Lou Reed - Transformer (1972)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Vicious (2:55)
  2. Andy's Chest (3:17)
  3. Perfect Day (3:43)
  4. Hangin' 'Round (3:39)
  5. Walk on the Wild Side (4:12)
  6. Make Up (2:58)
  7. Satellite of Love (3:40)
  8. Wagon Wheel (3:19)
  9. New York Telephone Conversation (1:31)
  10. I'm So Free (3:07)
  11. Goodnight Ladies (4:19)
  12. Hangin' 'Round [Acoustic Demo] * (3:55)
  13. Perfect Day [Acoustic Demo] * (4:50)
Zigstar
Ik luisterde hier nog eens naar onlangs, en dit is me echt ietsje té opgemaakt. Waar glamrock bij Ziggy Stardust werd geperfectionneerd, werd het concept hier over de top geduwd. Halfje eraf. Héél wat minder dan het schitterende Berlin.

stuart
Ik vind juist het 'lichte van Transformer weer zo leuk en houd niet zo van het wat zwaar op de maag liggende en aan 'overproduktie' lijdende Berlin; maar we hebben beiden wel een favoriet Lou Reed album (denk ik).

avatar van LucM
"Transformer" is inderdaad lichtvoetiger dan het meer bombastische "Berlin" maar niet minder goed. Het is weliswaar minder een geheel dan het conceptalbum "Berlin", maar ik vind hier geen zwakke song opstaan, net als op "Berlin".

stuart
Ben ik wel met je eens. Het is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

avatar van niethie
Na zijn periode met de Velvet Underground stond Reed een succesvolle solocarriere te wachten en met deze plaat bewijst hij dat hij het ook in zijn eentje kan. Eigenlijk staat er geen enkel slecht nummer op de plaat alhoewel het bij de laatste vier nummers wel een beetje inzakt aangezien het niveau van de nummers daarvoor nogal hoog lag. Reed heeft toch wel een bloedmooie stem en die komt op deze plaat erg goed tot zijn recht, en ondanks dat ik het hieropvolgende Berlin beter vond word die plaat die op de voet gevolgt door dit album, blijft heerlijk om zo af en toe eens op te zetten.

4 sterren

avatar van ArthurDZ
dit is het enige album dat ik van hem heb, maar ik vind zijn muziek en stem geweldig!

walk on the wild side

Stijn_Slayer
Al bekend met The Velvet Underground ?

avatar van ArthurDZ
wel met heroine en white lights/white heart, maar met de albums zelf nog niet

Stijn_Slayer
Kan ik je van harte aanraden, Lou Reed op zijn best wat mij betreft

avatar van sputnik
Dit vind ik de beste Lou Reed plaat, dit verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Mede doordat ik een quasi gevoelig tienermeisje ben is Satellite of Love mijn favoriet...

avatar van James Douglas
Berlin vind ik een tikkel beter maar ik heb dan weleens een semi-neerslachtige bui. Ik treed je bij in het feit dat Satellite of Love één van Lou's mooiste is. Dat piano-riedeltje blijft je zo mooi bij. Voor het cabaret-esque aandoende uiteinde van deze plaat moet ik voor in de stemming zijn.

avatar van GothicBowie
Hoewel ''Berlin' moeilijk te evenaren is, is het wel dankzij ''Transformer'' en natuurlijk ''walk on the wild side '' dat ik een fan geworden ben van Lou Reed, op eerder comercieel vlak een hoogvlieger maar ook muzikaal pareltjes van songs tussen, mijn favoriet na Berlin

avatar van Aghora
Deze plaat heb ik weer eens afgestoft na hem een lange tijd niet meer gehoord te hebben. En meteen kwamen er weer een boel herinneringen naar boven van mijn jeugd. Dit was namelijk een van de favoriete platen van mijn vader. Het was wel grappig om te lezen dat er wel meer mensen op deze manier mee in aanraking kwamen, en ook ik dacht altijd dat het eerste nummer over Visjes ging.

Eigenlijk is dit de eerste keer dat ik het album echt aandachtig ben gaan luisteren. En meteen is duidelijk dat dit niet zomaar een plaatje is met wat sentimentele waarde, maar veel meer dan dat. Alle nummers stralen een heel ongedwongen en soms zelfs vrolijke sfeer uit(zeker vergeleken met het andere werk van Reed). Iets wat heel mooi contrasteerd met de nogal cynische en deprimerende teksten van bijv. Perfect Day en Goodnight Ladies. Een groot deel van de sfeer is te danken aan de stem van Lou Reed. Hij laat een indruk achter van "whatever, i dont care" maar dan met een wat trieste ondertoon. Ik vind dat zo mooi bij de vrolijke deuntjes passen als in I'm So Free.

De meest bekende song is natuurlijk Walk on the Wild Side. Wat een heerlijk nummer is dat toch. Het kabbelt heel rustig voort en eindigt met prachtig stukje saxofoon. Elk nummer voegt wat toe aan het geheel en er staat geen enkel zwak stuk tussen. De productie van Bowie zal daar zeker in mee hebben gespeeld. Ook de toevoeging van een tuba bij een aantal nummers is erg geslaagd. Vooral in mijn favoriete nummer: Goodnight Ladies. Een perfecte afsluiter die je achterlaat met een gevoel van... damn is het nu al afgelopen? Ik heb de plaat toen meteen nog een keer gedraaid.

