Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006)

Label: Domino

1. The View from the Afternoon (3:40)
  2. I Bet You Look Good on the Dancefloor (2:56)
  3. Fake Tales of San Francisco (3:00)
  4. Dancing Shoes (2:23)
  5. You Probably Couldn't See for the Lights But You Were Staring Straight at Me (2:13)
  6. Still Take You Home (2:56)
  7. Riot Van (2:17)
  8. Red Light Indicates Doors Are Secured (2:26)
  9. Mardy Bum (2:58)
  10. Perhaps Vampires Is a Bit Strong But... (4:31)
  11. When the Sun Goes Down (3:22)
  12. From the Ritz to the Rubble (3:16)
  13. A Certain Romance (5:31)
kheb em al

avatar van Shelter
en hoe duur was ie?

avatar van musicman13
16 euro! Beetje duur, maja ik heb toch maar gedaan!

Het viel me op dat de versies die op de cd staan anders waren dan de nummers die ik gedownload had..zo had ik een dancing shoes waar Alex een beetje schreeuwde....maar op de cd totaal niet...

Is er een ep ofzo met andere versies?

metronomy
waarschijnlijk heb je demo's gedownload, de band was al wereldberoemd voor deze debuutplaat in de rekken lag

oo vet.

avatar van musicman13
waar kan ik de demo's vinden?! Ik wil ze weer!

avatar van twelve
musicman13 schreef:
waar kan ik de demo's vinden?! Ik wil ze weer!

Hier

thnx!

avatar van Joren999
Deze draaiden ze vandaag in de Albert Heijn waar ik werk. Wel toen de klanten al weg waren.

avatar van Cor
Cor
Opwindend, onstuimig, inventief en authentiek. Het is allemaal van toepassing op dit overrompelende debuut van de Arctic Monkeys. De nummers staan vol van spannende overgangen, tempowisselingen en blinken uit door melodieuze en ritmische pracht. Deze plaat doet het ook zeer goed bij critici en muziekluisteraars in 'all time charts'. En ik vraag me dan af waarom ik deze hele goede plaat toch niet kan scharen in de rij met popklassiekers. Volgens mij komt dat omdat er 1 episch nummer ontbreekt dat boven de rest uitstijgt. Het zijn allemaal hele goede nummers, maar van eenzelfde niveau. Ik mis nu net de 'Paranoid Android' (OK Computer-Radiohead) van deze plaat, of 'Grace' / 'Dream Brother' (Grace-Jeff Buckley), waardoor het voor mij ook een klassieker zou zijn geweest. Doet overigens niets af af aan het luisterplezier, want het blijft een heerlijke plaat.

avatar van Mastroianni
Cor schreef:

Voor mij is A Certain Romance dat nummer.

joeri592
heel goed album met als top nummers:

The View from the Afternoon
Still Take You Home
Riot Van
Red Light Indicates Doors Are Secured
Mardy Bum
Perhaps Vampires Is a Bit Strong But...
When the Sun Goes Down
From the Ritz to the Rubble
A Certain Romance

avatar van henk_loos
Joerie, helemaal mee eens! haha

joeri592
haha, me personelijke topnummers( dit keer serieus )
zijn

When the Sun Goes Down
From the Ritz to the Rubble
Mardy Bum
A Certain Romance

maar alle nummers zijn erg goed, maar deze 8 zijn toch mijn favorieten!

The View from the Afternoon 5 *
Perhaps Vampires Is a Bit Strong But... 4*
When the Sun Goes Down 5*
From the Ritz to the Rubble 5*
A Certain Romance 4,5*

Het zou interessanter zijn voor andere users als je ook vertelde waarom je deze cijfers geeft. Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

haveman
Bij The Monkeys heb ik het idee dat sommige mensen dit van zichzelf niet goed mogen vinden omdat het gewoon recht toe recht aan is.

Ik vind het in ieder geval heerlijk en kan genieten van de manier waarop ze dingen onder woorden brengen.

Halfje erbij omdat dit voor mij nu bewezen heeft een blijver te zijn.

