DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)

Electronic / Hip-Hop
Label: Mo' Wax

1. Best Foot Forward (0:49)
  2. Building Steam with a Grain of Salt (6:41)
  3. The Number Song (4:38)
  4. Changeling (7:51)
  5. What Does Your Soul Look Like, Pt. 4 (5:08)
  6. - (0:24)
  7. Stem / Long Stem (9:22)
  8. Mutual Slump (4:03)
  9. Organ Donor (1:57)
  10. Why Hip Hop Sucks in '96 (0:41)
  11. Midnight in a Perfect World (5:02)
  12. Napalm Brain / Scatter Brain (9:23)
  13. What Does Your Soul Look Like, Pt. 1: Blue (7:28)
  14. Organ Donor [Extended Version] * (4:25)
  15. Best Foot Forward [Alternate Version] * (1:16)
  16. Building Steam with a Grain of Salt [Alternate Take Without Overdubs] * (6:43)
  17. Number Song [Cut Chemist Party Mix] * (5:14)
  18. Changeling [Original Demo Excerpt] * (1:00)
  19. Stem [Cops 'N' Robbers Mix] * (3:48)
  20. Soup [Single Version] * (0:44)
  21. Red Bus Needs to Leave * (2:45)
  22. Mutual Slump [Alternate Take Without Overdubs] * (4:21)
  23. Organ Donor [Extended Overhaul] * (4:29)
  24. Why Hip Hop Sucks in '96 [Alternate Take] * (0:54)
  25. Midnight in a Perfect World [Gab Mix] * (4:55)
  26. Napalm Brain [Original Demo Beat] * (0:35)
  27. What Does Your Soul Look Like [Peshay Remix] * (9:24)
  28. Live in Oxford, England Oct. 30 1997 * (12:35)
totale tijdsduur: 1:03:27 (2:06:35)
P-DawG
west schreef:
Dit is juist de ultieme dance plaat. Veel stijlen van belang voor de dance muziek zijn hier letterlijk voor deze muziek gebruikt: funk, soul, rap / hip hop, house. Hip Hop is dus maar 1 van de muziekstijlen waar deze muziek op gebaseerd is.
De verschillende soorten muziek die hij gebruikt, en de manier waarop hij deze heeft gebruikt maken dit juist tot Hip-Hop.

west schreef:
En oh ja: de artiest is een ..... DJ
Dus we moeten elke plaat van een artiest met 'DJ' in de naam onder Dance scharen? Beetje kort door de bocht vind je niet?

avatar van Gyzzz
Het is totaal geen materiaal voor in clubs wat hierop staat, dus Dance lijkt me inderdaad vooral misleidend.

Yup, behalve Organ Donor heb ik nog nooit wat van dit album in een club gehoord. Natuurlijk zitten er wel dance-dingetjes in deze plaat, maar het overkoepelende genre is toch instrumentale hiphop lijkt me. En tsja, dat ie DJ in zijn naam... Ik kwam laatst een DJ tegen die klassieke muziek draait, dus dat zegt ook niet alles.

Een DJ die klassieke muziek draait?!

Overigens draait deze DJ met deze muziek wel degelijk in clubs. Ik heb bij de opvolger van dit album zelfs een bonus live cd'tje, opgenomen in L.A. in een .... club. En hij draait daar geen klassieke muziek.

panjoe (moderator)
Nou ik weet niet of dit onder Dance valt omdat ik de precieze terminologie niet weet... Maar dit is dan wel veruit de beste Dance die ik ooit heb gehoord.

