Beck - Morning Phase (2014)

Label: Capitol

1. Cycle (0:39)
  2. Morning (5:19)
  3. Heart Is a Drum (4:31)
  4. Say Goodbye (3:29)
  5. Blue Moon (4:02)
  6. Unforgiven (4:34)
  7. Wave (3:40)
  8. Don't Let It Go (3:09)
  9. Blackbird Chain (4:26)
  10. Phase (1:07)
  11. Turn Away (3:05)
  12. Country Down (4:00)
  13. Waking Light (5:00)
avatar van zaaf
straatje kan je over discussiëren, kaliber niet.

avatar van Linius
Passenger staat in een straatje ergens achteraf met uitzicht op de straat waar Beck te vinden is. Dat zal het zijn dan.

Cured
Toch niet een doodlopend straatje?

avatar van Shelter
straatjes en kaliber zijn allemaal subjectief, maar ik kan me goed voorstellen dat de "echte muziekliefhebber en kenner" liever Passenger in een ander straatje zet.
Naar mijn mening, maar die mening is natuurlijk totaal vergankelijk dat begrijp ik dan ook wel weer, zal je de genoemde artiesten samen in een straatje kunnen vinden sipping coffee.

avatar van philtuper
@Shelter Naast 'let her go' staan er nog een aantal doodlopende steegjes op die plaat van Passenger. Tenenkrommend vind ik zelf. In mijn ogen geenszins te vergelijken met Beck. Maar het is toch allemaal een kwestie van muzikale opvoeding en smaak. Ieder zijn ding. Doe mij dan Beck maar.

avatar van Shelter
Tweede album van Passenger is beter dan de eerste though, maar goed als het je smaak niet is wellicht niet proberen. Persoonlijk vind ik zowel Beck als Passenger lekker klinken.

avatar van Noverca
Aan het begin van het jaar een aantal keer gedraaid, toen uit het oog verloren, maar nu ik er weer naar luister, bevalt dit toch wel zeer behoorlijk. Heel fijne, wat lome sfeer en de stem van Beck kan ik ook wel smaken. De manier waarop de gitaar wordt aangeslagen vind ik ook zo lekker, haha. Aangename liedjes en prettig om de dag mee te beginnen, zoals de titel eigenlijk al verraadde. 4 sterren van mijn kant.

Best mooi, maar vergeleken met Sea Change vervalt de melancholie hier af en toe in landerigheid...

avatar van joko16
Prachtig en zeer sfeervol

Heerlijk relaxed album. Mooie zomeravond, glaasje rosé. Morning Phase in de CD speler.

avatar van bertus99
Naar aanleiding van een zeer lovende recensie in mijn ochtendkrant in huis gehaald. Gelukkig te leen en niet gekocht want ik vind de muziek vooral geschikt om langzaam op weg te dommelen. De eerste keyboardklanken beloven iets heel sfeervols, maar daarna lukt het mij niet meer om het ene nummer van het andere te onderscheiden. Beck z'n stem maakt mij ook al de pis niet lauw

bertito
'Morning' is het enige liedje dat ik ken tot nog toe, maar het is zo mooi! Het is een soort spirituele en religieuze ode aan het leven. Geweldig wat Beck met zijn stem doet in de studio. Heerlijk, die opgestapelde vocalen. Ik geloof in de mantra's van Beck. Hij is ongelooflijk muzikaal en intelligent.

avatar van Zwaagje
Ik verhoog mijn stem naar 5*. Op zijn tijd is dit voor mij de ultieme muziek. ......

ples schreef:

Ik ga het album steeds beter vinden. Jammer dat ik geen 10 mag geven!

avatar van Slowgaze
Dat kan ook niet, want dan zou de nieuwe Beyoncé een 11 moeten krijgen.

Inmiddels van 2,5 naar 4,0! T/m Wave vind ik het inmiddels redelijk briljant, daarna vooralsnog een stuk minder (niet slecht).

