Genesis - ...Calling All Stations... (1997)

Label: Virgin

1. Calling All Stations (5:46)
  2. Congo (4:51)
  3. Shipwrecked (4:24)
  4. Alien Afternoon (7:52)
  5. Not About Us (4:39)
  6. If That's What You Need (5:13)
  7. The Dividing Line (7:45)
  8. Uncertain Weather (5:29)
  9. Small Talk (5:02)
  10. There Must Be Some Other Way (7:54)
  11. One Man's Fool (8:58)
avatar van Kasperbert
Een uitgebreide review komt later vast nog wel, maar langzaam aan begin ik enige vorm van charme in deze zeer ondergewaardeerde plaat van Genesis te vinden. Er zitten zeker toch wel hier en daar toppertjes, zoals Congo. 3,5*

avatar van Djarune
Hoewel ik toch wel van Collins "meuk" hou (vind Invisible Touch echt geweldig!) krijgt deze gemiddeld ongeveer net zo hoog als Acadab. Dat lijkt mij wel erg ondergewaardeerd.

Vind wel dat ze na zoveel jaar wel met een mooie cdcover mochten komen. Dit lijkt in 10 minuten in elkaar geshopt.

avatar van Gert P
Ja die Collins is wat, hopelijk houdt hij op met muziek maken.

bikkel
Beste album sinds jaren van Genesis zonder Collins en met Ray Wilson.Triest dat dit album in het algemeen zo afgebrand is,want het is gewoon een heel degelijke plaat,waar de groep veel minder geforceerd is,het heilige vuur terug lijkt en waar een Tony Banks zijn beste spel sinds jaren laat horen.Wilson heeft een heel andere achtergrond,maar geeft met zijn rauwe stemgeluid de groep een enorme stoot energie.Genoeg prachtnummers,zeker de wat langer uitgesponnen nummers als Alien Afternoon,The dividing line en de afsluiter One man's fool.De wat mij betreft mindere tracks zijn Congo(weinig spannend)en Small Talk(beetje slap)
Het is in ieder geval in zijn geheel een album die de vloer aanveegt met Invisble Toch,Genesis en We can't dance.veel krachtiger en avontuurlijker.Best jammer dat het avontuur met Wilson zo kort duurde.

avatar van Gert P
Bikkel dat komt door de Collins fanaten!

bikkel
Dat is waarschijnlijk ook zo.Zelfs de concerten met Wilson werden slecht bezocht.
Deze genesis samenstelling heeft geen kans gehad,zover is duidelijk.

avatar van Gert P
Ja heel jammer want ook deze cd draai ik veel meer als een Invisible touh of Abacab, die ik nooit draai maaar in de box zat.

Misschien dat ik die nog eens weg doe.

avatar van vin13
Ray Wilson zingt beter dan Phil en verdient een pluim. Geen opvallende plaat maar gewoon goed.

Gewoon een prima album; nooit aandacht aan besteed van mijn kant: Onterecht die Ray WIlson heeft gewoon een prachtige stem. Qua muziek lijkt het een Tony Banks solo album.

gemiddeld 2,79 voor dit prachtige album is een schande ....

avatar van vigil
marcello schreef:
Qua muziek lijkt het een Tony Banks solo album.

Nou dat zou gemiddeld genomen niet best zijn.

avatar van Running On Empty
marcello schreef:
gemiddeld 2,79 voor dit prachtige album is een schande ....

Aardige plaat, maar niet onder de naam Genesis.

Misschien had de bandnaam 'And Then There Was Ray Wilson' moeten zijn voor deze samenstelling.

Genesis is met Collins of Gabriel op zang. Basta !

avatar van Bluebird
Mwah....... toen Anthony Phillips en John Mayhew werden vervangen door resp. Steve Hackett en Phil Collins moest men ook eerst maar de kat uit de boom kijken... Toen Gabriel werd vervangen door Collins was dat voor de echte fans al bij voorbaat het einde van Genesis. Het is gewoon jammer dat Wilson zich niet verder heeft kunnen ontwikkelen binnen de band. Dat had nog genoeg fraais op kunnen leveren onder de naam Genesis,

avatar van kaztor
Het had ook onder een andere naam moeten worden uitgebracht met de juiste promotie. Dat het als Genesis verscheen is eigenlijk erg sneu voor Wilson, die, in tegenstelling tot Collins, geen eerdere banden had met deze band.

avatar van Bluebird
Klopt natuurlijk ook weer. Maar het blijft idd jammer dat Wilson geen verdere kansen is gegund.

Running On Empty schreef:

Aardige plaat, maar niet onder de naam Genesis.

Genesis is met Collins of Gabriel op zang. Basta !

