Pearl Jam - Lightning Bolt (2013)

Label: Monkeywrench

1. Getaway (3:26)
  2. Mind Your Manners (2:38)
  3. My Father's Son (3:07)
  4. Sirens (5:41)
  5. Lightning Bolt (4:13)
  6. Infallible (5:22)
  7. Pendulum (3:44)
  8. Swallowed Whole (3:51)
  9. Let the Records Play (3:46)
  10. Sleeping by Myself (3:04)
  11. Yellow Moon (3:52)
  12. Future Days (4:22)
Feiraco schreef:
Ik mis in de reviews een beetje de balans. De gemiddelde beoordeling schommelt tussen de 3,60 en 3,70, maar dat blijkt niet uit voorgaande reviews waarin over het algemeen lagere cijfers worden gegeven. Geldt ook hier een zwijgende meerderheid? Vergelijkingen met een album uit 1991(!) zijn echt verbazingwekkend. Ik zou voorstellen: vergelijk een Pearl Jam-album uit 2013 met andere rockbands uit 2013. Commercieel gezien in ieder geval weinig bands, want het album kwam "gewoon" op 1 binnen in landen als de VS en Australie, op nr.2 in de UK (waar PJ nooit echt groot is geweest) en op nr.3 in Nederland. In de iTunes lijsten heeft het album bijna overal bovenaan gestaan.

Lightning Bolt heeft erg moeten groeien voor mij. In eerste instantie was ik teleurgesteld dat er geen topnummer in leek te zitten zoals een Just Breathe, maar uiteindelijk is dit een van de meest consistente Pearl jam albums ooit. Geen skip-nummers, en innemende nummers met Sirens, Lightning Bolt, Swallowed Whole(!) en Future Days. Met name de tempo-versnellingen in Swallowed Whole, waarom PJ zo bekend staat, spreken me erg aan. Met hun repertoire zijn ze hard op weg om tot de top 10 of 20 rockbands allertijden te (blijven) horen!

Helemaal eens met je pleidooi Feiraco. Ook ik vind dat de laatste platen van PJ nog wel eens wat skip momenten hebben en op Lightning Bolt staat niet echt een slecht nummer. Topnummer vind ik toch wel Sirens. Beter dan Just Breathe.

De eerste 8 nummers zijn sowieso van hoog niveau vind ik. Een nummer als Swallowed Whole doet me toch heel erg denken aan PJ ten tijde van vs.
Let the Records Play is een aardig nummer en Sleeping by Myself is dan toch het mindere momentje maar sla ik niet over. Yellow Moon en Future Days vind ik weer erg goed. Doen me denken aan Eddie Vedder's Into the Wild.
Al met al een erg goed PJ album. En toch ook de meest gedraaide plaat op MuMe zie ik nu.

Inderdaad doen de laatste 2 nummers denken aan Into the Wild. Overigens klopt de vermelding niet meer, ze waren de meest gedraaide, maar vandaag niet meer.

west schreef:

Ze zijn inderdaad van hun troon gestoten door het prachtige Reflektor

Ik heb iets met dat Reflektor geloof ik, iets met mijn avatar of zo?

Kortom: het is gewoon feest! Nieuwe albums van Pearl Jam, Radical Face & Arcade Fire vlak achter elkaar om er even een paar te noemen. Vergeet ik even the Arctic Monkeys.

west schreef:
Ik heb iets met dat Reflektor geloof ik, iets met mijn avatar of zo?

Inderdaad!
Ennuh..
The National, Califone, Jonathan Wilson, Bowie, Kurt Vile, Qotsa enz enz.. Wat een mooi jaar dit toch

Ja, dat is het zeker! Ik doelde op een aantal nieuwe recente albums. Bowie bijvoorbeeld lijkt al weer zo lang geleden (toevallig hoor ik 'm net op... Reflektor!)... on topic: vanmiddag de LP van Lightning Bolt op de Sennheiser. Het is één groot muziekfeestje de laatste tijd!

avatar van Rogyros
Je bent in je beoordeling voor dit album weer een half sterretje gestegen, west?

ssst: niet verder vertellen!

avatar van Koerok
Heerlijk openingsnummer, prima gedragen afsluiter, maar ondanks de altijd prachtige stem van Vedder vind ik alles wat er tussen zit toch niet geweldig (al begint Sirens wel te groeien).
Voorlopig slechts een 3.0.

avatar van Feiraco

Dank!
In de Nederlandse Album Top 100 is Lightning Bolt inmiddels gestegen van een derde plek naar een tweede plek.

