Radiohead - Amnesiac (2001)

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box (4:00)
  2. Pyramid Song (4:48)
  3. Pulk / Pull Revolving Doors (4:07)
  4. You and Whose Army? (3:11)
  5. I Might Be Wrong (4:53)
  6. Knives Out (4:14)
  7. Morning Bell / Amnesiac (3:14)
  8. Dollars & Cents (4:51)
  9. Hunting Bears (2:01)
  10. Like Spinning Plates (3:57)
  11. Life in a Glass House (4:34)
  12. The Amazing Sounds of Orgy * (3:38)
  13. Trans-Atlantic Drawl * (3:01)
  14. Fast-Track * (3:17)
  15. Kinetic * (4:06)
  16. Worrywort * (4:37)
  17. Fog * (4:04)
  18. Cuttooth * (5:23)
  19. Life in a Glasshouse" [Full Length Version] * (5:08)
  20. You and Whose Army? [Live] * (3:18)
  21. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box [Live] * (3:04)
  22. Dollars and Cents [Live] * (4:41)
  23. I Might Be Wrong [Live] * (4:55)
  24. Knives Out [Live] * (4:23)
  25. Pyramid Song [Live] * (5:07)
  26. Like Spinning Plates [Live] * (3:52)
avatar van Cannabooze
Nu de Radiohead albums toch wel voor een prikkie te krijgen zijn op vinyl, werd het toch eens tijd om Amnesiac aan te schaffen.

De Kid B van Radiohead heb ik altijd al kunnen waarderen; sterker nog: wordt regelmatig beluisterd. Maar - zoals dat gaat met vinyl - vandaag heb ik me er even nog wat meer in verdiept.

De conclusie blijft hetzelfde: dit is een geweldig goed album van de heren RH.
En onterecht heeft dit album toch altijd wat in populariteit ingeboet. Zo ook met het geniale Hail To The Thief. Het is voor de Radiohead liefhebbers toch misschien wel de bitterste pil. Maar juist daarom misschien ook wel de heiligste graal.
Het zal nooit mijn favoriete album (lees: In Rainbows) worden.
Desalniettemin is - ook - dit een album van ongekende klasse.

avatar van Mr. Rock
Weinig interessant Radiohead-album. Alsof alles wat is afgekeurd voor Kid A hier maar op is gezet. En aangezien er kennelijk niet genoeg unieke restjes over waren ook nog maar een buitengewoon zwakke herinterpretatie van Morning Bell erbij, op Kid A een erg sterk nummer. Niet dat het allemaal slecht is, verre van, maar in tegenstelling tot de andere albums staat hier eigenlijk niet één nummer op waarvan ik écht onder de indruk ben. Knives Out en Dollars & Cents komen het dichtst in de buurt en Like Spinning Plates heeft wel een lekkere vage sfeer die me aanspreekt.

avatar van rebjuh
Mr. Rock schreef:

Da's wel jammer, ik zou het nog eens proberen. Gewoon omdat Pyramid Song in je rijtje ontbreekt.

avatar van Prog66
Ook deze diverse malen geprobeerd te doorgronden; niet gelukt.
Van hetzelfde niveau als Kid A.

Dat staat, gelet op het gemiddelde na ruim 1400 stemmen, voor veel MuMe volgers gelijk aan hoge kwaliteit. Maar het kan mij niet bekoren.