The Sound - From the Lions Mouth (1981)

Label: Korova

1. Winning (4:18)
  2. Sense of Purpose (3:52)
  3. Contact the Fact (4:21)
  4. Skeletons (3:27)
  9. Silent Air (4:14)
  10. New Dark Age (5:54)
  11. Hothouse * (3:22)
avatar van zaaf
oei, ik roep maar even 'off topic!' om af te leiden.

The Sound, In the Hothouse, staat juist op. En ik luister, ik huiver weer eens. Denk dan aan hun absolute meesterwerk, From the Lion's Mouth, kijk op Musicmeter, lees van alles hier, een mening is tenslotte een mening, nietwaar, denk nogmaals en ben al aan het schrijven, yes. Adrian Borland, miskend muzikaal genie. Te vroeg heen gegaan, helaas, zelfmoord. Maar deze dus, wat een plaat uit lang vervlogen tijden. En nog altijd, fier overeind. De tand des tijds subliem doorstaan. Al hun output minimaal goed, deze waan. Prijsnummers, ach ja, zo'n beetje het hele album. Als dit je niet raakt, tja, dan weet ik het ook niet meer. Topplaat, nogmaals, uit long ago. Aanrader van de bovenste plank. Wat schrijf ik nu, verplichte aanschaf gewoon, essentieel, mag niet ontbreken, in ongeacht welke collectie ook. Ga ik verder met luisteren...

PS. Simple Minds en ene U2 kunnen hier werkelijk niet aan tippen. Gewaagde uitspraak, vooruit, burn down the house.

Lachende derde
Eens.

Thnx lachende derde, was al voorbereid op de U2 fans welke over me heen zouden gaan rollen. Ofschoon die wellicht hier niet eens kijken. Well, wotever, it's only a matter of opinion.

avatar van Johnny Marr
Talk to 'em Tramps like us. Overschot van gelijk. En ik heb U2 heel hoog zitten, vooral Achtung Baby. Maar deze plaat is gewoon nóg beter.

Uiteraard geweldige plaat en ik kan The Sound überhaupt niet betrappen op zwak materiaal.
" Wie is er beter" vind ik niet zo interessant. Daar ga je toch nooit uit komen. Dat The Sound een zelfde status verdiende als de succesvollere U2 en Simple Minds, lijkt mij geen discussie.
Het is zoals het is en de band heeft uiteindelijk de verdiende waardering wel gekregen.
Uitstekende band trouwens. Borland was een zeer groot talent met het hart op de tong.

avatar van Boermetkiespijn
De cover is betoverend, een schilderij van Daniël in de leeuwenkuil. Heb het even opgezocht, het is een schilderij van Briton Rivière. Persoonlijk had ik deze versie mooier gevonden.

"Skeletons" en "New Dark Age" hoor ik het liefst.

avatar van ZAP!
Boermetkiespijn - dan vind ik deze toch echt mooier, ik denk wel 10x.
Nu me ooit nog es aan de muziek wagen...?

avatar van Boermetkiespijn
ZAP! ik zeg: doen!

avatar van Chameleon Day
Nu! Het zijn welhaast apocalyptische tijden (zeker in de US)....dit is een bijpassende soundtrack.

New Dark Age

avatar van Arno
Zo één keer in de twee, drie maanden moet ik dit album, dat al sinds mensenheugenis mijn numero uno is, nog een keer beluisteren. Zodat ik weet dat ie nog bestaat, zodat hij weet dat ik nog besta. En opdat de minieme twijfel die misschien ontstaan is over of deze plaat nog wel de GOAT hoort te zijn, zou worden tenietgedaan. Wat altijd gebeurt. Meestal na een seconde of drie al. Waarna ik 41 minuten en 59 seconden word meegezogen in een virtueuze draaikolk van genialiteit in eenvoud. Elke seconde raak. Elke song precies op z'n plek. Kant b nog net een tikkeltje intenser dan kant a - zo hoort het ook. Elke keer weer verslonden worden door de leeuwen - en ervan genieten tot het bittere eind.

avatar van luigifort
Lik me op, vloer me af Johnny Marr