MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Radiohead - OK Computer (1997)

mijn stem
4,16 (4601)
4601 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Parlophone

  1. Airbag (4:44)
  2. Paranoid Android (6:23)
  3. Subterranean Homesick Alien (4:27)
  4. Exit Music (For a Film) (4:24)
  5. Let Down (4:59)
  6. Karma Police (4:21)
  7. Fitter Happier (1:57)
  8. Electioneering (3:50)
  9. Climbing Up the Walls (4:45)
  10. No Surprises (3:48)
  11. Lucky (4:19)
  12. The Tourist (5:24)
  13. Polyethylene (Parts 1 & 2) * (4:23)
  14. Pearly * (3:37)
  15. A Reminder * (3:53)
  16. Melatonin * (2:09)
  17. Meeting in the Aisle * (3:09)
  18. Lull * (2:29)
  19. Climbing Up the Walls [Zero 7 Mix] * (5:19)
  20. Climbing Up the Walls [Fila Brazillia Mix] * (6:25)
  21. Palo Alto * (3:44)
  22. How I Made My Millions * (3:09)
  23. Airbag [Live in Berlin] * (4:49)
  24. Lucky [Live in Florence] * (4:36)
  25. No Surprises [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (3:58)
  26. Climbing Up the Walls [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97)] * (4:21)
  27. Exit Music (For a Film) [BBC Radio One Evening Session (05 / 28 / 97] * (4:35)
  28. I Promise * (3:59)
  29. Man of War * (4:29)
  30. Lift * (4:06)
toon 18 bonustracks
totale tijdsduur: 53:21 (2:06:31)
zoeken in:
avatar
Jensi
hodgepodge schreef:
Niet alleen de zang is op cd steengoed van Tom York. Deze cd is muziekaal ook uniek en erg technisch. Ieder nummer op deze cd haalt gewoon een ongelovelijk niveau, zonder uitschieters. Emotie, prachtige plaat.


Klopt,op OK Computer zitten ook naar mijn mening geen echte uitschieters,alle nummers dragen afzonderlijk bij aan een "groter geheel".Ze passen perfect bij elkaar. Je moet het ook als een hele "rit" zien(tenminste zo zie ik het). Als je het hele album in een keer beluisterd bijv snap je wat ik bedoel.

avatar van Freak-Max
5,0
Ja, het enige nummer wat ik erbuiten ook echt kan beluisteren, vind ik Paranoid Android wat is dat toch een meesterlijk nummer zeg. Vandaar dit album van m'n pa's kast gepakt en beluisterd.

avatar
Aloanator
Ik zie niet echt in waarom dit op #1 staat op musicmeter, het is niet slecht ofzo, maar het is gewoon nogal traag.
Het nummer "Karma Police" is wel erg mooi, alleen daar komt het trage echt tot zijn recht.

avatar van Gajarigon
4,0
Aloanator schreef:
Ik zie niet echt in waarom dit op #1 staat op musicmeter, het is niet slecht ofzo, maar het is gewoon nogal traag.


Hey man, slow down!

avatar
2,5
D_S
Jackson07 schreef:
Kan me redelijk vinden in het verhaal van Roel-, alleen ben ik het NIET eens dat het fut- en inspiratieloos wordt genoemd (al snap ik dat dat een mening is) Ik vond dit album zelf ook een hele zit, en heb hem meerdere keren geluisterd omdat hij hier op 1 staat (niet het best beoordeelde album op Musicmeter trouwens) Ik denk dat je gewoon heel erg van deze muziek moet houden om dit mooi te vinden, want ik bijvoorbeeld vind de definitie van mooi heel anders.(vind de zanger ook niet echt geweldig, al gaat het hier waarschijnlijk meer om de muziek dan de zang) Maar goed ieder zijn ding natuurlijk. Karma Police vind ik wel erg mooi, vooral het einde van het nummer. De hele cd zit overigens erg goed in elkaar, begrijp de mensen daarom wel. 2**


Ik dacht even dat ik de enige was. Op de één of andere manier heb ik gewoon niet zoveel met de muziek van Radiohead, en ik heb dit album echt meerdere keren beluisterd.

avatar
0,5
Kan hier echt niet aan wennen! Vond hun eerste album hun beste. Vergezocht gepingel....

avatar
stuart
marcusje schreef:
Kan hier echt niet aan wennen! Vond hun eerste album hun beste. Vergezocht gepingel....


