Tool - 10,000 Days (2006)

Rock / Metal
Label: Volcano

1. Vicarious (7:09)
  2. Jambi (7:31)
  3. Wings for Marie (Part 1) (6:13)
  4. 10,000 Days (Wings Part 2) (11:16)
  5. The Pot (6:24)
  6. Lipan Conjuring (1:13)
  7. Lost Keys (Blame Hofmann) (3:48)
  8. Rosetta Stoned (11:13)
  9. Intension (7:23)
  10. Right in Two (8:58)
  11. Viginti Tres (5:03)
avatar van Gajarigon
Maynard houdt zich liever bezig met wijn maken en onnozele solo-projecten dan met Tool.

avatar van Thin Air!
Als zijn wijn net zo goed is als zijn muziek dan ga ik maar eens een doosje bestellen

@Gajarigon, wat zou na 10.000 days de beste CD zijn om te kopen van Tool?

avatar van freakey
Thin Air! schreef:

@Gajarigon, wat zou na 10.000 days de beste CD zijn om te kopen van Tool?

Lateralus, ook voor 10.000 Days trouwens, ik vind dat hun allermooiste...

avatar van Gajarigon
Lateralus inderdaad . Maar er zit geen enkele stinker tussen hun albums, dus ze zijn allemaal hun (meestal dure) prijs waard.

avatar van Bardt1980
Hmm, niet omdat het mijn favoriete album is...maar als ik naar je opsomming kijk bij wat je zo aantrekt aan 10.000 days dan zou ik voor Aenima gaan!

avatar van Thin Air!
Aenima staat voor 8 pond te koop bji Amazon.co.uk. Lateralus is iets duurder. (bijna 13 pond). De rest is een stuk duurder maar dat heeft mede met het artwork te maken begrijp ik uit de Tool discussie op musicmeter.
Het zal tussen die twee gaan die ik ga kiezen. Thx.

avatar van ricardo
Bestaat deze band nog wel, want het duurt wel heel erg lang voor ze met een nieuw album komen.

ricardo schreef:

Ze bestaan nog steeds en voor zover ik weet is dit het laatste nieuws...
“Right now, since we haven’t started tracking stuff at this point, it’ll be hard,” Carey shares about a 2013 Tool release. “We could have the record finished by the end of the year — that’s a possibility, but the logistics of getting it manufactured and getting the record company in line and all this stuff, I doubt we’ll be able to get it out before Christmas. We’ll see how it goes. Most likely, it’ll be early 2014.”

Uit een interview met drummer Danny Carey met Loudwire.

avatar van SirPsychoSexy
Het is weer zover: de verslavende muziek van Tool overheerst opnieuw mijn playlists dezer dagen. Waar ik Lateralus nog steeds als het magnum opus van deze groep beschouw, moet ik zeggen dat AEnima en vooral deze 10,000 Days zo mogelijk nog meer gegroeid zijn en bij elke luisterbeurt weer weten te beklijven - en wat dit album betreft zelfs steeds meer.

Want wat een dijk van een plaat is het: met Vicarious, Jambi, het magistrale titelnummer, The Pot, Rosetta Stoned en Right in Two heb je zes(!) kleppers die ik tot de absolute top onder de Toolnummers schaar. Onmogelijk om uit de bovengenoemde kunstwerkjes mijn favorieten aan te duiden. Ook de rest van het album mag er zeker zijn (Viginti Tres daargelaten), en het verbaast me dan ook enigszins dat deze niet vlotjes boven de 4 sterren geraakt zoals zijn voorgangers. Hier heb je ook wel Wings for Marie en Lost Keys die eigenlijk vooral fungeren als introductie voor hun respectievelijke opvolgers, maar binnen de context van het album vallen ze op hun plaats, in tegenstelling tot AEnima, waar ik sneller geneigd ben om niemendalletjes als Die Eier von Satan, Cesaro Summability of Ions over te slaan.

Het wordt tijd dat deze groep nog eens wat nieuw materiaal uitbrengt, want ik weet niet hoeveel tientallen keren ik deze albums kan blijven beluisteren alvorens ik ze eindelijk grijs heb gedraaid.

Zaterdag avond...het is weer Tool Time ladies and gentlemen

bier op tafel, surround set op 10, het licht is gedimd....knallen maar..
Dit blijft toch een heerlijke plaat. Ik ben nu bij 10,000 days en het onweer breekt los.
(volume knop nog een standje hoger gezet..)

Zaterdag avond...het is weer Tool Time ladies and gentlemen

bier op tafel, surround set op 10, het licht is gedimd....knallen maar..
(volume knop nog een standje hoger gezet..)

Show is over...

Ha, ha ha ha.......zie het zo voor me !!

avatar van kaztor
Ik heb van m'n lieve schatje o.a. de live-bootleg 10.000 Nights gekregen voor kerst.
Zal 'm morgen eens aan een luisterbeurt onderwerpen!

avatar van Bardt1980
kaztor schreef:
Zal 'm morgen eens aan een luisterbeurt onderwerpen!

Brrrr Bootlegs Hopelijk is de kwaliteit een beetje te doen. Al betwijfel ik het. Heb persoonlijk slechte ervaringen met de kwaliteit van Bootlegs. Ik schaf ze niet meer aan.

avatar van Edwynn
Het zijn tegenwoordig gewoon soundboardopnames. Daar is uitstekend naar te luisteren. Alhoewel de charme van de zaalopnames van vroeger ook wel wat bij me losmaakte. De kwaliteit van 10.000 Nights is overigens uitstekend. Weliswaar ongeproduceerd maar dat boeit niet. Zo klint het gewoon als je in de zaal staat. De tijd dat ik geld aan bootlegs is wel lang en breed voorbij.

avatar van Stalin
Ik heb zelf ook een zootje bootlegs van TOOL en moet zeggen dat het merendeel zeker niet onaardig klinkt.

