Pearl Jam - Lightning Bolt (2013)

Label: Monkeywrench

1. Getaway (3:26)
  2. Mind Your Manners (2:38)
  3. My Father's Son (3:07)
  4. Sirens (5:41)
  5. Lightning Bolt (4:13)
  6. Infallible (5:22)
  7. Pendulum (3:44)
  8. Swallowed Whole (3:51)
  9. Let the Records Play (3:46)
  10. Sleeping by Myself (3:04)
  11. Yellow Moon (3:52)
  12. Future Days (4:22)
avatar van corn1holio1
Sirens heeft mij ook nog niet helemaal kunnen overtuigen. Op een gegeven moment dacht ik even dat ik naar Nickelback aan het luisteren was... Hééééééééééééél even maar, maar dat is toch voldoende om nog de nodige twijfel aan de dag te leggen of ze opnieuw een geweldig album gaan maken.

Gelukkig: Héééééééél even maar....

Sirens is nog eens een ouwerwetse ballad maar een goeie! Plus je hebt die unieke stem van Eddie Vedder wat je een heel warm gevoel geeft. Topnummer

avatar van DargorDT
Een week voor de release begint het nu te kriebelen bij me. Ondanks de afschuwelijke hoes, want Pearl Jam staat voor mij nog altijd synoniem voor kwaliteit. Ik zie ze simpelweg als een niet weg te denken rockband. Bewust heb ik nog niets gehoord, want ik laat me verrassen. Pearl Jam staat op nummer 10 in mijn Top 10 van meest geliefde bands, en dan blijft ongetwijfeld ook na volgende week het geval

avatar van Rogyros
Ik ben dan toch benieuwd wat er op 1 t/m 9 staat in jouw lijstje van meest geliefde bands.

avatar van TheFunkyM
album volgens mij gratis te beluisteren op Itunes

avatar van mkrake
Eerste ronde bevalt goed! Album wel stuk rustiger dan ik had verwacht! Laatste nummers meer Eddie Vedder solo!

avatar van Gloeilamp
Gelekt dus, mooi nieuws! Zo eens voor het eerst beluisteren

avatar van Don Cappuccino
Ik heb hem net beluisterd en ik vond hem vies tegenvallen. Inderdaad rustig wat geen probleem is maar waarom moet het zo zeikerig op het laatste gedeelte van de plaat? De ballads op Backspacer waren echt prachtig, hier heb ik de neiging om de skip-button te gebruiken. Aan het begin zitten een aantal erg sterke tracks, vooral Mind Your Manners en Sirens zijn erg goed.

avatar van Joy4ever
Oei, zeikerig. Dat klinkt niet hoopvol. Beetje wat op Future Days te horen was? Ik ga vanavond het album eens beluisteren. Op Last FM voorlopig ook wisselende reacties.

Let the Records Play? Daar is echt weinig rustigs of zeikerigs aan.

avatar van Don Cappuccino
west schreef:
En bijvoorbeeld Let the Records Play dan? Daar is echt helemaal niets rustigs of zeikerigs aan.

Klopt. Het gaat om de laatste drie nummers van de plaat.

west schreef:
Let the Records Play? Daar is echt weinig rustigs of zeikerigs aan.

Sorry, ik bedoelde Future Days. Die was al in eerder stadium via Joetoep te beluisteren.

Mijn post aangepast.

avatar van Gloeilamp
Na 1 luisterbeurt ben ik wel te spreken over Lightning Bolt. Het einde is inderdaad wat soft, maar voornamelijk door de geweldige stem van Eddie Vedder stoor ik me daar niet aan. Vooral de nummers die aan dit album voorafgingen (Mind Your Manners en Sirens) vind ik erg goed. Ik ben in ieder geval niet teleurgesteld.

Bij de eerste drie sterke songs denk je: yes, dit wordt een ouderwets wat ruige plaat van Pearl Jam. Hoewel je dan al weet, dat daarna het rustige Sirens volgt. En terwijl je hebt gelezen dat de producer zei dat de eerste sessies voornamelijk dat soort stevige muziek opleverden, maar een deel van de opnames helaas in de la is verdwenen door later opgenomen rustiger songs.

