Boards of Canada - Tomorrow's Harvest (2013)

Electronic
Label: Warp

1. Gemini (2:56)
  2. Reach for the Dead (4:47)
  3. White Cyclosa (3:13)
  4. Jacquard Causeway (6:35)
  5. Telepath (1:32)
  6. Cold Earth (3:42)
  7. Transmisiones Ferox (2:18)
  8. Sick Times (4:16)
  9. Collapse (2:49)
  10. Palace Posy (4:05)
  11. Split Your Infinities (4:28)
  12. Uritual (1:59)
  13. Nothing Is Real (3:52)
  14. Sundown (2:16)
  15. New Seeds (5:39)
  16. Come to Dust (4:07)
  17. Semena Mertvykh (3:30)
Wat een plaat. Deze en de onderstaande nieuwe plaat van Holden gaan zeker hoog eindigen in mijn persoonlijke lijstjes.

Holden - The Inheritors (2013)

avatar van T.O.
Erg vertrouwd maar inderdaad mooi.

Heb overigens het idee dat dit album nog zwaarmoediger klinkt dan hun andere werk. Geen greintje zonlicht weten te bespeuren

avatar van Dakduivel
Ongelofelijk sterke plaat. Vreselijk dat ik nu een week moet wachten om hem weer te mogen horen.

Ponty Mython schreef:
skwiks zit uit zijn nek te kletsen, gezien zijn voorgaande berichten.

Skwiks kletst helemaal niet uit z 'n nek.
Ik heb Tomorrow's Harvest anderhalve week geleden op kantoor bij V2 mogen beluisteren, aangezien ik schrijf voor ROARezine.nl. Heb de gewatermerkte digitale promo al helemaal spreekwoordelijk grijsgedraaid.

avatar van Avorativ
So hey, ik ben diep onder de indruk. Ik had eigenlijk niet anders verwacht, maar het klonk zelfs nog beter dan dat ik gehoopt had. Boards of Canada toont zich weer een unicum.

Tomorrow's Harvest is overigens de eerste release die ik op vinyl koop, nu nog een platenspeler!

skwiks schreef:

Skwiks kletst helemaal niet uit z 'n nek.

Ah okee, excusez .

avatar van Mindshifter
Na 8 jaar wachten is het dan zover; ik wacht echter tot 10 juni zodat ik alle voorbereidingen kan treffen om het album in een keer tot mij te nemen. Toch kon ik het niet laten enkele minuten de live-stream te horen. Dat belooft veel goeds!!!

avatar van Tegid.mzk
Wat hebben die twee dit trouwens mooi aangepakt zeg! Toen ik naar het YouTube-scherm aan het kijken was terwijl er afgeteld werd naar de livestream, realiseerde ik me dat dit een heel bijzondere manier is om nieuwe muziek tot je te nemen. Vooral als je mijn Spotify-gedrag ermee vergelijkt. Ook het album zelf klonk verbluffend goed zo'n eerste keer.

Nihilisme
Lichtelijk weggeblazen. Ik had het niet verwacht na The Campfire Headphase, maar deze plaat deed me erg aan Geogaddi denken (mijn favoriete BoC). Het album voelt dan ook een beetje als één lang nummer. Jacquard Causeway is een vroeg hoogtepunt, al vind ik de tweede helft nog wat sterker dan de eerste helft (vooral de laatste drie nummers vind ik erg sterk). Favoriet is Palace Posy met die bizarre 'vocals' aan het einde. Fantastisch nummer.

Ik kon me niet inhouden om een webrip van die livestream te beluisteren maar ik ga er echt voor zitten als ik een vinyl-exemplaar in handen heb.

avatar van Kos
Kos
Klinkt zeer fijn. Lekker donker.

Het kwam wel aan hoor, de titelloze Boards Of Canada LP die ineens op Record Store Day in een New Yorkse platenzaak werd gevonden. De weken die volgden waren raadselachtig: nog meer titelloze LP’s, vreemde codes, vage hints, losse puzzelstukjes en zelfs een heel systeem met filmpjes en wachtwoorden. Maar het hoge woord was eruit, het Schotse elektronicaduo komt voor het eerst sinds The Campfire Headphase met een nieuwe plaat getiteld Tomorrow’s Harvest.

Op een titel, artwork en een tracklisting na werd er een beetje geheimzinnig gedaan over deze vierde full length van Michael Sandison en Marcus Eoin. Zo werd bijvoorbeeld de speelduur van zowel de losse tracks als de gehele plaat niet bekend gemaakt en konden journalisten voor een luistersessie naar het hoofdkantoor van de Nederlandse distributeur.