Dn!S schreef:

kan je uitleggen hoe ik dat moet uitleggen?? ik vind nummers gewoon goed of niet, waarom ik het goed vind vind ik altijd lastig uitleggen

avatar van Niek
Toch wel ongelofelijk dat Alex Turner een nummer als The View form the Afternoon live superstrak uitvoert. Daar heb je me een potje longen voor nodig! Fantastisch. Eigenlijk vind ik alleen Dancing Shoes ietsje minder op deze plaat, maar verre van storend. Neig naar 4,5*.

avatar van maerk
Favourite Worst Nightmare en Humbug zijn geweldige albums. Zo geweldig dat ik bijna zeker wist dat hun debuut een tegenvaller zou zijn. Maar toch heb ik hem maar aangeschaft. Ik kende de helft van de nummers, de meeste waren wel goed, maar niet van het hoge niveau van Favourite Worst Nightmare. Maar de nummers die ik niet kende zorge hier voor de grote verrassing. Na een stuk of 5 keer luiteren ben ik best verbaasd... dit album is misschien wel beter dan het geweldige Favourite Worst Nightmare! (al scheelt dat dan niet heel veel) De Arctic Monkeys zijn hier op hun best, de nummers zijn erg lekker en erg energiek. Dit is ook hun 'uitbundigste' album.

-The View from the Afternoon: Met twee raggende gitaren en Helders die losgaat op de drums is de toon voor het album meteen gezet. De jongens leven zich lekker uit op hun instrumenten en dus kun je 40 minuten heerlijke rock 'n roll verwachten. Dit nummer klinkt erg goed, is lekker ruig en heeft zo'n lekker riffje waar twee gitaren elkaar steeds afwisselen. Geweldig is dat het nummer op een gegeven moment 'afloopt'... en dan weer verder gaat. Heerlijk! Fijne opener. 4*/4,5*
-I Bet You Look Good on the Dancefloor: En na The View from the Afternoon gaan we gewoon weer genieten van een uitbundig en flink distorted nummer. Deze keer hebben we een gitaar die de akkoordjes doet (erg aanstekelijk deuntje) en de gitaar die op een paar momenten de hele gitaarhals verkent (in het begin bijvoorbeeld). 4*
-Fake Tales from San Francisco: Jammer, we hebben net mee kunnen schreeuwen en luchtgitaren op de eerste twee nummers. Vol verwachting wacht je op de derde knaller, maar het derde nummer is geen knaller. Het is niet slecht, maar doet zeker onder aan de vorige nummers. 3*
-Dancing Shoes: Dit had het derde nummer op het album moeten zijn, deze rockt weer lekker. Het begint al goed met een fijne basslijn. Daarna komen de gitaren in actie en ook hier weer een erg lekker riffje. De tekst van dit nummer vind ik erg mooi en je kan ook heerlijk meezingen. "The only reason that you came..." Tenslotte nog een heerlijke solo en Alex die de longen uit zijn lijf schreeuwt, wat wil je nog meer? 4*
-You Probably Couldn't See for the Lights, But You Were Looking Straight at Me: Leuke titel. Ik wordt een beetje eentonig... dit nummer rockt ook gewoon. Gitaren spelen opnieuw een erg lekker riffje, maar vooral de samenzang is erg leuk (Alex en Helders en Jamie?) 4*
-Still Take You Home: Zucht... hetzelfde verhaal als bij vier van de vorige nummers. Alle instrumenten geven weer volle bak en zorgen voor een geweldig nummer. Sterk deuntje en een erg fijne solo. 4*/4,5*
-Riot Van: 'Pfeeeew... even een pauze tussen al dat gitaargeweld door'. Zouden de toen pas 18 jarige jongens dat gedacht hebben? Ik in ieder geval wel. Tot nu toe is het album geweldig, maar even lekker rustig met je voet mee tikken op de maat in plaats van meedreunen met je hoofd en trommelen met je vingers is ook lekker. Een rustig nummer met goede zang van Alex. 3,5*
-Red Light Indicates Doors Are Secured: Weer een swingend nummer met een simpel, maar pakkend deuntje. Erg goede solo ook. 4*
-Mardy Bum: Dit is een minder ruig nummer. Best wel een verrassing, maar geen teleurstelling. De gitaren spelen een heerlijk deuntje en Alex zingt prachtig. De tekst is zoals die eigenlijk altijd van Alex is: Prachtig. De bridge is opeens iets heftiger waarna we overschakelen naar een heerlijke solo. Dit nummer kan blijven luisteren. 4,5*/5*.
-Perhaps Vampires Is a Bit Strong But...: Begint ook erg rustig... zijn de Monkeys nu dan moe geworden van al die lekkere nummers in het begin? Nee! Na een paar seconden gaan ze er weer tegenaan. Fantastisch! Ik kan er gewoon van genieten hoe ze tekeergaan op die instrumenten, zo energiek, zo heerlijk om naar te luisteren. Jammer genoeg is de bridge een beetje saai en de solo valt ook een beetje tegen. Jammer dat het zo eindigt... maar dan schreeuwt Alex: "All you people are vampires!" en sluiten we het nummer op een goede manier af. 4*
-When the Sun Goes Down: Jajaja, dit is toch wel dé topper van het album. Het begin is heel goed, leuk om op mee te zingen en dan. "He's a scumbag don't you know". Power chords en Alex die de snaren mute en daarna gaan we over op dat geniale riffje. Dit is zo'n machtig moment, die overgang van rustig naar heftiger. De zang van Alex is erg goed, de drums en de bass zijn in topvorm en de gitaren spelen dat heerlijke riffje waar ik geen genoeg van kan krijgn. Daarna even bekomen van die sublimiteit die we over ons heen kregen door af te sluiten zoals we begonnen. Fantastisch nummer, misschien wel het beste nummer van de Monkeys. 5*
-From the Ritz to the Rubble: Lekker nummer, maar toch vind ik hem wat minder dan de andere nummers, weet niet waarom. 3,5*
-A Certain Romance: Een geweldige afsluiter, iets wat ik niet had verwacht na Favourite Worst Nightmare en Humbug. De afsluiters op deze albums (505 en The Jeweller's Hands) vielen enorm tegen. Het enige nadeel van dit nummer is dat het intro en de solo te geweldig zijn. Het intro (flink gitaargeweld gevolgd door een lief riedeltje) is fantastisch. De solo is geniaal. Alles wat hier tussen in zit is zeker niet slecht, maar steekt af bij deze twee stukken. Daarom vind ik het nummer een beetje inkakken. De bass is trouwens enorm goed en Helders levert ons weer uitstekend drumwerk (vooral dat intro ) 4,5*.

