R.E.M. - Monster (1994)

Label: Warner Bros.

1. What's the Frequency, Kenneth? (4:00)
  2. Crush with Eyeliner (4:38)

met Thurston Moore

3. King of Comedy (3:41)
  4. I Don't Sleep, I Dream (3:28)
  5. Star 69 (3:08)
  6. Strange Currencies (3:53)
  7. Tongue (4:13)
  8. Bang and Blame (5:30)
  9. I Took Your Name (4:03)
  10. Let Me In (3:28)
  11. Circus Envy (4:15)
  12. You (4:54)
avatar van luigifort
10 jaar geleden ruim dat de band uit elkaar ging. Voelt ook als gister, niet?

luigifort schreef:

Die klemmetjes braken bij mij ook wel eens af, zou best bij deze wel eens geweest kunnen zijn
Accelerate vind ik totaal niet vergelijkbaar met dit album. Ik wil niet teveel verklappen, maar ik vind 'm minder dan deze.
En ik heb wel 60 euro er voor over om deze op vinylio te bezitten

Tuurlijk - als grote R.E.M. hagiograaf verwacht eenieder dat ook van je - een liefhebber van Bowie zou die 60 zilverlingen anders besteden

Verder, gewoon goed lezen en geen NIVEA (a.k.a. Niet Invullen Voor Een Ander) gebruiken; ik zeg nergens dat ik Accelerate en deze vergelijkbaar vind - ik zeg alleen dat Accelerate ook klote klinkt en dan gaat - in mijn geval - het geluid tussen het album en mijn waardering inzitten. Voor de duidelijkheid: de eerste van The Specials is een fijne plaat altijd de productie is zo slecht (blikkerig) dat ik moeite heb het album uit te zitten.

Vergelijk het geluid van dizze maar 'ns met het geluid van R.E.M. - New Adventures in Hi-fi (1996) - MusicMeter.nl

Het was de bedoeling dat Monster zo zou klinken
Maar Scott Litt heeft het hele album geremixed, heb je die versie al geprobeerd?

Het was de bedoeling dat Monster zo zou klinken

Zal wel 'ns kijken - "bedoeling" is van de meest misbruikte termen bij de duiding van muziek. Als je kijkt naar de albums van de OOR-jaarlijst van 1994 (met o.a. Portishead, Spearhead, Massive Attack en Jeff Buckley), is de klank van dit album gewoon een forse misser - een misplaatste eigenzinnige inval waarvoor dik is betaald. Zou wel eens de echte verkoopcijfers van dit album, zijn voorganger en zijn opvolger willen zien. Klankmatig paste dit gewoon niet in de tijdsgeest - grunge was al over het hoogtepunt heen en Britpop stond in bloei in Europa.

Zal wel eens kijken naar een hi-res (remix) opname van dit album

Voor zover ik kan vinden:

Automatic 18 M
Monster 9 M
Hi-Fi 7 M

Nu vind ik zelf Hi-Fi ook weer niet een heel erg commercieel album.

Voor zover ik kan vinden:

Automatic 18 M
Monster 9 M
Hi-Fi 7 M

Nu vind ik zelf Hi-Fi ook weer niet een heel erg commercieel album.

Ik vond vergelijkbare gegevens op chartmasters.org - maar die site maakt er wel een potje van - alle cijfers zijn nl cumulatief (gedurende de hele tijd) en incl alle formats.

Het beeld dat je daar krijgt komt wel - generiek - overeen met het globale beeld dat ik altijd van NL bijv had: de echte terugval zet in '97 in.

Ik heb ooit een hi-res download van Out of Time gehoord (die was volgens mij 1,5 Gb voor het album i.t.t. de gewone cd die ca 500 Mb is) en die sprankelde echt. Misschien is er ook wel een van Monster (remix/remaster) te vinden.

avatar van luigifort
Ze hadden gewoon Automatic 2, 3 en 4 moeten maken, dan was er niks aan de hand geweest
En was iedereen hier ook tevreden geweest met 4,5 en 5 *

En was iedereen hier ook tevreden geweest met 4,5 en 5 *

Rewriting history are we?

