Primal Scream - Screamadelica (1991)

Rock / Dance
Label: Creation

1. Movin' on Up (3:51)
  2. Slip Inside This House (5:16)
  3. Don't Fight It, Feel It (6:53)
  4. Higher Than the Sun (3:38)
  5. Inner Flight (5:01)
  6. Come Together (10:21)
  7. Loaded (7:02)
  8. Damaged (5:39)
  9. I'm Comin' Down (6:00)
  10. Higher Than the Sun (A Dub Symphony in Two Parts) (7:38)

met Jah Wobble

11. Shine Like Stars (3:45)
  12. Movin' on Up * (3:48)
  13. Stone My Soul * (3:02)
  14. Carry Me Home * (5:16)
  15. Screamadelica * (10:49)
  16. Loaded [Terry Farley 12" Mix] * (6:02)
  17. Loaded [7" Mix] * (4:24)
  18. Come Together [Terry Farley 7" Mix] * (4:26)
  19. Come Together [7" Mix] * (4:56)
  20. Come Together [Terry Farley Extended 12" Mix] * (8:04)
  21. Come Together [Hypnotone Brain Machine Mix] * (5:18)
  22. Come Together [BBG Mix] * (6:28)
  23. Higher Than the Sun [Higher Than The Orb] * (5:02)
  24. Higher Than the Sun [12" Mix] * (6:47)
  25. Higher Than the Sun [American Spring Mix] * (6:25)
  26. Don't Fight It, Feel It [7" Mix] * (4:09)
  27. Don't Fight It, Feel It [Graham Massey Mix] * (5:00)
  28. Don't Fight It, Feel It [Scat Mix] * (7:57)
  29. I'm Losing More Than I'll Ever Have * (4:39)
  30. Movin' on Up [Live] * (5:05)
  31. Slip Inside This House [Live] * (5:55)
  32. Don't Fight It, Feel It [Live] * (5:53)
  33. I'm Losing More Than I'll Ever Have [Live] * (4:45)
  34. Damaged [Live] * (6:41)
  35. Screamadelica [Live] * (6:14)
  36. Loaded [Live] * (8:07)
  37. Come Together [Live] * (8:11)
  38. Higher Than the Sun [Live] * (8:54)
  39. Cold Turkey [Live] * (5:02)
  40. No Fun [Live] * (4:13)
totale tijdsduur: 1:05:04 (3:56:36)
avatar van EttaJamesBrown
Volgens mij hadden curry en van inkel zelfs een eigengemaakte mix van loaden en sympathy for the devil. shoot me if i'm wrong.

avatar van titan
titan (crew)
Dat waren Stenders en Van Inkel, onder de artiestennaam Buffalo Bob & The Rinkelstars.

avatar van EttaJamesBrown
Shoot and thanx!

avatar van matthijs
Kan me er op verheugen het na dikke 20 jaar weer s te horen:)

avatar van thelion
euh matthijs wel eens van You Tube gehoord....????

buffalo bob & the rinkel stars

avatar van Ronald5150
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met dit album aan moet. Enerzijds omdat ik eigenlijk alleen bekend ben met het meer rock georiënteerde werk van Primal Scream. Anderzijds omdat het eerste nummer "Movin' On Up" me op het verkeerde been zet. De opener is een heerlijke mix van rock en soul. Behoorlijk onweerstaanbaar. Met de daaropvolgende nummers wordt de dance en elektronica ingezet en is er van die rock en soul eigenlijk helemaal niets meer te bekennen. Hoewel dansmuziek totaal niet mijn smaak is, kan ik "Screamadelica" toch niet afzetten. Op de een of andere manier intrigeert het me en gaat het onder de huid zitten: opzwepend en hypnotiserend. Dit zal nooit echt mijn ding worden, maar de manier waarop Primal Scream er op "Screamadelica" invulling aangeeft kan ik er toch behoorlijk van genieten. In dat opzicht vind ik het knap dat een band/album me toch kan boeien, terwijl het gevoelsmatig ver van me af staat. Primal Scream bewijst op "Screamadelica" dat ze niet in een hokje zijn te plaatsen, dat ze het experiment niet schuwen en zich elke keer weer opnieuw weten uit te vinden. Dat alleen verdient al de nodige complimenten. Voor de rest vind ik "Screamadelica" een boeiend album, zonder dat ik het zelf als klassieker ervaar. Maar ik kan me best voorstellen dat dit album deze status geniet.

Ronald5150 schreef:
(...) Op de een of andere manier intrigeert het me en gaat het onder de huid zitten: opzwepend en hypnotiserend. (...) knap dat een band/album me toch kan boeien, terwijl het gevoelsmatig ver van me af staat. (...)

Herkenbaar! Heb je de documentaire over dit album in de serie 'classic albums' gezien? Een echte aanrader voor iedere muziekliefhebber (niet alleen voor liefhebbers van dit album). De muzikanten en (onervaren) producer spreken daar zelf van een ongrijpbare magie die rond de totstandkoming van het album heerste. Misschien dezelfde magie die jij, ik, en velen met ons terughoren?

avatar van Ronald5150
matthijs schreef:
Heb je de documentaire over dit album in de serie 'classic albums' gezien?