Echte uitschieters qua geluidskwaliteit zijn toch wel de shows van 1 maart 1997 in Poughkeepsie, de show van 21 juli 2002 in Denver en de MP3 opname die ik heb van hun optreden op 9 november 2006 in de Ahoy.

Oh de herinnering!

Eerste keer dat ik Vicarious beluisterde... riep vrouwlief na 2 minuten of die herrie uit kon.
Maar het was een grapje. Ze is zelfs meegegaan naar concert in Oberhausen in 2006.

Mr.Bungle
Wel echt een fantastische plaat,velen vinden dit de minste Tool plaat (vanaf Aenima dan).
Maar met Vicarious en Jambi schotelen ze wel al direct twee ongelooflijk mooie en vooral heel erg goede nummers voor je neus,verdraaid verslavende tracks.
Het nummer 10.000 days geeft me kippevel,het gedonder,de lyrics,en het ontzettend geweldige baswerk,het wordt zelf bijna een Pink Floyd nummer.
The Pot en Right in Two zijn weer grandioze nummertjes,het bas en drumwerk is fenomenaal.
Misschien idd een mindere plaat in de zin dat er enkele nummers opstaan die dienen als intro maar niet de kracht hebben zoals bv een Parabol dat wel had,het laatste nummer had ook niet gehoeven.Daarom 0,5 van perfectie verwijderd.Wel zeer goed.

Het is qua structuur toegankelijker dan het voorgaande werk. Wellicht doordat de prog iets meer ruimte krijgt. De melodie krijgt wat meer ruimte.
Maar er staan fantastische dingen op.
Wings For Marie (part 1) en het aansluitende 10.000 Days (Wings part2) zijn fantastisch episch.

Hele stabiele sfeervolle plaat. Het pakt mij persoonlijk meer dan de voorgangers.

avatar van Broem
Wings for Marie en 10.000 days zijn 2 prachtige, donkere songs die zo onheilspellend klinken...om bang van te worden, zo mooi.

Inderdaad Broem. Echt een kippevel song. Play It Loud..... With The Lights Off.

avatar van Thin Air!
...and be sure you are alone.......and nobody is coming home..

avatar van Lexcoaster
Tijdens een gesprek op Twitter over het nummer Jambi:

"En die drummer lijkt ook nergens op."

Lexcoaster schreef:
Tijdens een gesprek op Twitter over het nummer Jambi:

"En die drummer lijkt ook nergens op."

Kan ook betekenen dat de drummer zo uniek is dat hij op niemand lijkt

avatar van Lexcoaster
Zo werd het helaas niet bedoeld..

Maar ik denk overigens wel een aantal drummers te herkennen in Carey's drumstijl.

Lexcoaster schreef:
Zo werd het helaas niet bedoeld..

Carey is zelf groot liefhebber van Bill Bruford en gelet op zijn voorliefde voor afwijkende maatsoorten en zijn 4 compleet onafhankelijk van elkaar opererende ledematen, doet hij me soms ook aardig aan Vinnie Colaiuta denken.

Carey is uniek. Schijnt bepaalde maatsoorten wiskundig te benaderen.
Echt een geweldenaar. Super technisch maar ook heel functioneel in de sound van Tool. Niet druk, maar wel inventief.
Qua sound heeft hij in veel opzichten de sound die Brufford hanteerde.
Dus dat klopt wel aardig.
Sowieso hoor je wel wat Crimson terug in de benadering van Tool.

Misterfool
Ik had laatst eens een youtube-filmpje van Carey gezien, waarin hij vertelde dat het nummer discipline van King Crimson invloedrijk voor hem was. Ook daar inderdaad die wiskundige ritmes die desondanks heel organisch aanvoelen. Op een bepaalde manier heeft tool in die zin zelfs wel iets van het funkachtige van 80's King Crimson. let bijvoorbeeld maar eens op het ritme van Vicarious.

Edit:
Danny Carey: Soundcheck [Part 1/4_The Roots] - YouTube
rond 3:00

avatar van Stalin
In augustus 2001 traden Tool en King Crimson zelfs 10 keer samen op.
link

Luister hier naar 1 van de shows.

avatar van Ronald5150
Ook dit album van Tool is weer een spannende luisterervaring. ”10,000 Days” staat bol van aparte ritmes en tegendraadse melodieën en dat maakt het een intrigerende en meeslepende trip. Daarnaast varieert Tool uitstekend tussen hard en zacht en dat houdt ”10,000 Days” dynamisch van begin tot eind. Opener ”Vicarious” is geweldig en een van mijn favorieten van Tool. Wat een heerlijke riff! Met die riffs zit het op ”10,000 Days” sowieso wel goed. Dat is met name duidelijk in ”Jambi” (gevolgd door een heerlijke solo) en ”Rosetta Stoned”. Ook op dit Tool album is de sfeer weer donker en dreigend. Het tweeluik ”Wings for Marie (Part 1)” en ”10,000 Days (Wings Part 2)” illustreert dat het mooist. Je wordt constant bij de les gehouden en het dwingt je ook om moeite te doen. Even indutten is er niet bij, want telkens word ik verrast door een wending die ik niet had verwacht. Net als ”Lateralus” is ook ”10,000 Days” wederom een topper. Tool blijft eigenzinnige muziek maken binnen het rock en metal domein. Het draait niet alleen om de zware gitaren en loodzware riffs. Tool zoekt de grenzen op en varieert mooi met melodieën en originele ritmes, en dat is ook op ”10,000 Days” weer te horen. Ik ben benieuwd naar de opvolger.