MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Opeth - Pale Communion (2014)

mijn stem
3,87 (253)
253 stemmen

Zweden
Metal
Label: Roadrunner

  1. Eternal Rains Will Come (6:43)
  2. Cusp of Eternity (5:36)
  3. Moon Above, Sun Below (10:53)
  4. Elysian Woes (4:48)
  5. Goblin (5:27)
  6. River (7:33)
  7. Voice of Treason (8:00)
  8. Faith in Others (7:41)
  9. Solitude [Live] * (5:58)
  10. Var Kommer Barnen In [Live] * (8:12)
toon 2 bonustracks
totale tijdsduur: 56:41 (1:10:51)
zoeken in:
avatar van Kronos
4,5
Rudi1984 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. De "nieuwe stijl" ( volgens mij is het een ietwat drastische maar logische evolutie) ligt mij absoluut wel, alleen vind ik Heritage domweg een slappe plaat ín het genre. Vrijwel geen sterke composities, duidelijk een band die de koerswijziging nog niet goed in de vingers heeft. Ook legendarische bands kunnen zwakke platen maken, dat wordt wel eens vergeten.

Je schakelt hier nogal vlotjes over van 'vind ik domweg een slappe plaat' naar 'zwakke plaat van legendarische band'. Het eerste is gewoon jouw mening, het tweede niet zo objectief als jij lijkt te willen suggereren.

Wat je van Heritage ook vindt, het is juist door de zeer eigenzinnige composities dat het een brug vormt tussen Watershed en Pale Communion.

avatar
Rudi1984
Kronos schreef:
(quote)

Je schakelt hier nogal vlotjes over van 'vind ik domweg een slappe plaat' naar 'zwakke plaat van legendarische band'. Het eerste is gewoon jouw mening, het tweede niet zo objectief als jij lijkt te willen suggereren.

Wat je van Heritage ook vindt, het is juist door de zeer eigenzinnige composities dat het een brug vormt tussen Watershed en Pale Communion.


Heb je gelijk in, maar ik beweer ook nergens dat het objectief is; het is een mening, mijn naam staat erboven. Zeggen dat iets goed of slecht is, is bij voorbaat nooit objectief. Onmogelijk. En in beide gevallen heb ik het over een "zwakke plaat", ik zie het verschil niet direct.

Mijn punt is: er wordt m.i. te makkelijk geconcludeerd dat kritiek op Heritage voortkomt uit de stijlwijziging; de kritiek kan ook puur op de kwaliteit gericht zijn. Zoals in mijn geval.

avatar van Kronos
4,5
Rudi1984 schreef:
Heb je gelijk in, maar ik beweer ook nergens dat het objectief is; het is een mening, mijn naam staat erboven. Zeggen dat iets goed of slecht is, is bij voorbaat nooit objectief. Onmogelijk. En in beide gevallen heb ik het over een "zwakke plaat", ik zie het verschil niet direct.

Ik wel. Het verschil zit in de rest van de uitspraken. Maar goed, beide zijn dus volstrekt subjectief bedoeld.

Rudi1984 schreef:
Mijn punt is: er wordt m.i. te makkelijk geconcludeerd dat kritiek op Heritage voortkomt uit de stijlwijziging; de kritiek kan ook puur op de kwaliteit gericht zijn. Zoals in mijn geval.

Natuurlijk kan dat. Jij ervaart het als minder kwalitatief, ongeacht de stijl. Maar ik ben nergens de conclusie tegengekomen waarin zulke kritiek wordt weggewuifd als 'het is je stijl niet'.

avatar
Mr.Bungle
Een band evolueert,helaas niet voor iedereen naar de geprefereerde richting en zo is het.
Opeth zal met Heritage en Pale Communion nieuwe fans erbij krijgen en oude (ik dus o.a.) vallen af.
Het is natuurlijk kwats dat je het persé eens moet zijn met de richting waarin je favo bands evolueren.Persoonlijk vind ik het simpelweg saai klinken,het raakt me niet,net zomin als andere (zeer hooggewaarde hier op MM) prog bands.Voor Opeth zelf wellicht logisch en interessant,ik haak af.

avatar van Kronos
4,5
Afhaken doe ik (nog) niet maar na twee luisterbeurten vind ik dit maar een redelijk saai aftreksel van Heritage. Daar waren de composities dan toch nog spannend. Maar ik zie dat veel mensen hun stem later nog verhogen, dus misschien is het een kwestie van de liedjes beter kennen om hier wat meer in te horen.

avatar van ricardo
4,0
Ik denk ook dat dit album het vooral moet hebben als compleet album in zijn geheel en niet voor de losse nummers. Ik vind er geen uitschieters inzitten, maar hij blijft wel boeien, dat wel.

