Pearl Jam - Lightning Bolt (2013)

Label: Monkeywrench

1. Getaway (3:26)
  2. Mind Your Manners (2:38)
  3. My Father's Son (3:07)
  4. Sirens (5:41)
  5. Lightning Bolt (4:13)
  6. Infallible (5:22)
  7. Pendulum (3:44)
  8. Swallowed Whole (3:51)
  9. Let the Records Play (3:46)
  10. Sleeping by Myself (3:04)
  11. Yellow Moon (3:52)
  12. Future Days (4:22)
avatar van bennerd
Berichten verplaatst naar Pearl Jam

avatar van Darkzone
Vorig jaar verscheen er een nieuwe single van de band als voorloper van een nieuw album. Maar we zijn nu een jaar verder en nogsteeds geen nieuws??

Er staan hier echt goeie nummers op, maar ook een aantal waar ik echt weinig mee heb. Dat is voor mij last te rijmen bij Pearl Jam, want uit bijna elk nummer op de vorige albums kan ik wel iets halen. Swallowed Whole, Sleeping By Myself en Future Days zijn die nummers voor mij. De rest vind ik top, en zonder die drie zou ik het veel vaker opzetten denk ik.

avatar van milesdavisjr
De voorlaatste uit 13' alweer met de typische muzikale kenmerken van de band. De punkachtige rocksongs die bijna nooit indruk op mij maken, sterker nog, eerder irriteren dan vermaken, maar tevens de melancholische kant van de mannen waar men blijk geeft van een uitstekend gevoel voor sfeer en melodie en wat vaak uitmondt in wonderschone nummers. Dat (voor mij) schizofrene karakter van Pearl Jam komt ook weer terug op dit plaatje; Sirens is van een wonderbaarlijke schoonheid. Sfeervolle schetsen als Pendulum, of het fraaie Yellow Moon, of het met weemoed doordrenkte Future Days, prachtige werkstukjes. Daar staan ruige songs als Getaway, Mind Your Manners, My Father's Son of het titelnummer tegenover, titels die geen enkele indruk maken en dat is toch het vreemde aan deze band, alsof de mannen maar geen juiste balans weten te vinden. Rammelende punkrock met Vedder die tegen zijn zangtechnische grenzen aanschurkt en de bedeesde kant van de mannen waarin het beste samenkomt in enkele prachtige nummers. Desalniettemin vormen de betere songs de overhand en dat maakt dat dit plaatje na Ten en VS de beste indruk op mij maakt.

avatar van Darkzone
Vanavond kwam het prachtige nummer Pendulum voorbij in aflevering 14 van de tv-serie Manifest. Bijzonder, omdat ze verder helemaal geen gebruik maken van songs in de serie.