Deafheaven - Sunbather (2013)

Label: Deathwish

1. Dream House (9:14)
  2. Irresistible (3:13)
  3. Sunbather (10:16)
  4. Please Remember (6:26)
  5. Vertigo (14:37)
  6. Windows (4:42)
  7. The Pecan Tree (11:26)
avatar van Stefan1979
Schnee schreef:
shoegazing met metalzang... De zang is even wennen voor me, had liever een zoetgevooisde stem gehoord. Maar goed, Amenra vind ik ook erg prettig, dus waarschijnlijk went dit ook wel. Muzikaal iig erg fijn!

Dit zou mijn tekst kunnen zijn!!!
Helemaal mee eens!

Toen ik twee maanden geleden aanwezig was op het bescheiden Rock Durbuy, in het gelijknamige Waalse dorpje, stond daar de toen voor mij volslagen onbekende band Deafheaven geprogrammeerd.
Aangemoedigd door een interessante omschrijving van een vriend besloot ik het optreden toch maar mee te pikken. Dat de volgende vijftig minuten zouden gevuld worden met een van de meest intense optredens die ik ooit meemaakte had ik echter niet durven dromen.
Vanaf de eerste tot de allerlaatste noot wist deze band me echter volledig in te pakken. De bezwerende blik en het waanzinnige gekrijs van zanger George Clarke, de atmosferische gitaarlijnen van Kerry McCoy en de furieuze blastbeasts van drummer Daniel Tracy zorgden voor een fantastisch atmosfeer die me deed trillen op mijn benen tot uren na het einde van de show.

Terug thuis ontdekte ik dat deze Amerikaanse band ook net een nieuw studioalbum uitgebracht heeft: deze Sunbather.
En waar sommige bands hun fantastische liveprestaties nooit pakkend op plaat zullen krijgen is dat een kwaal waar Deafheaven blijkbaar geen enkele moeite mee heeft.
Opener 'Dreamhouse' maakt meteen duidelijk waar het Deafheaven allemaal om te doen is.
Want hoewel het drumwerk en vooral de zang duidelijk maken dat de roots van de band stevig in de black metal verankerd liggen blijkt al snel dat dit zoveel meer is. Shoegaze, postrock, post-metal, noem het wat je wil, feit is dat Deafheaven er in geslaagd is een eigen sound neer te zetten die authentiek en eigen klinkt. De opbouw van elk nummer klinkt zo natuurlijk en gevarieerd dat de plaat geen moment gaat vervelen.
Deafheaven creëert een universum vol emotie en spanning en houdt dit een uur lang in stand, zowel op plaat als live.
Sunbather is ongetwijfeld een van de albums van 2013 tot nu toe en ik durf er wat geld op verwedden dat ze ook op het eind van het jaar niet ver van de eerste plek zullen staan in menige jaarlijst!

avatar van kobe bryant fan
Geweldige plaat!
Inderdaad allesbehalve pure Black-Metal, Sunbather heeft ook erg mooie Post-Rock momenten en vele Shoegaze invloeden. Dit alles samen maakt Sunbather een erg diverse plaat die toch mooi één geheel vormt.

avatar van Kill_illuminati
Schnee schreef:

Ze halen ook inspiratie uit My Bloody Valentine, dus zo vreemd is dat niet. Wel bijzonder om die invloeden zo coherent in de muziek te horen.

avatar van Robertoooooh
Pfff. wat is dit? En invloeden?? welke invloeden? Ik hoor verd*mme alleen maar gekrijs!
It's an aquired taste, zullen we het daarop houden?

Ik onthoud mij van sterretjes geven. Ik wil geen gemiddeldes beinvloeden van albums uit genres die ik nooit zou kopen. Struikelde alleen bij toeval over deze recensie en dacht, nou ja proberen kan geen kwaad. Toch wel, dus...

avatar van Kill_illuminati
It's an aquired taste, zullen we het daarop houden?

Ik onthoud mij van sterretjes geven. Ik wil geen gemiddeldes beinvloeden van albums uit genres die ik nooit zou kopen. Struikelde alleen bij toeval over deze recentie en dacht, nou ja proberen kan geen kwaad. Toch wel, dus...

