Toto - Falling in Between (2006)

Label: Frontiers

1. Falling in Between (4:08)
  2. Dying on My Feet (6:13)
  3. Bottom of Your Soul (7:00)

met Joseph Williams

4. King of the World (4:06)
  5. Hooked (4:38)
  6. Simple Life (2:24)
  7. Taint Your World (4:03)
  8. Let It Go (5:02)
  9. Spiritual Man (5:24)
  10. No End in Sight (6:15)
  11. Reefer Man * (2:05)
ja de single is Bottom Of Your Soul, maar dan wel een edit van 3:50 en niet de versie van 7 minuten

Luka
Ik heb me aangemeld als toto-fan om een gedegen recensie te geven wat betreft Falling in between. Tevens wil ik bijdragen om gebruiker TOTO wat te kalmeren. Hij lijkt zich niet te realiseren wat voor ongefundeerde stellingen hij uitbraakt. Tevens vind ik hem kritiekloos naar Toto. Ik denk dat Lukather er een punthoofd van zou krijgen als hij deze verheerlijking zou lezen.
Maargoed mijn mening over Falling in between.
Mijn eerste indruk was: een solide album maar behoort absoluut niet tot de beste toto-platen. Ik heb wel idee dat ze enorm veel plezier beleefden aan het opnemen van deze plaat, klinkt overwegend erg fris.
Toppers zijn m.i. 'Bottom of your soul', als je van atmosferische muziek houdt tenminste. De zanglijn is erg pakkend en het thema hoop/wanhoop komt duidelijk over. 'No end in sight' is even sterk als pakkend.
de muzikale passages in 'Taint your world' vind ik uiterst vermakelijk en humoristisch, leuk als Toto FX en Gimmicks gebruikt. Verder is 'Taint your world' erg oubollig. Evenals 'King of the world'. Het refrein in deze is redelijk pakkend en krachtig maar het couplet met Paich als zanger is echt niet meer van deze tijd. Ik denk dat Paich ook maar niet meer moet zingen. Het orgeltje in het couplet is zenuwslopend ouderwets.
De rest is degelijk toto-materiaal. Melodieus soms ontroerend, dan weer stoer met krachtige gitaar-riffs.
De vocale toevoeging van nieuwe toetsenist Greg Philinganes is teleurstellend. Het is een waanzinnig goede zanger maar past niet bij toto vind ik, veel te weinig rock, veel te veel soul.
wat mij betreft 3,5*. Best goed gedaan. Mijn aandacht hebben ze voorlopig nog!

Luka schreef:

Welkom, collega kritische Toto fan.

avatar van gemaster
Ja heel erg welkom. Je wilt niet weten hoe gewenst je hier bent

avatar van VanDeGriend
Tja, een recensie schrijven op MuMe over een album van Toto is spelen met de door mij geambieerde en helaas broze status van zorgvuldig formulerend criticus. Risico nemen. De kans dat je, door een deel van de gemeenschap niet aardig gevonden wordt. De kans dat je post zonder pardon gedelete wordt. De kans dat je als voorspelbare toto-basher te boek komt te staan. “Die van de VDG heeft altijd wat te zeiken als t over Toto gaat”. En ja nu is er een nieuw album. En ik heb een recensie beloofd en deze tref je onderstaand aan. En ter verdediging van mijzelf: Zij waren eerst, zij zijn begonnen…zij hebben eerst een nieuw album uitgebracht. Toen pas heb ik dit geschreven.

Tot zover mijn opening. Op naar de review.

En die kan ik,zoals bij veel Toto-albums, positief beginnen door aardige dingen te zeggen over het gitaarwerk. Keurig verzorgd, technisch op orde. Zonder meer is duidelijk dat Lukather wel weet hoe die met dat ding om moet gaan. Ik kan me de bewondering van fans hiervoor op basis van deze cd ook wel voorstellen. Ook voor wat betreft de productie past enig respect. Niets lijkt aan het toeval overgelaten. Details zijn keurig ingevuld en duidelijk is niet bezuinigd op studiotijd. Ik kan dat wel waarderen. Er is een serieuze poging gedaan om een goed verzorgd album af te leveren dat in ieder geval de kennelijk grote schare Toto-fans zou moeten bevallen.

De vraag is echter of Toto met dit album zieltjes gaat winnen. Vreemd genoeg is dit iets waar Toto liefhebbers mee bezig zijn, gezien de inhoud van een aantal post alhier. Wel, voor wat dat betreft heb ik, zonder de voorspellende gave van een Nostradamus te hebben, nieuws. Dat gaat met dit plaatje dus niet lukken. “En waarom dan niet VDG ?” zal de enkele lezer die nog niet is afgehaakt, zich afvragen ?.

