Ben Howard - I Forget Where We Were (2014)

Folk / Pop
Label: Island

1. Small Things (5:43)
  2. Rivers in Your Mouth (5:11)
  3. I Forget Where We Were (4:41)
  4. In Dreams (3:33)
  5. She Treats Me Well (5:17)
  6. Time Is Dancing (6:49)
  7. Evergreen (4:04)
  8. End of the Affair (7:46)
  9. Conrad (6:08)
  10. All Is Now Harmed (5:02)
  11. Am I in Your Light? *
avatar van Musicdiscover
Yes! hier ben ik benieuwd naar, vooral na de laatste EP

avatar van meneer
Ik ook ! Hij is goed !

avatar van SirPsychoSexy
Het titelnummer en End of the Affair zijn al te beluisteren op YouTube. Het zijn beide nummers die de lijn van Burgh Island verder lijken te zitten, met een meer duistere sfeer dan op het vorige album. Klinkt veelbelovend!

Ben Howard - I Forget Where We Were (Official Audio) - YouTube

Ben Howard - End of the Affair (Official Audio) - YouTube

avatar van RestLove
Zo, die is rap toegevoegd. Van veel nummers circuleren al maanden live-versies, die stuk voor stuk prima klinken. Licht experimenteel en ambient, maar erg sfeervol en zoals gezegd een stukje duisterder dan 'Every Kingdom'. Hoewel de studio versie van 'End of the Affair' mij zeker ook kan bekoren, vind ik de titeltrack vooralsnog minder. Live is dit nummer echt catharsis, de album-versie klinkt wat leger en braver. Misschien wen ik er nog aan. Dit is sowieso een blinde aanschaf.

avatar van japser121
Jammer dat songs als The Burren, Keiko en White Lights het album niet gehaald hebben. Vooral die eerste past perfect bij End of The Affair of I Forget Where We Were.
Ben Howard - The Burren (St...

Hopelijk zegt dat iets over de kwaliteit van de nieuwe songs op dit album...

avatar van Gloeilamp
Wat een geweldige nummers zijn End of the Affair en I Forget Where We Were zeg! Vooral die eerste behoort tot zijn beste nummers vind ik. Ik kijk alvast heel erg uit naar dit album en het concert in de Heineken Music Hall.

avatar van RvS_009
Wow, geweldige indruk van de 2 nieuwe nummers. Gaat gelukkig door op the burgh island EP. Kippenvel bij de laatste 3 minuten van End of the affair

avatar van RestLove
japser121, The Burren was reeds op de soundtrack 'The Spirit of Akasha' uitgebracht, denk dat hij mede daarom niet op het zal verschijnen. Keiko had ik inderdaad ook graag op dit album gezien, spookachtig mooi!

3 nieuwe nummers live bij Giel: GIEL! - Ben Howard - giel.vara.nl

Small Things klinkt echt fantastisch, dat gaat een mooie opener worden van dit album.

avatar van RvS_009
Small Things is echt onbeschrijflijk goed...

Conrad is ook te beluisteren en zal ook weer tijd nodig hebben.

avatar van littleredbird
Wat een geweldige nieuwe nummers heeft mr. Howard. Erg mooie titelsong en ook end of the affair. Die uitbarsting op het eind wows.
Ben zeer benieuwd naar de hele cd. Nog een maand wachten.. geduld geduld.

Btw. Weet iemand of the burren ook ergens los te downloaden/kopen is? Ik kan de soundtrack niet in itunes vinden.

avatar van Lambchop
Titel song is echt goed. Ga deze zeker vaker luisteren

hier het volledige album te beluisteren in een live-sessie op BBC Radio 1
BBC Radio 1 - Ben Howard Fu...

het begint zo ergens rond minuut 56

Is al pre-ordered samen met de kaarten voor zijn concert in de HMH.

Het optreden bij de BBC gehoord en ook het optreden gezien bij het Itunes festival, de man groeit en de muziek groeit mee, erg onder de indruk!

avatar van japser121
ik vraag me af of je al een stem zou kunnen/mogen geven voor dit album aan de hand van die livesessie. Er zal nu ook wel niet zo'n hemelsbreed verschil zijn met de studioversies, denk ik.

Ben Howard - Full Live Album

AC1
Hij was gisterenavond een tafelgast bij Cafe Corsari op Een. Niet gekeken want ik vind het de meest verschrikkelijke talkshow ooit.

avatar van pejo
Live gezien bij Jools Holland. Indrukwekkend optreden!