Nee, helaas niet gezien, maar wel nieuwsgierig geworden.

zalwelnikszijn!
Hoorde laatst een cover van "Movin' On Up'' in een reclame. Stierf toen een beetje van binnen.

zalwelnikszijn! schreef:

Hmmm.... dat klinkt als heiligschennis. Wat voor product? Nee, ik wil t niet weten!

zalwelnikszijn!
Sony Xperia. Een telefoon, geloof ik?

avatar van matthijs
Hmmm... Gelukkig geen McDonald's of Vloeibaar Dreft. Maar nog steeds een beetje heiligschennis.

avatar van adri1982
'Come together' vind ik verruit het beste nummer van deze plaat.

adri1982 schreef:
'Come together' vind ik verruit het beste nummer van deze plaat.

geweldig ja... die speech... we are TOGETHER, de muziek er omheen. heel intens allemaal.

Stijn_Slayer
Gisteren maar meegenomen toen ik voor een euro een echte Herman zag liggen. Op Youtube had ik al wel eens flarden van dit album gehoord, maar destijds is Screamadelica niet echt blijven hangen. Knap aan deze plaat is dat je allerlei invloeden (rock, jazz, dance en psychedelica) hoort, maar dat het uiteindelijke geluid steeds perfect in balans is. 'Slip Inside This House', 'Higher Than the Sun' en vooral 'Inner Flight' met die prachtige light-psych melodie zijn mijn favorieten. De meer psychedelische nummers dus, al vind ik Stones-cover 'Loaded' en 'Damaged' ook erg goed. Alleen 'Come Together' duurt veel te lang.

Leuk dat ie bevalt Stijn.

Cured
Ik moet deze eigenlijk ook nog eens goed beluisteren. Wie weet heb ik straks ook een echte Herman (en geen Brood) in huis (en moet ik steeds aan hem denken, zo is dit album verbonden met zijn avatar ). De 'mix' Rock/Dance (zie ook 'licht' mijn nummer 1 album) trekt me wel.

avatar van matthijs
Ik draai Herman nog vaak en met veel genoegen!

avatar van pureshores
leuk om Don't fight it feel it weer eens te draaien met zn geflierefluit.
Eclectisch album dat nog steeds niet verveeld al sla ik Loaded wel over, veels te vaak gehoord

avatar van Johnny Marr
Come Together van Primal Scream is bijna even goed als Come Together van The Beatles, zo niet mooier, wat een heerlijk nummer zeg

avatar van sjoerd148
Come Together heb ik ook als favoriet aangevinkt. Heerlijke trip de nummers 2 t/m 7.
Met name het tweeluik van Higher Than The Sun vind ik erg sterk. Eerst de industrial versie en vervolgens de heerlijke psychelische trip van 7 minuten
Loaded kun je eigenlijk ook niet omheen - wat een klassieker is dat.

front242
blijft een klassieker en op vinyl zeer mooie uitgave

avatar van Arrie
Stijn_Slayer schreef:

Ik kan begrijpen dat het je wat aannde Stones doet denken, maar ik ben nu wel heel benieuwd naar hun origineel van Loaded.

Stijn_Slayer
Ja, de progressie is identiek, vandaar.

avatar van Slowgaze
Identiek waaraan?

Deze versie van Loaded vond ik ook leuk.
Buffalo Bob and The Rinkelstars Sympathy For The Devil - YouTube
Jeroen van Inkel en Rob Stenders.

avatar van vigil
matthijs schreef:
Weet iemand waar ik Buffalo Bob & The Rinkelstars nog s kan luisteren? Googlen leverde wel info op maar geen audio:( Kan me er op verheugen het na dikke 20 jaar weer s te horen:)

Het moet niet veel gekker worden maar ik heb de cd-single daar nog van. Gekocht toen het een hit werd. Ik moet wel bekennen dat ik die ook al gauw 20 jaar niet meer gehoord heb.

De speech van Jesse Jackson op Wattstax in 1972:

Wattstax - Jesse Jackson - Primal Scream - Come Together - YouTube

Uitvoerig gesampled in Come Together, maar de originele beelden zijn ook erg indrukwekkend.

avatar van adri1982
Zeker indrukwekkend, die speech herman. Ik heb hem (net) ook gezien.
In ieder geval heeft zanger en front-man Bobby Gillespie het bewerkt tot de allermooiste Primal Scream-song ooit.
- Loaded bevat trouwens ook een sample, een stukje uit de film The Wild Angels (1966; met Peter Fonda), en
- Slip Inside This House
is zelfs gecoverd van The 13th Floor Elevators. Is in 1967 al door die rockband opgenomen en uitgebracht op hun tweede album Easter Everywhere.

avatar van Vinck
Verdwenen van Spotify jammer genoeg, deze klassieker....hopelijk is het maar tijdelijk!