Omdat het merendeel van de songs, ondanks bovenstaande kwalificaties, veelal toch niet sterk genoeg is, niet origineel genoeg, gewoon gepikt of wel heel erg gladde jaren 80 AOR.
Laat ik eens nummer voor nummer langs gaan.

Opener “Falling in Between” begint met plezierig ruig gitaarwerk, ik hoor Alice in Chains (heel even) en Van Halen plagiaat, dat helaas nogal onplezierig wordt onderbroken door zeer matige zang. Het gelach op 2,20 is wat mij betreft de sterkste bijdrage van de zanger aan dit nummer. Het tweede, merendeels instrumentale, stuk van deze song kan ik echter goed hebben. Netjes gedaan.

Bij Dying on my Feet gaat het voor het eerst helemaal mis. Een, op zich aardig, gitaarloopje dreint een groot deel van het nummer door. Zang weer matig en al met al lijkt dit op een mislukte (of gelukte, ik weet niet wat de bedoeling was) heavy parodie op Steely Dan. De koortjes die ingezet worden, zijn ook echt niet meer van deze tijd (ohoohohhohhohohhhooo). De tempowisselingentjes aan het eind van het nummer zijn overigens wel solide getimed al lijken de toeters uit een doosje te komen. Tijdens dit nummer wordt wel duidelijk dat het inzetten van tig zangers niet zo heel veel zin heeft als er niet eentje “met ballen” tussenzit.

Bottom of Your Soul bevalt me qua opening prima. Mooie melodie en solozang redelijk op orde totdat op 1,48 een opzichtig staaltje zelfplagiaat voorbij komt en Toto weer in zijn solootje, koortje, pianootje routine valt. Maar t moet gezegd, ik vind dit al met al een prima te beluisteren nummer al is origineel bepaald anders. Het had, met aangepaste zang, zo op Big Generator van Yes kunnen staan. (hetgeen een aanbeveling is).

King of the World is een zouteloos nummer zonder enige vorm van spanning of intensiteit . Obligaat solootje is de enige onderbreking van uptempoig standaardplaatje met gekmakende koortjes. Dit soort nummers zorgen nou voor de wagonladingen kritiek die Toto soms te verduren krijgt.

Voor Hooked krijgen de Toto-mannen, als t goed is, flink gelazer met de mannen van Van Halen, tenzij ook dit als parodie bedoeld is. T nummer slaat, en echt waar ik doe serieus mijn best een objectief oordeel te vellen, helemaal nergens op en behoort tot het slechtste wat ik de afgelopen maanden heb gehoord.

Simple Life is een nummer voor mensen die van Chris de Burgh en Michael Bolton houden en met Taint the World volgt een tweede nummer met van Eddie van Halen gekopieerde gitaarriff. Echt schaamteloos. Luisteren is geloven. De eerste die raad (nou ja…..raden) op welk nummer ik doel, wint een door mijzelf gesigneerde gevulde koek. Overigens gaat het kopiëren van Van Halen dit keer wel redelijk. Taint the World is een stevig uptempo nummer dat t live waarschijnlijk goed zal doen, zeker als de gitaarsolo van halverwege lekker wordt uitgebouwd tot een jam van een minuut of wat.

Let it Go kent een fijn groovende gitaarlick die helaas wel wordt onderbroken door het 427ste gekmakende koortje (leeeeeeeeeeeeeeeet iiiiiit goooooooooo whohoooooooooo). Paar mooie breaks en een best gave solo van Lukather zorgen ervoor dat dit nummer al met al goed te doen is.

Hetgeen weer niet geldt voor Spiritual Man. Dit nummer had zo in een musical van Van der Ende gekund. Inclusief theatrale slotscène waarin iedereen in wit gewaad wuivend naar het toegestroomde publiek de gevierde Spiritual Man bezingt. Dit gebeurt overigens niet voordat, zoals te doen gebruikelijk in musicals, de microfoon van hand tot hand is gegaan. Oh ja….er is ook nog een saxofoon.

Gelukkig geeft Toto met t laatste nummer No End in Sight (hetgeen ik halverwege de cd inderdaad even dacht) de gelegenheid om wat meer balans in deze review aan t brengen. Om kort te gaan vind ik dat, samen met Bottom of Your Soul, het sterkste nummer van de cd. Hier wordt een op deze cd te zeldzaam huwelijk tussen technische perfectie en goed songschrijverschap gevonden. Prima.

