DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)

Electronic / Hip-Hop
Label: Mo' Wax

1. Best Foot Forward (0:49)
  2. Building Steam with a Grain of Salt (6:41)
  3. The Number Song (4:38)
  4. Changeling (7:51)
  5. What Does Your Soul Look Like, Pt. 4 (5:08)
  6. - (0:24)
  7. Stem / Long Stem (9:22)
  8. Mutual Slump (4:03)
  9. Organ Donor (1:57)
  10. Why Hip Hop Sucks in '96 (0:41)
  11. Midnight in a Perfect World (5:02)
  12. Napalm Brain / Scatter Brain (9:23)
  13. What Does Your Soul Look Like, Pt. 1: Blue (7:28)
  14. Organ Donor [Extended Version] * (4:25)
  15. Best Foot Forward [Alternate Version] * (1:16)
  16. Building Steam with a Grain of Salt [Alternate Take Without Overdubs] * (6:43)
  17. Number Song [Cut Chemist Party Mix] * (5:14)
  18. Changeling [Original Demo Excerpt] * (1:00)
  19. Stem [Cops 'N' Robbers Mix] * (3:48)
  20. Soup [Single Version] * (0:44)
  21. Red Bus Needs to Leave * (2:45)
  22. Mutual Slump [Alternate Take Without Overdubs] * (4:21)
  23. Organ Donor [Extended Overhaul] * (4:29)
  24. Why Hip Hop Sucks in '96 [Alternate Take] * (0:54)
  25. Midnight in a Perfect World [Gab Mix] * (4:55)
  26. Napalm Brain [Original Demo Beat] * (0:35)
  27. What Does Your Soul Look Like [Peshay Remix] * (9:24)
  28. Live in Oxford, England Oct. 30 1997 * (12:35)
totale tijdsduur: 1:03:27 (2:06:35)
avatar van wibro
Dit album nu drie maal beluisterd en ik weet nog steeds niet wat ik er van zeggen moet. Er worden allerlei muziekstijlen gebruikt in dit album wat niet altijd in mijn voordeel werkt. Zo raakte ik volledig in de stemming door het schitterende "Building Steam with a Grain of Salt" en raakte ik onmiddellijk ook weer uit de stemming door het hip-hop achtige volgende nummer "The Number Song". Voor mij had het hele album mogen klinken in de ambient-achtige stijl van het door mij genoemde "Building Steam..", dat ik met "Midnight in a Perfect World" verreweg het beste nummer van dit album vind. Maar om dit album op de juiste waarde te beoordelen zijn misschien wel meer dan drie luisterbeurten nodig. Ik ga het dus nog een keer proberen. Slecht is het album zeker niet. Dat nummer "Building Steam.." krijgt van mij zelfs een dikke 5,0*.

waardering; voorlopig 3,5*

avatar van gweah
Dit album maar weer eens gedownload, ik had het origineel (met die LP achtige hoes incl. binnenhoes) maar die is na jaren trouwe dienst bij mijn verhuizing spoorloos verdwenen...
Gelijk mijn avatar aangepast (aan diggen in de fruits et legumes) want wat is dit toch een keiharde classic.

Ik kocht het album destijds na een interesse wekkende recensie in de Webber (!), een blad dat ik niet echt las maar waarvan exemplaren werden uitgedeeld op de Autorai of een soortgelijk evenement. Dat was dus in 1996. Het blad is ook al lang geleden ter ziele gegaan.

Het album staat echter nog steeds als een huis, en is een duidelijk voorbeeld van iets dat groter is dan de som der delen. Alle nummers zijn los al goed, maar achter elkaar zit er een verhaal in wat het van goed naar groots opstuwt.

Ik herinner me dat bij de eerste paar luisterbeurten destijds de bekende nummers de favorieten waren: Building Steam, Stem/Long Stem, en Midnight.
Nu verschilt het per moment.