Zeer matig na zo'n lange tijd. Ze hebben het allemaal al eerder gedaan maar dan beter. Zoals die afsluiter; wellicht het zoveelste overblijfseltje van de 'Into The Wild' periode, maar dan minder goed. Eigenlijk kunnen alleen de opener en Pendulum (nog enigszins wat anders) me echt bekoren.

avatar van GothicBowie
Het nadeel van het maken van een klassieker is dat volgende albums telkens zullen vergeleken worden met die ene topper. Het in 1991 uitgebrachte album Ten van Pearl Jam was een BOM en legde naast de platen van o.a. Nirvana en Soundgarden de basis voor een succesvolle periode in het grunge genre. Door de jaren heen bouwde Pearl Jam trouwens een heel sterke live reputatie op. De volgende albums werden, zoals was te verwachten, vaak steevast vergeleken met die ene debuutplaat. We namen het nieuwste album Lightning Bolt eens stevig onder de loep en kwamen tot de conclusie dat Pearl Jam hier een solide album aflevert, dat misschien niet in de geschiedenisboeken zal terecht komen als ongeëvenaard of memorabel maar daarom niet minder sterk.

Pearl Jam - Lightning Bolt - Snoozecontrol.be

Niet vergeleken met debuut en vind het nog steeds matig.

avatar van Beeswax
Ik moet zeggen dat ik er niet helemaal gerust op was, op deze Lighting Bolt. Backspacer vond ik zeer middelmatig en staat stof te verzamelen in de kast, dus ik hoopte dat ze niet die richting zouden uitgaan...

en gelukkig maar, in Lightning Bolt zit duizend keer meer gevoel en passie dan in Backspacer!

Er staat naar mijn mening geen enkele filler op, behalve misschien Sleeping by Myself, dat we al eens gehoord hadden op Ukelele Songs.

Favorieten zijn Getaway, Yellow Moon en Lightning Bolt.
Een solide 4*!

GothicBowie schreef:

Pearl Jam - Lightning Bolt - Snoozecontrol.be

Een duidelijk en goed stuk waar ik meer dan mee eens kan zijn.

avatar van Mctijn
Ben eigenlijk nu al uitgekeken op Sirens, begint zelfs te irriteren. Pendulum - en in minder mate Getaway - zijn voor mij de enige noemenswaardige nummers dat dit album bevat. Beetje matig voor Pearl Jam-begrippen.

avatar van ZERO
PJ is mijn favoriete band, en dus lagen de verwachtingen hoor voor dit nieuwe album. De verwachtingen worden na een paar luisterbeurten echter niet ingelost. Tot nu toe heb ik zelfs de indruk dat deze plaat, samen met Binaural, een dieptepunt is in het oeuvre van PJ. Weinig nummers die er echt uitschieten. Het enige nummer dat me tot nu toe écht aanspreekt is opener Getaway. De rest klinkt vrij matig.

Ik hoop dat ik mis ben, en dat er na een paar extra luisterbeurten toch wat andere nummers boven water komen, maar voorlopig krijgt deze niet meer dan 3*.

avatar van erwinz
Ik volg Pearl Jam al heel lang niet meer, maar deze plaat valt me zeker niet tegen. Het is geen Ten natuurlijk, maar dat kan ook niet.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Pearl Jam - Lightning Bolt - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van O-d-B
Opvallend hoog gemiddelde vind ik. De beginperiode kan mij nog wel boeien, maar de laatste jaren is PJ toch wel een beetje vervallen in een standaard rockbandje waarvan ik de albums een aantal keer draai en er later nooit meer naar teruggrijp. Maakt te weinig indruk en geen kippenvel nummers, zoals ze dat in hun debuut wel konden maken. Met 3 sterren ben ik nog schappelijk, maar het is dat Eddie Vedder zingt en hij daardoor de nummers nogal opkrikt.

