Wishbone Ash - Argus (1972)

Label: Decca

1. Time Was (9:42)
  2. Sometime World (6:55)
  3. Blowin' Free (5:18)
  4. The King Will Come (7:06)
  5. Leaf and Stream (3:55)
  6. Warrior (5:53)
  7. Throw Down the Sword (6:13)

met John Tout

8. No Easy Road * (3:36)
  9. Jail Bait [Live] * (4:57)
  10. The Pilgrim [Live] * (10:10)
  11. Time Was [Live] * (10:14)
  12. Blowin' Free [Live] * (5:51)
  13. Warrior [Live] * (5:44)
  14. Throw Down the Sword [Live] * (6:47)
  15. The King Will Come [Live] * (8:11)
  16. Phoenix [Live] * (19:35)
  17. Blowin' Free [Live] * (5:38)
Ozric Spacefolk
Verschrikkelijke plaat. Ik snap niet dat mensen dit leuk vinden.

Zang is slecht, gitaar ook en drums.... abominabel gewoon...

avatar van Rogyros

Ozric Spacefolk
Grapje.... (edit: als sarcastische reactie op de user voor mij.)

Madjack71 schreef:
....maar een uitklaphoes op cd grootte is niet echt indrukwekkend.

Bovendien hebben ze de UFO verdonkeremaand bij de diverse CD releases ...... een schande dat zo'n prachtig ontwerp zo vernaggeld wordt .......

avatar van Droombolus
Yes ! Danks, maar ik heb het komplete ozzinele ontwerp al jaren veilig in m'n afbeeldingen map zitten. Heb het vroegâh een hele tijd als buroblad gebruikt, eigenlijk totdat Mevr. Droombolus de pjoeter inpikte en er allerhande Engelse Cocker Spaniels op geplakt werden .......

Ozric Spacefolk
Is Darth Vader op deze man gebaseerd, of hadden de Star Wars mannen al iets in gedachten, dat vraag ik me dan ook weer af...

avatar van Broem
Heruitgave te pakken gekregen. Nooit helemaal flabbergasted van Argus geweest maar de live uitvoering van Phoenix maakt het wel de moeite waard. Wat een lekker nummer is dat zeg. Heb me onvoldoende in het werk van Wishbone Ash verdiept om er het fijne van te weten maar Phoenix is mooier dan welk nummer op Argus dan ook.

Broem schreef:

Dan moet je het debuut kopen. Argus is meer een folky plaat, het debuut heeft meer rauwe bluesrock.

avatar van Broem
Thanx. Zag inderdaad dat Phoenix op het debuutalbum staat. Ik heb de vinyl uitvoering van Argus al vele jaren in mijn collectie maar nooit echt voor gevallen. Leuke verrassing om zo weer een pracht nummer tegen te komen. Ik heb de latere albums wel eens geprobeerd maar helaas, geen match tussen de band en Broem.

Ozric Spacefolk
Broem. Het is maar net waar je naar op zoek bent. The Ash kon heerlijke mooie melodieuze songs pennen, maar ook aggressieve riff-songs vol met solo's. Ook lukt het ze makkelijk om een vette bluesrocker te pennen.

Ik denk eerlijk gezegd dat het debuut je wel zal bevallen. Hier nog een voorproefje, en je bevindingen lees ik wel bij die plaat: Wishbone Ash - Handy - YouTube

avatar van vin13
Broem, Illuminations past beter bij je denk ik gezien je top 10. Vind je de zang wel goed bij WB?

Ozric Spacefolk
Dat mensen überhaupt Illuminations kennen. Het is mijn favoriete plaat. Maar hier op Musicmeter is het één van de slechts beoordeelde plaat.

avatar van Broem
Ik ga eens op luistertocht. Wellicht bevalt het nummer Phoenix me beter omdat het wat steviger is. De folky kant van Wisbone bevalt me niet. Elegant Stealth vind ik bv. een ontzettend vervelend en saai album.

Ozric Spacefolk
Misschien is Wishbone Ash niet helemaal de band die je moet gaan ontdekken. Want Elegant Stealth is één van hun betere platen.

Als je Phoenix als uitgangspunt neemt, zijn er slechts een handvol songs die in dat verlengde ligt. Ik noem FUBB (van There's the Rub), Tales of the Wise (van Illuminations), Pilgrim (van Pilgrimage), Way of the World (van There's No Smoke Without Fire) en Handy (van het debuut).

Meerendeel van de songs van The Ash zijn romantisch, folky en melodieus. Ash is alleen live wat steviger en dan alleen op het gebied van de gitaarsolo's.

Misschien kan je beter Live Dates, Vol I en Vol II eens een luisterbeurt geven. Daar staan de beste songs op en net wat rauwer.

avatar van henk01
Fijn album ondekt!

Had keiharde muziek verwacht, dus niet!

Begin met 4****

Heb wel de cd met 8 nummers. Hoe zit dat?

avatar van BoyOnHeavenHill
Vermoedelijk heb je de eerste cd-versie uit 1991 met "No easy road" als bonustrack.

avatar van henk01
Yep

avatar van matthijs
Kende deze plaat al 30 jaar van naam maar heb m pas 2 maanden geleden voor t eerst gehoord. En meteen nog een stuk of 3 keer. Niet heel bijzonder /uniek / vernieuwend (misschien als ik m had gehoord toen ie uitkwam wel. De dubbele gitaarsolo's zijn tegenwoordig niet meer zo bijzonder) maar wel prettig, avontuurlijk. Qua melodie, zang harmonieën en arrangementen doet t me aan Barclay James Harvest denken.

avatar van DeWP
Zou dit album, samen met Pelgrimage, de beste albums zijn die Wishbone Ash gemaakt heeft? Ik vind ze in ieder geval geweldig.

matthijs schreef:

Maar kwa uitvoering vast niet. BJH heeft de twijfelachtige eer om de eerste en enige band te zijn waarbij ik tijdens een concert in slaap gevallen ben...........

DeWP schreef:

Ik zet Argus toch wel een stapje boven Pilgrimage en WA I. Vooral door de folk-elementen die ze hier opeens door hun muziek heen gewoven hebben, door de betere arrangementen en de duidelijkere focus op de songs. Minder la-la-la en meer teksten, dat soort dingen.

Bovendien tonen ze op Argus voor het eerst een heel album lang hun eigen gezicht, waar op Pilgrimage het spook van de Then Play On-era Fleetwood Mac nog regelmatig rondwaart. Vraag me nog steeds af hoeveel moeite ze damaals gedaan hebben om Martin Birch te strikken als opname techneut ..........