Talking Heads - Stop Making Sense (1984)

Label: Sire

1. Psycho Killer (4:24)
  2. Swamp (4:30)
  3. Slippery People (4:00)
  4. Burning Down the House (4:06)
  5. Girlfriend Is Better (5:06)
  6. Once in a Lifetime (5:25)
  7. What a Day That Was (6:00)
  8. Life During Wartime (5:51)
  9. Take Me to the River (5:32)
  10. Heaven * (3:41)
  11. Thank You for Sending Me an Angel * (2:09)
  12. Found a Job * (3:15)
  13. Making Flippy Floppy * (4:40)
  14. This Must Be the Place (Naive Melody) * (4:57)
  15. Genius of Love * (4:30)
  16. Crosseyed and Painless * (6:11)
De film is wel een must have eigenlijk. Geen moment saai en het bruist werkelijk van de energie.
Bepaalde sounds komen wat gedateerd over, maar met zo'n show en zulke goede songs- de originelen worden met grote regelmaat overtroffen,- is dit fenomenaal.

Cured
dazzler schreef:

Als er nu één album is dat me gutsend van het zweet
doet rondrennen in een veel te groot maatpak, dan is het Stop Making Sense wel..
Ja, ongetwijfeld, maar ik houd sowieso al niet van (maat)pakken . Ik ben ook opgegroeid met disco/dance en vind het geweldig, alleen val ik hier zelf nog niet geheel voor; dat is wat anders dat dat ik heb matig vind, want dat is het zeker niet. Zoiets als Slippery People doet mij ook van de stoel opspringen, maar niet alle nummers, zoals bijvoorbeeld de eerste 2. Maar goed, dat heeft ook te maken met persoonlijke beleving en die is nu eenmaal uniek ; bovendien is mijn dance/disco/funk beleving met name '70's gericht denk ik nu, maar het is niet zo zwart-wit. Een nummer als Blue Monday doet mij ook wel wat, maar meer als een soort 'trance-dance' vanwege de compositie (hoe het nummer klinkt en in mekaar zit).

Een nummer als psycho killer geeft met beeld zoveel meer plezier als zonder! Al is ie zonder ook al top, in de film is het gewoon genieten.

Het complete concert is nu ook op dubbel 180 gram grijs vinyl te krijgen, onder de titel Stop Making Sense Tour (1983). Het geluid is trouwens geremastered en klinkt fantastisch. Absolute aanrader voor vinyl liefhebbers!

avatar van Holden
Luister nu naar de DVD. Hier klopt echt alles aan. Niks aan urgentie/frisheid/brille verloren. Vijf sterren!

avatar van crosskip
Ik vermoed ergens dat Herman Finkers thuis ook de dvd heeft liggen.

avatar van Brunniepoo
Ben niet bepaald een groot fan van Talking Heads en Stop Making Sense heeft me ook nooit bovengemiddeld getrokken. Na meermaals gelezen te hebben dat de film tot de beste concertregistraties ooit zou behoren, heb ik deze toch maar eens aangeschaft, en inderdaad: wat een waanzinnig beeldmateriaal! Valt de cd toch een beetje bij in het niet...

Brunniepoo schreef:
Valt de cd toch een beetje bij in het niet...

En toch, na het zien van die beelden zal je de cd toch anders beluisteren.. Tenminste, dat was mijn ervaring.

Blijf maar eens stil zitten op Psycho Killer of Slippery people..

avatar van Stalin
crosskip schreef:
Ik vermoed ergens dat Herman Finkers thuis ook de dvd heeft liggen.

Haha...geniaal. Wat een held die Finkers.
Wat heb ik dit nummer sinds oud en nieuw grijsgedraaid

avatar van Brunniepoo
lennon schreef:

Blijf maar eens stil zitten op Psycho Killer of Slippery people..

is me de afgelopen twintig jaar ook prima gelukt, maar we gaan het zien

(en misschien maar even een audiorip van de dvd maken...)

avatar van Johnny Marr
Na het nog eens zien van de film toch maar in m'n top 10 gezet. Het gaat in tegen mijn principe van geen livealbums maar dit is zoooo goed. Het is meer dan een liveplaat. Uniek document.

avatar van WoNa
Een van de fijnste live platen ooit, omdat deze plaat voor elkaar kreeg wat de studio albums niet voor elkaar kregen: ik vond de band, via de bioscoop in 1985, alsnog leuk. Na jaren weer eens gedraaid gisteren, de uitgebreide cd versie en net als in de bioscoopstoel toen was het ook onmogelijk om in de huiskamer stil te blijven zitten in 2018. Ook de twee tieners in de kamer reageerden overigens positief op de muziek.