Een band mag gerust een mindere plaat maken, doet Bowie ook en hij niet alleen

En je kunt onmogelijk alleen 5* uitdelen - is slecht voor je eigen geloofwaardigheid! Tenzij je de reïncarnatie van een berucht user bent!

Deed Bowie heel vaak zelfs

avatar van Outlaw104
En ik heb wel 60 euro er voor over om deze op vinylio te bezitten
Voor minder dan de helft en op voorraad.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik doe het met de boekversie. Limited en wel, maar hij stond op zeker moment (niet idioot lang na verschijnen) rijen dik bij de Plato. Er staan wat vage (pardon: deluxe) foto's in en op elke pagina een tekstregel uit een van de nummers... dat neem ik althans aan - een aantal heb ik al geïdentificeerd, een aantal ook nog niet. Dat is met even zoeken op het www natuurlijk snel genoeg op te lossen, maar dan is de lol eraf.

Plaat hangt tussen 3,5* en 4,0* in, laatste keer was ik kennelijk in een goede bui. Een vreemde eend in de R.E.M.-bijt, waarin met name het blokje Strange Currencies t/m Let Me In erg fraai is.

avatar van musicfriek
Strange Currencies is favoriet hier, samen met 1 en 8. Knoeperhard draaien, heerlijk Voor de rest toch wel pakken minder..

Tikje minder

avatar van gaucho
Monster verkocht natuurlijk prima destijds, vooral omdat de verwachtingen na de klappers Out of time en Automatic for the people torenhoog waren. Maar het album is, met name in de VS, ook berucht omdat het betrekkelijk korte tijd later in enorme hoeveelheden in de tweedehandsbakken was te vinden. In de VS verkocht het aantal vier keer platinum (ruim acht miljoen dus), maar er is berekend dat ruwweg driekwart daarvan als tweedehands exemplaar in de CD-bakken terugkeerde.

In Nederland was het niet veel anders: ook hier vond (en vind!) je de CD nog vaak terug bij de kringloop. Mijn exemplaar komt daar ook vandaan, want ik was in 1994 al gewaarschuwd door de (vooral geluidstechnisch) onevenwichtige single What's the frequency Kenneth? Tweede single Bang and blame was al een stuk beter; rustiger vooral. Maar die kon het tij niet keren.

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar die remix van Scott Litt van een paar jaar geleden. Zal hem ook eens beluisteren. Is die als afzonderlijk album verkrijgbaar? Ik heb de indruk van niet...

Nog ff gecheckt: naast de 5CD box is die remix verkrijgbaar in combinatie met de remaster van het originele album, als 2LP en 2CD.

avatar van GrafGantz
luigifort schreef:
En een stuk later ging het helemaal mis natuurlijk tijdens de tour met Bill Berry toen de tour abrupt stopte door zijn aneurysma. Iets waar mijn vriendin nog steeds van baalt, want ze had kaartjes om ze te gaan zien.

Ik had hetzelfde probleem, had van Sinterklaas (lees: m'n broer) een kaartje gehad voor de Monster-tour. Duurde vreemd genoeg nog tot 2003 voordat ik ze eindelijk live heb kunnen zien.

Grappig trouwens om te lezen dat je pas bij dit album bent ingestapt bij R.E.M., volgens mij zijn we zo'n beetje even oud en ik was al een fanboi ten tijde van Out of Time. Ik gok dat dat het voordeel is van het hebben van een oudere broer die al z'n geld uitgaf aan cd's, concerten en een OOR-abonnement. Dan pak je zelf al op jonge leeftijd een hoop mee

avatar van luigifort
Ik stapte in bij Automatic, maar Monster heb ik nog bewuster meegemaakt
Maar in zekere zin leerde ik R.E.M. al kennen op mijn 12e/13e via LMR en de video van SHP, ik kocht toen alleen nog geen albums.
Mijn oudere broers hadden helaas geen R.E.M. albums, dat had ms id wel gescheeld ja
Eentje was meer into 80s rock als The Cult en de ander was meer zo'n type dat verzamelaars kocht...