Heb heritage ook nog eens opgezet, maar daar vind ik teveel stiltes inzitten, en af en toe leeft het daar weer eens op. Daar moet je van houden, geef mij liever deze maar, misschien wat minder spannend en meer rechtoe rechtaan, maar dat bevalt mij wel.

Damnation vind ik pas een mooi spannend album, heerlijk meeslepend vooral waar je helemaal in meegaat, ook staan er op damnation mooie uitschieters.

Zowel deze als heritage komen niet in de buurt van damnation vind ik.

O ja en ik bedoel het hele bovenstaande verhaal natuurlijk als een subjectieve mening.


avatar van jasper1991
3,5
Geen zorgen, Kronos, vroeg of laat ga je vijf sterren geven.

avatar van Edwynn
4,0
Tot nu toe vind ik Heritage ook beter. Pale Communion lijkt op een knievalletje voor de 'kop-en-staartroepers.'

avatar van HeterodoxY
Ronald Vermeij schreef:
Toch vreemd dat er personen zijn die vinden dat een muzikant of band een dozijn albums moeten uitbrengen die allemaal klinken als de eerste. Als dat je wens is, moet je de albums van eender welke Top 40 band aanschaffen.
Voor mij is de aantrekkingskracht van bands als Opeth en Anathema juist de lef om wars van de wensen van de "fans van het eerste uur", geheel naar eigen inzicht en muzikale smaak, albums uit te brengen die in eerste instantie de smaak en interesses van de bandleden ademt.


Hé hé, eindelijk mensen die zinnige dingen zeggen i.p.v. lopen te mekkeren over dat het niet zoals vroeger klinkt. Ik ben het compleet met je eens! Het mooie van een sound is juist dat het evolueren.

avatar van JSPR_G
2,5
HeterodoxY schreef:
(quote)

Hé hé, eindelijk mensen die zinnige dingen zeggen i.p.v. lopen te mekkeren over dat het niet zoals vroeger klinkt. Ik ben het compleet met je eens! Het mooie van een sound is juist dat het evolueren.

Vind ik een zeer flauwe manier om kritiek af te wimpelen, eigenlijk. Het klinkt niet zoals vroeger, maar dat is niet de reden waarom ik het slecht vind. De muziek die ze vroeger maakten vond ik goed, de muziek die ze nu maken vind ik waardeloos inhoudsloos gepingel. Het is hun goed recht en ik heb respect voor artiesten die doen wat ze willen en niet wat de fans van hen verwachten. Maar ik denk dat ik ook wel het recht heb om hun nieuwe stijl niet goed te vinden.

avatar van Don Cappuccino
3,0
Ik vind het geen probleem als een band zijn sound verandert, sterker nog: ik juich het vaak toe! Heritage vond ik dan ook een fantastische en spannende stijlbreuk die een stuk folkier en rustiger was, maar wel de kern behield van het oudere Opeth-werk. Die is op Pale Communion heel moeilijk te vinden, Eternal Rains Will Come heeft een zweem van Ghost Reveries-achtige riffs in zich. De Zweden zijn op Pale Communion full-on prog rock gegaan en dat zorgt voor hele matige resultaten. Mijn score bevindt zich tussen 5/10 en 5,5/10, gruwelijk slecht is het ook niet maar ik heb werkelijk waar nergens een moment dat ik denk: wauw, dat is mooi gedaan! Meer: hé, leuk, dit is al beter door Emerson, Lake & Palmer gedaan, of: Faith in Others, ik heb gelijk de neiging om Starless van King Crimson op te zetten en tot de conclusie te komen dat dat vele malen beter is. Dat is niet zoals ik Opeth altijd ervaarde, ik gebruikte ze als referentie bij een andere band in plaats van een band om juist veel referenties op af te vuren. Jammer...

avatar van Kronos
4,5
Edwynn schreef:
Tot nu toe vind ik Heritage ook beter. Pale Communion lijkt op een knievalletje voor de 'kop-en-staartroepers.'

Met Damnation maakte Opeth ook al wel een album waarvan de nummers een vrij conventionele structuur hebben. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn als die nummers maar sterk genoeg zijn.

jasper1991 schreef:
Geen zorgen, Kronos, vroeg of laat ga je vijf sterren geven.

