Genesis - ...Calling All Stations... (1997)

Label: Virgin

1. Calling All Stations (5:46)
  2. Congo (4:51)
  3. Shipwrecked (4:24)
  4. Alien Afternoon (7:52)
  5. Not About Us (4:39)
  6. If That's What You Need (5:13)
  7. The Dividing Line (7:45)
  8. Uncertain Weather (5:29)
  9. Small Talk (5:02)
  10. There Must Be Some Other Way (7:54)
  11. One Man's Fool (8:58)
avatar van bikkel2
Ik geef onmiddelijk toe dat dit niet tot het meest memorabele werk van de band behoort, maar de intentie tot het maken van inhoudelijk weer meer progessieve muziek, pakt hier en daar aardig uit.
Zelfs ballads als Shipwrecked en Not About Us zijn uitermate geslaagd vind ik.
De 70's worden niet herkauwd en Calling All Station is een album die als doorstart best gehoord mag worden.
Deze move met Wilson had ook een vervolg mogen krijgen wat mij betreft.
Had wellicht een evenwichtiger volgende plaat op kunnen leveren.
Maar ik blijf dit een erg onderschatte plaat vinden.

avatar van lennert
Oh wow, dit is een enorme verrassing. Ik kende alleen Congo als videoclip en heb dit ook altijd een mooi nummer gevonden, maar dat ik de rest van het album ook zo zou waarderen had ik absoluut niet verwacht. In een bepaald opzicht is dit album net als We Can't Dance zeer toegankelijk, maar waar dat album op de tweede helft compleet instort door een overvloed aan poppige ballads, blijft dit album in al zijn slependheid wel spannend en bovenal mooi. Wilson is een prima zanger. Niet zo goed als Phil Collins en vooral wat meer ingetogen, maar met een prachtige lage stem die de songs met gemak overeind houdt.

Waar We Can't Dance vooral lichtvoetig klonk (uitzonderingen daargelaten), voelt dit album aan als een duister en melancholisch rockalbum met lichte symfo-invloeden. The Dividing Line is absoluut een hoogtepunt, maar ook opener Calling All Stations, single Congo en meer proggy werkjes als There Must Be Some Other Way en One Man's Fool bevallen prima. Slechts Small Talk vind ik vervelend en totaal niet passen tussen de rest van het materiaal. Een zeer, zeer aangename verrassing en wat mij betreft ook onbegrijpelijk dat dit album zoveel lager gerated is dan de jaren '80/'90 Collins albums. Onbekend maakt onbemind?

Tussenstand:

34. Thin Lizzy 3,38*
35. Bad Company 3,13*
36. Slayer 2,33*

avatar van meesterdch
Fijn om te lezen dat je dit kan waarderen lennert. Het is in mijn ogen ook een behoorlijk sterk album dat zeker niet onder doet voor ander jaren 80-90 albums van Genesis. Ik blijf het jammer vinden dat ze niet een tweede album in deze samenstelling hebben gemaakt om het project een kans te geven verder uit te kristalliseren.

avatar van meneer
Ik werd gisteravond even fijntjes op mijn onkunde gewezen m.b.t. B-Sides van dit album. Lichtelijk schaamrood op mijn kaken maarruh hey meesterdch nog bedankt hè..

En nog verdomd goed ook ! Een paar dan:

24:06 Nowhere Else To Turn
28:40 Run Out Of Time
34:49 7/8 Zeer Retro Muzikaal

avatar van Deranged
If That's What You Need ook een erg mooi nummertje.

Mooie leidende rol voor Tony Banks hier.

Het lichtvoetiger werk op deze plaat kan ik nog steeds minder mee uit de voeten maar:

Uncertain Weather een aangrijpend meesterstuk dat een kant van deze band laat horen die met geen van beide heren voorgangers ooit op die wijze naar voren kwam.

Er had meer ingezeten met deze zanger, denk dat we het daar met z'n allen wel over eens kunnen zijn.

avatar van Gommans
Toch een goede plaat. Mooi geluid, goede sfeer, goede muzikanten, sterke nummers... alleen hadden ze hem niet moeten uitbrengen als Genesis plaat. Jammer....
Ray Wilson is een goede zanger met een heel krachtige stem en voldoende variatie. Alleen jammer van die naam.

avatar van Twinpeaks
Altijd links laten liggen , maar eigenlijk zonder reden. Wilson vond ik altijd al een prima zanger ,dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Heb hem ook geprobeerd te benaderen als een non-Genesis album. Dus verwachtingen en resultaten uit het verleden uitgeschakeld. En dan blijkt het een prima rock /pop plaat te zijn. Ik ben ook geen die hard Genesis fan , dus voor mij was die afstand nemen wat eenvoudiger. Bij mij speelt dan ook niet het sentiment van een groep die zijn reputatie ten grabbel zou gooien. Ik vind het een prettige plaat, die ik in de loop van dit jaar nog beter ben gaan waarderen . 4 sterren.

