Ride - Nowhere (1990)

Label: Creation

1. Seagull (6:42)
  2. Kaleidoscope (3:01)
  3. In a Different Place (5:38)
  4. Polar Bear (4:45)
  5. Dreams Burn Down (6:25)
  6. Decay (4:18)
  7. Paralysed (5:33)
  8. Vapour Trail (4:17)
  9. Taste * (3:17)
  10. Here and Now * (4:27)
  11. Nowhere * (5:23)
  12. Unfamiliar * (4:55)
  13. Sennen * (4:25)
  14. Beneath * (4:05)
  15. Today * (6:25)
avatar van orbit
Eveningguard schreef:
Hoewel Nowhere niet bepaalt een echt geheel vormt door de nogal losse songwriting en teksten moet het album het vooral hebben van uitschieters. Seagull en Dreams Burn Down zijn zo goed dat de rest een beetje ondergeschikt is aan die nummers. Altijd als ik aan dit album denk komen die tracks naar boven.

Niet een echt geheel.. dat kun je alleen maar bedenken als je een paar jaar teveel medicijnen of alcohol hebt genomen, of een combi van beiden. Dit is een solide geheel als ik dat al ooit heb gehoord. Van A tot Z een zinderende luisterervaring.

avatar van Johnny Marr
Deze plaat kent zijn absolute hoogtepunt toch wel al bij de opener 'Seagull'. Wat een prachtig nummer is dat toch, met die geweldige, oorverdovende climax. Kippevel!

avatar van Obscure Thing
They still got it

Nu kan ik helemaal niet meer wachten tot het concert.

Zo benieuwd naar de setlist...

avatar van Linius
Mooie video's weer, was genieten gisteren.

avatar van Obscure Thing
Het was zeker genieten gisteren, heerlijke setlist en toffe sfeer.

avatar van Snoeperd
Mede door hun prachtige concert op Primavera is dit album in korte uitgegroeid tot een van mijn favoriete shoegaze-platen en daarmee op gelijke hoogte gekomen met MBV, J&MC en Slowdive.
Ik zou Ride toch wel de meest hit-potentiële shoegaze-band willen noemen, in hoeverre dat kan. Na een tijdje ontpoppen zich echt hele catchy refreintjes en allerlei meezingbare oeh's en aah's. Maar een hit scoren is ze natuurlijk nooit gelukt, daar hebben ze hun liedjes op deze plaat veel te gelaagd voor gemaakt. Het probleem van dit album vond ik in het begin dat het me te slap klonk, in vergelijking met andere bands uit het genre, ook de wat zeurderige zang moest ik in het begin aan wennen. Die problemen zijn allemaal als sneeuw voor de zon verdwenen en nu vind ik Nowhere misschien wel de beste plaat uit zijn genre. De uptempo-nummers als Kaleidoscope en Decay zijn fantastische energievretende songs, terwijl als Ride gas terugneemt net zo goed bloedmooi is zoals in Dreams Burn Down en Paralysed. En dit album kent met Vapour Trail natuurlijk een droomafsluiter.

avatar van Frenz
Dus ik zap gisteravond langs de velden, hé, Best Kept Secrets, even luisteren. Was aan het lezen, tot een gitaarmuur over me heen donderde, wie zijn dit dan (achter de band een enorm spandoek met Ride)?

Oh wacht Ride, shoegaze, heb ik een tijdje geleden meegenomen met mijn herontdekking van The Stone Roses (nee, nee, ik ga geen vergelijk maken).

Fraai, meeslepend, sferisch, onderschatte band

avatar van Arrie
Nouja, onderschat lijkt me wel mee te vallen. Ze worden als één van de grootste namen in die shoegaze-scene gezien en er is enorm veel aandacht voor hun reünie.

avatar van sjoerd148
Ook een re-issue op komst ter gelegenheid van 25 jarig jubileum van de plaat.

Leuk, maar dju wat staat die euro laag. Erg prijzig...

Of de pond staat laag, een van de twee. Maar het kost in ieder geval duur.

Schnee
Prijzig grapje, maar ja. Heb de LP en CD/DVD toch maar besteld... Na 25 jaar is de boel een keer aan vervanging toe

Ik wil hierbij een verzoek indienen bij de musicmeter-politie om, bij wijze van hoge uitzondering, (minstens!) 10 punten toe te mogen kennen aan In a different place.
Een ongekend schitterend, desolaat nummer met een prachtige versmeltende tekst. Iedere keer als de geluidsgolven als parels stranden in mijn oorschelp, waan ik me daadwerkelijk op een andere, veel mooiere en betere plek dan ik nu ben, zowel fysiek als mentaal. Dat wist ik natuurlijk al heel lang, maar heb zonet bij het beluisteren weer wat tranen bij moeten laten. Dus dit leek me wel het moment voor een dergelijk verzoek. De zeer waarschijnlijk volgende boete wegens grensoverschrijdend stemgedrag neem ik graag voor lief.

avatar van adri1982
Dankzij DjFrankie ben ik te weten gekomen over het bestaan van deze rockband en dit album. Ik ben begonnen het luisteren van een nummer van ze, Seagull. Mooie spacende openingstrack, dat naar meer van dit album doet smaken. Daarnaast is Vapour Trail een mooie shoegaze-ballad, die mij doet denken aan The Stone Roses en The La's

avatar van adri1982
Daarnaast zijn er meerdere mooie nummers op dit album te vinden, zoals de ballad In a Different Place en het spacende Polar Bear. Vooral is Dreams Burn Down is een prachtige song (over gemis in de liefde), met felle gitaar en drumwerk erin.

avatar van Sgt. Revolver
Ik schaf voornamelijk albums aan waarvan ik op voorhand weet dat ik ze redelijk goed tot fantastisch ga vinden. Daarom zijn mijn scores vaak ook behoorlijk hoog. Een album dat ik met vijf sterren beoordeel is echter wel iets bijzonders. Dat zijn vaak albums waar ik iets extra's mee heb. Eén van die albums die ik direct na de eerste luisterbeurt met vijf sterren beoordeeld heb, is "Nowhere" van Ride.

Soms ontdek je een bepaald soort muziek op het moment dat je het nodig hebt. Dat had ik met shoegaze, voor mij een logische stap nadat ik veel Britpop ontdekt had. Ik was nog steeds op zoek naar sprankelende gitaarpop, maar daar mocht best wel wat stof overheen liggen. Dat is het geval bij dit album.

Ik hoor beukende drums en een bijzondere gitaarklank. Dit zorgt bij mij voor een vreemd beeld: ik zie dat laagje stof liggen, de drums laten het stoflaagje opspringen en het sprankelende gitaarspel dient als een soort vriendelijke motregen in de ochtend die het stof wegspoelt. Wat er vervolgens overblijft zijn prachtige liedjes. Ik denk dat "Dreams Burn Down", "Paralysed" en "Vapour Trail" (die viool ) mijn hoogtepunten zijn, maar dieptepunten heeft "Nowhere" sowieso niet.

Na de ontdekking van "Nowhere" ben ik verder gegaan met het ontdekken van shoegazeralbums. "Spooky" van Lush heb ik aangeschaft en, uiteraard, "Loveless" van My Bloody Valentine. Nu wacht ik nog op "Split" van Lush en in de toekomst ga ik vast meer shoegazertoppers aanschaffen.

Helaas nét geen top 10-notering voor dit album. Daarvoor zijn de albums die daar momenteel in staan mij toch te dierbaar. Maar wie weet, in de toekomst.