Tijd om me toch eens echt in Beck te verdiepen. Heb zelfs 2 albums in mijn collectie die nog nooit een echte kans hebben gehad; The Information en Odelay. Ben benieuwd.

avatar van Shelter
Odelay is wezenlijk anders, maar Beck is zeker een interessante artiest die zeer veelzijdig is

avatar van LucM
Van Beck kun je zowat alles verwachten maar met dit album heeft hij zijn ultieme meesterwerk uitgebracht. Romantisch en spiritueel waarbij met een scala van instrumenten een tapijt van klanken wordt gecreëerd. Het klinkt avontuurlijk maar toegankelijk, vertrouwd maar toch vrij nieuw, donker maar niet zwaarmoedig, het doet mij denken een weidse landschappen en herfstavonden. Opmerkelijk hoe zijn zang ook is geëvolueerd, hij heeft nog nooit zo goed gezongen als op dit album.

avatar van TheWanderer
Wat jammer dat de fantastische single Dreams maar niet op een (nieuw) album lijkt uit te zullen komen...

avatar van Lars Muziek.
TheWanderer schreef:

Misschien komt dat nog! Ik heb verder ook niks meer vernomen over een nieuw album of nieuws daar over...

avatar van matthijs
Viel me in eerste instantie tegen. Niet omdat het een matige plaat zou zijn, maar had allerlei extreem lovende recensies gelezen en gehoord dat ie allerlei prijzen had gewonnen. Iemand noemde m beter dan Sea Change, nou dat is bijna Heiligschennis. Maar nu ik meen jaartje ken vind ik t een prachtplaat! De meeste songs zouden zo op Sea Change kunnen staan. Wat een genie.

avatar van Cellulord
bertus99 schreef:
... De eerste keyboardklanken beloven iets heel sfeervols, maar daarna lukt het mij niet meer om het ene nummer van het andere te onderscheiden.

Dat mag gezegd worden. Het gehele album klinkt als hetzelfde liedje. Het klinkt ook allemaal zo melancholisch, dat mag soms wel maar niet echt om de dag mee te beginnen.
Meerdere malen deed het me denken aan stukken van Pink Floyd's "The Wall".

avatar van brandos
Ik heb eventjes gedacht dat dit het allerbeste album aller tijden was. Compositorisch, qua sfeer en arrangementen heeft dit album eigenlijk alles wat je van een klassieker verwacht. Na verloop van tijd liep er toch iets mis in het 'hechtingsproces'. Op 1 of andere manier wil dit album maar niet zo onder mijn huid kruipen als b.v. de dubbele Manassas, 'On the beach' of 'Five leaves left'. Je blijft toch enigszins op afstand staan van de belevingswereld van de heer Beck. Ik laveer een beetje tussen de 4-4,5 sterren maar de volle poet blijft buiten bereik.

avatar van Wickerman
Het klopt gewoon té goed. Het vinkt alle hokjes aan, maar het mist bezieling die eerder wel aanwezig was.

avatar van Manfield
Dit is mijn soundtrack geweest van 2014. Wat betreft de ochtenden dan. In begin 2014 begon ik te werken op een nieuwe locatie en dat viel me regelmatig zwaar. Het was pittig werk en we hadden geregeld incidenten. Dat hakt er toch in. Als ik dan om 06.00 uur ’s ochtends de bus en trein naar mijn werk nam dan keek ik ook geregeld tegen de dag op. Deze plaat gaf mij de rust en het vertrouwen in de dag. Het was er heerlijk mee wakker worden.

Ik ken eigenlijk maar vrij weinig van Beck, enkele albums heb ik wel eens beluisterd. Maar het heeft me nooit echt kunnen raken. Tot dit album dan. Wellicht het juiste album op de juiste tijd. Beck is natuurlijk een muzikaal duizendpoot en ik vind dat hij daar dan ook krediet voor hoort te krijgen. Met uitzondering van Sea Change zal ik echter denk ik niet een album van Beck her beluisteren. Het album Morning Phase smaakt mij gelukkig erg goed. De gitaar en drum zijn de meest vooraanstaande instrumenten. Beck heeft een mooie stem, al wordt het soms wat te veel van hetzelfde dit album. Het tempo is me ook af en toe wat aan de lage kant. Maar hé ideaal voor het beluisteren in de ochtend en daar is mijn stem dan ook op gebaseerd. Ik beluister het album zelden overdag of ’s avonds, dat is voor mij niet de goede context.

Cellulord schreef:

niet echt om de dag mee te beginnen.

Verhoogd naar 5,0 sterren en bij uitstek om de dag mee te beginnen.

Als redelijk brave huisvader heb ik al een tijdje op mijn bucketlist staan op een ochtend met mooi weer de tuindeuren open te slaan en een joint op te steken met heel hard dit album op. Deze kleine wens laat waarschijnlijk nog zo'n 1,5 jaar op zich wachten. Dan gaan beide kids naar school.

avatar van ohmusica
Het blijft een mooi, bijna perfect album. Gedurende de hele rit houdt men zekere melodielijnen vast, waardoor het een mooi compositorisch geheel blijft en het als een film aan je voorbij trekt . De productie is uitmuntend. Zou Beck dit nog eens kunnen overtreffen?