Nu is er natuurlijk niets mis met rustiger werk, zeker niet van Pearl Jam. Ze hebben al heel wat mooie nummers opgenomen. Maar weer eens een meer grunge achtige plaat, daar hoopte ik stiekem op. En dat komt er niet echt uit. Dit album hinkt namelijk op twee gedachten. Aan de ene kant die directe hardere rock, maar daar tegenover staat een flink aantal ballads.
Probleem van die ballads is dat er een tweetal echt mindere songs op staan: Sleeping On Myself & Yellow Moon. Mij een raadsel hoe die op een Pearl Jam album terecht zijn gekomen. Gelukkig is de slotballad Future Days een stuk beter, net als Sirens.

Titelsong Lightning Bolt klinkt op plaat toch een stuk sterker dan op die ene illegale opname die er van was. Sterker nog, hij groeit en groeit: een sterk nummer met een lekkere gitaarsolo. Overigens staat dit nummer op zichzelf voor wat deze plaat is: rustige en rockmuziek ineen.
Nog een hele aardige song is Infallible, waar de toetsen ook leuk meedoen. Net als op Pendulum, alleen dit nummer klinkt wat donkerder en trager. Dit is een heel fraai nummer, wat Swallowed Whole nou niet bepaald is. Ze hebben ze stukken beter gemaakt. Gelukkig hebben we de gitaarsolo nog. Let the Records Play is een beetje rock 'n roll / 60's achtig. Dit is even wat anders, maar klinkt wel erg lekker.

Een album met tegenstellingen dus. Drie wat steviger nummers in het begin en drie ballads op het einde. Waarvan ze er dus 2 hadden moeten weglaten, dat was de plaat ten goede gekomen. Een flink aantal (best) goede nummers en drie steengoede tracks: Mind Your Manners, de titelsong en Pendulum. Maar ook een drietal mindere nummers. Valt het dan tegen? Voor Pearl Jam een beetje. Maar omdat het Pearl Jam is, heb je dan nog een plaat die de moeite waard is.

avatar van little lion man
Omdat het Pearl Jam is, ben ik toch benieuwd naar het nieuwe album en zal ik hem blind kopen. Maar waarom ze al vanaf Yield elke plaat beginnen met een paar rockers en naar het einde toe steeds meer ballads, dat begrijp ik niet.

Helemaal niet mee eens. Ik vind de drie rustige nummers op het eind de ideale afsluiting. Had van mij nog wel iets meer genomen. Denk dat ze het pad van de harde / rouwe songs al lang en breed verkend hebben, dat kennen we nu wel en keert op alle albums uitgebreid terug. Nee, dan liever een afwisseling, waarbij de rustige nummers in toenemende mate een plek krijgen, ook op toekomstige albums. Ik ben er gelukkig mee. Al realiseer ik mij dat de meeste Pearl Jam fans terug verlangen naar de hardere rauwe songs, de songs waarmee ze de afgelopen jaren vertrouwd zijn geraakt.

Maar om nou op het einde van je plaat 3 (!) ballads achter elkaar te zetten als rockband..., waarvan er - en dat is natuurlijk waar het helemaal om draait - 2 gewoon heel matigjes zijn. Jammer.

Voor Pearl Jam heb ik nu eenmaal een zwak en voor de stem van Eddie Vedder des te meer dus heel snel verkeerd doen bij mij zal niet snel gebeuren.
Ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik de voorganger leuker vond.
Lightning Bolt klinkt hier en daar wat fletser en hinkt inderdaad te veel op meerdere gedachten.

Ik kan niet zeggen waar mijn voorkeur ligt: de uptempo songs of de ballads. In beide categorieën zijn er sterke en minder sterke nummers. Soms klinkt het me wat te gewoontjes allemaal.

Het zou kunnen dat ik in de loop van de tijd met mijn waardering wat ga zakken maar dat moet de tijd nog uitwijzen.

avatar van TheFunkyM
Pendulum, wat een heerlijk nummer

avatar van Darkzone
Vrijdag ligt de cd als het goed is al in de winkel, dus daarna zal in m pas voor het eerst horen. Ben benieuwd.

Ik heb net gehoord dat de vinyl release enkele weken is uitgesteld...

Echt? Ik wilde hem zaterdag gaan halen

Ja, wereldwijd geen vinyl te krijgen, begreep ik van de platenboer waar ik 'm in pre-order had.

Nou lekker is dat dan, voorlopig maar met de mp3 doen.....

Ik zie net dat 'ie bij Bol een week later staat. En bij Amazon op 28 oktober. Voorlopig?

