The Knife - Silent Shout (2006)

Zweden
Electronic / Dance
Label: Rabid

1. Silent Shout (4:53)
  2. Neverland (3:38)
  3. The Captain (6:08)
  4. We Share Our Mothers' Health (4:11)
  5. Na Na Na (2:27)
  6. Marble House (5:18)

met Jay-Jay Johanson

7. Like a Pen (6:13)
  8. From Off to On (3:58)
  9. Forest Families (4:08)
  10. One Hit (4:27)
  11. Still Light (3:15)
n8n
De live-opname van de limited edition maakt dit sowieso een instant 5. Ben niet zo goed het uitdrukken van gevoel in woorden maar het gaat alle kanten op, spiritueel bijna.

avatar van popstranger
Nog steeds de beste van The Knife. De eerste keer toen ik hem hoorde vond ik het eerder bizar en dacht ik een miskoop gedaan te hebben maar bij elke nieuwe beluistering werd hij alsmaar sterker. En zo is het goed; sommige platen openbaren zichzelf geleidelijk aan.

Ozric Spacefolk
Het is de bedoeling dat ik dit heel erg goed moet vinden.

Ik ben gek op moderne electro/synth/indie pop, zoals Phantogram, Ejecta, CHVRCHES en ik hoor mensen zeggen dat The Knife er als eerste mee kwam.

Maar ik kan niet zoveel met deze plaat. De synths en beats zijn erg goed en lekker, maar de zang en de toch best saaie songs blijven bij mij niet hangen. En dan heb ik ook nog eens de deluxe editie aangeschaft met bonuscd. Eerlijk gezegd, best zonde van mijn geld.

Of misschien moet ik het toch vaker horen?

avatar van popstranger
Ozric Spacefolk, ik dacht ook dat ik een miskoop gedaan had in het begin maar genoeg beluisteren is het enige advies dat ik kan geven en langzaamaan werd deze plaat steeds beter bij mij...

Ozric Spacefolk
Ik ga het proberen. Wie weet. De laatste Phantogram moest ook bezinken, en is nu mijn favoriete plaat.

avatar van Johnny Marr
'One Hit' vind ik een niet geslaagd grapje, daarmee kan ik niet lachen. Gelukkig maakt de afsluiter 'Still Light' alles weer goed want dit is toch wel een topalbum. Vooral het titelnummer is waarschijnlijk één van de beste electro-nummers van de laatste 15 jaar. De mooie 5de plaats in de finale van de Witte Trui van 2014 hier op musicmeter heeft dat nog maar eens onderstreept.

avatar van Edgar18
Dit album na jaren weer eens gedraaid en het is toch wel een flinterdun geheel. Titeltrack Silent Shout is prima maar de rest haalt dit niveau bij lange na niet. De 3* is in dit geval dichterbij dan de 4*.

avatar van Johnny Marr
Waarom staat dit album eigenlijk niet op de site? Kan iemand 'm soms toevoegen?

Silent Shout: An Audio Visual Experience

avatar van GrafGantz
Johnny Marr schreef:
Waarom staat dit album eigenlijk niet op de site? Kan iemand 'm soms toevoegen?

Silent Shout: An Audio Visual Experience

Staat er al lang op hoor: The Knife - An Audio Visual Experience (2006)

avatar van Don Cappuccino
Marble House is echt een waanzinnig goede poptrack, als ABBA na The Day Before You Came flink verder was gedoken in elektronische invloeden en manipulatie.

Weergaloos album natuurlijk dat het hele begrip 'elektronische muziek' vanwege de duistere sfeer en inhoudelijke, persoonlijke tracks ruimschoots overstijgt. Er staan met Silent Shout, We share our Mothers Health en Marble House ook nog eens een paar knetterharde killers van tracks op.