Fleetwood Mac - Tango in the Night (1987)

Rock / Pop
Label: Warner Bros.

1. Big Love (3:43)
  2. Seven Wonders (3:42)
  3. Everywhere (3:46)
  4. Caroline (3:53)
  5. Tango in the Night (4:02)
  6. Mystified (3:09)
  7. Little Lies (3:41)
  8. Family Man (4:07)
  9. Welcome to the Room... Sara (3:41)
  10. Isn't It Midnight (4:13)
  11. When I See You Again (3:49)
  12. You and I, Pt. II (2:39)
  13. Down Endless Street * (4:28)
  14. Special Kind of Love [Demo] * (2:53)
  15. Seven Wonders [Early Version] * (4:34)
  16. Tango in the Night [Demo] * (4:41)
  17. Mystified [Alternate Version] * (3:28)
  18. Book of Miracles (Insrumental) * (4:32)
  19. Where We Belong [Demo] * (2:53)
  20. Ricky (Remastered) * (4:26)
  21. Juliet (Run-Through) * (5:04)
  22. Isn't It Midnight [Alternate Mix] * (3:39)
  23. Ooh My Love [Demo] * (3:51)
  24. Mystified [Instrumental Demo] * (3:18)
  25. You and I, Pt. I & II [Full Version] * (6:27)
  26. Big Love [Extended Remix] * (6:43)
  27. Big Love [House on the Hill Dub] * (3:01)
  28. Big Love [Piano Dub] * (6:36)
  29. Big Love [Remix / Edit] * (3:41)
  30. Seven Wonders [Extended Version] * (6:25)
  31. Seven Wonders [Dub] * (4:34)
  32. Little Lies [Extended Version] * (6:15)
  33. Little Lies [Dub] * (4:14)
  34. Family Man [Extended Vocal Remix] * (8:31)
  35. Family Man [I'm a Jazz Man Dub] * (8:52)
  36. Family Man [Extended Guitar Version] * (6:28)
  37. Family Man (Bonus Beats) * (4:37)
  38. Everywhere [12" Version] * (5:49)
  39. Everywhere [Dub] * (3:54)
avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Dat is in mijn geval niet helemaal een eerlijke vergelijking. Stevie Nicks solo ken ik te weinig van om iets zinnigs over te zeggen en daarnaast zal Tango In The Night altijd een plekje in mijn hart houden. Het was de eerste Fleetwood Mac cd die ik hoorde en ik ben stapelverliefd geweest op dit album. De genoemde Stevie Nicks nummers vielen me in 1987 al in positieve zin op; voor mij klonk een authentieke zangeres die wist waar ze over zong.

Inmiddels hoor ik ook de zwakkere kanten van Tango In The Night wel en is Rumours mijn favoriete FM-cd (wat origineel) maar deze plaat zal altijd iets speciaals voor me houden.

avatar van musician
Ja, eerste liefdes heeft iedereen, daar is inderdaad niet aan te ontkomen!
Maar je kunt zonder twijfel eens beginnen aan een album als Trouble in Shangri La, dat zal je zeker bevallen.

avatar van vincentcorjanus
Haar laatste soloalbum 24 Karat Gold is ook zeker een aanrader. Stevie pakt daar haar verloren demootjes op om opnieuw op te nemen. Erg goede en sterke plaat met nog steeds die mooie herkenbare stem.

Ik vind overigens Stevie`s stem op deze plaat heerlijk (Seven Wonders ), ze had van mij meer mogen zingen!

avatar van Jumpjet
Als je een liefhebber bent van Stevie Nicks dan is Bella Donna een pracht plaatje voor je.

avatar van teus
Zeer mooi album ,niet te vergelijken met bv Rumours,meer '80,s getint maar wel van hoge klasse
Ook ligt hier meer een stempel van Lynsey Buckingham op,
Gezien aantal singles dat hiervan getrokken is ,behoorlijk succesvol en meer commercieel album van Fleetwood Mac
Voor mij is dit het 3e favoalbum van Fl Mac deel 2,..( Fl Mac '75/ Rumours '77 )
Dit album beluister ik zonder te skippen,natuurlijk heb ik ook mijn favoriete tracks;
Big Love / Little Lies / Isn't It Midnight / Seven Wonders / Tango In The Night en Everywhere

ATZ
Alleen al voor de cover 4,5 sterren waard!

avatar van vigil
Na al die jaar dat ik deze plaat ken toch maar een klein halfje omhoog naar 3,5. Al is het maar om Isn't It Midnight.

avatar van JohnnyVergerFan
Vandaag dit album van bijna 30 jaar weer eens uit de platenkast getrokken. Ben lang geen fan van alle songs, sommigen zijn me toch te poppy. Maar ook nu keek ik alweer reikhalzend uit naar de titeltrack. Van de lange eerste uithaal tot die magistrale erruptie op Buckingham's gitaar - wat een dijk van een nummer. Nu nog steeds.

avatar van HansVon
Toeval ; ik had dit album ook al enkele jaren niet meer aangekeken. Zitten enkele lekkere nummers bij, maar alles bij elkaar een stuk minder dan Rumours.

avatar van Lamontagne
Volgende maand komt er een Deluxe editie aan !!!