Lees de rest van m'n recensie hier: Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest | ROAR E-Zine - roarezine.nl

tuktak
Samenvatting van de rest van die recensie, scheelt weer klikken:

Klinkt als:
Onregelmatige soundscapes, wollig, meerdere synthloopjes, downtempo beats, hakkelende ritmes, nostalgische sfeer, allerhande bliepjes, (duivelse) stemmetjes, vervormde samples, omgevingsgeluid, bijna vintage sci-fi geluiden, bijna krautrock-achtige klanken,

Conclusie:
Weinig nieuws onder de zon, Boards Of Canada klinkt nog steeds als Boards Of Canada, meer afwisseling.

avatar van Goodfella
Het is allemaal wel een beetje BoC-pastiche hè. Is niet per se iets verkeerds, maar toch.

Jacquard Causeway en Come to Dust zijn in ieder geval prachtig.

Al die geheimzinnigheid ten spijt is het natuurlijk gewoon meer van hetzelfde. Hier en daar een klein ander accent, de één hoort er meer dit album in, de ander dat album maar echt een enorme koerswijziging horen we niet na al die jaren. Ik althans niet.
Daar kun je teleurgesteld over zijn of je bent blij met het gebodene dat ondanks meer van hetzelfde wel weer erg goed klinkt.
Het is fijn dat ze het nog steeds kunnen en het is heerlijk verdrinken in die lange trip die ze er van gemaakt hebben. Het zal nog wel even gaan duren vooraleer je de finesses er uit gaat halen want zo verging mij dat ook bij de vorige albums maar ik ben blij met de kwaliteit en het komt mooi op tijd om te zorgen voor een perfecte zomersoundtrack. Nu nog hopen dat het ook echt een goede zomer gaat worden en dan is het feest compleet en komend weekend zal het ongetwijfeld extra feest zijn als de lp's uit de hoes tevoorschijn komen. Het duurt niet lang meer.

avatar van sinusfiction
Heel fijn, dit. Na een eerste luisterbeurt kan ik ook alleen maar beamen dat het meer van hetzelfde is van BoC. Maar how cares als dit gewoon hele fijne muziek is! Bovendien komen de subtiliteiten en nuances vanzelf weer boven water na tig keer luisteren en blijkt er toch weer een uniek album te zijn gemaakt.

Overigens ben ik momenteel meer gepakt door Locust - You'll Be Safe Forever. Allemaal net wat spannender. Ook al zo'n (voor mij) onverwachte release na vele jaren. Ik kan dit album overigens niet vinden op Musicmeter.

avatar van titan
titan (crew)
Weer een fijn nieuw album van BoC. Het enige "verwijt" dat ik zo gauw kan verzinnen is dat het allemaal wel erg veel op Geogaddi lijkt (hooguit iets donkerder). Er zijn ergere albums om mee vergeleken te worden.

Ponty Mython
Why change a winning formula?

avatar van titan
titan (crew)
Omdat je dan geen nieuw album hoeft te kopen, maar gewoon een oudere nog eens kan opzetten.

tuktak
Ik had wel meer dubstep verwacht

avatar van Jacktherapper
Ja, en trap.

titan schreef:

Hmm, misschien dat iemand dat dan eens tegen Autechre moet zeggen.

Sietse
titan schreef:

Gelukkig geen herhaling van "The Campfire Headphase", want dat was toch wel een heel wat minder album.

Hopelijk heb ik morgen tijd om de plaat eens rustig te beluisteren, de hoes is in ieder geval erg mooi weer.

avatar van Koston
tuktak schreef:
Ik had wel meer dubstep verwacht

Dubstep? Lijkt me totaal niets voor BoC

Ponty Mython
Deze plaat klinkt af en toe als een soundtrack van een '80's horrorfilm. White Cyclosa, Uritual en Semena Mertvykh zouden niet misstaan in een film van John Carpenter.

avatar van MJ_DA_MAN
Koston schreef:
Dubstep? Lijkt me totaal niets voor BoC
Net zoals sarcasme niets voor jou is.

Jav-
Ha-ha.

Na de eerste luisterbeurt is er niet al te veel blijven hangen van dit album, dus ik ben nog niet overtuigd. Persoonlijk vond ik de gehanteerde stijl op The Campfire Headphase wel mooi, maar dit klinkt me wat te grauw en daarom zijn de nummers ook moeilijker van elkaar te onderscheiden. Misschien dat ik meer hoor tijdens een tweede luisterbeurt!

avatar van Broem
Mijn eerste kennismaking met deze band. Aangenaam verrast. Ben wel gecharmeerd van de soundscapes en het onheilspellende karakter van dit album. Gaat groeien, zeker weten.

Sietse
Ponty Mython schreef:

Dat is leuk dat je het zegt want in het interview met the Guardian eerder deze week noemen ze oa. jaren 80 horror (soundtracks) als inspiratie voor het album

Hier te lezen: Boards of Canada: 'We've become a lot more nihilistic over the years' | Music | The Guardian - guardian.co.uk

Sietse schreef:

GMTA