drums...vooral 'Today I Died Again', 'Celebrate' en 'Thirty Frames a Second' zijn weergaloos....blaast 'Once upon a Time' toch echt weg!

...ik zal je nu maar niet meer storen...

avatar van TerryA
eigenlijk dichter bij de 4 dan de 3.5 dus stem verhoogd - 7.5 uit 10 zeker waard en mijn favorite Simple Minds album

avatar van Ayreonfreak
Het meest commerciële album van de Simple Minds die ze gemaakt hebben. Alles was gericht op de Amerikaanse markt, vandaar dat ze de achtergrondzangeres gebruikten. Ook hebben ze hier de meeste hits mee gescoord, althans de meer lucratievere hits. Geweldig album met echte klasbak nummers. Bijna geen uitzondering. Ondanks dat ik het album niet in mijn top 10 heb, krijgt hij de volle 5 punten. Ongeëvenaard, en dit was de aanleiding voor mijn verzamelwoede destijds. Hier is Jimm Kerr op zijn best, ook Street fighting years was één van de hoogtepunten qua zang voor hem.

Ayreonfreak schreef:

Je bedoelt vast dat die hier ver (heel erg ver) over zijn hoogtepunt heen was. De zang klinkt imo echt vreselijk....als een doorlopende gootsteen. Ook de achtergrondzangeres vond (en vind) ik een afknapper. Maar ja ik ben dan ook een liefhebber van het oude werk van SM......en daar lijkt dit voor geen meter meer op.......helaas.

stuart
Je kunt er niet (allemaal) van houden, maar NGD, SITR en deze behoren toch tot de grote drie van de Simple Minds omdat ze het evenwichtigst zijn als je ze vergelijkt met het werk hiervoor en erna, die wel (vooral tot NGD) interessant/boeiend zijn (in behoorlijke mate) , maar over het geheel toch niet zo consistent. Je kunt het persoonlijk natuurlijk wel mooier/beter vinden dan de 'middenperiode' ; ieder zijn smaak.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Je kunt inderdaad veel zeggen van deze plaat, maar niet dat hij niet evenwichtig zou zijn.

Dat is hij namelijk wel, allemaal evenwichtige galmende dertien-in-een-dozijn-middelmaat. Bah!

stuart
Dat het jouw smaak niet is moge duidelijk zijn; alleen het is wat jammer dat je zo neerbuigend doet omdat jouw top 10 zo aardig íntellectueel muzikaal verantwoord is. Niet zo hoog van de toren blazen Dr. Casartelli ! (overigens draai ik het album ook nauwelijks, allen soms een paar nummers; om op jouw nivo te spreken; het zijn in ieder geval afgeronde songs).

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
stuart schreef:

Sorry stuart, ik liet mij even gaan.

*kruipt weer in zijn íntellectuele schulp*

Overigens heeft Empires and Dance van deze mannen ook nog een blauwe maandag in mijn toptien gestaan... ach, ik worstel altijd een beetje met die onderste helft.

Een positieve noot hier: Once Upon a Time, Ghostdancing en Oh Jungleland zijn best aardig.