avatar van luigifort
Denk id niet dat die los verkrijgbaar is gaucho, maar je kunt 'm wel beluisteren op Spotify

avatar van Mjuman
Die remaster/remix is van november 2019. Is idd goed verkrijgbaar als betaalde download\, oa bij HDtracks Maar wat blijkt - volgens info op het Steve Hoffman forum - die 'hi-res download' is gebaseerd op een conversie van de dvd-a en klopt van geen kanten R.E.M. Monster Frequency Problem - Music Downloads & Streaming - Audiophile Style - audiophilestyle.com

Dat is dus het werk van WarnerBrothers geweest. Dan heeft elders een hi-res bestellen ook geen zin en dus is - als ik een goede bron (lees: geen spotify - Tidal heeft 'em niet) wil vinden - moet ik da good ole vinilio (dubbel-lp) kopen via Amazon oid.

Dan maar de vinilio hè

Dan maar de vinilio hè

Kan ik 'em altijd nog aan jou kwijt als ie tegenvalt

Eerlijk gezegd was ik een beetje geschokt toen ik dat bericht las. Heb het al eerder meegemaakt met Warner Brothers dat ze tamelijk zorgeloos met het bronmateriaal zijn omgegaan en ook dat ze soms zelfs de masters zijn kwijtgeraakt, zoals in het geval van bepaalde titels van de collector's edition (2cd) van de New Order albums.

avatar van gaucho
luigifort schreef:

Ja, hij loopt hier al op de achtergrond mee, want ik ben door jullie recente posts wel nieuwsgierig gemaakt. Het ene nummer is drastischer aangepakt dan het andere, maar ik hoor wel opmerkelijke verschillen, met name in What's the frequency Kenneth. Het dichtgesmeerde, ruwe gitaarwerk is over het algemeen wat naar achteren gedrongen, waardoor met name de stem van Michael Stipe wat meer naar voren komt. Want die zat in sommige nummers wel erg ver achterin de mix.

Het blijft een kwestie van smaak, en ik kan me ook voorstellen dat je die remix anders ervaart wanneer je verknocht bent aan het originele abum. Maar dat was ik niet, en mijn indruk is dat de nieuwe mix een hele verbetering is ten opzichte van het origineel. Het laat R.E.M. wat beter tot zijn recht komen als makers van gewoon uitstekende liedjes. Want die zitten hier echt wel tussen, alleen raakten ze soms wat ondergesneeuwd in de gitaarmuur die op het originele album werd opgetrokken.

Best een verrassend alternatief. Ik heb de indruk dat er ook wat dingen aan zijn toegevoegd en dat er 'alternate takes' van de zangpartijen zijn gebruikt. Ik had deze nog niet met een stem beoordeeld, maar vermoed dat de originele versie niet hoger dan 2,5 ster zou zijn uitgekomen. In deze mix scoort-ie wat mij betreft in elk geval een voldoende, al wacht ik nog even met een beoordeling.

Ik sluit zelfs niet uit dat ik die nieuwe mix alsnog als 2CD ga aanschaffen. Voor 'vinilio' vind ik dit album niet aansprekend genoeg, terwijl ik de hoes - ook al heeft-ie nu een blauwe tint - ook niet echt als een meerwaarde beschouw om 'm op groot formaat aan te schaffen.