Dank voor de tip!!

avatar van vigil
Ja daar kijk ik stiekem wel naar uit.

avatar van viking1
Prima album.waar ik normaal de blues periode van hun leuker vind. Ben in 2015 nog naar het ziggo dome geweest naar hun rumours toer. Was geweldig!!
Maar dit album heeft een speciaal plekje voor mij.
Ik was 20 jaar toen dit uit kwam.
Was met kameraden op vakantie naar Terschelling(1988)
Iedereen had cassettebandjes bij zich!
Ik een cassette met op een kant fleetwood mac ( tango in the night) en op de andere kant the cult ( Electric) wat een contrast haha...
Maar beide geweldig. Hierop het prachtige big love en de geweldige titel song! Hoop hem nog eens op vinyl te scoren.

avatar van Lamontagne
viking1 schreef:
Maar dit album heeft een speciaal plekje voor mij.
Ik was 20 jaar toen dit uit kwam.
Was met kameraden op vakantie naar Terschelling(1988)
Iedereen had cassettebandjes bij zich!

Met de deluxe versie op komst zie bol.com zit de vinyl versie erbij!

avatar van viking1
Klopt, lamontagne.
Had ik ook al gelezen!
Maar een dikke 70euro!
Zalt ongetwijfeld waard zijn....
Maar het gaat mij alleen om de lp.
De cd en dvd/ bluray en extra's hoef ik niet.
Zoek rustig verder naar de gewone lp uitgave, heb geen haast.
Heb een lijstje met nog te kopen lp's, komen steeds meer bij haha ?.
Maar ik verzamel rustig door.kom deze vast nog wel eens tegen.
De deluxe uitvoering bij bol.com is vast erg goed Denk meer voor de echte liefhebber. Voor mij voldoet de gewone lp.

avatar van vielip
De originele lp ligt (bijna) overal in de 5 euro bakken is mijn ervaring.

avatar van GrafGantz
Fleetwood Mac: Tango in the Night review | Alexis Petridis' album of the week | Music | The Guardian - theguardian.com

But if anything, Tango in the Night seems even more deserving of the “flawed masterpiece” tag than Tusk. The gloss can’t hide the turmoil, no matter how thickly it’s applied. As with Roxy Music’s Avalon, you’re struck by the sense of an album with something far darker and odder at its core than its reputation as a yuppie soundtrack suggests.

avatar van gaucho
Donderdag komt de deluxe versie uit, maar het lijkt me nu al een gemiste kans. Op demo's en early versions zit ik doorgaans niet te wachten, die draai ik hoogstens 2x. De B-kantjes uit die tijd staan er gelukkig nog wel op, maar dit had natuurlijk de ideale plek geweest om alle 12 inch en dub-versies bij elkaar te verzamelen. Maar dat is dus helaas niet gebeurd...

Tango In The Night (Expanded) by Fleetwood Mac: Amazon.co.uk: Music

gaucho schreef:
Donderdag komt de deluxe versie uit, maar het lijkt me nu al een gemiste kans

Oei, niet te vroeg!

Volgens mij zie ik daar veel 12 inch etc.

Helemaal waar, daar staan ze allemaal op. Ik wil al die 12 inches, met de bijbehorende piano- en andere dubs wel heel graag hebben, maar daar moet je dus kennelijk diep voor in de buidel tasten. Mij had het het mooiste geleken als ze als 2e CD bij de remastered CD van het gewone album waren gevoegd. Misschien moest ik maar eens beginnen te sparen...

Al blijft het een beetje overkill. De LP heb ik al, en...

goldendream schreef:
Is er ook een dvd bij met een concert?

Dat zou ik wel een aantrekkelijk idee hebben gevonden. Maar nee, volgens de doorgaans goed geinformeerde website superdeluxeedition.com gaat het om een dvd met promo-video's en een hi-res stereo versie van het album. Tja...

avatar van Edwin

Volgens mij zie ik daar veel 12 inch etc.