Niet alle albums van Opeth krijgen van mij 5 sterren hoor. Al scheelt het niet veel. Mijn waardering voor Pale Communion gaat hopelijk nog groeien, maar de volle pot zit er echt niet in denk ik.

avatar van HeterodoxY
JSPR_G schreef:
(quote)

Vind ik een zeer flauwe manier om kritiek af te wimpelen, eigenlijk. Het klinkt niet zoals vroeger, maar dat is niet de reden waarom ik het slecht vind. De muziek die ze vroeger maakten vond ik goed, de muziek die ze nu maken vind ik waardeloos inhoudsloos gepingel. Het is hun goed recht en ik heb respect voor artiesten die doen wat ze willen en niet wat de fans van hen verwachten. Maar ik denk dat ik ook wel het recht heb om hun nieuwe stijl niet goed te vinden.


Ik denk dat ik iets 'harder' over kwam dan ik bedoelde. Mijn excuus. :/

avatar van Kronos
4,5
JSPR_G schreef:
Vind ik een zeer flauwe manier om kritiek af te wimpelen, eigenlijk. Het klinkt niet zoals vroeger, maar dat is niet de reden waarom ik het slecht vind.

Waarom voel je je dan aangesproken?

Volgens mij draai je de zaken om. Zeuren over dat Opeth tot in het einde der tijden albums als Blackwater Park en Ghost Reveries moet blijven maken is een zeer flauwe manier om kritiek te geven op een nieuw album. Daar gaat het over.

avatar van JSPR_G
2,5
Ik heb al zodanig vaak de commentaar gelezen en gehoord dat degene die het slecht vinden gewoon geen verandering kunnen verdragen, dat ik me daar ondertussen vreselijk aan erger. Misschien dat ik de opmerking hier inderdaad verkeerd geïnterpreteerd heb, mijn excuses dan.

avatar van Edwynn
4,0
Het is gewoon een ordinaire progplaat. Goed uitgevoerd maar vaker nog beter gedaan. Af en toe schemert er wat Opethdepressiviteit doorheen. Het is niet onaardig maar zo intrigerend als Heritage is het nergens.

Een onvoldoende ga ik niet geven. Daarvoor vind ik het veel te vermakelijk. Voor Opethbegrippen is het echter wat teleurstellend. Ik begrijp dat scribenten een gemakkelijk te behappen album als Pale Communion ineens als meesterwerk bestempelen. Zelf blijf ik met een gematigd hongergevoel achter.

Gobelin en Voice Of TreAson zijn mijn voorlopigheid hoogtepunten. Mooi meeslepend werk.

avatar van Kronos
4,5
JSPR_G schreef:
Misschien dat ik de opmerking hier inderdaad verkeerd geïnterpreteerd heb, mijn excuses dan.

Geen probleem. Ik verwees met mijn opmerking (23 augustus 2014, 13:53) in ieder geval naar wat Mikael er zelf over zei in Aardschok magazine. Dat de kritiek vaak hard aankomt maar het wel begrijpelijk is als fans niet fan zijn van hele oeuvre. Waar hij zich vooral over verbaast zijn mensen die willen dat de band blijft vasthouden aan een bepaalde stijl, terwijl veranderlijkheid nu juist zo kenmerkend is voor Opeth en daar zelfs het grote succes aan te danken heeft.

avatar van Faalhaas
Kronos schreef:
(...) terwijl veranderlijkheid nu juist zo kenmerkend is voor Opeth en daar zelfs het grote succes aan te danken heeft.


Onzin natuurlijk. Want we weten niet hoeveel succes ze zouden hebben als ze nu bijv. nog steeds death metal zouden spelen.

avatar van jasper1991
3,5
Net Damnation weereens gehoord. Nou schijnt Opeth dus drie 'prog'albums te hebben gemaakt. Nu herken ik wel een retro, jaren '70-sfeer bij Opeth, maar ik vind het niet per se prog. Naar welke bands zou die kant van Opeth moeten verwijzen?

avatar van Edwynn
4,0
Het is soms net alsof ik naar Spock's Beard zit te luisteren. Veel drukke drumriedeltjes met van dat frivole orgelspel tussendoor.

avatar van Kronos
4,5
Faalhaas schreef:
Onzin natuurlijk. Want we weten niet hoeveel succes ze zouden hebben als ze nu bijv. nog steeds death metal zouden spelen.