Genesis is met op Gabriel op zang basta!!!
Collins is een kwijlebak!! basta

Wie er wat speelt interesseert me eigenlijk niet zoveel: Vind het een uitstekend album, met een uitstekende zanger en heerlijke Banks/Rutherford composities.
Heb ondertussen ook een Ray Wilson solo album aangeschaft: Change.. Ook prima... Voor mij aldus een ontdekking meer dan 10 jaar na het release van dit album .. Nooit te oud om ....

avatar van BenZet
Dit is geen Genesis. Maar goed, sommige albums (zoals abacab en invisible touch) zijn ook geen Genesis. Het enige verschil met dit album is dat dit album best wel goed is. Daarom 3,5*.

avatar van Bluebird
Je kunt dit beter zien als een Banks/Rutherford project want dat is het. In de lijn van hun soloalbums wel te verstaan. De naam Genesis heeft de verwachtingen niet waar gemaakt in ieder geval. Blijft staan dat dit een van de betere soloalbums van beide heren is met een prima gastzanger.

BenZet schreef:

Waarom niet?

Toen ze van 5 naar 3 gingen was het toch ook nog steeds Genesis?

Feit voor mij is dat het 1 van hun betere werken is na And then we are three.

avatar van Bluebird
Precies Gert...... 3 resterende originele Genesisleden zonder *Illegal Alien*. Dat maakte het verschil.

avatar van BenZet
Gert P schreef:

Waarom niet?

Toen ze van 5 naar 3 gingen was het toch ook nog steeds Genesis?

Feit voor mij is dat het 1 van hun betere werken is na And then we are three.

Het is in mijn ogen gewoon geen Genesis, net zoals ik dat ook met Invisible touch en Abacab vind. In tegenstelling tot die twee vind ik deze best wel goed, alleen ik heb geen Genesis gevoel en dat krijg ik er ook niet bij. Voor mij is het geen Genesis.

Hmm een nummer als the dividing line vind ik toch een typisch genesis nummer

avatar van Bluebird
In ieder geval zou er geen Genesis meer zijn als Banks zou zijn opgestapt. Het vertrek van Gabriel en vooral Hackett was eigenlijk al een halvering. De mainstream van Collins heeft te weinig Genesis gehalte hoewel de band daarmee juist bij het grote publiek is doorgebroken. Ik hoor op dit album iig meer ''Genesis'' dan in de jaren 80 het geval was.

avatar van ChrisX
Bluebird schreef:

Waarom word altijd maar Collins verweten dat hij Genesis zogenaamd verpest heeft? De andere twee heren, Rutherford en Banks, waren net zo goed bezig met een ontwikkeling op dat gebied. Nog veel gekker, bijna alle albums die ze met z'n drieeen gemaakt hebben, en zeker vanaf Abacab, waren albums die in de studio bij elkaar gejamd zijn. Gezamenlijk dus.

avatar van Bluebird
Zou er dankzij Collins solosuccessen geen bepaalde stijl zijn ontstaan die is aangeslagen en doorgedrongen tot de groepscomposities? Ik heb altijd het gevoel gehad dat dat juist de oorzaak zou kunnen zijn geweest.

bikkel
Ik vrees dat met Collins een album als deze nooit verschenen was.
Collins gaf al veel eerder toe dat hij weinig meer op heeft met de symfo die de groep in vroegere dagen tentoonstelde.
Ik heb zo'n vermoeden dat vooral een Tony Banks zich niet altijd even prettig voelde in de mainstream Genesis. Zijn rol werd beduidend minder in het geluid van de songs. Maar goed, het succes was er, en die gevulde bankrekening ook.
Op Calling All Station is Banks weer veel nadrukkelijker te horen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Even los van de vraag welke van de drie heren de grootste invloed had (vooropgesteld dat een van de drie beduidend meer invloed had dan beide anderen): de band heeft zich ontwikkeld vanaf het debuut (of eigenlijk vanaf Trespass) tot en met Duke. Tussen Duke en Abacab is het verschil dusdanig groot dat ik niet zozeer van progressie zou willen spreken als wel van stijlbreuk.

Dat het resultaat (kennelijk) meer op toenmalig solowerk van Phil Collins lijkt dan op toenmalig solowerk van een van de andere heren, maakt het wel makkelijk om met een vinger in één bepaalde richting te wijzen. Anderzijds werd een beweging van 'prog naar pop' in zijn algemeenheid toch wel door elk van de drie heren gemaakt.

avatar van Bluebird
Ik blijf erbij dat de plotselinge carrierelift/populariteit/sterrenstatus van Ome Phil het Genesis van de jaren 80 behoorlijk in die lift heeft meegenomen. Verpest of niet, het werd in ieder geval toch allemaal veel ''moderner en directer'' en verloor daarmee in mijn oren een hoop mystiek en magie. En was geknipt voor de massa. CAS wijkt daarin wat mij betreft in bijzondere mate af en blijft een avontuurlijke en sfeervolle plaat.

ach en ome phil is weer terug gekomen op het nest.
zie nog wel eens een opvolger van trick / wuthering
verschijnen, juist: met collins en hackett dus ....