The Sound - From the Lions Mouth (1981)

4,23

Label: Korova

1. Winning (4:18)
  2. Sense of Purpose (3:52)
  3. Contact the Fact (4:21)
  4. Skeletons (3:27)
  10. New Dark Age (5:54)
  11. Hothouse * (3:22)
988 BERICHTEN 10 MENINGEN
geplaatst: 5 juli 2016, 20:31 uur [permalink]
Alfred snapt er niks van....zelfs eend Alfred K zou beter weten...

geplaatst: 5 juli 2016, 21:28 uur [permalink]
Hier nog een stuk gepubliceerd op de website van The Guardian.

En nog een verhaal.

avatar van Cellulord
geplaatst: 20 november 2016, 19:12 uur [permalink]
Ik had toch iets meer verwacht. Zeker als hier 4,22* (op 609 users) staat.
Hun vorige schijf vond ik goed, maar deze kan ik echt niet pruimen en is bij momenten zelfs vervelend.

geplaatst: 20 november 2016, 20:25 uur [permalink]
Leg uit. Je bent nl. een van de weinigen die dat vindt. Wat is voor jou het grote (nadelige) verschil met het debuut? Wat is er vervelend?

avatar van Cellulord
geplaatst: 21 november 2016, 16:48 uur [permalink]
Jeopardy is een stuk ruwer, meer rockig, meer energie. Deze daarentegen is meer pure new wave. Vind de nummers (o.h.a.) te gepolijst.
Uiteindelijk is het gewoon smaakverschil. Versta best dat velen dit een heerlijke schijf vinden.

avatar van zaaf
geplaatst: 21 november 2016, 18:20 uur [permalink]
Ik kan me wel voorstellen dat Mr C het zo beluustert. Hij zal een deel van All Fall Down weer meer appreciëren, maar een deel ook niet.

avatar van Alicia
geplaatst: 21 november 2016, 18:44 uur [permalink]
Ik begrijp Cellulord en dat ervaar ik ook zo. Alleen... als ik kijk naar de liedjes zelf, de composities dus... dan vind ik deze plaat net iets mooier. Daar waar Jeopardy extraversie ademt en een maatschappelijk gerelateerde boodschap aan anderen probeert door te geven gaat de band op dit album steeds meer naar binnen gericht te werk. Ik zal wel in herhaling vallen, bij dit album gingen de haren pas voor het eerst echt rechtop staan! 😎

geplaatst: 21 november 2016, 19:24 uur [permalink]
Cellulord schreef:

Tip: beluister het postuum uitgebrachte onofficiële debuut ' Propaganda' (1999). Rauw en energiek!

geplaatst: 21 november 2016, 20:01 uur [permalink]
Ja, dat is echt een rauw plaatje. Ook nog geen keys te bekennen.

Ik kan Cellulord ook wel volgen.
Deze is vrij netjes geproduced en Jeopardy is dat duidelijk niet. Is ook een smaakopvatting natuurlijk. Daar hoor je nog een punkecho.
Maar songmatig is dit toch echt de betere plaat.

Ringostar
geplaatst: 22 november 2016, 02:51 uur [permalink]
Wat heb ik deze Lp veel gedraaid op mijn Technics SL10 .
Blijft 1 van mijn favorieten albums

avatar van Zoute Popcorn
geplaatst: 24 februari, 19:50 uur [permalink]
Zo, de eerste luisterbeurt zit erop. Ik ben compleet overdonderd. Het voelt als een brug tussen Joy Division en The Cure, maar vooral een eigen geluid, en dat bevalt me wel. Mijn stem volgt nog!

avatar van Choconas
geplaatst: 24 februari, 23:18 uur [permalink]
Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn, deze plaat voor het eerst horen en helemaal overdonderd zijn! Bij mij volgden er na die eerste keer nog talloze luisterbeurten en ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen. Nog veel luisterplezier, Zoute Popcorn! =)

geplaatst: 25 februari, 02:25 uur [permalink]
Choconas schreef:
Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn, deze plaat voor het eerst horen en helemaal overdonderd zijn!Zoute Popcorn! =)

Dit. Echt één van die zeldzame magische platen waarvan je wenst dat je ze nog eens voor de eerste keer kunt beluisteren. Jezus wat een meesterwerk is dit toch.

geplaatst: 25 februari, 15:44 uur [permalink]
Goed op te merken dat The Sound steeds meer de waardering krijgt die het verdiend.
Natuurlijk is dit hun magnum opus, maar de hele discografie is de moeite waard.
Dit is kwalitatief echt niet minder dan The Cure, Simple Minds, of andere vakbroeders binnen het New Wave genre.

geplaatst: 25 februari, 15:55 uur [permalink]
Mss is het kwalitatief zelfs wel meer dan genoemde vakbroeders....

geplaatst: 25 februari, 16:02 uur [permalink]
Chameleon Day schreef:
Mss is het kwalitatief zelfs wel meer dan genoemde vakbroeders....

Dat ga ik niet beweren, want dan moet je echt specifiek met argumentatie komen waarom dat zo is.
Dan ga ik eerder voor een bep.voorkeur of smaak.
Iedere act had zo zijn eigen signature en kwaliteiten in die periode.
Ik vind dan wel dat The Sound door omstandigheden nooit echt de credits kreeg waar het recht op had.
Die discussie is zoveel decenia later weinig relevant.
Maar afgaande op de kwaliteit hadden ze echt recht op dezelfde status als de vakbroeders van dezelfde generatie.

avatar van dazzler
dazzler (crew)
geplaatst: 25 februari, 20:16 uur [permalink]
Zoute Popcorn schreef:
Het voelt als een brug tussen Joy Division en The Cure, maar vooral een eigen geluid.