Lees mijn volledige recensie op:

Erwin

Pfffffff, altijd maar weer vergelijken met Ten, kan men daar nu eens mee ophouden? Dat album is een van de weinigen die in de buitencategorie zit van de pop/rock-muziek. Laat vergelijkingen van albums van PJ nu gewoon eens met opvolger Vs. beginnen, dat is een veel eerlijkere strijd. Anders is het appels met peren vergelijken en daar doe je elk album van PJ te weinig eer mee.

avatar van erwinz
Je hebt gelijk, al zeg ik volgens mij hetzelfde als jij zegt

avatar van keijzm73
Darkzone schreef:

Ik vind het toch een aparte stelling. Prima als je zegt dat men moet proberen zo objectief mogelijk te luisteren naar deze nieuwe release. Maar om een album te negeren omdat het té goed is en het daarom geen eerlijk vergelijken is vind ik merkwaardig. 'Ten' hoort nu eenmaal in de discografie van 'Pearl Jam'. Is toch niets mis mee om dat debuut te noemen. Oké, 'Ten' wordt vaak aangehaald en de meesten zullen het onderhand wel weten. Maar vergeet niet, 'Ten' is inmiddels wel 22 jaar oud en niet iedereen heeft dat album ook daadwerkelijk kunnen ervaren ten tijde dat het uit kwam. En daarbij, vele vergelijken het niet eens met 'Ten'. Het debuut wordt aangehaald als soort van understatement. Volgens mij wordt ' Vitalogy' vaker genoemd als vergelijking. Een eerlijke strijd vanaf VS.? vind ik ook niet. VS. is veel rauwer - en in mijn beleving - ook beter dan 'Lightning Bolt'.

avatar van Darkzone
Lang niet iedereen heeft Ten bewust meegemaakt, dat begrijp ik. Maar als je alle albums achter elkaar beluisterd, dan valt Ten in mijn beleving een beetje 'buiten de boot'. Een stel jonge honden waren toen onbevangen en met heel veel energie aan het werk, en zo klinkt het debuut ook. Maar met opvolger Vs. begonnen ze eigenlijk opnieuw qua sound, zonder de 'grunge sluier' die Ten wél heeft. Vandaar dat ik het altijd zo jammer en onterecht vind, dat men met dat weergaloze debuut gaat vergelijken.

Je vergelijkt The Dark Side Of The Moon ook niet met Atom Heart Mother of Animals om maar wat te noemen

Ik ga voor Animals

avatar van Sandokan-veld
Erik van den Berg, journalist van Oor, heeft één heel makkelijk klusje. Elke twee jaar of zo schrijft hij een recensie voor een plaat van Pearl Jam, waarin hij de helft kan copy-pasten van de vorige: de halve recensie wordt steevast verspild aan hetzelfde praatje over hoe Pearl Jam toch nooit hun prachtige debuut heeft kunnen evenaren.

Nu heeft 'Ten' natuurlijk zijn sterke kanten, maar zelf heb ik het altijd een beetje een gezwollen stadionrockplaat gevonden. Het werk wat de band midden jaren negentig maakte, vind ik vele malen beter, gevarieerder en authentieker. De 'alleen Ten is de moeite waard'-posse heeft ook nooit goed kunnen uitleggen waarom Pearl Jam ondanks de diminishing returns toch zo'n grote en fanatieke fanbase heeft weten te behouden, of waarom ook deze tiende plaat (!) weer op nummer 1 binnenkwam in de Amerikaanse albumlijsten.

Hun laatste plaat Backspacer blies me zelfs nogal omver, en zou op dit moment gedeeld nummer 1 staan in mijn lijst favoriete PJ-platen (samen met het briljante No Code). Het was wel te verwachten dat deze in vergelijking daarmee een beetje zou tegenvallen. Het lukt de band weliswaar om de hervonden gedrevenheid die rond Binaural een beetje uit hun werk was beginnen te sijpelen vast te houden, maar wat betreft 'goede liedjes' legt deze het duidelijk af tegen zijn voorganger, naar iets van het niveau van 'The Fixer', 'Just Breathe' of 'Force of Nature' heb ik vergeefs gezocht.

