Leonard Cohen - The Future (1992)

Canada
Label: Columbia

1. The Future (6:41)
  2. Waiting for the Miracle (7:42)
  3. Be for Real (4:29)
  4. Closing Time (5:58)
  5. Anthem (6:06)
  6. Democracy (7:13)
  7. Light as the Breeze (7:14)
  8. Always (8:02)
  9. Tacoma Trailer (5:57)
avatar van Deren Bliksem
Wat een prima album van de man. En wat is de man toch een geweldige songwriter. Ik heb dit album gister gekocht en had, voordat ik hem opzette, eerst het tekstboekje gelezen. Voor ik het wist, was het boekje uit. Prachtige verhalende teksten.

Hierna zette ik de cd op en gelukkig werd ik niet teleurgesteld. Fraai stukje kunst, dit album.

Mooie plaat van Cohen in zijn herfstdagen met, zoals we van Cohen gewend zijn, sublieme teksten. Mooiste zin van de plaat: 'It's coming from the feel, that it ain't exactly real, or it's real, but it ain't exactly there' (Democracy)

Met de sterke openingsnummers The Future en Waiting for the Miracle leidt Cohen ons via de op een of andere manier op elkaar lijkende uptempo-nummers Closing Time en Democracy, terwijl we onderweg nog even uitglijden over de enige wanklank op dit album, het vreselijke Anthem (dat refrein! dat koortje!), naar het absolute hoogtepunt, het toetje, het Barcelona van het voetbal, de Lykke Li's van de vrouwen: Tacoma Trailer! Een instrumentaal meesterwerk, tragisch en melancholisch, een opzichzelfstaand epos, die met z'n ogen dicht en handen vastgebonden achter z'n rug met gemak kan wedijveren met menig beroemd klassiek of filmmuziek stuk. Zonder twijfel een van de mooiste nummers aller aller aller tijden!! Alsof God het zelf heeft gecomponeerd...

avatar van Paalhaas
Ember schreef:
het Barcelona van het voetbal

Mooie metafoor

Overigens is Anthem wat mij betreft juist één van de hoogtepunten. Verder lijdt dit album net als zijn voorganger nogal onder de ietwat kazige synthy arrangementen.

Voor mij de mooiste van Cohen.Eigenlijk zijn alle nummers gewoon goed met als uitschieters Anthem ,Democracy en The Future.Tekstueel gaat hij nog dieper dan eerder.Een hoop ellende allemaal ,maar gebracht met een heerlijke ondertoon van ironie en zelfspot.Ik moet me nog verdiepen in zijn hele vroege albums ,maar als ik dit al geweldig vindt ,dan zal me nog wel iets staan te wachten als ik zo de berichten lees.Ik ben vanaf 1984 ingestroomd bij Cohen ,al heb ik natuurlijk de latere live albums wel aangeschaft.Voor mij klopt alles op deze plaat en hij is dan ook een serieuze kandidaat voor mijn top 10 . 5 sterren

Cured
Zal deze toch maar eens proberen dan (3.98 gem.). Ik was niet zo kapot van de opvolger/vorige hiervan (I'm Youyr Man?), maar als deze daar qua sound wat op lijkt pas ik.

avatar van musician
Geweldig album van Leonard Cohen.

Ik zit alles zo'n beetje te ontdekken van al zijn werk tussen Songs of Leonard Cohen en Old Ideas. Dus daar is nog veel werk te verrichten.

Maar tot nu toe zit hij op een gemiddelde van 5***** (ik weiger nog even te stemmen op Death of a ladies man) en ook hier vind ik het cijfer terecht. Wederom zeer smaakvol, moet ik daarnaast ook erkennen dat The Future (hij lijkt met die titel haast profetische gaven te hebben), 20 jaar voor Old Ideas een heel aardige blauwdruk is gebleken voor het laatste album.

Het zal er nog even om spannen welk album ik zou kiezen tussen beide.

Op The Future zijn de nummers nog even wat langer, uitgesponnen superkwaliteit van een man die feilloos weet hoe sfeer, goede composities, een sterke productie en de juiste muzikanten tot een album van uitzonderlijke kwaliteiten kan leiden.

Ik hoorde tijdens zijn concert in 2012 bij nader inzien heel wat werk van The Future voorbij komen. Het betekent niet anders dan dat het album goed weet te overleven, ook ten opzichte van zijn oudere werk.
Nu geeft Cohen concerten van geruime tijd en beslaat zijn oeuvre over de afgelopen 45 jaar slechts 12 studio albums.

Dat neemt niet weg, dat The Future wat mij betreft één van zijn topstukken betreft.

avatar van spinout
Een rehabilitatie t.o.v. zijn voorafgaand album I'm your man. Betere nummers, betere begeleiding en al is de sound niet zoveel anders, toch heeft deze plaat een heel andere sfeer.

avatar van Rounder
Ten tijde van dit album was Cohen geloof ik niet erg positief gestemd.
Dit komt de kwaliteit erg ten goede.

buizen
De eerste twee songs komen voor in de film Natural Born Killers en gaan nog, voor die nummers elk een punt. Maar de stem van Cohen gives me the shivers, vreselijk.
2 sterren, misschien een kwestie van smaak.

avatar van Arrie
Merkwaardig om naar een album te gaan luisteren van iemand wiens stem je niet kan hebben. Maar hé, ieder z'n ding.

buizen
Arrie schreef:

Daar kom je natuurlijk pas achter als je het hele album heb geluisterd he.
Dat op werkelijk elk nummer die stem zo ....... is.
Dat is niet merkwaardig zo gaan die dingen, was ook n.a.v. NBK benieuwd naar de rest vd songs.
Inmiddels laat ik elke geluidsdrager van Cohen subiet links liggen. Toen bij dit album nog niet. Je hoopt toch, tegen beter weten in.

avatar van spinout
Tacoma Trailer is een instrumentaaltje buizen. Kan je die wel hebben?

avatar van Stijn_Slayer
De late Cohen is duidelijk gerijpt en heeft een veel mooiere, warmere stem dan de nasale, doch kenmerkende stem van weleer. Af en toe hoor ik nog wel wat misplaatste echo's (lees: k*tproductie van I'm Your Man), maar over het algemeen is dit een prima plaat. Helaas is niet alles van het niveau 'The Future' en 'Anthem'. Ook moet Cohen oppassen dat de boel niet inkakt: hij balanceert soms op een dun lijntje tussen indommelen en wakker blijven. Het venijn van vroeger bood in dat opzicht toch meer onderhuidse spanning, maar misschien is het buiten nog niet donker genoeg.

avatar van dix
dix
Democracy Is Coming ... To The U.S.A.

Het lijkt er op dat Leonard het niet kon aanzien.

avatar van Cor
Cor
Mooi, gevarieerd album van Cohen. Jammer van de meer uptempo tracks 'The Future' en 'Democrazy'. Die jas past hem toch minder, vind ik. Hij gedijdt beter bij iets gedragen muziek waar zijn stem zo mooi bij kleurt. Verder echt een fijne plaat met invloeden uit de jazz, soul, gospel. En de mooie instrumentale afluiter, waar Henk Spaan altijd zijn voetbalgedichten mooi over heen spreidde.
En dan vergeet ik nog bijna de prachtige hymne 'Anthem'.

avatar van EttaJamesBrown
dix schreef:
Democracy Is Coming ... To The U.S.A.

Het lijkt er op dat Leonard het niet kon aanzien.

Of juist heel goed: al die dubbele bodems in zijn teksten.

avatar van Germ
Schitterend album, vooral kant A is van uitzonderlijke klasse.