Over het artwork: achterop de cd staan in 3 rijtjes van 4 afbeeldingen per nummer. Dit in de stijl van de frontcover van het album, ook de afbeelding van de titelsong, en de single Mind Your Manners. Dat ziet er toch wel geinig uit.

avatar van Klumpie
Pendulum

Getaway lekker hard gedraaid...

Dus: inmiddels vier steengoede nummers op dit album (ook Mind Your Manners, Lightning Bolt en Pendulum). Ook Infallible wordt beter en beter.

De eerste 9 nummers draaien en het is weer top. Daarna is het dus verstandig de plaat te stoppen.

avatar van Joy4ever
Ik was hier al een beetje bang voor. Een zielloze plaat. De urgentie is totaal verdwenen. Sirens vind ik een lichtpuntje maar voor de rest vind ik het echt helemaal niks. Ontzettend dankbaar voor de pakweg eerste zes albums van de heren maar daarna ben ik ze compleet kwijtgeraakt. Nooit gedacht maar toch gebeurt.

Na een luisterbeurt of 3, 4.

Vier jaar na ‘Backspacer’ levert Pearl Jam met ‘Lightning Bolt’ zijn tiende studioplaat af. Als teaser werd al enkele maanden geleden het heerlijk rockende ‘Mind Your Manners’ als eerste single gereleased. Een single die hint naar Pearl Jam uit de Vitalogy-tijd. Vergelijkingen met het heerlijke ‘Spin the Black Circle’ zijn snel gelegd.

Enkele weken geleden kwam met, zeker als je het Twitteraccount van Pearl Jam volgt, veel PR en toeters en bellen de ballad “Sirens” uit als tweede single alweer. Een enigszins veilig nummer, standaard zanglijntjes, simpele tekst, maar vooral vocaal wel erg sterk! Lang geen nieuwe ‘Better Man’, maar de vergelijking met ‘Vitalogy’ kan nog steeds gemaakt.

Een week voor de release, geeft Pearl Jam een gratis stream van de plaat vrij op iTunes. Voor die tijd zijn een nummer of vijf gelekt, maar de helft van de plaat is tot dat moment nog steeds veilig opgeborgen gebleven! Doen ze goed!

Nu de plaat in zijn geheel kan worden beluisterd, kan de vergelijking met ‘Vitalogy’ toch naar de prullenbak.
‘Lightning Bolt’ komt goed en lekker rockend uit de startblokken. ‘Getaway’ is een prima opener en ‘Mind Your Manners’ kenden we al. Een echte Grunge-plaat lijkt zich aan te dienen. ‘My Father’s Son’, had op de eerste paar Pearl Jam-platen ook zeker niet misstaan, maar is een “standaard” Pearl Jam-song.

‘Sirens’ vervolgens blijft in zijn eenvoud wel een briljantje! De titelsong van de plaat sluit prima aan, en voegt zich fijn in de plaat. In dezelfde lijn als ‘My Father’s Son’ eigenlijk.
Halverwege de plaat nog geen reden tot klagen dus.

Dan dient het echte hoogtepunt van de plaat zich aan met achtereenvolgens ‘Infallible’ en ‘Pendulum’. De eerste heeft een heerlijk gitaargeluid en nestelt zich in he couplet als oorwurm snel in je kop.
‘Pendulum’ is een briljant nummer (Is dat synth-geluidje nou geleend van Therapy?’s ‘A moment of Clarity’?). Duister, dragend, mysterieus, spannend, vlak maar verre van saai en vocaal wederom ijzersterk. Ik kijk nu al uit naar het moment om deze eens live te kunnen horen. Zaallicht gedimd, publiek stil, Vedder op zijn sterkst. Kippenvel op voorhand!

‘Swallowed Whole’ en ‘Let the Records Play’ zijn vervolgens weer prima fijne grunge-songs. Niets mis mee. Zeker ‘Let the records Play’, waar wat vervorming in de microfoon van Vedder is gestopt doet het goed bij me!

Maar ja dan. Dan de afknapper van de plaat, die dan nogal als een nachtkaars uitdooft. Drie niet al te sterke ballads op een rij volgen nog. En dat terwijl we weten dat Pearl Jam (Eddie Vedder) zulke prachtige ballads maken kan? Zeker ‘Sleeping by Myself’ en ‘Yellow Moon’ missen spanning en kwaliteit. Hier had echt meer in gezeten. Na ‘Future Days’, op zichzelf een fraai liedje, is de plaat dan ook stilletjes aan plots afgelopen. Eerst ‘Pendulum’ nog maar eens opzetten.