Boards of Canada - Tomorrow's Harvest (2013)

Electronic
Label: Warp

1. Gemini (2:56)
  2. Reach for the Dead (4:47)
  3. White Cyclosa (3:13)
  4. Jacquard Causeway (6:35)
  5. Telepath (1:32)
  6. Cold Earth (3:42)
  7. Transmisiones Ferox (2:18)
  8. Sick Times (4:16)
  9. Collapse (2:49)
  10. Palace Posy (4:05)
  11. Split Your Infinities (4:28)
  12. Uritual (1:59)
  13. Nothing Is Real (3:52)
  14. Sundown (2:16)
  15. New Seeds (5:39)
  16. Come to Dust (4:07)
  17. Semena Mertvykh (3:30)
tuktak

tuktak
Overigens wel een steengoede plaat dit. Pakt meteen, waardoor ik er nog niet helemaal uit ben of dit de beste BoC is, of gewoon de meest toegankelijke.

/ Ach wat lul ik ook, Geogaddi er direct achteraan opgezet en daar gaat dit toch niet aan tippen. Rijker en met een scherper randje.

avatar van paddy pipedown
Dit album op repeat gehad de laatste paar dagen.
The Campfire Headphase vond ik minder vanwege de gitaarloopjes; die verveelde na een tijdje; maakte de muziek te tastbaar.Het doet dus meer denken aan hoe ze midden-eind jaren 90 klonken dan in de jaren nul. geen vooruitgang dus, maar met zo een unieke stijl is vernieuwing geen noodzaak.
Dit is eerie zoals het hoort. Een behekste zomerbries.

avatar van Carolaah
Oehh.. een nieuwe BOC!
Ik ga deze eens even beluisteren!
De meningen klinken veelbelovend.

avatar van Mindshifter
Net de eerste 2 luisterbeurten gehad en ik ben compleet weggeblazen. Wat een plaat.

avatar van Mindshifter
Na acht jaar komen de mannen van Boards of Canada op de proppen met een nieuw album wat wederom een verandering is ten opzichte van de laatste; waar the Campfire Headphase een dromerige roadtrip door Amerika deed klinken, gaat TH een donkerder pad op; die van de angst voor de bom, de koude oorlog, samenzweringen en de nucleaire rampenfilms die werden geïnspireerd door een tijd van angst en achterdocht.
Het album leunt minder op melodieën en complexe beats en lijkt meer een sluimerende dreiging neer te zetten die het hele album voortduurt.
Het album geeft mij erg het gevoel van een vergeten soundtrack voor een film uit de jaren '80.
Het ritme is fenomenaal; drone-achtige tracks worden afgewisseld met kenmerkende boards-tracks die wat meer leunen op pulserende beats waardoor het geheel nooit saai wordt.
Ik was wellicht nog wat te jong toendertijd, maar de constante dreiging en de fascinatie voor de dystopische toekomst kan ik me goed voorstellen als ik TH luister.
Wederom een vernieuwend thema gestoken in het BoC-jasje waar menigeen dol op zijn.
Het benoemen van favoriete tracks zou zijn doel naar mijn idee voorbijschieten, daar dit album dient te worden geluisterd als een geheel.
*5.

03RT schreef:

Ja.

avatar van Ernie
Ik begin met een spaarzame 3,5. Niet slecht maar ik voel weinig weerhaken, deuntjes die bllijven hangen...de plaat ging niet voorbij aan mij maar ik moet zeker de songs nog harder in mijn hersens laten inwerken Niet erg, Sletjes van albums die alles direct prijsgeven daar ben je ook vlug op uitgeluisterd...Wel al een vermelding voor Jacquard Causeway & cold earth. heel mooie songs!

03RT schreef:

Gewoon gekocht in de winkel, werkt toch het snelst

aERodynamIC schreef:

Gewoon gekocht in de winkel, werkt toch het snelst

Ja inderdaad. Bol laat t voorlopig nog ff afweten helaas!