Sowieso - een DJ is gewoon iemand die platen draait voor publiek. Dus dat een DJ per definitie dancemuziek draait lijkt me sterk.

avatar van Shelter
dit is echt geen dance, je kan toch zelf ook wel horen dat dit niet bedoeld is om volledig op los te gaan in een club. Dit is niet de muziek waarop jongelui (of ouderen ) denken hee lekker dansen.
De beats zijn sowieso ook niet vol genoeg...

avatar van ShocknSurprise
Geweldig album. Organ Donor, Midnight in a Perfect World, Building Steam with a Grain of Salt . Heerlijk om 'm 's nachts in één keer helemaal te beluisteren.

avatar van BZN
BZN
dikke 5* voor deze classic,
deze heeft zo'n ingenieuze sfeer maar ook een hele duistere achtergrond,
moet je nagaan dat deze dude dit album heeft gemaakt in een kelder vol met stoffige platen en een draaitafel, that's the real shit!
veel mensen noemen dit trip-hop, net als DJ Krush maar ik noem dit Hiphop!
de hoogtepunten op dit album zijn hieronder al lang vermeld, maar ik wil met nadruk toch 'Building Steam With a Grain Of Sailt' en 'Midnight In a Perfect World' noemen.
Volgens mij erkend elke hiphop head dit!

je mist Stem/Long Stem...dat vind ik het beste nummer

avatar van woutorrmusic
Denken jullie dat iemand die zich normaal gesproken niet in deze muziekscene thuisvoelt, zich bij dit album wel thuis zal voelen?

woutorrmusic schreef:

Trip-hop, Europe's alternative of choice in the second half of the '90s, can, perhaps, be defined as the merging of hip-hop and electronica until neither genre is recognizable. DJ Shadow's Endtroducing..., however, so constantly changes pace that such a definition is rendered insufficient.

Dat kan dus wel.

avatar van Psycholamp

Ja.

avatar van ChrisX
woutorrmusic schreef:

Als ik kijk naar waar je recent op hebt gestemd zou ik zeggen van wel. Prettig om te weten dat er eigenlijk niet op word gezongen dan wel gerapt. Het is bij vlagen soms zelfs psychedelisch te noemen dan wel op z'n minst trippy, zoals David Crosby's eerste solo-album, maar dan met wat dikker aangezette ritmes.

avatar van KampF

200% ja

avatar van RogerV
Zelfs mijn vriendin die normaal hele brave top 40 muziek luistert kan dit waarderen dus ja.

avatar van Daan0
Endtroducing

Ik heb geprobeerd om een recensie te schrijven voor dit album. Hierbij probeerde ik bij ieder nummer te beschrijven wat voor gevoel je erbij zal ervaren en hoe het nummer verloopt. Echter kwam ik er na 3/4 nummers al achter, dat dit onmogelijk was bij dit album. De diversiteit is ongekend, je zit een minuutje naar een lekker pianolijntje te luisteren om vervolgens allerlei toevoeginen van andere instrumenten te ondergaan en uiteindelijk een vreemde overgang te krijgen om weer in een totaal nieuwe sfeer terecht te komen. Mocht ik al deze aspecten van één nummer willen belichten, dan alleen al zou ik een A4-tje nodig hebben.

Dit is denk ik ook de reden dat dit album zo goed is. Ieder nummer blijft spannend en je zult zelden een echt cliché vinden in een van de nummers. Het album blijft interessant en weet me met ieder nummer te verassen. Dit is denk ik een van de meest vreemde platen die ik heb beluisterd, die ik steeds blijf herontdekken.

Geweldige album!

Kadafi
Dat ik deze nog nooit eerder ben gaan luisteren komt waarschijnlijk omdat de artiest DJ Shadow heet. Bij de term DJ haak ik meestal af. Toch heb ik het uiteindelijk geprobeerd, en het is op z'n minst interessant te noemen na de 1e luisterbeurt. Dit is echt zo'n album om 's avonds laat door een uitdovende stad te lopen, met dit op je walkman. Het suggereert namelijk een beetje een grauwe achterbuurt van een stad. Jazz/Soul/Ambient/Turntablism, ik weet het niet meer wat ik allemaal hoor, maar het is erg beweeglijk en ontspannend tegelijk.

Er komt sowieso een sterretje bij lied #11

avatar van Shelter
als je nu toch de DJ's een kans geeft
Probeer DJ Nu Mark, DJ Cut Chemist (heeft ook een album gemaakt met Shadow) en DJ Cam

avatar van RogerV
Building Steam with a Grain of Salt heb ik laatst gehoord tijdens een variete-voorstelling met een knappe dansende dame.