Briljant album.

avatar van shimahero
Building steam with a grain of salt. Do I need to say more?

avatar van Pittaman
Absolute klassieker. Heeeeeeeerlijk!

avatar van oceanvolta
Heb hier weleens van gehoord maar nog nooit gecheckt. Is dit te vergelijken met Mezzanine qua sfeer? Zo nee, waarmee dan wel?

avatar van Ataloona
Qua sfeer naar mijn mening niet, het is welliswaar het zelfde naamplaatje als Mezzanine (Triphop) maar Mezzanine is nog veel donkerder als deze, toch is deze plaat ook fantastisch door de fantstische collage van samples!

En kijk eens even langs de meningen, staat wat meer info.

avatar van FlyLo
Twin Peaks sample in What Does Your Soul Look Like Pt. 1
Jammer dat ik Twin Peaks pas leerde kennen na dat nummer, anders was het nog genialer geweest

avatar van HH_Fantastic
Zelfde luxeprobleem als bij Madvillainy: het is een geniaal album, en hier kunnen we echt wel zeggen ver z'n tijd vooruit is. En aangezien ik 4.5 heb gegeven, verdient het een plaats in mijn top 10. Maar het is gewoon verschrikkelijk moeilijk om dan albums weg te doen een top 20 had beter geweest. MuMe ??

avatar van shimahero
wat een inventief en creatief album. Een fantastisch debuut

avatar van Metalhead99
Erg interessant album. Knap in elkaar gezet, de samples passen perfect bij elkaar en weten elkaar goed aan te vullen. Ik heb tot nu toe nog niet echt favoriete tracks, maar eigenlijk vond ik het hele album kwalitatief erg goed. Mooie en sfeervolle plaat.

avatar van Ernie
dat vind ik de grootste kracht van dit album, gewoon de sfeer die hier gemaakt word! ik las hier ergens eens de vergelijking met prefuse 73 maar die zet meer hip hop beats neer dan dat er echt sfeer gecreeerd wordt. bij elke track opdeze entroducing kom je in een andere omgeving terecht. Midnight in a perfect world is hier een perfect voorbeeld van.

avatar van WeztSide
De orde in de chaos vinden is iets wat niet voor iedereen is weggelegd, maar als het uitgevoerd wordt met geduld aan de ene, maar nieuwsgierigheid aan de andere kant, komt de luisteraar zeker niet bedrogen uit.

Een waanzinnig album van DJ Shadow, die inderdaad zijn tijd ver vooruit was. Ik kan me haast niet bedenken dat deze plaat in 1996 uitkwam. De drums in o.a. Stem/Long Stem kunnen in het begin a-muzikaal overkomen, maar na een tijdje deed het geweld van bovengenoemde mij haast headbangen op het eerste deel om mij vervolgens te kalmeren op het tweede.
Niet alle nummers spreken mij aan (The Number Song, Mutual Slump), maar wat overblijft is een album dat zo tot de verbeelding spreekt dat het uiteindelijk wel bijna de soundtrack moet worden van het deel van je leven waarop je de plaats beluisterd en bestudeerd hebt.
Een dik verdiende 4*.

avatar van gweah
The Number Song en Mutual Slump zijn de shiznit gek! Zonder die twee zou het album toch dynamiek missen naar mijn smaak, ze zorgen precies voor afwisseling in tempo en sfeer. Zoals ik ook die korte skit (track 6) niet zou willen missen...
Er is een bandje dat dit album live van bladmuziek speelt (ze hebben het hele album uitgeschreven op bladmuziek... ) en deze twee tracks rocken hard live.
Zoek maar es op youtube

avatar van WeztSide
Ik heb ze toegevoegd en het zijn inderdaad heel erg goede nummers. Dit album is eigenlijk perfect in mijn ogen, het enige wat mij ervan weerhoudt het een hogere plek dan de vijfde te geven in mijn top 10 is het sentiment dat o.a. Illmatic, Donuts, Enter the Wu-Tang over de jaren bij mij heeft opgebouwd. Deze creatieve muzikale trip is een aanrader voor iedereen.

gweah schreef:
Zoek maar es op youtube

Het Nederlandse Lefties soul Connection heeft Organ Donor instrumentaal nagespeeld op het album "Hutspot"....best geniaal!

avatar van pureshores
pas gekocht maar ook nog niet vaak geluisterd-aangezien de hele wereld er zo lyrisch over is zijn de verwachtigingen hooggespannen maar de eerste 2 luisterbeurten gingen moeizaam

Midnight in a perfect world blijft tot nu toe ook het hoogtepunt

Ik was de laatste tijd weer eens de oude funk en soul ingedoken en kwam zo ook weer uit bij ... DJ Shadow. Op Brainfreeze en Product Placement (ook op Musicmeter te vinden: hele grote aanraders!) staan heel wat bijzonder mooie ouwe uptempo nummers.

