Genesis - ...Calling All Stations... (1997)

Label: Virgin

1. Calling All Stations (5:46)
  2. Congo (4:51)
  3. Shipwrecked (4:24)
  4. Alien Afternoon (7:52)
  5. Not About Us (4:39)
  6. If That's What You Need (5:13)
  7. The Dividing Line (7:45)
  8. Uncertain Weather (5:29)
  9. Small Talk (5:02)
  10. There Must Be Some Other Way (7:54)
  11. One Man's Fool (8:58)
Ik geef onmiddelijk toe dat dit niet tot het meest memorabele werk van de band behoort, maar de intentie tot het maken van inhoudelijk weer meer progessieve muziek, pakt hier en daar aardig uit.
Zelfs ballads als Shipwrecked en Not About Us zijn uitermate geslaagd vind ik.
De 70's worden niet herkauwd en Calling All Station is een album die als doorstart best gehoord mag worden.
Deze move met Wilson had ook een vervolg mogen krijgen wat mij betreft.
Had wellicht een evenwichtiger volgende plaat op kunnen leveren.
Maar ik blijf dit een erg onderschatte plaat vinden.

avatar van lennert
Oh wow, dit is een enorme verrassing. Ik kende alleen Congo als videoclip en heb dit ook altijd een mooi nummer gevonden, maar dat ik de rest van het album ook zo zou waarderen had ik absoluut niet verwacht. In een bepaald opzicht is dit album net als We Can't Dance zeer toegankelijk, maar waar dat album op de tweede helft compleet instort door een overvloed aan poppige ballads, blijft dit album in al zijn slependheid wel spannend en bovenal mooi. Wilson is een prima zanger. Niet zo goed als Phil Collins en vooral wat meer ingetogen, maar met een prachtige lage stem die de songs met gemak overeind houdt.

Waar We Can't Dance vooral lichtvoetig klonk (uitzonderingen daargelaten), voelt dit album aan als een duister en melancholisch rockalbum met lichte symfo-invloeden. The Dividing Line is absoluut een hoogtepunt, maar ook opener Calling All Stations, single Congo en meer proggy werkjes als There Must Be Some Other Way en One Man's Fool bevallen prima. Slechts Small Talk vind ik vervelend en totaal niet passen tussen de rest van het materiaal. Een zeer, zeer aangename verrassing en wat mij betreft ook onbegrijpelijk dat dit album zoveel lager gerated is dan de jaren '80/'90 Collins albums. Onbekend maakt onbemind?

Tussenstand:

34. Thin Lizzy 3,38*
35. Bad Company 3,13*
36. Slayer 2,33*

avatar van meesterdch
Fijn om te lezen dat je dit kan waarderen lennert. Het is in mijn ogen ook een behoorlijk sterk album dat zeker niet onder doet voor ander jaren 80-90 albums van Genesis. Ik blijf het jammer vinden dat ze niet een tweede album in deze samenstelling hebben gemaakt om het project een kans te geven verder uit te kristalliseren.

avatar van meneer
Ik werd gisteravond even fijntjes op mijn onkunde gewezen m.b.t. B-Sides van dit album. Lichtelijk schaamrood op mijn kaken maarruh hey meesterdch nog bedankt hè..

En nog verdomd goed ook ! Een paar dan:

00:00 Anything Now