Beck - Morning Phase (2014)

Label: Capitol

1. Cycle (0:39)
  2. Morning (5:19)
  3. Heart Is a Drum (4:31)
  4. Say Goodbye (3:29)
  5. Blue Moon (4:02)
  6. Unforgiven (4:34)
  7. Wave (3:40)
  8. Don't Let It Go (3:09)
  9. Blackbird Chain (4:26)
  10. Phase (1:07)
  11. Turn Away (3:05)
  12. Country Down (4:00)
  13. Waking Light (5:00)
Prima album van Beck hoor, maar ik snap niet dat hij hier hoger scoort dan "Sea change". Dit is een soort vervolg album, maar wat mij betreft net wat minder indrukwekkend. Raakt mij in ieder geval minder. De extra dimensie op Sea change vond ik de Gainsbourg psychedelica.

avatar van brandos
Manfield:
Wellicht het juiste album op de juiste tijd. Beck is natuurlijk een muzikaal duizendpoot en ik vind dat hij daar dan ook krediet voor hoort te krijgen.
Ok, misschien ook wel. Misschien vond ik het gewoon jaloersmakend irritant dat die Beck alles lijkt te kunnen en dan ook nog scientologist is of was. Maar volgens de laatste berichten is hij scientology af (misschien als neventeffect van zijn scheiding van scientologist Marissa Ribisi). En eigenlijk moet dat ook geen drol uitmaken, voor de waardering van het werk. Mike Garson is dat ook, maar ik vind zijn toetsenwerk bij Bowie magistraal. Wagner een monster? Maakt (voor de muziek) niet uit! Michael Jackson, met zijn P.Y.T.? Ik blijf dat overdrachtelijk zien: wie zegt mij dat m'n partner met haar 52 Jaren niet nog steeds een P.Y.T. kan zijn? En dit is gewoon een heel goede plaat, een klassieker, fantastische sound ook. Geen skipmomenten! Ik verhoog hem een halfje.

avatar van Bobbejaantje
Klinkt me een beetje zeurderig, heeft ook wel met zijn stemgeluid te maken. Het is niet slecht of zo, maar klinkt niet geinspireerd, en inspireert mij alleszins niet. Mogelijks gaat het om een groeiplaat maar in mijn geval zijn de songs in onvruchtbare grond gevallen. Al heb ik op zich wel respect voor de muzikant Beck, de productie, arrangementen, enfin de hele technische kant van de zaak.

avatar van aerobag
Ik geniet absoluut van een Beck album op zijn tijd, een artiest die op zijn sterkste momenten een uiterst innovatieve singer/songwriter is en absoluut niet voor één gat te vangen kan worden, wat hij met zijn eerdere werk zeker al bewezen heeft. Morning Phase laat een kant zien van Beck die we ook op Sea Change uit 2002 mochten aanschouwen; Gevoelige, dromerige folk (pop) nummers, recht uit het organische hart van Beck. Máár, Morning Phase is voor mij toch wel het slaperige, minder aangrijpende boertje van Sea Change. Het album is fijn en ruimtelijk geproduceerd, de vocale melodieën zijn bij tijden weer smullen (vooral op Morning en Blue Moon) maar dit album komt voor mij niet in de buurt van Beck’s voorgaande werk, daarvoor zit er voor mij te weinig diepgang verscholen op dit album.