The Sound is als de zalf tussen de wonde van Joy Division en de pleister van The Cure.

Drie onmisbare peilers in het genezingsproces van onze ziel.

geplaatst: 25 februari, 20:37 uur [permalink]
dazzler schreef:

Drie onmisbare peilers in het genezingsproces van onze ziel.

Die shit is diep, homie. Wel erg mooi gezegd.

avatar van Dibbel
geplaatst: 27 februari, 02:00 uur [permalink]
5 sterren plaat.
Onberispelijke LP vandaag nog eens opgezet. Met de carnaval nog wel.
Zooo spannend, zoo goed. Zo begin jaren 80 wordt het nooit meer.
Fuck de kruisraketten.

avatar van Echo01
geplaatst: 28 februari, 10:12 uur [permalink]
Dibbel schreef:
5 sterren plaat.

Zooo spannend, zoo goed. Zo begin jaren 80 wordt het nooit meer.
Fuck de kruisraketten.

The Sound is in het laatste decennium aardig actueel geworden....

Tien jaar geleden kregen we al die neo-postpunkbands' als de Editors en Interpol die (qua bandgeluid) aardig schatplichtig aan The Sound waren.

En nu, met de aankondiging van proleet Trump dat de VS "meer kernraketten dan andere landen" (en dus de kernwapenwedloop nieuw leven inblaast) moet hebben, worden de apocalyptische teksten van The Sound ook akelig passend in dit jonge tijdsbestek.

'Missiles',... 'New Dark Age',.... Deze week heb ik dan ook het hele repertoire van The Sound soms al meerdere keren in mijn cd-speler gehad... 🙁

geplaatst: 28 februari, 10:55 uur [permalink]
The National in het rijtje Editors-Interpol plaatsen snap ik niet. Hoe kom je daarbij, Echo01?

avatar van Echo01
geplaatst: 28 februari, 11:28 uur [permalink]
Johnny Marr schreef:

Inmiddels gecorrigeerd, je hebt gelijk: The National is meer een 80's sound dan een, euh,...Sound-sound
Kortom: had mijn reactie iets te snel geschreven...

geplaatst: 28 februari, 16:37 uur [permalink]
Natuurlijk zijn er acts die schatplichtig zijn aan The Sound, maar zo zijn er meerdere.
Joy Division bijvoorbeeld, hoor je in zekere mate ook in de Editors terug.
New Wave uit de prille 80's behoort tot het beste ooit gemaakt.
Niet gek dat de recentere lichting daar wat van mee pikt.

avatar van HansVon
geplaatst: 8 mei, 21:54 uur [permalink]
Zo, de eerste 2 albums uit het boxje goed beluisterd. Jeopardy lekker ruig, ongepolijst en deze doet heerlijk mee met door mij zo gewaardeerde Cure, Joy Division en Echo & The Bunnymen !
Ik ben waarschijnlijk de enige die Winning alleen kan hebben als ik hem als eerste nummer oversla en evt. achteraf draai.... raar maar ik vind dat nummer zo Cure+You Division/2 lijken dat het afbreuk doet aan dit geweldig album. Ach, iedereen heeft toch recht op zijn eigen rare tik , niet 😉 ?

geplaatst: 8 mei, 22:40 uur [permalink]
Da's echt wel een hele, hele, hele rare tik hoor!! 😉

Winning is een machtige opener van dit album. Op machtige openers van albums had The Sound overigens een patent.

geplaatst: 8 mei, 23:24 uur [permalink]
Tja, zo raar is dat toch niet! Die merkwaardige rekenkundige formule doet meer pijn, al weet ik goed dat "division" ook deling betekent.
Zie het draaien van een album - bij voorkeur van vinyl - als het afleggen van een bezoek aan de muzikale wereld van de band in kwestie. Nou, in de wat meer landelijke omgeving, is het een goede gewoonte dat trouwe (regelmatige) bezoekers - en als liefhebber van een bepaalde muzieksoort voldoe je aan dat profiel - achterom komen, en niet de voordeur gebruiken.

Maar ja, om bij het beeld van die deur te blijven, door met Winning te openen valt The Sound wel meteen met de deur in huis.

avatar van HansVon
geplaatst: 8 mei, 23:49 uur [permalink]
Misschien moet ik het anders uitleggen.... Winning is een geweldig nummer , maar voor mij [ doordat ik the Sounds veel veel later heb ontdekt ] een nummer zo dicht bij oftewel the Cure of Joy Division dat ik elk van al die andere, veel meer "the Sound" - nummers, als startnummer had willen horen. En dan Winning er ergens tussenin.
Ach, onbelangrijk 😉
Wat zijn die BBC nummers goed trouwens !!!!

avatar van Zoute Popcorn
geplaatst: afgelopen dinsdag om 12:20 uur [permalink]
Een ongelofelijk consistente plaat met eigenlijk geen enkele misser. Hij krijgt een dikverdiende 4* met kans op meer.

En oja, New Dark Age is één van de beste nummers ooit gemaakt.