How Dan Rather Inspired R.E.M.'s "What's the Frequency, Kenneth?" | Mental Floss - mentalfloss.com

Tijdje geleden kwam ik dit bizarre verhaal tegen dat de inspiratie van 'What's The Frequency, Kenneth?' is geweest. Over iemand die geloofde dat hij in 2265 leefde en als testpiloot naar onze tijd reisde om de vicepresident van de toekomst (Kenneth Burrows) uit te schakelen. Door een persoonsverwisseling viel hij echter een weerman van TV aan, na te hebben gevraagd wat toch de frequentie was... Dit verhaal kwam pas boven water nadat de persoon jaren later bij een gewapende aanval op een tv-studio werd opgepakt. R.E.M. heeft nog met de weerman in kwestie het nummer opgevoerd op TV.

avatar van captain scarlet
Vandaag toch maar op LP aangeschaft (de 25 anniversery edition dubbelaar met de mooie blauwe hoes).
Wilde hem al lang op vinyl en was ook benieuwd hoe de remixes hierop zouden klinken.
Twee vliegen in een klap dus, want deze staan namelijk op de tweede plaat.

Klinken allebei meer dan prima, maar vind de remix uitvoeringen na de eerste luisterbeurten toch wel net wat indrukwekkender, en momenteel lichtelijk favoriet ten opzichte van het origineel.

avatar van Joy4ever
Deze Monster beluistert omdat hier itt Automatic for the People wat meer dynamiek in zou zitten. Dat klopt inderdaad. Maar hier is het songmateriaal dan weer pakken minder. Het geluid van REM blijft voor mij een hoog zeurgehalte hebben. Daarnaast is Stipe uiteraard geen begenadigd vocalist. Geen score voor Monster want ik had geen kracht om dit helemaal uit te gaan zitten.

avatar van John Self
Ik denk dat oranje de waarschuwing af geeft van minderwaardig REM album. Wat gold voor Green geldt in meerdere mate voor Monster. Lelijke productie, vreselijk gitaar geluid, weinig diepgang. Eens in de zoveel tijd lijkt de band zich van zijn rocky kant te willen laten zien. Ze waren tenslotte hardcore Aerosmith fans. Helaas, het schudt de boel wel op maar ze rocken de echte fans out of the cradle.

avatar van luigifort
Echt niet, zalig album! En oorspronkelijk was de bedoeling dat de hoes blauw zou zijn. Bij de reissue rechtgezet, al heeft de oranje mijn voorkeur

avatar van MarkS73
Toen in 1994 'Whats The Frequency kenneth' verscheen op MTV was ik gelijk verkocht. 'Automatic For The People' en 'Out Of Time' vond ik al geweldig en eigenlijk had ik een voortzetting van het voorgaande album verwacht, in plaats daarvan kregen we 'Monster'. Het was de tijd van de gitaarbands en sinds het begin van het grungetijdperk volgde ik alle nieuw opkomende bands met veel enthousiasme, R.E.M. besloot ook mee te doen en bracht een album uit met een stevige gitaarsound. Nog steeds vind ik het een heerlijk album, niet alleen vanwege de goede herinneringen maar de 25th anniversary reissue met de geweldige nieuwe mix van het album heeft mij alleen nog maar enthousiaster gemaakt voor deze plaat. De stem van Michael Stipe in combinatie met het gitaargeluid klopt helemaal, nog beter zelfs in de nieuwe mix. De opvolger was ook geweldig maar dit album stond zo vaak op tijdens feestjes met vrienden dat ik mij altijd weer in 1994 bevind als ik dit album luister. Zo jammer dat R.E.M. niet meer is...

avatar van luigifort
Kan me ook m'n 16e nog wel herinneren. Kenneth vond ik in eerste instantie wel leuk, maar door Bang and Blame kocht ik het album. Dit album stond op tijdens een klassenfeestje bij iemand thuis, net als Sting's GH uit dat jaar. Dat waren tijden, NOT

avatar van steven
Was denk ik vooral voor veel mensen een tegenvaller omdat het zo anders was als de vorige albums. Dertig jaar later terugluisterend, vind ik dit nog steeds echt een goed album. Een wat steviger geluid maar echt veel goede songs vind ik . Strange currencies vind ik wat te veel everybody hurts. Maar 4 sterren is hij wmb echt wel waard.