Ik had hem daar geannuleerd toen vorige week vrijdag de status ineens veranderde naar 2-3 weken. Zaterdag gewoon in de stad gehaald.

avatar van 03RT
Verstandig Ik kan neit wachten, maargoed ffkes geduld dan maar.

marco-1968
Gister 2x helemaal doorstaan en ik moet zeggen, smaakt naar meer;
Niet mijn ding maar leuk voor de afwisseling.

Gelukkig heb ik niets gemerkt van een hype rond deze plaat. Dit is wel een plaat die me raakt. Met het oudere werk van BOC ben ik minder bekend.

Sietse
ik heb hem vrijdag in de winkel gehaald, was goedkoper dan online bestellen en veel sneller

avatar van SilverGun
Goedkoper? Denk niet dat jij 'm voor een tientje in de winkel hebt opgepikt

avatar van Ponty Mython
Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik de plaat moet geven. Het is zeker geen slechte plaat, maar echt vernieuwend is het ook niet. Om je eerlijk te zeggen had ik bij het luisteren constant het gevoel iets uit de jaren '90 op te hebben staan. Het niveau van Geogaddi wordt i.i.g. niet gehaald en dat album was ook al behoorlijk donker (getuige het gebruik van enkele nummers in de horrorfilm Sinister). Wat dat betreft liet The Campfire Headphase een ander geluid horen van Boards of Canada.

En de plaat is binnen.
Er heerst een soort van voorstuwende jaren '80 vibe op dit album, vol van kleurrijke soundcollages (goh, zie binnenkant hoes), afgewisseld met catchy ritmes en donkere soundscapes. In het nummer 'New Seeds' komt dit allemaal mooi samen.
Er gebeurt weinig en veel op dit overduidelijk herkenbare Boards of Canada album. Na 1 luisterbeurt laat ik het even bezinken. Muziek voor zowel de zomer of tijdens een herfstachtige dag als vandaag.

avatar van Gyzzz
De donkerte die velen in Tomorrow's Harvest horen, herken ik niet zo, daarvoor vind ik de klankkleuren in het algemeen te fris - in tegenstelling tot op Geogaddi, waar deze plaat tot mijn onbegrip veel mee vergeleken wordt. In termen van kwaliteit volg ik het wel: vandaag heb ik deze op vinyl aangeschaft en dan, op flink volume, komt de onwaarschijnlijke rijkdom van de klanken duidelijk naar voren. De productie vind ik ongelofelijk goed, het is geweldig hoe gelijksoortige klanken nooit smelten als dat niet de bedoeling is maar langs elkaar kronkelen en met elkaar spelen - vooral op Jacquard Causeway wordt dat heel erg duidelijk.

Op MP3 met matige boxjes was de schoonheid hoorbaar, maar op vinyl en een degelijk systeem trekt deze plaat nog eens een heel register aan details en extra rijkdom open. Tomorrow's Harvest is BoC's toegankelijkste en tevens de beste na Geogaddi voor mij - al is dat mogelijk een voorbarige conclusie natuurlijk.

Na een luisterbeurt of 12 naar beneden bijgesteld. Wat mis ik? Is het vlak? Mis de spanning...

Mijn ervaring met BoC is dat hun platen pas na langere tijd echt op hun plek vallen. Ik zou hem even rust gunnen denk ik, zodat ie wat kan 'ademen'/inklinken.

avatar van Perlence Range 7
Gyzzz schreef:

Sluit ik mij volledig bij aan , Al is music has the right to children mijn onbetwiste nr. 1 , En Wat vliegt de tijd zeg na het beluisteren van TH. Deze plaat heeft me nu volledig in mijn macht . De goden zijn eindelijk weer terug . Geweldig album en dit had ik al sinds ik TH voor de eerste keer hoorde.

