MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Radiohead - OK Computer (1997)

mijn stem
4,16 (4602)
4602 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Parlophone

  1. Airbag (4:44)
  2. Paranoid Android (6:23)
  3. Subterranean Homesick Alien (4:27)
  4. Exit Music (For a Film) (4:24)
  5. Let Down (4:59)
  6. Karma Police (4:21)
  7. Fitter Happier (1:57)
  8. Electioneering (3:50)
  9. Climbing Up the Walls (4:45)
  10. No Surprises (3:48)
  11. Lucky (4:19)
  12. The Tourist (5:24)
  13. Polyethylene (Parts 1 & 2) * (4:23)
  14. Pearly * (3:37)
  15. A Reminder * (3:53)
  16. Melatonin * (2:09)
  17. Meeting in the Aisle * (3:09)
  18. Lull * (2:29)
  19. Climbing Up the Walls [Zero 7 Mix] * (5:19)
  20. Climbing Up the Walls [Fila Brazillia Mix] * (6:25)
  21. Palo Alto * (3:44)
  22. How I Made My Millions * (3:09)
  23. Airbag [Live in Berlin] * (4:49)
  24. Lucky [Live in Florence] * (4:36)
  25. No Surprises [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (3:58)
  26. Climbing Up the Walls [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (4:21)
  27. Exit Music (For a Film) [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97] * (4:35)
  28. I Promise * (3:59)
  29. Man of War * (4:29)
  30. Lift * (4:06)
toon 18 bonustracks
totale tijdsduur: 53:21 (2:06:31)
zoeken in:
avatar
Zola
Let Down, Karma Police, No Surprises en in mindere mate Paranoid Android, vind ik wel passie hebben.
Maar ik ga de komende tijd eens flink naar Radiohead luisteren en ik kom later terug op mijn mening. Als serieus muziekcriticus kun je er niet om heen om deze band grondig te checken.

Wat me wel opvalt: mensen die OK Computer gebrek aan passie verwijten (waaronder ik) hebben zelf musici als Van Morrison, Neil Young en Bob Dylan hoog in hun lijstje staan. Dat zijn toch vrij directe singer/songwriters, misschien dat daar dat verschil in mening vandaan komt.

avatar van Nightrider
5,0
Andersom werkt het niet zo; ik vind Neil Young en Van Morrison fantastisch en in mindere mate Bob Dylan toch ook wel.

avatar
Zola
Daar ga je al de fout in. Bob Dylan is de absolute koning en samen met the Beatles en Jimi Hendrix dé pionier van de 20e eeuw. Van Morrison mag zijn veters niet strikken!

avatar van Nightrider
5,0
En zo zullen er vast vele andere meningen zijn

avatar van orbit
4,0
Zola schreef:


Wat me wel opvalt: mensen die OK Computer gebrek aan passie verwijten (waaronder ik) hebben zelf musici als Van Morrison, Neil Young en Bob Dylan hoog in hun lijstje staan. Dat zijn toch vrij directe singer/songwriters, misschien dat daar dat verschil in mening vandaan komt.


Zou kunnen, ik vind dat soort artiesten vaak echter muzikaal weer zo kaal en oninteressant dat ik dan liever de rijke composities van een band als Radiohead hoor. Passie is verder natuurlijk ook maar iets subjectiefs, lastig te definiëren en erg sociaal/cultureel bepaald.

avatar van charlezzz
4,5
Zola schreef:
Daar ga je al de fout in. Bob Dylan is de absolute koning en samen met the Beatles en Jimi Hendrix dé pionier van de 20e eeuw. Van Morrison mag zijn veters niet strikken!


als met 'pionier' bedoeld wordt 'over het paard getild' dan kan ik deze opmerking grotendeels volgen. laten we de beatles ajb niet overdrijven... evenals hendrix. als die geleefd had had ie wss nu ook in het golden oldies circuit beland...

avatar van frankvankesteren
charlezzz schreef:
(quote)


als met 'pionier' bedoeld wordt 'over het paard getild' dan kan ik deze opmerking grotendeels volgen. laten we de beatles ajb niet overdrijven... evenals hendrix. als die geleefd had had ie wss nu ook in het golden oldies circuit beland...


Kom op dat kun je niet menen... Hendrix was juist iemand die zich uit het echte circuit onttrok, hij had alleen de problemen dat hij 1) helemaal kaalgeplukt werd door zijn managers 2) zijn eerste songs waren zo briljant dat hij niet eens de mogelijkheid kreeg om zijn nieuwe nummers te spelen voor het publiek omdat die toch wel weer om de oude nummers gingen schreeuwen...