avatar van BenZet
Dit jaar alweer 25 jaar oud. Waar blijft de tijd.
Laatste tijd weer regelmatig aan het luisteren. Echt een prima album hoor. Helemaal als Genesis kan ik het niet zien. Drums zijn vergeleken met Collins matig. De zang vind ik goed, maar ik kan dat niet met Genesis associëren. Alhoewel Ray Wilson denk ik dichter bij Gabriel ligt qua geluid dan met Collins.

avatar van gaucho
Eens met die laatste stelling. Leuk dat dit album in de herwaardering bij velen zo goed uit de verf komt. Zelf zag ik het, als longtime Genesis-fan, destijds ook al een soort nabrandertje. Ik heb het album bij verschijnen zelfs niet eens gekocht. Dat gebeurde pas jaren later, toen ik het eens voor een paar euro ergens zag staan. Maar ook bij mij pakte het album toen beter uit dan ik verwachtte. Zo gaat dat bij een plaat die vanwege het moment in de tijd te kampen heeft met laaggespannen verwachtingen.

Ik zie met name in de proggy stukken wel verwantschap met de betere, proggy stukken op met name de jaren-tachtigalbums. En in vergelijking daarmee steken ze zelfs heel behoorlijk af. Maar een echt Genesis-gevoel wil dit album maar niet bij me oproepen. Een andere zanger wiens stemgeluid je niet met de band associeert, en ook de drums klinken ook echt anders dan wanneer Collins achter de kit zou zitten.

Ik moest het even opzoeken, want ik wist het echt niet meer: het drumwerk op Calling all stations komt voor rekening van twee muzikanten, en toch niet de minsten: de Israëlische sessiedrummer Nir Zidkyahu de Amerikaan Nick D'Virgilio, die we kennen van Spock's Beard.

avatar van bikkel2
Het is m.i een plaat die een wat donkerdere vibe heeft. Enerzijds is er wat pop en anderzijds wat langer gerekte prog.
Een goed gebruik was dat er een op een gegeven moment altijd wel een handjevol hits te vinden waren op de Genesis albums, maar dat is op Calling All Stations niet echt het geval geweest.
Ik hoor ze ook niet echt en Ray Wilson is natuurlijk een totaal andere zanger dan Phil Collins.
Phil had dat hoge herkenbare en Wilson is van huis uit een rockzanger met een rauw randje.
In hun achterhoofd hadden Banks en Rutherford kunnen weten dat dit commercieel wel eens tegen zou kunnen vallen.
En dat is ook wat het werd uiteindelijk.

Betekent echter niet dat het een tegenvallend album is.
Gerust wel wat zwakker werk, maar niet in de meerderheid.

bikkel2 schreef:

Scherp gezien. En ook weleens mooi om te lezen dat Banks en Rutherford misschien ook wel eens commercieel dachten voor de band. Want reken maar dat ze dat ook deden en wilden.

Verder is dit album een leuk en ook best goed album maar ergens een uitzondering in het geheel. En idd… 25 jaar geleden alweer. Damn ! Het lijkt nog steeds een ‘nieuw’ album. Het laatste..

Want?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
meneer schreef:
Ja ja... de release van Calling All Stations is even ver van het heden verwijderd als van de release van Foxtrot...

meesterdch schreef:

Want?

Precies zoals ik het zeg. Geen Collins, geen Gabriel op vocals, maar Ray Wilson die begeleid wordt door de Genesis leden.

Neal Peart schreef:

Als je de solo-albums van Wilson kent, dan zou je herkennen dat deze muziek veel dichter tegen het Genesis geluid van jaren 80-90 ligt dan het Wilson solo geluid. Niet vreemd, want het zijn stuk voor stuk Banks-Rutherford composities. Wilson heeft aan twee nummer geloof ik een kleine (tekstuele) bijdrage geleverd. Je kunt het een klote album vinden (maar dat vind jij volgens mij ook van veel Collins gezongen Genesis albums), maar het heeft echt niks te maken met een solo album van Ray Wilson.

avatar van vigil
Heeft Wilson wel een mooie muzikale all-star begeleiding

avatar van little lion man
zou het een soloalbum van Ray Wilson willen noemen

Ik zou het een Genesis album willen noemen, want zo staat het op de albumcover.
Er staan best veel filmpjes van concerten met Ray Wilson op YouTube. Wel gek om Banks en Rutherford te zien in relatief kleine zalen, zonder Collins, Stuermer en Thompson. Dan is het net een coverband.
Wel een goede zanger trouwens.

meesterdch schreef:

dat maakt niet uit beste. ik zie het zo en inderdaad tot en met Wind & Wuthering toppers daarna was het - voor mij - over.

avatar van bikkel2
De keuze voor Wilson was eigenlijk best opmerkelijk.
Wilson is een stuk jonger en zijn achtergrond was grunge.
Ik vraag mij na zoveel jaar wie er nog meer auditie heeft gedaan, althans als dat aan de orde was en of er bekende vocalisten bij zaten.
Wilden Banks en Rutherford gaan voor een totaal andere zanger of in 1e instantie toch dicht bij huis blijven?
Ik geloof wel dat er direct een klik was met Wilson.
Hij past uiteindelijk best in het plaatje.
Ik heb mij nooit gestoord aan zijn zangstem op dit album met uiteraard nieuwe nummers.
Live en dan betreft de oude Genesis nummers, mis ik wel de expressie van zowel Collins als Gabriel.

bikkel2 schreef:
Ik geloof wel dat er direct een klik was met Wilson.

