Oh wow, dit is een enorme verrassing. Ik kende alleen Congo als videoclip en heb dit ook altijd een mooi nummer gevonden, maar dat ik de rest van het album ook zo zou waarderen had ik absoluut niet verwacht. In een bepaald opzicht is dit album net als We Can't Dance zeer toegankelijk, maar waar dat album op de tweede helft compleet instort door een overvloed aan poppige ballads, blijft dit album in al zijn slependheid wel spannend en bovenal mooi. Wilson is een prima zanger. Niet zo goed als Phil Collins en vooral wat meer ingetogen, maar met een prachtige lage stem die de songs met gemak overeind houdt.
Waar We Can't Dance vooral lichtvoetig klonk (uitzonderingen daargelaten), voelt dit album aan als een duister en melancholisch rockalbum met lichte symfo-invloeden. The Dividing Line is absoluut een hoogtepunt, maar ook opener Calling All Stations, single Congo en meer proggy werkjes als There Must Be Some Other Way en One Man's Fool bevallen prima. Slechts Small Talk vind ik vervelend en totaal niet passen tussen de rest van het materiaal. Een zeer, zeer aangename verrassing en wat mij betreft ook onbegrijpelijk dat dit album zoveel lager gerated is dan de jaren '80/'90 Collins albums. Onbekend maakt onbemind?
Tussenstand:
1. Nursery Cryme 4.5*
2. Wind & Wuthering 4.5*
3. Selling England By The Pound 4.5*
4. A Trick Of The Tail 4.5*
5. The Lamb Lies Down On Broadway 4.5*
6. ...And Then There Were Three 4.5*
7. Foxtrot 4.5*
8. Calling All Stations 4*
9. Genesis 4*
10. Invisible Touch 4*
11. Trespass 4*
12. Duke 4*
13. Abacab 3.5*
14. From Genesis To Revelation 3.5*
15. We Can't Dance 3*
Gemiddeldes:
1. Domine 4,7*
2. While Heaven Wept 4,4*
3. Finntroll 4,36*
4. Sonata Arctica 4,33*
5. Nevermore 4,31*
6. Primordial 4,25*
7. Psychotic Waltz 4,25*
8. Queen 4,23*
9. Gamma Ray 4,23*
10. Thyrfing 4,21*
11. Blue Öyster Cult 4,19*
12. Virgin Steele 4,13*
13. Savatage 4,13*
14. Genesis 4,10*
15. King Diamond 4,08*
16. Bruce Dickinson 4,08*
17. Rhapsody (Of Fire) 4,04*
18. Manilla Road 4*
19. Stratovarius 4*
20. Brainstorm 4*
21. Symphony X 4*
22. Magnum 3,92*
23. Helloween 3,9*
24. Iced Earth 3,88*
25. Black Sabbath 3,6*
26. Creedence Clearwater Revival 3,57*
27. Saxon 3.5*
28. Rainbow 3.5*
29. Solitude Aeturnus 3.5*
30. Cream 3.5*
31. The Who 3.45*
32. Pink Floyd 3,43*
33. Led Zeppelin 3,39*
34. Thin Lizzy 3,38*
35. Bad Company 3,13*
36. Slayer 2,33*