Mr.Bungle
Al is Music Has The Right to Children mijn favoriete Boc plaat,hier komen de gebroeders toch weer op de proppen met een fantaaaaaastisch album,voordat ik het album binnen had heb ik al reeds de videoclip van Reach for the Dead gezien en beluisterd,volledig opgezogen door letterlijk een van de beste Boc nummers die ik ken.Zoals met de rest van hun sublieme albums moet je jezelf tijd gunnen om het helemaal te vatten,voordat je het echte "boc" gevoel ervaart zijn enkele weken luisterbeurten nodig,lekker op het bankje,het vinyl de pick-up op,pilsje erbij en oogjes toe.
Dan komt het helemaal goed!

Ik vind het een lekkere plaat maar na de eerste paar luisterbeurten grijpt het me nergens zo sterk als bij het eerdere werk van BoC. Wel weer sterk gebruik van vocal samples, die lekker robotized zijn.

avatar van robbizzel
Uiteindelijk is deze plaat gewoon iets oppervlakkiger dan de vorige platen waar meer nog de diepte werd gezocht. Verder gewoon een heerlijke plaat die geweldig weg luisterd.

avatar van Ponty Mython
Uiteindelijk geef ik dit album een 3,5. Er staan enkele krakers van nummers op, zoals Reach for the Dead, Jacquard Causeway, Cold Earth, Sundown, New Seeds (beste nummer van het album!) en Come to Dust, maar ook een aantal nummers die je - zodra ze zijn afgelopen - alweer bent vergeten. Ook doet het album af en toe aan alsof de heren niet echt zijn gegroeid in hun muzikale ontwikkeling, iets wat ik wel had verwacht na acht jaar. Dit is zeker geen slecht album, maar ook niet de klassieker waar ik op hoopte. Zoals ik eerder zei blijft Geogaddi imo het beste album van Boards of Canada.

avatar van Dorstlesser
Ik ben het voorlopig met Ponty Mython eens dat er teveel zwakke (saaie) nummers op de plaat staan in vergelijking met hun vorige platen. Kraakhelder geproduceerd, groot instrumentarium, maar zeker niet altijd interessante muziek. Ik wacht nog even met het geven van een cijfer, want ik heb 'm eigenlijk nog niet vaak beluisterd, gewoon omdat ik 'm niet zo boeiend vind. Eerst was ik bang dat ik misschien m'n BoC liefde was verloren, maar hun andere platen werd ik meteen weer binnengezogen, dus daar lag het niet aan.. Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

avatar van Perlence Range 7
Dorstlesser schreef:

15de luisterbeurt inmiddels en deze plaat laat me niet los heerlijk . Begrijp niet welke zwakke platen jij noemt want ik heb er geen een. Cold earth en transmission ferox en palace posy ( chanting ) die vallen er wel een beetje af nu . Moeilijk om een favoriet te kiezen omdat de rest allemaal even goed zijn .Gemini , RFTD , Sick Times , telepath , split your infinities , nothing is real , come to dust en JC als grote favorieten met slechts een kleine marge t.o.v de rest.. De broers hebben wat mij betreft een bijna perfecte harmonie gevonden tussen de duistere stukken en de meer uptempo tracks .Dit album luistert zo gemakkelijk weg , Beter als MHTRTC en geogaddi neen dat niet maar wel 1000% maal beter als hun slechte album ever TCH. Mijn mening niemand moet zich aangevallen voelen .

avatar van IllumSphere
Alhoewel ik mezelf een fan noem van het elektronisch werk, moet ik toch bekennen dat ik tot de release van deze plaat nog nooit iets van deze heren heb geluisterd en ook niet van de gewaarwording was wat hun inbreng en invloed was bij heel wat artiesten die ik wel weet te waarderen. Gelukkig kon je amper aan de hype ontsnappen die bij deze release kwam waardoor ik dus van die 'schande' gered ben. En hoewel men dit niet ziet als hun magnum opus, moet ik toch zeggen dat dit een meer dan degelijke elektronische plaat is. Ik ga volledig akkoord met dat dit waarschijnlijk geen klassieker zal worden, maar dat terzijde behoort dit wel tot het betere werk. Het heeft tevens ook mijn interesse gewekt in eerdere projecten van BoC, want zeg nu zelf, als een mindere plaat al bij het betere werk hoort, hoe goed moeten de klassiekers dan wel niet zijn?