Wat een geweldig album en vooral een fantastisch debuut. Deze zal vaak in mijn cd speler te vinden zijn!

4,5*.

avatar van SOAD
Ik vind het album fantastisch, maar stel je toch eens voor dat als 'Leave before the lights come on' en 'Who the fuck are Arctic Monkeys' erop hadden gestaan hoe legendarisch het dan was geweest.

Ik weet wel dat het album dan in mijn top 10 was gekomen.

avatar van maerk
maerk schreef:

Nee, zo goed is WPSIA,TWIN toch niet. Een erg fijn album, alleen nadat ik FWN heb beluisterd ben ik tot de conclusie gekomen dat die het allerbeste is. Het cijfer gaat ook met een halfje omlaag omdat ik na een paar extra luisterbeurten het album ietsje eentonig begin te vinden. Én Humbug vind ik toch iets sterker dan dit album. Maar voor de rest wil ik niets aan mijn recensie veranderen want het blijft een heel goed album.

4,5 sterren
Dit omdat ik " Riot Van" skip. Eigenlijk is het een 5 sterren waard.

joeri592
waarom zou je riot van skippen, het is een te gek nummer!

1,5
Heb eerst Humbug geluisterd en nu deze. Blijf erbij: zielloos, onvolwassen en Britpop van een mager niveau.

Nu zijn de mannen ook erg jong hier. Lijkt een beet Di-rect in hun eerste jaren.

Zeker, ze hebben talent. Maar eerst maar eens oefenen....

beste werk van de jongens tot nu toe, met als toppers Riot Van, When The Sun Goes Down en A Certain Romance.
Trouwens, ik heb deze samen met fwn voor in totaal 10 pond gekocht bij HMV shop, dus 16 euro is wel duur.

Ravenous
RealChameleon schreef:

Dit is toch wel even een heel stuk strakker en beter dan die flauwe onzin van Di-rect.
Blijft ook na een tijdje een heel lekkere plaat, elk nummer is zowaar raak. Sterke melodieen, lekker ruw, energiek en catchy ook. De opvolger en de nieuwe waardeer ik ook zeker, maar deze blijft het sterkste.

avatar van Devoo
Klopt, blijft gewoon de grootste parel uit hun discografie!

UnknownPleasure
di - rect ...

RealChameleon schreef:

Britpop werd in de jaren '90 van de vorige eeuw gemaakt, door onder andere Oasis en Blur.

Als deze muziek iets niet is, dan is het zielloos. Pak de teksten er is bij en luister naar de
di-rect(e) gitaren, drums en zang.

Di-rect......