Geweldig om het in die setting te horen!

avatar van Timo710
Ik had dit album ooit eens geluisterd en het niet bepaald begrepen. Totdat ik DJ Shadows nieuwe en brilliante liveset op Sziget festival heb gezien, dit is de meest brilliante audiovisuele show geweest die ik ooit heb mogen aanschouwen. Als Shadow fan ben je verplicht eventjes dit filmpje van dj shadow's nieuwe liveshow checken. Ik heb dit album net 3 keer geluisterd en moet zeggen dat ik het heel dope vind. Ik vraag me af of er ook een versie van dit album is die door DJ shadow aan elkaar gemixed is. Midnight in a perfect world vindt ik in ieder geval heel vet. Eindcijfer komt nog.

Zijn er nog andere aanraders van DJ shadow, en hoe kan ik aan de bonus tracks komen?

panjoe (moderator)
Ik vind Psyence Fiction van UNKLE een heel vet album, UNKLE = daar nog James Lavelle en DJ Shadow...

Deze hikt tegen een 4,5* aan.

Improvision
Timo710 schreef:

Preemptive Strike is ook nog wel nice. Hoe je aan de bonusnummers komt weet ik niet.

avatar van Kill_illuminati
De deluxe versie van dit album heeft deze bonusnummers volgens mij.

panjoe schreef:

Deze hikt tegen een 4,5* aan.

mee eens en ook met pre-emptive strike (die vind ik minstens zo goed als deze).
Shadow in combinatie met cut chemist- Brainfreeze is ook erg tof.
Private Press (6 days is vette track) is ook nog goed en daarna ging het mis.

avatar van Timo710
Live in Oxford, England Oct. 30 1997 * (12:35)

Weet iemand hoe de laatste track heet die je hoort tijdens deze live sessie?

Kadafi
Ja, goed dat ik deze ontdekt heb. 4 sterren! Heerlijk album. Elementen uit veel muziekgenres hoorbaar. Donker, grauw, beweeglijk en rustgevend, als een dovende stad in de avonduren.

avatar van Anne Maaike
Ik ben nooi zo'n fan geweest van instrumentale platen, maar dit steekt er toch wel boven uit. De plaat begint sterk en trekt deze lijn door tot de laatste minuut.

avatar van Koston
Deze plaat zal nooit of te nimmer uit mijn top 10 verdwijnen. Aan deze cd heb ik zoveel herinneringen dat ik telkens kippenvel van de nostalgie krijg als ik hem beluister. Zoveel hoogtepunten, en allemaal zo sfeervol. Een meesterwerk

Timo710 schreef:
Live in Oxford, England Oct. 30 1997 * (12:35)

Weet iemand hoe de laatste track heet die je hoort tijdens deze live sessie?

avatar van Silky & Smooth
Met hele andere verwachtingen ben ik dit album kort geleden gaan luisteren. Ik zette met de gedachte dat DJ Shadow een hip-hop DJ is deze plaat op. Dit bleek echter helemaal niet zo te zijn. Hoewel ik hierboven gelezen heb dat DJ Shadow de term trip-hop verafschuwt, kan ik niets anders zeggen dat dit mijn op een na favoriete trip-hopplaat is. Entroducing... is echt een geweldig knap staaltje werk. Hoewel er een paar lang nummers opstaan en DJ Shadow soms vrij lang doorgaat met een bepaald stukje muziek, blijft ik met open mond naar dit zijn nummers luisteren. Ik heb al eens gezegd dat ik houdt van georganiseerde chaos en DJ Shadow snapt dit helemaal. Kalme, hypnotiserende beats afgewisseld met keiharde, ratelende drums. DJ Shadow haalt uit alle genres sampletjes en plaatst ze perfect achter elkaar. Vooral de nummers waar je van in trance raakt (en is dat niet het geval dan zit je nog met kippenvel over je hele lichaam te luisteren) vind ik de helemaal top. De piekjes op dit album vol hoogtepunten zijn Building Steam With a Grain of Salt, Stem / Long Stem / Transmission 2 en Organ Donor. Voor mij een van de beste platen van de '90!