Radiohead - Amnesiac (2001)

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box (4:00)
  2. Pyramid Song (4:48)
  3. Pulk / Pull Revolving Doors (4:07)
  4. You and Whose Army? (3:11)
  5. I Might Be Wrong (4:53)
  6. Knives Out (4:14)
  7. Morning Bell / Amnesiac (3:14)
  8. Dollars & Cents (4:51)
  9. Hunting Bears (2:01)
  10. Like Spinning Plates (3:57)
  11. Life in a Glass House (4:34)
  12. The Amazing Sounds of Orgy * (3:38)
  13. Trans-Atlantic Drawl * (3:01)
  14. Fast-Track * (3:17)
  15. Kinetic * (4:06)
  16. Worrywort * (4:37)
  17. Fog * (4:04)
  18. Cuttooth * (5:23)
  19. Life in a Glasshouse" [Full Length Version] * (5:08)
  20. You and Whose Army? [Live] * (3:18)
  21. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box [Live] * (3:04)
  22. Dollars and Cents [Live] * (4:41)
  23. I Might Be Wrong [Live] * (4:55)
  24. Knives Out [Live] * (4:23)
  25. Pyramid Song [Live] * (5:07)
  26. Like Spinning Plates [Live] * (3:52)
avatar van Kaaasgaaf
Das waar. PH is het enige album waar ik weleens los nummers van op zet, vooral de laatste 2 nr's (''Lurgee'' en ''Blow Out'', de meest spannende nummers vd plaat). Alle andere albums draai ik eigenlijk alleen maar in hun geheel, zoals het hoort.

avatar van orbit
Heb deze ook maar ns binnengehaald, aangezien ik een vriend heb die nogal spastisch doet over RH
Maar ik moet zeggen dat ondanks dat Kid A een stuk beter klinkt en muzikaal ook wel boeiender is, hier ook best een paar sterke nummers op zijn te onderscheiden. Sommige gaan echter ook ten onder aan de behoefte teveel te willen of een volstrekt andere invloed toe te laten tussen nummers die wel redelijk op elkaar aansluiten. Veel muziek kan ik ook weer op allerlei experimentele bandjes terugleiden waar ik eind 80 begin jaren 90 nog wel eens naar luisterde. RH weet er echter meestal wél een lopende en logisch klinkende eenheid van te maken.
Hoogtepunten zijn pyramid song, you and whose army, knives out en morning bell. 2.5*

avatar van Premonition
Knives Out, misschien wel het mooiste nummer van Radiohead. Amnesiac vind ik trouwens beter dan Kid A.

Is het zo dat Amnesiac een variant is op Kid A? Ik las hier toch al verschillende dingen over het voortborduren van Kid A enzo...

Na Kid A liep het voor mij behoorlijk fout met Radiohead en toen had ik er even genoeg van. Toch wil ik Amnesiac wel eens horen.

avatar van orbit
Dan zal je met Amnesiac niet beter uit zijn, tenzij je van verlopen jazzclub orchestraties houdt of nóg meer misplaatst experiment. Kid A klopte nog, deze een stuk minder..

avatar van Premonition
orbit schreef:

Ik dacht dat jij Knives Out wel zag zitten...

Premonition schreef:

Ik dacht dat jij Knives Out wel zag zitten...

Dat klopt ook. Maar in vergelijking met Kid A vind ik deze plaat maar deels geslaagd, wat ook in mijn stukje hierboven staat natuurlijk. Soms schiet Yorke en de zijnen gewoon een beetje door in verwerken van allerhande invloeden en muzikale koersen, niet altijd met evenveel succes.

Ik vind juist dat Kid A te ver doorschiet,
maar misschien komt dat omdat ik niet van elektronica hou.

Ik vind juist dat Kid A te ver doorschiet,
maar misschien komt dat omdat ik niet van elektronica hou.

avatar van orbit
Ik vind de nummers op Kid A echter wel evenwichtiger.. electronisch of niet, de ideeën komen daar wel uit de verf, dat vind ik van deze plaat stukken minder.

avatar van wolf
orbit schreef:

Deze plaat vind ik ook veel minder dan Kid A. Het raakt me niet echt. Jammer genoeg maar 2.5 **.

Misschien dat een paar keer herbeluisteren helpt.

Feeder
Ooit heb ik andere dingen beweerd maar nu kan ik dit album volledig waarderen, sterker nog hij komt bijna op gelijke hoogte van Kid A. Zeker de moeite waard !

avatar van avdj
Mij bevalt deze plaat ook steeds beter. 3,5* inmiddels maar er zit nog steeds rek in. Veel briljante momenten.