Lastige keus. Je ziet het vaker, als je niets met vinyl hebt, dit soort ongelukkige releases: boxen met daarin dezelfde inhoud op verschillende media (cd, vinyl en zelfs cassette komt voor). Een paar weken geleden toch maar de expanded 2CD in pre-order gezet. Ik had die 3e schijf met alternatieve mixen er op zich wel bij willen hebben, maar dan zit ik opgescheept met een hele fraaie opbergdoos met daarin een stuk vinyl dat nooit het daglicht zal zien.

avatar van gaucho
Heb je gelijk in. Nou heb ik nog wel wat met vinyl, maar zoals ik al schreef: van die LP heb ik nog een prima exemplaar, dus die hoef ik er eigenlijk ook niet per se bij. Ik vind het idd ook nogal opdringerig om verschillende media in 1 pretpakket te stoppen en daarbij (te) weinig alternatieven te bieden. Misschien dat er nog een 3CD editie komt, hoewel die kans me klein lijkt. Of anders ff wachten tot er een niet te negeren prijsaanbieding komt...

goldendream schreef:
Is er ook een dvd bij met een concert?

Dat ligt buitengewoon ingewikkeld en gevoelig.

Zoals bekend, is Lindsey Buckingham vrij snel na Tango in the Night uit de band gestapt. De concerten die toen kwamen waren met Rick Vito en Billy Burnette.
Daar zal ik verder het woord memorabel niet op los laten...

gaucho schreef:

Wordt ongetwijfeld wel weer een keer goedkoper.
Ik heb zelf gewoon de expanded versie gekocht. Ik heb geen geduld voor vijf verschillende versies van Big Love in welke remix dan ook.

Voor mij gaat het vooral om het verbeterde geluid van het origineel en alles wat er nog niet officieel was verschenen.

avatar van goldendream
Tja, die deluxe en superdeluxeboxen ...
Voor mij zijn dan meestal 3 of 5 extra nummers de moeite waard en dat hoeft dan niet op 5 schijfjes met 9 versies van een nummer.
Met het extra materiaal op de boxen van Fleetwood Mac van hun albums tussen 1975 en 1987 zou ik graag 1 schijfje maken met pakweg 20 nummers.

avatar van Edwin
musician schreef:
Daar zal ik verder het woord memorabel niet op los laten...

Interessant, ik heb mij dat nooit eerder gerealiseerd.... ja, ik wist dat Buckingham op een gegeven moment eruit is gestapt en ze met een andere bezetting door zijn gegaan. Maar hij drukt zo'n zware stempel op dit album met zijn gitaar en stem. Hoe ging dat dan op het podium? Nam een van die 2 nieuwelingen dan ook de zangpartijen van Buckingham over? Hoe dat uit de verf is gekomen, kan ik mij niets bij voorstellen.

avatar van musician
Burnette en Vito namen inderdaad de vocalen en het gitaarwerk over.
Later hebben ze overigens ook meegedaan op het volgende album van Fleetwood Mac, Behind the Mask.

Ze kwamen in 1988 naar Nederland in deze bezetting en het concert was weliswaar luidruchtig maar niet memorabel. Beide mannen zijn "dienende" gitaristen, geen creatieve. Dat betekent dat ze knap gitaar kunnen spelen maar daar blijft het dan ook bij.

Als componist (zie bij Behind the Mask) kan ik ze nog wel hebben, maar hele volksstammen haakten af.

avatar van goldendream
In Het Nieuwsblad van vandaag staat een recensie over de deluxe-uitgave van het album. Die krijgt 4 sterren op 5. Het gemis van livemateriaal wordt aangehaald en het vertrek van Buckingham bij de tournee als reden daarvoor.

Kernwoorden uit de recensie: mooi werk van Buckingham en Christine McVie, nauwelijks bijdrage van Stevie Nicks, drank en drugs voor Fleetwood en Nicks, ook nog eens ongeziene sterallures van Nicks.
Het verhaal van de band is echt een soap en best wel zielig. Hoe pafferiger Stevie werd, hoe meer kapsones ze blijkbaar kreeg.

En toch, en toch ... blijft het een superband.

De LP deze week weer eens opgelegd. Ben geen groot liefhebber van de band, maar als jochie dat opgroeide in de 80's kon ik natuurlijk niet om de hits van dit album heen, en die vond en vind ik ook zeker lekker om te horen.

Daarom heb ik dit album destijds ook gekocht. De hoes vind ik overigens prachtig, het is wel vreemd dat er zoveel zorg aan de voorkant van de cover is besteed, en als je die dan omdraait zie je een lelijke geknipte en geplakte foto van de band op een witte achtergrond. Budget op?

Kant A vind ik heel erg sterk, en Kant B eigenlijk op Little lies en Family man, erg zwak.

Een plaat met echt 2 kanten dus

Maar overall is dit gewoon een goede plaat, en wel een must have in een collectie met veel 80's muziek. Ik vind 'm persoonlijk een stuk interresanter dan het alom geprezen Rumours.