De beatles idem.. die zijn tegenwoordig wel in het verkeerde circuit maar die zijn voor die tijd gewoon briljant geweest en toonzetter geweest voor alle muziek die jij in je lijst heb staan(tenzij er albums van voor hun tijd in staan). Het mag dan tegenwoordig niet meer veel voorstellen, over het paard getild is het niet...

Wel verschrikkelijk dat die oude artiesten denken te kunnen bouwen op hun oude status en daarom maar verschrikkelijk veel geld voor hun concerten te kunnen vragen, de Stones bijv stellen nu neits meer voor en die vragen zo 300 euro voor hun concerten...

avatar van herman
4,5
Uit de reacties is mij nog steeds niet duidelijk waarin nu de passie/gevoel van dit album zit...waar is het contact ?
herkenning ? Ik zie geen reactie waarin dat naar voren komt (Ik heb nog niemand horen zeggen dat dat mischien ook niet de bedoeling van dit album is..)]


Voor mij is die herkenning er wel. Die schuilt vooral in de teksten en de stem. Ik heb daar hier ook al eens iets eerder over gepost, maar misschien niet duidelijk genoeg en daardoor onherkenbaar.

Zoek maar 's user en dan op kippenvelmomenten.

avatar
5,0
Zola schreef:
Daar ga je al de fout in. Bob Dylan is de absolute koning en samen met the Beatles en Jimi Hendrix dé pionier van de 20e eeuw. Van Morrison mag zijn veters niet strikken!


wat een heerlijk banaal bericht

avatar
fredpit
Zola schreef:
Daar ga je al de fout in. Bob Dylan is de absolute koning en samen met the Beatles en Jimi Hendrix dé pionier van de 20e eeuw. Van Morrison mag zijn veters niet strikken!

Tot aan dit bericht kon ik je nog volgen...

avatar
fredpit
orbit schreef:
(quote)


Zou kunnen, ik vind dat soort artiesten vaak echter muzikaal weer zo kaal en oninteressant dat ik dan liever de rijke composities van een band als Radiohead hoor. Passie is verder natuurlijk ook maar iets subjectiefs, lastig te definiëren en erg sociaal/cultureel bepaald.

kaal en onintressant....

avatar
fredpit
herman schreef:
(quote)


Voor mij is die herkenning er wel. Die schuilt vooral in de teksten en de stem. Ik heb daar hier ook al eens iets eerder over gepost, maar misschien niet duidelijk genoeg en daardoor onherkenbaar.

Zoek maar 's user en dan op kippenvelmomenten.


zal ik eens doen

avatar van charlezzz
4,5
frankvankesteren schreef:
(quote)


Kom op dat kun je niet menen... Hendrix was juist iemand die zich uit het echte circuit onttrok, hij had alleen de problemen dat hij 1) helemaal kaalgeplukt werd door zijn managers 2) zijn eerste songs waren zo briljant dat hij niet eens de mogelijkheid kreeg om zijn nieuwe nummers te spelen voor het publiek omdat die toch wel weer om de oude nummers gingen schreeuwen...

De beatles idem.. die zijn tegenwoordig wel in het verkeerde circuit maar die zijn voor die tijd gewoon briljant geweest en toonzetter geweest voor alle muziek die jij in je lijst heb staan(tenzij er albums van voor hun tijd in staan). Het mag dan tegenwoordig niet meer veel voorstellen, over het paard getild is het niet...

Wel verschrikkelijk dat die oude artiesten denken te kunnen bouwen op hun oude status en daarom maar verschrikkelijk veel geld voor hun concerten te kunnen vragen, de Stones bijv stellen nu neits meer voor en die vragen zo 300 euro voor hun concerten...


wij zijn het wel eens oneens volgens mij no worries.

volgens mij heeft Hendrix juist veel aan Chas Chandler te danken, bedenk wel dat ze hem in de US and A niet echt zagen zitten. veel van die lui die vroeg kastje zes gingen worden nu opgehemeld, en daar hoort hendrix m.i. ook bij.

pfft en dan de beatles. leuk spul gemaakt maar ook zo ontzettend veel bagger, dat je dan toch echt niet kunt spreken van een wereldband. trouwens volgens mij is Martin daar veel meer een toonzetter in.

avatar van Casartelli
4,0
Casartelli (moderator)
orbit schreef:
Zou kunnen, ik vind dat soort artiesten vaak echter muzikaal weer zo kaal en oninteressant dat ik dan liever de rijke composities [...]