Al met al, jullie raden het al (“ach dat weet je van te voren met VDG”), valt de balans van deze cd negatief uit. Zeker niet slecht gedaan, zeker een paar prima nummers maar helaas overheerst het gevoel dat er geen echte liefde is gestopt in deze cd. Dat aangevuld met net even teveel tenenkrommende momenten, zorgt voor mijn conclusie Het is ook allemaal nogal voorspelbaar en onorgineel. Vrijwel alle nummers zouden zo op een van de eerdere cd’s van Toto of andere genoemde artiesten kunnen staan.

Hierbij besluit ik mijn review, geef ik dit album 2 sterren, en neem ik mij voor vanaf heden geen letter over Toto te schrijven.

Ik heb mijn best gedaan.

Met vriendelijke groet,

VanDeGriend

avatar van Kevin91
ik ben erg benieuwd naar deze cd. Ik heb bijna al hun cd's en heb ze een keer live gezien. De demo op hun site klinkt al super.

avatar van HiLL
Mooi Griend!

avatar van musicfriek
Erg mooie recensie VDG, vooral heel diplomatiek geschreven ook. Mijn complimenten!

het minste nummer wat hier op staat is, Spiritual Man.
althans de gezongen versen van David Paich, pas vanaf dat Bobby Kimball het overneemt en metname Greg Phillinagens wordt dit nummer pas interesant en mooi.

en Toto heeft overigens extra geprobeerd om een 80's sound te creeren bij 2 nummers.

avatar van BoordAppel
Ik sluit me helemaal bij VanDeGriend aan. Muzikaal soms best leuk maar die zang verpest veel, zo niet alles. Ook klinkt het me verre van origineel in de oren en vrij ouderwets. Ik ga ook voor de 2 sterren.

avatar van The Scientist
1,0
VanDeGriend schreef:

Heeele lange (niet al te positieve) recensie

Die VDG heeft altijd wat te zeuren als het over Toto gaat

avatar van bonothecat
Even tussendoor. Ik heb er een halfje bij gedaan. Klinkt toch wel erg lekker allemaal.

VanDeGriend schreef:
Schrijf je gvd (GriendVanDe) een keer een briljante review

Moet ik je toch gelijk in geven, een zeer sterk verhaal.

Wie overigens een sterk staaltje Toto-gelijke adoratie wil lezen, moet nú even naar Innuendo van Queen fietsen.

Graag de discussie voortzetten in het Toto-topic a.u.b.!

slaemperayreon
*wijst het bier af en houdt het op een Spa blauw*

Ik weet niet welke kritieken Bart hier allemaal heeft gekregen, maar als ik zo naar zijn stemmen en top10 kijk, dan lijkt het mij toch dat hij een NORMALE stemmer is die GEWOON fan van Toto is. Dus als we echt perse een user af MOETEN zeiken over zijn misschien ietwat nou niet helemaal 100% ongenuanceerde mening, neem dan TOTO (sorry, niks persoonlijks TOTO, maar ik kan de mensen niet van dat idee afbrengen, denk ik)

avatar van Bart_86
Dank je wel, eindelijk iemand die de situatie inziet zoals hij is. Niet dat ik vind dat TOTO wel afgezeken zou moeten worden, maar ik heb hier helemaal geen uitspraken gedaan wat jullie zou moeten laten denken dat ik alleen maar TOTO luister en er geen verkeerd woord over wil horen.

Volgens mij begon deze discussie omdat ik het niet eens was met de manier waarop TOTO (en hun fans) hier al veroordeeld worden voordat ze nog maar iets kunnen zeggen of hun mening kunnen delen... sommigen van jullie weten het direct erg persoonlijk te maken.

En ik ben dan zo iemand die er direct fel tegenin gaat, maar ik was niet de eerste die persoonlijk tegen iemand begon en hem voor dingen uit begon te maken en uit te dagen...
Mijn reactie is dan misschien niet zo volwassen, maar denk maar niet dat jullie houding tegenover nieuwkomers die van TOTO's muziek houden dat wel is.
Een paar van jullie beginnen wat uit te dagen en zodra iemand er op ingaat vormen jullie met z'n allen één front en gaan die persoon helemaal proberen af te maken.
Jullie snappen niet dat je het nieuwkomers hiermee heel moeilijk maakt op zo'n forum.

In ieder geval, ik ben dit meer dan zat. Aan wie het dan ook ligt, ik heb niet de intentie om hier te gaan lopen relschoppen en aannemende dat jullie dat ook niet hebben is dit uiteindelijk dus een voorbeeld van miscommunicatie. Laten we hier niet meer tijd aan verspillen en, ongeacht onze leeftijd, ons allemaal zo volwassen mogelijk gaan gedragen.
Ik stel voor dat we de strijdbijl begraven en elkaar allemaal een eerlijke kans geven om zulke dingen in de toekomst te voorkomen.

avatar van Yak
Yak
aERodynamIC schreef:
Graag de discussie voortzetten in het Toto-topic a.u.b.!

