Pixies - Doolittle (1989)

Label: 4AD

1. Debaser (2:52)
  2. Tame (1:55)
  3. Wave of Mutilation (2:04)
  4. I Bleed (2:34)
  5. Here Comes Your Man (3:21)
  6. Dead (2:21)
  7. Monkey Gone to Heaven (2:56)
  8. Mr. Grieves (2:05)
  9. Crackity Jones (1:24)
  10. La La Love You (2:43)
  11. No. 13 Baby (3:51)
  12. There Goes My Gun (1:49)
  13. Hey (3:31)
  14. Silver (2:25)
  15. Gouge Away (2:45)
En ook een held door dit soort berichten te schrijven

avatar van mathias
Ik zou het gemiddelde ook graag nog wat opkrikken, maar helaas kan ik dat niet meer dan ik nu al heb gedaan

avatar van ZERO
aERodynamIC schreef:
En ook een held door dit soort berichten te schrijven

In navolging van jou, moest ik toch ook eens mijn best doen hé!

Nee, serieus, ik heb er ooit al wel een aantal gemaakt. Misschien moeten we eens een topic maken waarin we alle recensies bundelen? (m.b.v. een link uiteraard) Of is dat geen goed idee?

Het wordt hoog tijd dat ik Pavement's beste ook eens onder handen neem!

avatar van SirNoodle
Ik had net gequoteerd op 3*, als een soort automatisme omdat ik de pixies wel altijd goed vond, maar nooit fantastisch. Tot ik de tracklist nog eens in detail bekeek ('selecteer uw 3 favoriete tracks, je kent het wel') en ik echt problemen kreeg om er 3 te selecteren.

Niet omdat er hier zoveel rommel opstaat, maar gewoon omdat hier toch echt een pak supernummers staan, en dan nog zo verscheiden in stijl & sfeer.

Debaser, Tame, Wave of Mutilation, Here Comes Your Man, Monkey Gone to Heaven, Gouge Away, dat zijn stuk voor stuk echte klassiekers waar elk huidig gitaarbandje zijn hand, hoofd, been en vanalles in het vuur voor zou steken.

Upgrade dus naar 4*, omdat het een fantastisch goed album is.

Een van de beste albums allertijden wat mij betreft. Lekker wisselend tussen alternatievere rock, pop en misschien een beetje punk (Mr. Grieves en Crackity Jones) (?). Debaser was mijn eerste pixies-nummer, en blijft voor mij nog altijd een speciale waarde hebben. Wat ik grappig vind is dat Frank lijkt te niezen op het nummer I Bleed omstreeks 1:35, of dit de bedoeling is of niet, het is gewoon grappig .

Odelay
Hoe zou dit album toch zijn? Monkey gone to heaven en Gouge away hebben al een goede tot zeer goede indruk op mij gemaakt.

avatar van platedraaier
Odelay schreef:

Hoe dit Album zou zijn?, Volgens mij hebben Zero, El Nino en Aerodynamic daar al een redelijke beschrijving van gegeven hoor.

deric raven schreef:

avatar van Reint
Bril-jant album. Meer kan ik er niet over zeggen.

5 sterren.

Reint schreef:
Bril-jant album. Meer kan ik er niet over zeggen.

5 sterren.

Er valt vast nog véél meer te zeggen over deze parel

Laurora
deric raven schreef:

5 juli nijmegen

aidoo
Pfft zo'n top 10 maken is veel te moeilijk. Dit is (voorlopig) wel een waardige nummer 1 vind ik zo

aidoo schreef:
Dit is (voorlopig) wel een waardige nummer 1 vind ik zo

djeffibrelich
zeker een goede keuze voor nummer 1.
met een coole bassiste met een mooie hijg-stem.
een strakke drummer.
een gitarist die op een enkele snaar van zn les paul de meest geweldige geluiden kan toveren.en een zanger/gitarist die een stem heeft waar die harmonisch met de bassiste kan zingen en ook nog lekker kan brullen, daarbij kan hij ook nog surealistische en vaak ook grappige teksten schrijven,ik moest in ieder geval wel een klein beetje lachen toen ik voor het eerst de tekst :"there was a underwater guy who controlled the sea, got killed by ten million pounds of sludge from new york and new jersey'' zag.en dan heb je een album met 15 liedjes die allemaal divers zijn, maar waar geen enkele slecht is.wat wil je dan nog meer?
niets.
dit is voor mij wel de taart.
5 sterren, bitches.

5 sterren, bitches.

Mij zal je niet horen klagen

djeffibrelich
je kan om mn taalgebruik klagen, dat is oke, ik had zin om een oliedomme post te maken.
maar de 5 sterren waardering daar wil ik niks over horen.
het staat vast.

djeffibrelich
het valt mij trouwens op in de korte tijd dat ik hier ben, dat jij bij bijna elk geweldig album een post hebt staan feeder,dus ja mensen dan weet je al hoe laat het is als je feeder ziet bij doolittle.tijd om pixies te gaan luisteren!

djeffibrelich schreef:
het valt mij trouwens op in de korte tijd dat ik hier ben, dat jij bijna elk geweldig album een post hebt,dus ja mensen dan weet je al hoe laat het is als je feeder ziet bij doolittle.tijd om pixies te gaan luisteren!

Kijk eens aan ! Men steekt de loftrompet over mij

en terecht ook!

(je weet zelf dondersgoed dat je een goede smaak hebt, dus niet bescheiden gaan zitten doen)

en terecht ook!

(je weet zelf dondergoed dat je een goede smaak hebt, dus niet bescheiden gaan zitten doen)

Over smaak valt niet te twisten dus ik durf helemaal niet te beweren ofdat ik al dan niet een goeie smaak heb.

Back to Doolittle : blijft een pareltje maar het heeft in de loop der jaren toch al een héél klein beetje aan kracht moeten inboeten (voor mij)

4.5*

djeffibrelich
over smaak valt niet te twisten klopt, en je kiest voor bescheiden , oke, jou zullen we niet betrappen op de uitspraak:"'ik heb een goede smaak''.maar dan kunnen anderen zoals ik nog wel zeggen dat je smaak goed is.
en voor jou dus niet een volle 5, naja een 4,5 maakt het pixies-leken ook wel duidelijk dat ze iets als doolittle missen.

fastpulseboy
over smaak valt prima te twisten.
en dit getuigd van goeie smaak.

Inderdaad over smaak valt wel degelijk te twisten. Slechts mensen zonder smaak hebben die stelregel dat over smaak niet te twisten valt omdat hun verdediging dan in elkaar valt.

xillix schreef:

Als jij het zegt zal het wel waar zijn hé.

Feeder schreef:

Als jij het zegt zal het wel waar zijn hé.

Pure zelfkennis

xillix schreef:

lol, gelukkig valt over ideen wel te twisten, want dit vind ik wel erg kortzichtig

fastpulseboy
egwahr schreef:

nou, twist dan maar eens mooi over dit idee. wel met argumenten he, dat getuigd van goeie smaak hehehe.

egwahr schreef:

Wat vind je er kortzichtig aan?

avatar van Dridge
Dit album nu 3 x geluisterd maar ik kan maar niet wennen aan de sound die op mij erg schreeuwerig en zenuwachtig overkomt.
stemmen doe ik nog maar even niet omdat ik overal lees dat het hier een "groeiplaat" betreft , maar ik ben bang dat het bij mij niet veel beter gaat worden na meer luisterbeurten.
"debaser" is trouwens goed te pruimen ook al is deze schreeuwerig.