Precies, welk succes ze zouden hebben weten we niet. Daarom is jouw reactie onzin, want je kan dus alleen iets met zekerheid zeggen over het succes dat Opeth heeft. En Mikael zal best uit eigen ervaring weten dat hij zulke verandering nodig heeft om creatief en geïnspireerd te blijven (hij zegt in hetzelfde interview trouwens dat hij als muzikant absolute vrijheid nodig heeft om te functioneren) en dat het succes van Opeth dus daaraan te danken is.

avatar van Stalin
jasper1991 schreef:
Naar welke bands zou die kant van Opeth moeten verwijzen?

Bijvoorbeeld naar Magma en Camel, maar er zullen er vast nog meer zijn.

Trouwens...
I definitely think there has been a second stage of Opeth’s evolution. And some fans are a bit hesitant to follow you into Watershed and Heritage and maybe into Pale Communion, as well. Does that bother you?

Well, you know, you want everybody to like everything you do. That would be great, but that idea is not really anchored in reality. We had a run, a good long run, where it seemed like we could do no wrong. People just loved everything we did. But with Watershed — I think maybe once we signed to Roadrunner — we started getting some negative feedback even before we put an album out, people saying we sold out because we signed to Roadrunner or stuff like that, which was new for us at the time. We never had that type of negative feedback prior to the Ghost Reveries record. But once that came out it was kind of 50/50.

There was a lot of praise from reviews and magazines. You know, journalists who listen to a lot of music, who are almost forced to listen to a lot of kinds of music, they have always appreciated what we do, with some exceptions, of course. But fans started questioning what we do around the time of Ghost Reveries. And I understand it. One critique that doesn’t bother me are people saying, “It’s just not for me.” That’s fine. But when people go into detail and try and decide for us what we should do. . . because it’s systemic, you know what I mean? They want us to do something because they want us to do something. I think that becomes a bit selfish, a bit narcissistic, and it can be annoying. But after Heritage, I’m much more used to negative criticism.


Interview

avatar van Gert P
Dit is ook niet helemaal mijn smaak, nu heb ik er ook maar 2 van ze Damnation en Heritage maar die passen meer in mijn straatje.
Dit is een beetje Metalica achtig en dat nummer sun above kan me nog een beetje bekoren met dat rustige gitaarspel in het midden.. dit album zal ik niet aanschaffen ondanks dat er een blu ray versie bij zit.

avatar van Edwynn
4,0
Metallica? Gawd. Valt er nog wat te ontdekken voor me.

avatar
4,5
Sorry luitjes .. noem me een proghead .. ik luister met heel veel plezier naar het "oude" Opeth en volg ze al sinds Blackwater Park maar ik vind dit een UITMUNTEND album !!

avatar van Edwynn
4,0
Voice Of Treason is in elk geval wonderschoon. Vooral het eindspel.

avatar van crosskip
4,0
Ik vind het ook zeker geen slecht album. Bijster origineel is het natuurlijk allemaal niet, maar het klinkt allemaal erg goed met toch dat unieke Opeth-sausje erof. Vooral River valt hier erg goed met het heerlijke gitaarwerk.

avatar van ricardo
4,0
Gert P schreef:
Dit is ook niet helemaal mijn smaak, nu heb ik er ook maar 2 van ze Damnation en Heritage maar die passen meer in mijn straatje.
Dit is een beetje Metalica achtig en dat nummer sun above kan me nog een beetje bekoren met dat rustige gitaarspel in het midden.. dit album zal ik niet aanschaffen ondanks dat er een blu ray versie bij zit.
voor fotograven van rond of boven de 60 is dit geweld ook gewoon niet weggelegd, is gewoon veel te heftig voor ze.

avatar
Metallica achtig dus. Ik heb denk ik echt een gehoorprobleem. Of... ik weet niet wat een Metallica is?

avatar van Ronald Vermeij
4,0
Faalhaas schreef:
(quote)


Onzin natuurlijk. Want we weten niet hoeveel succes ze zouden hebben als ze nu bijv. nog steeds death metal zouden spelen.


En is deze opmerking dan geen dooddoener? Opeth heeft in hun carriere al eerdere uitstappen gemaakt en hebben mijns inziens nooit echt death metal gespeeld ( ze leunden er tegenaan maar het is nergens een band als Bloodbath geweest).

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 05:41 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 05:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.