..dan heb je het latere werk nog niet gehoord...

avatar van Kronos
3,0
Ik heb deze nooit zo héél erg goed gevonden. Al was ik wel onder de indruk toen ik er voor het eerst wat van hoorde door het clipje Paranoid Android te zien. Maar toen Kid A verscheen was ik veel enthousiaster. Ik vond het wel knap dat ze na een succes als OK Computer zo van hun koers afweken. Alleen jammer dat ze nu alsnog zo'n beetje vastgereden lijken te zijn.

avatar van Thunderrock
1,5
marcusje schreef:
Kan hier echt niet aan wennen! Vond hun eerste album hun beste. Vergezocht gepingel....


Helemaal mee eens.
Ik heb echt geprobeerd hier de beauty van in te zien, meedere malen geluisterd,maar ik ben er (gelukkig) niet depressief genoeg voor.

avatar van frankmulder
3,0
Een paar jaar geleden stond ik in de discotheek met dit album in mijn handen: ik had gehoord dat het een heel goed album was, wat natuurlijk grif werd toegegeven door de medewerker die mij de cd uitleende.

Eenmaal thuis aangekomen vond ik het niks: ik vond veel nummers maar 'te hard'. De geripte tracks belandden in de map 'niet leuk' (toch maar even bewaren "voor het geval dat"...).

Maanden later beluisterde ik hem nog een keer, en zei tegen mezelf: "nu weet ik weer waarom ik heb toen in die map geplaatst heb".

Nog veel later... Ik had inmiddels wat meer rock achter de kiezen gehad, en besloot dit album nog maar eens te beluisteren. Hij wordt namelijk bij elke luisterbeurt beter, nietwaar? Het 'te harde' was er inderdaad af; ik vond hem een stuk leuker dan eerst. Zou het dan echt zo werken?

Daarna nog enkele malen beluisterd, maar hij werd niet leuker. Ik vind hem niet geniaal, ook al zijn er af en toe leuke stukjes te horen. Na al die tijd plaats ik hier dan mijn weloverwogen stem. 3*

avatar
5,0
Pim
Thunderrock schreef:
(quote)


Helemaal mee eens.
Ik heb echt geprobeerd hier de beauty van in te zien, meedere malen geluisterd,maar ik ben er (gelukkig) niet depressief genoeg voor.



Ik ben allesbehavle depressief. Ik weet niet eens wat het is, behalve van horen zeggen. Toch is dit het beste album dat ooit gemaakt is. Subliem. Perfect. En ik vind dat al 11 jaar onafgebroken.

avatar
Sonic Trip
Subterranean Homesick Alien
Die "soundscape" bij dat nummer is echt prachtig!

avatar
Kingsnake
Ik vind die hele nieuwe lichting (indie) rock bands om te huilen.
En omdat Radiohead een beetje de koploper is van dat ellende-genre, een halve punt.

En dan durven sommigen het nog progressieve rock te noemen, ook.

avatar van Raggie
4,0
het concert in Tivoli vlak voor de release van dit album was werkelijk subliem!!

avatar van Maartenn
5,0
Maartenn (crew)
@ Kingsnake

Ik moet zeggen dat ik het vrij apart vind dat je Radiohead, en met name dit album, volstrekt niet kan waarderen. Gezien een aantal progrock bands uit jou top10, heb ik toch wel het idee dat je hier muzikaal voor open zou moeten staan. Het is jammer dat je dat niet wil/kan, of dat het niet aan jou besteed is.

Ik heb het idee dat je van tevoren al wist waar je aan begon als je tegen de schenen aan zou schoppen van de gedoodvergde (imo terechte) favoriet op MuMe, de opgedane kritiek aan jou adres was dan ook zeer te verwachten.

Dat je de stem van York niet kunt pruimen is opvallend, het merendeel noemt het 'mooi', waaronder ik mij ook schaar. Eigenlijk is de enige juiste conclusie dat dit album van het begin tot het einde een muzikaal meesterwerk is, iets wat iedere muzikale nono in feite zou moeten kunnen herkennen, al zou diegene ook maar een greintje verstand van muziek hebben.

avatar
Kingsnake
Maartenn schreef:
@ Kingsnake
..... [edit scientist, iets minder blind quoten s.v.p... het bericht staat erboven].


heer.

Ik schop niet expres tegen dit heilige huisje.
Maar ik laat me ook niet meesleuren door de hype die Radiohead heet.