En ja, dan pak je Endtroducing... er ook maar weer bij. Wat een fantastisch en toen zeker nog origineel album is dit toch, wow! Ik heb 'm gelijk maar weer terug gezet in mijn top 10 waar hij eerder ook stond. Ook als vertegenwoordiger van de pakkende (funky) ritmes, die vliegen je om de oren. Maar nog veel meer natuurlijk, want heel veel muziekstijlen paseren hier de revue. Shadow zelf is de meester van het ritme gecombineerd met de meest mooie sample geluiden. Het eindresultaat is betoverend.

1 van de best gemaakte albums wil ik graag reviewen. De geniale in elkaar gezette samples vliegen je om de oren.

1. Best Foot Forward
Intro is nice. Je krijgt het idee dat je naar een hiphop album uit begin jaren 90 luistert (zonder electronica in it)

2. Building Steam with a Grain of Salt

Het rustige intro met vocals zetten je vol in spanning. Dit moet mooi worden dacht ik de 1e keer toen ik dit album luisterde. Toen de beat erin kwam was ik verkocht. Deze track is zeker 1 van de hoogtepunten van de cd. Met af en toe een scratch ertussen, wat vocals, maar vooral de beat die blijft hangen en naar meer vraagt. In het midden lijkt er een draai in te komen maar wordt aan het einde toch weer snoeihard ingehaald door de orginele beat. Wat een track!

3. The Number Song
Vreemde eend in de bijt, en vooral na Building Steam with a Grain en het rustige outro, horen we “1, 2, 3, 4, 5 break down baby”. En bamm een felle beat, muzikaal goed in elkaar gestoken triphop/ hiphop met scratches ertussen. Oldschool vocals met een vleugje soul. Een topper met een verassend eind wat ik wel eens bij Bboy-battles gehoord heb, gevolgd door een eind scratch en the song is perfect.

4. Changeling
Weer in de rustige sfeer en een beat waar ik “u” tegen zeg. Zeker de 1e minuut kan het niet stuk. Daarna wat gemix in de plaat wat de plaat “nieuwe” maar niet per sé betere sfeer geeft. De variatie maakt het werk van Shadow iig niet boring. Tot slot wat soul aan de song toegevoegd wat het een “diverse” track maakt.

5. What Does Your Soul Look Like, Pt. 4
Een sweet track. Voor mijzelf 1 van de mindere op de cd. MAar nog steeds fantastisch. Maffe stem erdoor, maar wel lekkere beat.

6. Transmission 1

Een tussenpauze met volle soul. Klaar voor de rest van tracks!

7. Stem / Long Stem
Creatief, rustig, opbouwend gevolgd door een mix van stukjes “organ donor”, opgefokte beats en weer rust. Het minste nummer van de plaat voor mij.

8. Mutual Slump
Heerlijke breakbeat met een rauw oldschool randje. Een groot drumfestijn, waar je oren van klapperen. Love it!

9. Organ Donor

Soul intro, en dan kent iedereen het wel. De orgel. Wereldwijd gebruikte samples. Zieke beat, ziek ritme. Shadow heeft met deze track samen met Midnight in a Perfect World en Building Steam with a grain of Salt een wereldplaat weggezet.

10. Why Hip Hop Sucks in '96
Wazige rustige track met lekkere beat (duurt kort), waarin hij zijn “visie van toen” in uit denk ik? Titel is iig great.

11. Midnight in a Perfect World

One word: Perfect

12. Napalm Brain / Scatter Brain
Weer een track met zoveel variatie. Zieke beats met basic klanken. Lekker nummer. Volle 9 minuten genieten.