Toch ben ik vaker dan ik bij eerste beluistering had kunnen verwachten met plezier naar deze plaat teruggekeerd. Vooral de eerste helft is erg de moeite waard (dat ben ik dan weer met Van den Berg eens), met de puike opener 'Getaway' en dan twee stroeve nummers die meer gaan intrigeren naarmate ik ze vaker hoor. Dat geldt ook voor single 'Sirens', dat een beetje een draak blijft maar me toch enigszins dierbaar is geworden. Misschien is het 'Infallible' dat de meeste aanspraak kan maken op een ereplekje in het Pearl Jam-canon, al betwijfel ik of het een van de beste acht nummers was geweest op Backspacer.

De tweede helft is wat gezapiger, al wordt er niet onder een ondergrens heen gezakt. Wel krijg je af en toe het idee dat Pearl Jam een beetje erg van dik hout planken zaagt en de makkelijkste weg kiest ('Swallowed Whole', 'Future Days'). In de loop der jaren heeft Pearl Jam geklonken alsof ze op het randje van exploderen stonden, alsof ze het leed van de wereld uit hun poepgaatje moesten persen, alsof ze volledig het spoor bijster waren of elkaar het licht in de ogen niet gunden, maar op dit soort gezapigheid heb ik ze toch niet vaak moeten betrappen.

Het resultaat is: niet de beste Pearl Jam plaat, en niet de slechtste. Geen mislukking, maar verder van een meesterwerk. Als deze twaalf songs representatief zijn voor de reikwijdte van hun ambities, dan valt het ergste te vrezen voor de toekomst van de relevantie van Pearl Jam. Lightning Bolt is echter nog te goed, en bij vlagen oprecht te aangrijpend, om ze nu al af te schrijven.

Sandokan-veld schreef:

Ik vind Vitalogy ook bijna net zo goed, alleen: Ten een 'stadionrockplaat' noemen....
En authentiek was 'ie zeker: luister maar naar de teksten en de heftigheid in de muziek die daarbij hoort.

Zelf wilde ik deze plaat na Backspacer al niet meer aanschaffen maar mijn vriendin nam hem trots voor me mee. Kijk de nieuwe Pearl Jam. In een eerder stadium was ik dan verheugd maar dat is na Binaural toch wel behoorlijk terug gelopen. Riot act, Pearl Jam & en in mindere mate Backspacer leveren nog wel goede nummers zoals Love boat Captain & Come back maar ik vond Backspacer echt een vrije val voor een steengoede band als Pearl Jam.

Toch rustig gaan zitten voor deze plaat. Pas bij het nummer My father's son voelde ik mij vertrouwd met het geluid. De eerste twee nummers doen mij helemaal niks. Mind your manners is een slap aftreksel van Spin the black circle. Het Vs./Vitalogy geluid is heel soms aanwezig maar dan realiseer je meteen hoeveel beter de band toen was in 1993/1994. De rest van de plaat heeft na My father's son voor mij geen hoogtepunten meer. Het begin van let the record's play is nog wel aardig maar dat nummer zakt ook weer akelig weg in een saai en hafgebakken geluid. Pearl Jam rockt niet meer, de gitaren klinken alsof ze 3 straten verderop opgenomen zijn en de drummer kan niet drummen in deze band. Hij aait de drums.

Nee voor mij wederom een grote teleurstelling. Ik zet liever Vs. nog een keer op en lekker hard.

Ik kreeg via een kennis opnames van
Pearl Jam Live in Buffalo. Ja dat is helemaal top!! (concert uit 2013). Daar komen de nieuwe nummers toch wel zeer goed uit de verf.

Ik vind Atom Heart Mother veel beter dan Dark Side of The Moon

Afhankelijk van mijn bui luister ik liever AHM dan DSOTM. Vooral sinds ik AHM in een 4.0 surround mix op cd heb
Maar DSOTM op sacd is ook verre van verkeerd

Back ontopic maar weer.