Elbow - The Take Off and Landing of Everything (2014)

3,91

Label: Fiction

1. This Blue World (7:12)
  2. Charge (5:17)
  3. Fly Boy Blue / Lunette (6:22)
  4. New York Morning (5:26)
  5. Real Life (Angel) (6:46)
  6. Honey Sun (4:44)
  7. My Sad Captains (5:59)
  8. Colour Fields (3:37)
  9. The Take Off and Landing of Everything (7:14)
  10. The Blanket of Night (4:14)
192 BERICHTEN 18 MENINGEN
avatar van JoaMuse
geplaatst: 27 december 2014, 21:23 uur [permalink]
Build a Rocket Boys! krijgt van mij vier sterren en deze moet daar eigenlijk amper voor onderdoen, dus ik doe er een halfje bij! Hoogtepunten voor mij zijn New York Morning, Real Life (Angel), My Sad Captains en het titelnummer.

avatar van E-Clect-Eddy
geplaatst: 30 december 2014, 13:37 uur [permalink]
Zo aan het einde van het jaar is dit een mooi moment om nog eens een luisterbeurt te geven aan dit album. Deze is blijven steken op slecht 3, wat weinig is voor een album die ik al vanaf de eerste keer horen 4 sterren gaf. Maar het is ook bijna zoals het nieuwe U2 album, prima maar ik ben het zo ook weer vergeten en geen enkel nummer blijft steken. Als een Woody Allen film die je mooi vind op het moment dat je hem ziet maar een week later niet meer kan benoemen wat het nu is wat je mooi vond. Waarschijnlijk na meer luisterbeurten zal er meer bij blijven maar nu is deze bedolven onder andere albums die me uitnodigden om ze meteen vaker te willen luisteren.

avatar van andnino
geplaatst: 16 januari 2015, 13:13 uur [permalink]
Elbow heeft een diepe indruk op mij gemaakt met The Seldom Seen Kid, vanwege sommige nummers die me echt wisten te raken, zoals The Loneliness of a Tower Crane Driver of Friend of Ours. Build a Rocket Boys had het fantastische Lippy Kids, maar verder wist die plaat bij mij geen indruk te maken. The Take Off and Landing of Everything bevalt mij een stuk beter, hoewel de echte toppers mij nog niet zijn opgevallen. Met andere woorden: in mijn oren is deze plaat redelijk consistent van kwaliteit, zonder echte uitschieters. Dat maakt misschien dat ik deze plaat wel vaker zal opzetten dan The Seldom Seen Kid, welke me zeker met de eerder genoemde nummers wat dieper wist te raken. Deze plaat leent zich wat beter voor het lezen van de krant met een kop koffie op een vrije ochtend. Wat overigens niet wil zeggen dat er geen diepere laag onder zit. Als hij er is, moet ik hem zelf alleen nog ontdekken.

avatar van matthijs

geplaatst: 17 maart 2015, 09:23 uur [permalink]
E-Clect-Eddy schreef:

Tja, weinig? Dus je hebt de plaat nog maar weinig hebt geluisterd ook al vond je m meteen goed? Volgens mij een kenmerk van een ware muziekliefhebber: meer gedreven worden door de zoektocht dan door de zekerheid. Anders gezegd: juist albums die ik niet meteen goed vind draai ik vaker, vanuit het verlangen ze te zien groeien. Ook al wordt dat verlangen vaak niet vervuld, toch is het vaak sterker dan de zekerheid nogmaals die goede plaat te herbeleven! Herkenbaar?

avatar van E-Clect-Eddy
geplaatst: 17 maart 2015, 09:48 uur [permalink]
matthijs schreef:

Muziekliefhebber zeker wel. Continue op zoek naar een volgende dijk van een album, yep. Maar er speelt ook een stukje toeval mee naast de persoonlijke voorkeur waardoor het ene album meer beluisterd wordt dan het andere. Ook mijn vriendin heeft daar invloed op. En of we binnenkort naar een concert gaan.

Ik kan ook onmogelijk alle albums luisteren. Geen idee hoeveel releases er gemiddeld per week zijn maar zou volgens mij alleen al voor Europa en Noord-Amerika wel eens honderden albums zijn. Gelukkig krijgen sommige albums op een later moment een herkansing en dat zal ook wel gebeuren voor Elbow.

Sommige albums bevallen ook veel beter pas jaren nadat ze zijn uitgebracht en ik ze 'herontdek'.

avatar van matthijs

geplaatst: 17 maart 2015, 11:52 uur [permalink]
E-Clect-Eddy schreef:

Bij mij bijvoorbeeld: een verhuizing, waardoor een grote doos cd's uit het zicht verdween. Pas na 5 jaar ontdek ik dan dat daar cd's tussen zaten die ik pas net gekocht had, toen ze in alle verhuishectiek de doos in gingen. En dat daar pareltjes tussen zitten (gisteren bijvoorbeeld: BloodFlowers van The Cure)

Dat speelt minder bij mij, mijn vriendin is minder muziekgek en concertganger. (helaas kon ik geen emoticon vinden voor jaloezie)

Volgens mij was dat 20 jaar geleden zo. Denk dat het nu veel meer door Soundcloud, BandCamp e.a.

Ik ontdekte Seldom Seen Kid deze winter pas . GE-WEL-DIG. Maar dat hoef ik je niet te vertellen.

Heb je een voorbeeld? Ben benieuwd! Zeker van die moeilijke "groeiplaten"?

avatar van IntoMusic
geplaatst: 31 augustus 2015, 08:36 uur [permalink]
Gooi het laatste halfje erbij. Wat een ontzettend lekker album is dit en voor mij is This Blue World het mooiste waar Elbow een album mee start. Eerste vijf tracks zijn sowieso briljant.
Nu de nieuwe e.p. opstaan en klinkt ook weer erg lekker.

avatar van Lexcoaster
geplaatst: 23 mei 2016, 21:25 uur [permalink]
Wat een werkelijk prachtig album. Genieten van begin tot eind.

avatar van Leptop
geplaatst: 11 juni 2016, 10:10 uur [permalink]
Het is een ware groeiplaat, die je een kans moet geven en jezelf wat geduld. Fijne plaat

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 11 juni 2016, 10:29 uur [permalink]
Voor mij geen groeier geweest, ik had direct door dat dit hun één van hun beste albums was.
Vooral This Blue World is zoooo onaards mooi...

avatar van harencoor
geplaatst: 22 september 2016, 16:45 uur [permalink]
Elbow stelt nooit teleur en dit album al helemaal niet.

avatar van Alicia
geplaatst: 22 september 2016, 19:03 uur [permalink]
The Take Off and Landing of Everything is net een lievelingstrui: vaak gedragen, veel gewassen en nog net zo mooi zacht en warm als toen ze nieuw uit den winkel kwam. Voor mij is dit de mooiste Elbow en sowieso de meest gedraaide plaat van deze formatie tot nu toe.