Je hebt misschien nog een lange te gaan om deze vorm van vocalen te waarderen. Het loont om je erop te trainen om er naar te kunnen luisteren. Natuurlijk geeft dat niet de zekerheid dat je het eventueel goed zal vinden.

Ik gok dat Roberto een 40-er of 50-er is, op basis van zijn stemmen. Denk dat ie niet in training hoeft, maar het gewoon niets vindt.

avatar van Robertoooooh

Geweldig! In training om muziek te leren waarderen!
Ik koop me sinds begin jaren 70 al helemaal suf aan allerlei platenspul.
Ben ook nooit bang geweest om nieuwe wegen in te slaan. Maar niet alles beklijft en dat is wat mij betreft ook helemaal niet erg.

avatar van Don Cappuccino
Aan je stemmen te zien had ik ook niet verwacht dat je Sunbather goed zou vinden, Robertoooooh. Toch leuk dat je het een kans hebt gegeven.

Mijn moeder had Sunbather ook eens opgezet en die vond het erg goed.

It's an aquired taste, zullen we het daarop houden?

Gekrijs? hahaha, en de rest van de muziek dan? Het is zeker geen metal. De zang ja. Maar die verschillende wegen die je ingeslagen hebt zijn dan ook allemaal binnen het mainstream plaatje gebleven waarschijnlijk.

avatar van Robertoooooh
Je hebt helemaal gelijk Schnee. Ik ben een echte Radio 10 gold adept en daar eindigt mijn horizon dan ook helaas abrupt. Komt waarschijnlijk ook nooit meer nieuw licht door de muffe velourse gordijnen dan dit. Geeft niets. Maar eh, wat is jouw definitie van "mainstream"?

avatar van (Blacksad)
Dit is echt een BOM.

avatar van the crook
herman schreef:

Hoho! Ik ben ook een veertiger, maar vind dit album ook fantastisch

avatar van GrafGantz
Om in 1 woord samen te vatten: verschroeiend.

Robertoooooh schreef:

Nou ja ben wel beniewd naar wat je verder mooi vind!
En een definitie van wat mainstream is is moeilijk te geven natuurlijk... Alles wat keurig binnen de lijntjes blijft waarschijnlijk. Maar ik vind al snel iets mainstream geloof ik.
Waarom maak je geen top 10?
Ik moet zeggen dat ik niet erg lang nagedacht heb over een top 10, is een beetje een dwarsdoorsnede, er is zoveel moois gemaakt.

avatar van GrafGantz
Een dwarsdoorschneede?

GrafGantz schreef:
Een dwarsdoorschneede?

avatar van Ward
Nu aan mijn allereerste luisterbeurt bezig, maar echt WAT een plaat! Oorverdovend en dromerig ineen. Ik word letterlijk en figuurlijk hier even weggeblazen door deze bak aan herrie.

avatar van Cygnus
Ik word ook weggeblazen, maar het gekrijs is wat deze plaat bij mij van een écht hoge waardering afhoudt.

bennerd
Zonder het gekrijs zou ik deze band niet zo goed vinden, denk ik. Met gewone zang zou het ook goed zijn, maar zeker niet zo indrukwekkend en 'omverblazend' (is dat een woord?). Ik spreek nu wel enkel over de vorige platen, want deze heb ik nog niet gehoord. Voor Deafheaven moet ik echt klaar zitten, aangezien ik vaak niet bepaald vrolijker wordt van hun muziek.

avatar van itchy
Toch wel een metalplaat voor niet-metalliefhebbers die ondanks het gekrijs en drumwerk dichter bij postrock en shoegaze zit dan metal. De zang maakt het voor mij stukken intenser en ook beter.

avatar van Ward
Ik ben inderdaad normaal gesproken niet van de metal, maar dit is toch wel indrukwekkend. Toch zou ik het zonder de zang of met cleane zang een heel stuk minder vinden. Door die zang lopen de koude rillingen me af en toe echt over de rug.

avatar van stoepkrijt
Het klinkt misschien als een cliché, maar ik hoor hier emotie in de stem. Dat mis ik bij de meeste andere black metalalbums die ik ken. Ik merk bijvoorbeeld al een flink verschil tussen dit album en Deafheavens debuut, al kan ik moeilijk beschrijven wat het verschil is. Het is een gevoelskwestie denk ik. Deze zang raakt me gewoon meer.