Net als dat ik niet van Rembrandt enVan Gogh houd, houd ik ook niet van Radiohead (ook niet van U2, REM en Dire Straits , die ook gedoodverfde favorieten zijn).

En nee, ik vind er echt niets aan.

avatar van Maartenn
5,0
Maartenn (crew)
Ieder zijn eigen smaak jongen, maar dan vraag ik mij alsnog af hoe jij jezelf er in Dylansnaam toe hebt weten te zetten dit album meerdere malen te luisteren om tot je 0.5 te komen?

avatar
Kingsnake
Maartenn schreef:
Ieder zijn eigen smaak jongen, maar dan vraag ik mij alsnog af hoe jij jezelf er in Dylansnaam toe hebt weten te zetten dit album meerdere malen te luisteren om tot je 0.5 te komen?


Kijk.
Het is onmogelijk een plaat te maken die door de gehele wereldbevolking wordt gewaardeerd.
Die bewuste plaat zou zo van een ieder 5 punten krijgen.

Deze plaat krijgt een keer een 0,5 en een ietwat on-genuanceerd berichtje om te pesten.
Dat mag, dat kan en dat is gebeurd.
Er zijn er wel meer die naar muziek luisteren die in het straatje van Radiohead ligt zonder dat die mensen Radiohead goed vinden.
Dat is allemaal heel goed mogelijk.

avatar van Nicholas123
4,5
Er zijn trouwens ook wel genoeg die niks hebben met York z'n stemgeluid hoor. Ik vond hem aanvankelijk ook maar een vervelende zeikstem hebben, maar na mijn kennismaking met de videoclip van Street Spirit om half 1 's nachts heb ik mijn mening drastisch moeten bijstellen. Het is technisch zeker niet perfect, maar zijn zang is ontzettend gevoelig en bezwerend.

avatar van Maartenn
5,0
Maartenn (crew)
Kingsnake schreef:
(quote)


Kijk.
Het is onmogelijk een plaat te maken die door de gehele wereldbevolking wordt gewaardeerd.
Die bewuste plaat zou zo van een ieder 5 punten krijgen.

Deze plaat krijgt een keer een 0,5 en een ietwat on-genuanceerd berichtje om te pesten.
Dat mag, dat kan en dat is gebeurd.
Er zijn er wel meer die naar muziek luisteren die in het straatje van Radiohead ligt zonder dat die mensen Radiohead goed vinden.
Dat is allemaal heel goed mogelijk.


Volledig mee eens dat het een utopie is om een plaat te maken die door een ieder wordt bejubeld. Dit is ook precies de reden waarom ik niet naar bijvoorbeeld de Pussy Cat Dolls luister of Britney Spears (ik noem maar iets banaals): omdat ik weet dat ik dat troep vind die niet aan mij besteed is.

Dit is ook de reden waarom jij als Indy rock hater in mijn ogen niet naar Radiohead zou moeten (willen) luisteren. Aangezien je zelf onderkent dat Radiohead het absolute front is van de indy rock en jij aangeeft dit een walgelijk genre te vinden?!

En dat is precies waarom ik niet begrijp dat je überhaupt de moeite doet om te stemmen, laat staan om er een bericht bij te posten. Zoals ik al zei, ieder zijn eigen smaak, maar als je van te voren weet dat je indy niet te pruimen vindt, dan heb je wel een ontzettende plaat voor je kop als je dan alsnog naar Radiohead gaat luisteren.

avatar
Zigstar
Ach, tis gewoon zeer belachelijk om hier een 0.5 voor te geven en je hele geloofwaardigheid verdwijnt er ook meteen mee. Ikzelf heb de indruk dat je niet eens geluisterd hebt, maar dat je - zoals anderen hier al hebben gesuggereerd - deze plaat op voorhand al een 0.5 gaf. Je mag dan wel eens de hele 53 minuten uitgezeten hebben, dat wil nog niet zeggen dat je werkelijk geluísterd hebt.
En inderdaad, niet iedereen vindt dezelfde platen goed, maar een dergelijke radicale 0.5 beoordeling bij een klassieker als deze vraagt om iets meer dan een 'smaken en geuren verschillen'-argument. Het feit dat je dat niet doet, en eigenlijk niet echt iets inhoudelijk over de plaat gezegd hebt doet me vermoeden dat je het gewoon deed om reacties uit te lokken. Zien hoeveel mensen je hiermee kon opjutten. Negeren is dus de boodschap, totdat er een gefundamenteerde kritiek komt tenminste. Dat is idd niet makkelijk als het op muziek aankomt, maar als je werkelijk geluisterd hebt moet dat toch lukken.