Vriend ... zat u nog op wat fraaie progressieve plaatjes te wachten?

avatar van orbit
4,0
fredpit schreef:
(quote)

kaal en onintressant....


Misschien dat jij de mondharmonica en een krassende ouwe stem het toppunt vindt van muzikaal vernuft.. ik vind het een beetje karig

avatar
voltazy
orbit schreef:
(quote)


Misschien dat jij de mondharmonica en een krassende ouwe stem het toppunt vindt van muzikaal vernuft.. ik vind het een beetje karig


ik ben het niet helemaal met je eens, maar grappig is het wel.
ik draai graag artiesten als neil young, tim buckley en nick drake als afwisseling tussen mijn progressieve pareltjes door

avatar van orbit
4,0
voltazy schreef:
(quote)


ik ben het niet helemaal met je eens, maar grappig is het wel.
ik draai graag artiesten als neil young, tim buckley en nick drake als afwisseling tussen mijn progressieve pareltjes door


Kom op zeg, in het geval van die ouwe Dylan zit er toch ook zeker een punt in! Die vent was misschien het toppunt van rijmelarij, maar muzikaal moet je wel erg van simpele gitaarpingeltjes houden om nog geboeid te blijven..

avatar
voltazy
orbit schreef:
(quote)


Kom op zeg, in het geval van die ouwe Dylan zit er toch ook zeker een punt in! Die vent was misschien het toppunt van rijmelarij, maar muzikaal moet je wel erg van simpele gitaarpingeltjes houden om nog geboeid te blijven..


bob dylan staat ook niet in m'n rijtje , maar idd zijn muziek vind ik tamelijk gebrekkig, albums in z'n geheel kunnen me ook niet echt boeien vandaar ook gemiddelde scores voor zijn albums die ik ken. op dat punt ben ik het wel aardig met je eens dus. Maar wat ik wilde zeggen dat niet elk album heel lastig in elkaar hoeft te zitten, simpele gemeende muziek is wel eens mooi voor de afwisseling

avatar
voltazy
je hebt zelf five leaves left ook al in je rotatie lijst staan zie ik

avatar van orbit
4,0
Nik Drake vind ik ook niet zo simpel, daar zitten nog best geraffineerde arrangementen tussen.

avatar
voltazy
orbit schreef:
Nik Drake vind ik ook niet zo simpel, daar zitten nog best geraffineerde arrangementen tussen.


helemaal mee eens, daarom vind ik nick drake ook een stuk beter dan bijvoorbeeld bob dylan

avatar
5,0
precies

avatar
5,0
wat een goed album

karma police en no suprises zijn echt pareltjes

avatar
Feeder
Fczwolle4life schreef:
wat een goed album

karma police en no suprises zijn echt pareltjes



avatar van Maartenn
5,0
Maartenn (crew)
Fczwolle4life schreef:
wat een goed album

karma police en no suprises zijn echt pareltjes


Ook, maar Paranoid Andriod blijft toch echt de beste van dit album. Zelfs een van de beste nummers aller tijden (stond alleen niet eens in de top 2000 tot mijn grote verbazing!!)

avatar
voltazy
Maartenn schreef:
(stond alleen niet eens in de top 2000 tot mijn grote verbazing!!)


schande

avatar
Feeder
voltazy schreef:
(quote)


schande


Indeed, ik ga nu niet beweren dat dit het allerbeste liedje ooit is maar het hoort zeker in een top 2000 thuis !

avatar van Maartenn
5,0
Maartenn (crew)
voltazy schreef:
(quote)


schande


Dat is het zeker! Heeft er überhaupt wel iemand anders van MuMe op Paranoid Andriod gestemd voor de top 2000? En dat niet alleen, het feit dat dit nummer niet in deze lijst stond, resulteert voor mij in de conclusie dat "Het Nederlandse" volk radiohead niet kent! Deze conclusie mag ik haast wel trekken omdat er volgens mij meer dan 5 miljoen (!) stemmen waren:( een hele trieste zaak dus. Laten we hopen dat de komende generaties Radiohead en vooral Paranoid Android de Neerlandse samenleving in zullen blazen!

avatar
Zola
Rood van Marco Borsato voor Paranoid Android.

avatar
5,0
Schande inderdaad dat PA er niet in stond, ik heb er zelf ook op gestemd. Het is toch zeker wel beter dan Clocks die op 9(!) stond!

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 21:36 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 21:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.