Deafheaven - Sunbather (2013)

Label: Deathwish

1. Dream House (9:14)
  2. Irresistible (3:13)
  3. Sunbather (10:16)
  4. Please Remember (6:26)
  5. Vertigo (14:37)
  6. Windows (4:42)
  7. The Pecan Tree (11:26)
Yann Samsa
Waarbij hij fout is, want dat is simpelweg geen schreeuwen. Gisteren lijf gezien, mooie krijsshow

Plaat kwamen even intens over live. Die blackgaze wall of sound, man - soms moest je echt naar adem happen. Alles zat goed qua sound, en ode aan zowat alle muzikanten.

avatar van JSPR_G
Yann Samsa schreef:

Ik was er ook bij gisteren in de Kreun. Na dit album live gehoord te hebben kan ik niet anders dan het op 1 plaatsen in mijn jaarlijstje. Dit klinkt live gewoon nog indrukwekkender dan op plaat! Fantastisch gewoon!

avatar van Edwynn
Een krijsshow in De Kreun. Prachtig.

avatar van The Eraser
Pfieuw idd, wat een mokerslag was dat gisteren
Eén van de beste optredens die ik ooit gezien heb, vooral Vertigo en The Pecan Tree waren meesterlijk. Kippenvel en tranen in de ogen!
De plaat maar vlug nog eens opzetten, zal hoog eindigen in mijn eindejaarslijstje!

Sietse
Toch wel bijzonder hoe goed die zanger van Envy nu opeens in het Engels kan zingen (schreeuwen).

EDIT: ohh wacht, sorry ik vergis me in de band.

avatar van andnino
Op Sunbather staat prachtige muziek. Maar het weet me nergens echt te overtuigen. Het raakt nergens echt een snaar, het is allemaal aardig, maar niet bijzonder. Dus ik hou het nog even bij een 3,5*.

Of zijn er nog andere invalshoeken van waaruit ik het kan proberen (behalve het goede glas wijn of whisky natuurlijk, dat is inmiddels een standaardtactiek)?

avatar van Zuurmatje
Uit je top 10 blijkt dat je veel metal luistert. Je zou kunnen proberen wat shoegaze (mbv, slowdive) en postrock te luisteren om de nuances van dit album beter op waarde te kunnen schatten.Maar misschien doe je dat al lang. Dan weet ik het ook niet.

avatar van hoi123
Toch erg verbaasd hoe ik nu al een halfuur gehypnotiseerd achter m'n computer zit nadat ik tijdens een uitgebreide leersessie op youtube even het album aanklikte uit nieuwsgierigheid. Ik moet me ook maar aansluiten bij het rijtje non-metalheads die dit goed vinden klinken, blijkbaar.

Snel even album binnenhalen en de tijd wijst uit of zo'n hersenslopende sessie als dit voor herhaling vatbaar is.

avatar van Don Cappuccino
We gaan richting het einde van het jaar en het ziet er naar uit dat.... nee, Sunbather is potverdomme gewoon het album van het jaar en meer! Zelfs na 50 luisterbeurten blijft het album groeien in mijn achting en ik heb eigenlijk twee luistermethodes bij dit album. Klinkt raar, maar het is zo. Of op de stereo gruwelijk hard terwijl ik compleet mee wordt gesleept door de intensiteit van de muziek of op de koptelefoon waardoor ik compleet de rust vind en even helemaal weg ben. Sunbather is zo'n plaat die op zijn hardste momenten nog steeds de meest tranentrekkende melodieën uit de mouw schudt. En het is ook nog eens een fantastische liveband!

Sietse
De eerste 4:30 minuut van dit filmpje zijn echt bizar...
YouTube - Deafheaven - Vertigo - Paris Pitchfork festival 2013

Die zanger lijkt zo'n 4 1/2 minuut te worden getwerkt door de mcrofoon standaard (en daar nog veel plezier aan over te houden ook).