avatar van orbit
4,0
Beetje raar om iemand weer zo massaal te belagen die je favoriet een 0,5 geeft. Mijn favoriet(en) hebben ook zo vaak een 0,5 gehad.. tough, zwaar, klote.. ehm.. boeien! Kan mij het schelen. Ws. hebben die mensen een beschadiging aan hun trommelvlies of kunnen ze goede muziek nog niet onderscheiden van een koeiescheet Hoe dan ook, ik kan me er niet over gaan opwinden. En dan zijn mijn favorieten niet eens platen die met een schier oninhaalbare score firm op nummer één van de toplijst staan Ofwel, mensen maak je niet druk en laat Kingsnake zijn eigen mening..

avatar
5,0
Wat Kingsnake heeft met Radiohead heb ik met bijvoorbeeld Arcade Fire.
Ik kan hem heel goed begrijpen. Prima onderbouwd. Wat een gezanik weer.

avatar
Kingsnake
Ik geef deze plaat wel geen stem.
Maar ik vind het nog steeds niets, plus het gehele Radiohead-oeuvre, plus het hele genre.

avatar van ricardo
3,0
Maar muzikkaal zit het toch wel aardig in elkaar vind ik en kun je wel horen dat het topklasse muziek is. De zangstem houdt ik niet van want dat vind ik gewoon te depressief en te kil klinken in mijn oren, de zangstem bederft het voor mij dan ook gewoon. Er zijn ook mensen die vinden dat het met veel gevoel gezongen is, maar ik vind het te kil en te depressief klinken dus. Ik geef een 2.5* op basis van wat ik erbij voel en niet op de technische en muzikale kwaliteiten ervan, want dan zou ik aardig meer geven dan 2.5* Karma Police en Paranoid Android vind ik verreweg de 2 uitblinkers op dit album, dat zijn de enigste 2 nummers die ik wel echt super vind, en waar ik de zangstem minder irritant vind.

avatar van Woutout
5,0
Inderdaad een tijdloze klassieker wat mij betreft. Ik kocht dit album in 1998 2e hands bij de Plaatboef in Utrecht. Waarom iemand zo'n cd binnen een jaar alweer verkoopt, is mij nog steeds een raadsel:)
Het is de plaat waarmee ik kennis maakte met Radiohead. Uiteraard had ik de clips van Paranoid Android en Karma Police wel gezien, maar op de een of andere manier had ik de plaat nog niet echt opgepikt. Ik kan me het moment nog goed herinneren dat ik deze plaat voor het eerst hoorde daar aan de Oudegracht. Echt kippenvel bij Airbag. De eerste weken draaide ik alleen maar Airbag, Karma Police, Subterranean Homesick Alien, Paranoid Android en No Surprises. Later kwamen alle andere nummers en het album als geheel ook echt "binnen" met als laatste Climbing Up The Walls. Dat is uiteindelijk een van mijn favoriete RH nummers geworden . Momenteel is Kid A toch wel mijn favoriet, maar dit is toch echt de RH klassieker en de beste plaat van de jaren 90 wat mij betreft.

avatar van Serpico
4,5
Hier kost OK Computer maar 2 euro!

avatar
Relax
Ga het album nog een kans geven sinds ik wat meer naar rock ben gaan richten.

avatar van DikkeDarm
4,5
Nicholas123 schreef:
Er zijn trouwens ook wel genoeg die niks hebben met York z'n stemgeluid hoor. Ik vond hem aanvankelijk ook maar een vervelende zeikstem hebben, maar na mijn kennismaking met de videoclip van Street Spirit om half 1 's nachts heb ik mijn mening drastisch moeten bijstellen. Het is technisch zeker niet perfect, maar zijn zang is ontzettend gevoelig en bezwerend.
Vind hem nog steeds een zeikstem hebben maar dat is nou juist hier op zijn plaats...

avatar
The Deftone
Ik heb lange tijd negatief naar deze band gekeken, maar heb toen uiteindelijk toch besloten er eens een volledig album van te luisteren. Nu ik deze al een tijdje regelmatig draai, zijn de negatieve gedachtes totaal verdwenen.
Het album staat vol toffe nummers met als persoonlijke favoriet Paranoid Android.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 03:04 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 03:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.