Ik had al een 4,0 gegeven voor de herinnering die ik had aan de plaat, maar nu doe ik er nog een halfje bovenop. 4,5*

avatar van Snakeskin
Een prachtige plaat, een verademing na het zware werk van VU.

avatar van barrett
Aghora schreef:

Hier kan ik me dus volledig in vinden. Het feit dat zo'n trieste zaken op zo'n "gewone manier" worden gebracht maken dat het album niet vervalt in een deprie en saaie sfeer. Dit zal ongetwijfeld een grote inbreng van David Bowie zijn, die hier de plaat meesterlijk produceert.

avatar van Madjack71
Een klassiek album en zijn solo-doorbraak, die hij daarna met Berlin en MMM tuurlijk weer op zijn Reeds weer net zo snel onderuit haalde. Waarvan Berlin met terugwerkende kracht natuurlijk een magnum opus genoemd kan worden, of misschien eerder zijn Requiem?

Maar allah, met het hemelse Perfect Day, de evergreen Walk on the Wild Side en de riff pur sang Vicious en vooruit Satellite of Love, waarin zijn kwaliteiten als liedjesschrijver sterk naar voren kwam. Is dit m.i het bekendste album van Lou Reed. Maar deze Brontosaurus heeft meer moois op vinyl geperst en je doet deze genie te kort door dit als HET Lou Reed album te bestempelen. Met Berlin/New York en de persoonlijke Magic and Loss en zijn samenwerking met John Cale op Songs for Drella, heeft hij veel meer als op dit album zijn stempel gedrukt.

Anyway, een standaard voor ieders collectie.

Madjack71 schreef:
Een klassiek album en zijn solo-doorbraak, die hij daarna met Berlin en MMM tuurlijk weer op zijn Reeds weer net zo snel onderuit haalde. Anyway, een standaard voor ieders collectie.

Absoluut...ik heb 'm dan natuurlijk ook.

avatar van Sir Spamalot
Voor de afficionados: Classic Albums

avatar van Pooiertje
Geniaal baslijntje bij Walk on the Wild Side , het is ook later gesampled op het nummer Can I Kick It van A Tribe Called Quest.

avatar van dazzler
Vandaag gekocht in een budget box voor 16 euro.
De eerste 5 albums van Lou Reed in een kartonnen sleeve.
Met de bonustracks (dus het gaat om de remasters).

Leuk om zo naast Transformer en Berlin
ook het eerste en de twee daarop volgende albums te hebben.

Zag daarnaast ook nog voor 8 euro een dubbele verzamelaar
van Lou Reed met alle belangrijke tracks uit de periode 1972-1986.

Ome Lou houdt uitverkoop, me dunkt.

Klinkt goed, die box. Jammer dat ik alleen Sally Can't Dance er nog niet van heb.

avatar van BeatHoven
Lou Reed is net als Bob Dylan: altijd weer bezig met iets anders en niet vast te pinnen op een (sub)genre. Want na de sublieme opener "Vicious" wijkt Reed enorm af van zijn werk bij de VU. Op lyrisch vlak blijft hij nog eventjes hangen. "Andy's Chest" is een ode aan een manager en een vriend. Ironisch genoeg vond deze het nummer minder geslaagd. "Perfect Day", "Walk on the Wild Side" en "Satellite of Love" zijn klassiekers en onmogelijk weg te denken uit de huidige muziekcultuur. De hoofdgedachte van het album (jezelf transformeren, al dan niet met een afwijkende seksualiteit uit de kast komen) blijkt uit "Make Up" en de algemene glamrocksound. "Transformer" is als een foto, een kiekje van het toenmalige New York en zijn tienercultuur. Het enige minpunt van het album is "Goodnight Ladies" dat voor mijn part ietsje te veel afwijkt van Reeds bekende werk.
Dat het leeuwendeel van MusicMeter nu eens RadioHead vergeet of al de andere zooi, dit is het! Klasse!

avatar van Leeds
Dikke vette plaat van de heer Reed

één voor één nummers om van weg te genieten.

avatar van doke1
4 sterren voor dit album. Er staan natuurlijk een aantal hits op: Walkt on the Wildside, Perfect Day en Sattelite of Love(maar dat spreekt voor zich). Maar Vicious en I'm So Free zijn ook erg goede nummers. Maar ik vind het album hierna, Berlin, toch een stukje beter. De tekst daarvan vind ik beter, en dat soort duistere ligt mij meer dan dit. Berlin is totaal het tegenovergestelde van dit album, dus het is niet echt met elkaar te vergelijken. Maar omdat Berlin mij meer ligt geef ik Berlin 4.5 ster, en Transformer 4.

Ook deze plaat ken ik via m'n papa. Ik brabbelde m al mee toen ik nog maar een paar jaartjes oud was (ik dacht bijvoorbeeld dat Reed over visjes zong haha). Ik had toen al een goede smaak blijkbaar want ik vind het nog steeds een geweldige plaat. Volgens mij z'n beste soloplaat.

avatar van doke1
Nou wees je pa dankbaar zou ik zeggen! Reeds beste solo plaat? Ik zeg "nee". Vind Berlin van hogere kwaliteit. Mooiere teksten, mooi album die deprimerend werkt, maar waar je soms behoefte aan hebt. Hoe gek het ook klinkt. Next album: Magic and Loss.

Social_Mask
Walk on the Wild Side; wie heeft dat nummer ook alweer gesampled, ATCQ? Het komt me toch verdomd bekend voor..

RedLightCityBoy
Can I Kick It van idd ATCQ.

Social_Mask
Natuurlijk! Ik had al het idee dat het een nummer van hun debuut was. Bedankt!

avatar van fredt
Wie dit album niet heeft, verdient straf!