Sterker nog: weg met al die rommel.

Dit is de derde keer in krap een week tijd dat ik berichten bij dit album heb moeten verplaatsen of verwijderen, en ik heb er nu onderhand echt schoon genoeg van. Is het geen Toto-fan die met belachelijke bedreigingen komt smijten, dan fietst er wel weer een Toto-hater voorbij met een o zo grappig troll-bericht. En hatsjee, weer drie pagina's vol met offtopic gezeur.

Een oproep aan alle users: daar kappen we dus onmiddellijk mee.

Mee eens: dit komt de sfeer op de site niet ten goede (mag die achterlijke discussie tussen Bloempje 24 en OH er ook af Yak: dat verdient ook geen apart topic).

avatar van bloempje24
aERodynamIC schreef:

Uhhh... is dit niet off-topic Eric?
En nu over het album.........

Luka
Vraagje aan VDG en boordappel.
Wat vinden jullie zo slecht aan de zang? Ik neem trouwens aan dat jullie Kimball bedoelen, die ik live vaak de mist in zie gaan omdat ie zich wil bewijzen ofzo, maar het in de studio m.i. erg sterk doet.

avatar van BoordAppel
omdat ie zich wil bewijzen ofzo

Zoiets. Het lijkt alsof ze heel erg hun best doen om emotie in hun stem te leggen maar uiteindelijk lukt dat toch net niet. Dat maakt het vrij vermoeiend om naar te luisteren.

Luka
Hmmm, interessant.... Hoor ik echt niet, kan het er ook niet mee eens zijn. Klinkt allemaal erg oprecht. Kan ook niet anders met zoveel levenservaring. Kimball is geloof ik al 60. E.e.a. had voor mij wel een half toontje lager gemogen, hier en daar, bij de partijen van Kimball. Al blijft het bereik indrukwekkend.

ik kan best begrijpen dat Bobby Kimballs stem of manier van zingen niet iedereen zal aanspreken.
live schreeuwt ie misschien wat teveel, maar zijn stem is wel apart en is knap wat ie ermee bereikt.
Steve Lukather's stem is meer een algemene stem die meer mensen zal kunnen aanspreken

op deze zender is momenteel Toto het hoofdonderwerp

avatar van Bart_86
Kimball is inmiddels 58 (bijna 59) en in mijn ogen zingt hij nog behoorlijk. Ik weet nog wel dat ik in 1999 voor het eerst een concert van TOTO bezocht. Bobby's stem vond ik toen ronduit slecht. Dit was de eerste tour sinds lange tijd van Kimball en tijdens de 25th anniversary tour een paar jaar later zong hij een stuk beter.
Maar het punt met Bobby is dat z'n stem natuurlijk wat sneller slijt vanwege z'n leeftijd en daardoor zitten er, vooral aan het einde van tournees, wel eens optredens tussen waarbij z'n stem niet zo geweldig klinkt. Toch vind ik dit niet ergerlijk, ook bij concerten is het best uit te houden.

TOTO schreef:

ik vind Steve Lukather inderdaad ook een van de ultieme rockstemmen hebben. Dat vind ik ook van bijvoorbeeld Liam Gallagher (ook altijd een naam waar je veel medestanders mee trekt ).

Luka
Ongelofelijk ook de stemontwikkeling bij Luke. Als nummers als 'Angela','Afraid of love' en 'I'll be over you hoort' en deze vergelijkt met zijn huidige stemgeluid. Echt een mega-ontwikkeling. Toen was het een gitarist die ook zong. Nu is hij een volwaardig zanger als je het mij vraagt.

avatar van Bart_86
Ja z'n stem is wel veranderd. Maar hij zong in die tijd wel zuiverder. Het klonk gladder en gelikter, ik weet niet wat ik mooier vind. In beide gevallen vind ik dat er veel gevoel in zit/zat en hij had zowel in de jaren 80 als daarna een erg goeie stem. Luister maar es naar live-opnames van de jaren '80 die hij zingt, hij zingt puur technisch gezien beter dan nu. Maar juist omdat het nu niet meer altijd zo glad is, omdat het niet altijd perfect is zit er zoveel emotie in. Voor mijn gevoel is deze omslag gekomen met het album Kingdom Of Desire.

avatar van mathias
wat een gelul toch bij dit album

avatar van HiLL
mathias schreef:
wat een gelul toch bij dit album

Net als dit.

avatar van musicfriek
Heel goed Hill, het begon net weer beetje rustig te worden hier... Vooral zo houden!