Iemand hem gezien bij het Itunes Festival 2014?

pejo schreef:
Live gezien bij Jools Holland. Indrukwekkend optreden!

Ook gezien. End Of The affair..... wauw.
Prachtig intiem. Vond het ook de beste artiest bij Jools die uitzending.

avatar van jacobz
OOR heeft al een recensie geschreven...

avatar van Gloeilamp
OOR heeft iedere maand wel een stel recensies in hun tijdschrift staan van albums die nog niet uit zijn, dat is niets nieuws.

Staat nu ook op Spotify

Time is dancing!!

avatar van JB7x
Ik vind dit een hele lastige, goede songs maar toch vind ik ze allemaal vrij veel op elkaar lijken. Er zijn vergeleken het eerste album van Ben Howard ook veel meer effectener in gegooid, vooral voor de gitaar. Dit interesseert mij minder dan echt dat lekkere rauwe akoestische gitaar sound. Deze effecten zorgen ervoor dat de melodielijnen heel lang door galmen en de melodie er uiteindelijk in mijn mening er minder uitkomt. In positieve zin, geeft het wel meer sfeer mee, zoals in Evergreen. I forgot where we were (lied) is dan een voorbeeld waar ik het uiteindelijk had weggelaten.

I Forgot where we were is uiteindelijk een goede wegdommel plaat en als die effecten het enige is waarover ik kan zeiken is dat ook een positief puntje. We hebben nu twee interessante kanten van Ben Howard gezien en mijn voorkeur gaat uit naar zijn eerste plaat, kwestie van smaak. Rivers in your mouth heeft trouwens precies datzelfde opzwepende tempo als Keep Your Head Up.

Voorlopig krijgt het van mij een 3.5 na een paar luisterbeurten.

avatar van VladTheImpaler
End Of The Affair hoort voor mij bij de beste tracks van 2014, wat een geweldig nummer!

avatar van Silky & Smooth
Als ik vrienden moet geloven is Ben Howard een verlegen, maar enorm energieke gast die er op het podium een feest van maakt. Helaas heb ik hem nog nooit live mogen aanschouwen, maar de muziek van zijn eerste album onderstreepte dat beeld van hem dat die vrienden schetsten.

Van die vrolijke jongen lijkt niks meer over op dit album. 'Donker' is het eerste woord dat in mij opkomt als ik het album opzet en dat gevoel blijft tot aan het einde. De sombere stukken op Every Kingdom wist Ben Howard toch luchtig te brengen, waarmee het gevoel uiteindelijk optimistisch werd. Op I Forget Where We Were doet hij dit niet. De sfeer blijft donker en melancholisch, bijna grimmig. Hij vervolgt de weg die hij met zijn EP was ingeslagen.

Deze omslag zie ik echter niet als een minpunt. Juist die twee kanten maken Ben Howard interessanter als artiest. Het gevoel waarmee je beide albums luistert is totaal anders en het vrolijke, optimistische gevoel van Every Kingdom voelt is toegankelijker, meer radiovriendelijk. Ondanks dat het te vroeg is om te zeggen, denk ik dat ik dit album beter vind dan zijn debuut. De meer diepgaande emotie van deze donkere kant van Ben Howard is in ieder geval interessanter. Of dit zo blijft zal de tijd uitwijzen. I Forget Where We Were is in ieder geval zijn beste nummer.

avatar van jokerman
Wat een waanzinnig album!! Misschien is het dat ik zelf midden in een breuk-up zit maar deze muziek raakt mij enorm. Buiten dat is Howard is Howard een bijzondere muziekant. Zie zijn live optredens waarin hij niet teert op oude hits maar puur gaat voor zijn eigen geluid enontwikkeling. Respect! dit gaat naar 5 sterren!

Op verschijnende festivals heb ik Howard via de tv verschijnende keren gezien.
ik had de indruk dat er vooral veel bakvissen op af kwamen. Charmatische jonge gozer met catchy liedjes en zeker met de nodige diepgang.
ik ben verder niet bekend met zijn albums, maar zijn peformance bij Jools Holland maakte behoorlijk indruk.
En als dit al donkerder klinkt ben ik nieuwgierig geworden.
Neem deze zeker even mee.

avatar van IntoMusic
Inderdaad een geweldig album. Elk nummer spat werkelijk van het album af!
Herken niet de opmerking dat het veel op elkaar lijkt. Misschien nuance: het sluit allemaal op elkaar aan en wordt mooi afgewisseld. Zoals eerst het fantastische End of the Affair met daarna even weer op adem komen met Conrad.