13. What Does Your Soul Look Like, Pt. 1: Blue
Rustige killende afsluitende track. Mooi afgewerkt, diversiteit aan klanken en instrumenten, waar Shadow nog even zijn scratch skills laat horen. Het hunkert naar meer.

Kortom: 5*, creativiteit afgewisseld met strakke beats en mooie tracks. Hierin is veel soul en energie gestopt wat zijn vruchten afwerpt. 1 van mijn favoritie albums ever.

avatar van Shelter
Geeeeek. Stem/Long Stem het minste nummer???
Dat vind ik een van de beste tracks, geweldig mooie opbouw, lekkere beat en veel te horen kwa sampling, en dan die blazer die er ineens komt met lichte scratches op de achtergrond echt super relaxed maar door de beat en andere samples nooit saai.
7 minuten vliegen voorbij, sampling op zijn best naar mijn mening.

Voor de rest leuke review hoor

avatar van jurado
En dit is de platenzaak die op de hoes staat, Rare Records Store in Sacramento California.

Over Sacramento California gesproken: momenteel is nog de limited edition te koop van 'DJ Shadow The 4-Track Era' (Exclusive For Japan 3 Disc Set). Ze hebben er nog een paar voor de gewone prijs op amazon UK.

Volume 3: Best of the Original Productions (1990-1992) is een cd met 66 minuten vol met (22) eigen nummers, zoals op dit Endtroducing... zeer aan te raden, als je Entroducing ook goed vind. En dat is nog voorzichtig gezegd: echt geweldige muziek!

Volume 2: Best of Remixes and Megamixes (1990-1992), waaronder bijvoorbeeld van Eric B & Rakim.

Volume 1: Best of KMEL Mixes (1991): 2 all-rap mixen uitgezonden op commerciële radio in San Francisco. Recorded on Shadow's Yamaha MT-100 4-Track cassette recorder and mastered to DAT.

avatar van Stalin
Ik draai de Deluxe editie nu al meer dan een week onafgebroken en wat een overheerlijke plaat blijft dit toch ook

Ook de meeste bonustracks zijn van een behoorlijk hoog niveau en dat is iets wat in het geval van bonustracks lang niet altijd het geval is...

Samen met Paul's Boutique van de Beastie Boys na al die jaren toch nog steeds mijn favoriete album wat uit samples bestaat

avatar van shimahero
één van de albums die er uit springt in mijn collectie. Ik hou van de samples en de drums en de creativiteit die hier aan de dag werd gelegd. Ik kocht het destijds in de winkel, enkel en alleen op basis van de hoes. Had nog nooit van de kerel gehoord. Altijd leuk om dan aangenaam verrast te kunnen zijn. Het leuke van ontdekken In dezelfde trant word mij DJ Krush aangeraden?

shimahero schreef:
In dezelfde trant word mij DJ Krush aangeraden?

DJ Krush is minder van de samples en meer van eigen geluidscreaties.

avatar van Shelter
Ik zou zeggen, DJ Logic komt meer in de buurt. Krush is wat vager.

avatar van Don Broccoli
Ik vind het oprecht jammer, maar dit raakt mij (vooralsnog) totaal niet.

Don Broccoli schreef:
Ik vind het oprecht jammer, maar dit raakt mij (vooralsnog) totaal niet.

Het heeft iets met je leeftijd te maken denk ik, misschien is dit of dit iets voor je?

avatar van Don Broccoli
Onze top 10's even vergelijkend, heb jij toch echt de meest oubollige smaak, maar dank voor de tips.

avatar van jurado
Het was een grapje ...dat weet je toch wel?

Enfin,jammer dat je niks met Endtroducing kan, kan je ook uitleggen wat er aan scheelt?

Dat begreep ik jurado...

Nee, ik kan dat niet uitleggen, denk ik. Ik had het wel kunnen uitleggen als de plaat mij raakte, maar 'niets' benoemen vind ik heel lastig. Voor mij blijft deze plaat gewoon nogal op de vlakte. Misschien moet de plaat nog rijpen in mijn kwabben.