Feeder
avdj schreef:

"De rek" is er bij mij volledig uit maar revolving doors vind ik nog steeds een storend element. Ik beschouw het nog steeds als goedkoop lawaai

dit album hoeft echt niet onder te doen voor kid A vind ik, ik zit er al een tijdje naar te luisteren en er staan echt wel goede nummers op, die zeker het niveau halen van kid A, maar die morning bell is een beetje overbodig en zoals velen irriteer ik mij ook enorm aan dat nummer revolving doors, is echt een serieuze domper op het album.

avatar van avdj
Een nummer wat er bij mij na talloze luisterbeurten nog steeds niet in gaat. De rest van het album is meer dan in orde.

Dit is wat mij betreft de allerbeste plaat van Radiohead met Life In A Glasshouse als allerbeste (of iig voor mij) Radioheadnummer

avatar van mkrake
Tegenvaller dit album, Kid A kan ik nog wel waarderen maar deze plaat niet echt. Vooral Hunting Bears is niet om aan te horen. Vind Pyramid Song wel een zeer mooi nummer.

avatar van VanDeGriend
Na het prima concert van Radiohead in de HMH, deze cd maar weer eens opgelegd. Jaren niet gedraaid, evenals alle andere Radiohead cd's. Kijk het zit zo. Is er een nieuwe Radiohead uit, koop ik m op dag 1, draai m 4 x, vind m mooi en kijk er vervolgens nooit meer naar. Zo ook bij deze. En toch heb ik m op 4,5 staan. Da's bij nadere beluistering serieus teveel eer. Het is over het algemeen mooi gedaan, er wordt bepaald niet op safe gespeeld, een paar uitschieters maar hier en daar toch ook wat hopeloos gefreubel. Echt raken doet het me in ieder geval bijna nergens meer en t komt me eerder wat klinisch dan warm over allemaal.

Bottom line is dat ik deze cd na 1 draaibeurt al weer in de kast heb gezet. En dat is apart als je enthousiast terug komt van een concert. Punt eraf.

avatar van charlezzz
mee eens. als groot liefhebber van kid a (zie mijn top tien) moet ik zeggen dat ik dit in vergelijking met zijn eerdere broertje toch ook een flinke stap terug vind...

avatar van HiLL
Ik vind deze juist sterker dan Kid A, die is mij behoorlijk gaan vervelen.

Kid A(cid)
Ik vind hem helemaal niet klinken als restmateriaal van Kid A. Ik heb hem pas drie keer geluisterd, maar misschien dat ik hem binnekort beter vind dan Kid A. Persoonlijk vind ik dat hij net zoveel op Kid A lijkt als Kaiser Chiefs op Editors.

avatar van Nubis
Moet toch behoorlijk wat stemmen aanpassen, zeg. Beetje te enthousiast geweest.

Maar goed. Amnesiac vind ik altijd nog beter dan Kid A en eigenlijk ook beter dan OK Computer.
De eerste negen nummers zijn stuk voor stuk erg goed, de laatste twee vind ik irritant.
Vandaar: geen 5* maar 4,5*.

en toch vind ik de hoes verdacht veel op turn on the bright lights van interpol lijken

a. Radiohead was eerder dan Interpol (zul je vast wel weten aan die smilie te zien )

b. hoes lijkt me beïnvloed te zijn door dit schilderij van Rothko.

avatar van avdj
Mwa, is dat niet te ver gezocht? Het artwork blijft in ieder geval erg origineel, zeker van de speciale uitgave.

Licht het nou aan mij, of is de mix van dit album een stuk helderder dan bij Kid A?

het klinkt inderdaad helemaal niet zoals Kid A en zeggen dat het in dezelfde studio was dat ze beide albums gemaakt hebben en op hetzelfde ogenblik, enkel een halfjaar ertussen gestoken voor de release, het album is ook een pak instrumentaler, waar kid a begint met verwarrende geluiden (Everything in its right place) is er hier een subtiele opener waar in het begin van het nummer gewoon een soort van drumpercussie is ( met welk instrument zou ik niet weten)

Jongens, jongens, luister naar I Might Be Wrong en val na 3m30 van je stoel af van de geniale stilte...
Hoewel ik Knives Out maar niks vind, en de Kid A versie van Morning Bell veel beter vind, maken de andere nummers elke keer weer zo'n indruk, dat het absoluut het beste Radiohead album voor mij is (en dus meteen het beste overall).

ik zou de nummers ook eerder omschrijven als mix tussen Kid A en OK Computer: ze lijken na hun meest elektronische en {wat dat betreft} experimentele album weer wat terug te keren naar de wat 'poppier' songs, maar het is een zeer aangename mix.
ik vind dit persoonlijke de meest zwartgallige plaat; het lijkt op een duik in verstikkend water {beginnend met het fantastische Pyramid Song}, en geen enkel nummer trekt je weer even boven dat donkere water, al is het einde met Life in a Glass House naar mijn idee semi-vrolijk met die licht parodisch-aandoende jazzy saxofoon.

4,5 sterren.