Doet met een beetje aan Miley Cyrus denken

avatar van Urbanoetang
Tsja, in eerste instantie baalde ik dat ik ze live heb moeten missen, maar nu ik dit zo zie...

avatar van Gloeilamp
Mwah, heb ergere shows gezien. Soror Dolorosa bijvoorbeeld.

avatar van JSPR_G
Sietse schreef:
De eerste 4:30 minuut van dit filmpje zijn echt bizar...
YouTube - Deafheaven - Vertigo - Paris Pitchfork festival 2013

Doet met een beetje aan Miley Cyrus denken

Hahaha In Kortrijk was het alleszins zo erg niet. Hij deed ook wel wat theatraal, maar ik vond het niet storend, integendeel. Hij kwam over als een erg gepassioneerde muzikant. Hij droeg ook geen handschoentjes toen.

Sietse
Ik hoorde van mijn vriendin dat het in Utrecht wel heel erg theatraal was.

avatar van itchy
Dat vond ik wel meevallen; alleen de zanger heeft wat maniertjes maar niet storend. Je moet toch wat als je de helft van de tijd niks te doen hebt. Rest van de band zijn de boys next door.

hipsters bedoel je toch?

avatar van itchy
Nou, de hipsters stonden in het publiek. Echt, het leek wel een hipsterconventie, vreselijk. Ik heb niks tegen hipsters maar ik heb wel wat tegen 300 verzamelde hipsters. De band was meer wat je zou verwachten bij bandjespubliek: T-shirtje/spijkerbroek.

avatar van venderkets
Op 1 bij Metacritic's eindejaarslijst (samenvoeging van meerdere gerenommeerde bronnen): Klik

itchy schreef:

Ahh oke. Je komt zeker nooit bij Subbacultcha avonden...

avatar van itchy
Nee, maar dat is wel wat ik me erbij voorstel

Sietse
Dan is je voorstelling correct (althans, bij een groot aantal van de concerten, een aantal ook niet hoor).

avatar van Kos
Kos
Hm.. dit maar eens checken.. Lijkt me wel wat.

avatar van Kill_illuminati
itchy, wellicht is dit een nieuw genre: Hipster Shoegaze Black Metal?

avatar van Rain King
Perfecte plaat en de beste van 2013

avatar van erwinz
Volgens de verzamelende Amerikaanse critici van metacritic ook de beste van het jaar. Ik moest 4 minuten stevig doorbijten, maar daarna hoorde ik opeens de schoonheid van de muziek van Deafheaven.

Lees mijn recensie op:
De krenten uit de pop: Deafheaven - Sunbather - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van nico1616
Ik luister nooit naar Metal en had deze plaat links laten liggen ondanks alle positieve kritieken.
In de MuMeladder 2014 is echter het nummer Vertigo genomineerd, en dat sloeg in als een bom: wat een opbouw, wat een energie, wat een emotie!
De muziek doet me nog het meest denken aan de concerten van Sigur Rós, op de stem na dan. Al wordt die hier eerder als instrument gebruikt en is, door de mix, niet overheersend aanwezig. Kennis van GYBE! helpt ook bij de appreciatie: de spoken word stukken, rustige intermezzo's en de gigantische spanningsboog in de opbouw van de nummers.

Een late verrassende ontdekking van wat 2013 muzikaal te bieden heeft!

avatar van KampF
Deze plaat is zo HARD. Echt een van de beste uit 2013.

En ja, toch moet ik even Pitchfork bedanken voor deze ontdekking.

avatar van The Eraser
nico1616 schreef:

Een late verrassende ontdekking van wat 2013 muzikaal te bieden heeft!

, Vertigo mag dan wel naar de herkansingen gespeeld zijn, ik ben toch blij dat iemand iets aan mijn nominatie gehad heeft

Linus Van Pelt
itchy schreef:

Het t-shirt en spijkerbroek publiek stond allemaal in Tilburg, met wat irritante hipsters ernaast waaronder mijzelf. Ik was er live niet gigantisch weg van, en het ging gewoon voor mij gevoel te lang door. Gelukkig was het wel een flinke verbetering van de matige eerste keer dat ik ze zag in Arnhem.

avatar van mjk87
Ik weet niet waarom, maar ik word bijzonder rustig van deze muziek. Heerlijk.