Daarnaast is Sunbather muzikaal ook om te smullen. De composities zijn afwisselend en erg boeiend. Die heerlijke gitaarsolo in Vertigo is totaal niet misplaatst, ook al past het niet erg in dit genre. Ook de rustige momenten binnen dit album zijn goed geplaatst en hebben zeker een meerwaarde.

avatar van Don Cappuccino
Ik heb Violet van Roads Of Judah gisteren nog eens opgezet na Sunbather om eens goed te luisteren naar de vocalen en je hoort echt veel verschil. Op Roads To Judah heeft George Clarke meer een black metal rasp in zijn stem en op Sunbather gaat hij meer richting screamo met zijn schreeuwen. Er zit inderdaad extreem veel emotie in en het voegt echt wat toe.

Ik blijf maar nieuwe dingen ontdekken op Sunbather. Nu hoor ik steeds meer prachtige baspartijen onder de muur van de gitaren. Echt, dit album gaat door niemand overtroffen worden in 2013 en niet eens in de komende jaren. Dit begint voor mij echt top 10 aller tijden materiaal te worden.

avatar van Robertoooooh
Ja, verdomd zeg! Emotie, ja! Nu hoor ik het ook! Emotie van iemand die net met kokend water zijn scrotum heeft overgoten. Jaahaaa! Die emotie hoor je echt heel duidelijk

Ik heb toch nog eens een luisterbeurtje aan deze zonaanbidder gewaagd en ik begin zowaar een paar flarden te ontwaren van iets dat in de verte doet vermoeden dat men muziek aan het maken is, zo ergens goed verstopt onder en tussen het gekrijs en gebeuk. En dan bedoel ik niet de rustige interludes, die an sich niet onaardig, maar weinig spannend of verheffend luistervoer zijn. Zou er nog hoop zijn? Men doet verwoede pogingen een soort van melodie neer te zetten maar die is zo potsierlijk en valselijk bombastisch en de uitvoering gebeurt zo weinig subtiel met die niet aflatende stroom verbale diarree en de niet luchtdoorlatende gitaarmuren, dat ik het deze keer slechts tot de vierde track heb volgehouden. Het wordt een kleffe brei, een onontwarbare kluwen van gepiep, gekraak, gegil en gejengel en daardoor voor mij op den duur verdomde saai en eentonig. Helaas is de enige emotie die deze schijf uiteindelijk bij mij oproept er eentje die mij herinnert aan stierlijke verveling. Ik heb zelfs woeste aanvallen van buikloop die beter klinken dan dit. Het is niet anders...

avatar van -SprayIt-
Ik zou met zulke diarree toch maar even de dokter bellen Robertoooooh. Of het opnemen, ik lees het wel op Pitchfork!

-SprayIt- schreef:

avatar van Don Cappuccino
Vandaag heb ik nog eens goed nagedacht wat nu eigenlijk de 10 beste albums zijn die ik ooit heb gehoord. Sunbather zat bij de eerste vijf albums die ik opnoemde. Het album heeft echt een emotionele kracht op mij die ik bijna nooit heb bij muziek. Hoe hard het ook wordt. Dus vanaf vandaag staat Sunbather in mijn top 10 aller tijden. Na 36 luisterbeurten is het daar wel tijd voor.

avatar van -SprayIt-
Een felicitatie lijkt hier op z'n plek. Altijd mooi als er nieuw materiaal uitkomt wat je versteld doet staan. Mooie ontdekkingen.

avatar van the crook
Sunbather was voor mij de eerste kennismaking met Deafheaven en dus heb ik Roads to Judah ook maar eens beluisterd. Wat een progressie heeft deze band doorgemaakt zeg! Sunbather doet dat album echt compleet verbleken!

Ook ik hoor na verschillende luisterbeurten nog steeds nieuwe melodieën en lagen voorbij komen. Voor de één klink het als diarree blijkbaar, maar ik vind het allemaal verrot knap in elkaar gewrochten. Moest de eerste luisterbeurten (ondanks dat ik al 20/25 jaar black metal luister) wel erg wennen aan de shriek van George Clarke, maar ook dat is inmiddels helemaal goed gekomen

Samen met Silver Tongue van Light Bearer dé ontdekkingen van het jaar 2013!