U vraagt. Wij zoeken:

Kort nadat Stiltskin uit elkaar was gegaan, werd Ray Wilson discreet gevraagd auditie te doen voor Tony Banks en Michael Rutherford in Surrey, Engeland om de leadzangerrol in Genesis te vervangen die was opengelaten door Phil Collins die de band drie jaar eerder privé had verlaten na een liefdadigheidsoptreden in 1993. Wilson deed auditie in Genesis' privé studio, The Farm, waar hem werd gevraagd oude Genesis klassiekers als "Land of Confusion" en "No Son of Mine" te zingen.

Ray's vertrouwen in de studio en vocale capaciteiten wekten al snel de interesse van Banks en Rutherford en plaatsten hem bovenaan een korte lijst van kandidaten voor de leadzanger plek. Een maand later, na een tweede auditie, hoorde Wilson dat hij de baan had gekregen en keerde terug naar The Farm om de opnames te voltooien van Calling All Stations, het album van de band, dat werd uitgebracht in september 1997.

Als onderdeel van zijn deal met de band, kreeg Wilson een contract voor twee albums met Genesis. Toen hij in de studio van de band aankwam, schreef Wilson mee aan nummers als "Not About Us" en "There Must Be Some Other Way", maar het album was al grotendeels geschreven door Banks en Rutherford, die al enige tijd aan het project werkten terwijl ze op zoek waren naar een zanger.

Bron - RAY WILSON A Brief History - worldofgenesis.com

Ik geloof trouwens dat de uiteindelijke keuze tussen Ray Wilson en de onfortuinlijke David Longdon van Big Big Train is gegaan.

Hier nog wat meer info over sollicitanten voor de plek van Collins: Genesis - which singers auditioned/applied to replace Collins | Steve Hoffman Music Forums - forums.stevehoffman.tv

bikkel2 schreef:
De keuze voor Wilson was eigenlijk best opmerkelijk.
Wilson is een stuk jonger en zijn achtergrond was grunge.

Banks en Rutherford waren erg onder de indruk van Inside. Een soort heavy versie van Gabriel. Ik snap de vergelijking wel. Ik denk dat het ook wel een vermoeden was dat ze door deze stap ook weer door de wat meer hippere rockjeugd gevonden zouden worden zonder daarbij de oude fans te verliezen.

avatar van vigil

Dat Paul Carrack verhaal is meer iets van een bepaald verlangen van een flinke groep Genesis fans. Hij stapte rond die tijd uit Mike + the Mechanics omdat hij het te druk had met zijn solo carrière dan was een overstap naar Genesis ook niet bepaald logisch.

avatar van bikkel2
meneer en vigil hartelijk dank voor de nuttige info!

avatar van meesterdch
David Longdon was samen met Ray inderdaad de laatste die over was om de opvolger van Phil te worden. In dit interview veel leuke info:

David Longdon exclusive interview for Dusk

avatar van meesterdch
En over de drumaudities van dat andere BBT lid:

Nick D'Virgilio interview Dusk #68

avatar van BenZet
N. A. V. Bovenstaande, even gezocht naar David Longdon, nu lees ik dat hij eind vorig jaar is omgekomen …

avatar van FrodoK
meneer schreef:

Ah! Dat is nog iets om naar uit te kijken, dan!

avatar van Rockfan
Hoor deze nu voor het eerst. Moest even kijken of het toch Genesis was.

De zanger klinkt als John Mitchell dat het lijkt op Lonely Robot Of It Bites.

Het is toch echt Genesis hoor ik aan de muziek.

Erg aardig album...

avatar van Queebus
Toen Phil Collins in 1996 Genesis verliet was ik niet eens verbaasd of teleurgesteld. De komst van Stiltskin zanger Ray Wilson was wel een verrassing. In 1982 kocht ik op werkweek in Engeland van mijn pocket money de cassette Three Sides Live welke volledig live was. Ik heb deze tape honderden, zo niet duizend keer of vaker gedraaid. Het was een ommekeer in mijn muzieksmaak en prog/symfo was toen dé muziek voor mij. Alle albums van Genesis kwamen aan bod en in bezit. Het Kuip concert in 1987 was een prachtige ervaring en een mooi examenkado. De liefde bekoelde wat mede kwam doordat het platenvoer na 1987 stokte. We Can't Dance vond ik deels goed en deels matig en Genesis was voor mij passé. Dat veranderde vele jaren later. Dit album was niet te beluisteren via streaming diensten dus waagde ik de aankoop. En dat viel zeker niet tegen. Vergelijken met de jaren Gabriel/Collins zijn niet nodig, dit is een actuele 1997 Genesis met een andere zanger. En RW past prima bij de band maar het is niet de Genesis zoals bekend bij het grote publiek. Dat is jammer want Calling All Stations is een prima album. Geen Selling England of Duke maar goed genoeg. En tegenwoordig draai ik weer alles van Genesis mede door Steve Hackett.