R.E.M. - Monster (1994)

Label: Warner Bros.

1. What's the Frequency, Kenneth? (4:00)
  2. Crush with Eyeliner (4:38)

met Thurston Moore

3. King of Comedy (3:41)
  4. I Don't Sleep, I Dream (3:28)
  5. Star 69 (3:08)
  6. Strange Currencies (3:53)
  7. Tongue (4:13)
  8. Bang and Blame (5:30)
  9. I Took Your Name (4:03)
  10. Let Me In (3:28)
  11. Circus Envy (4:15)
  12. You (4:54)
avatar van HansVon
Ik word nog eens een R.E.M. fan!!!! Net alle rockertjes keihard (alleen thuis ☺️) uit mijn boxen laten schallen. Oké , laatste 'You' is dan overgoten met een romantisch sausje....vind ik ook lekker!
Verhoogd met 0.5

avatar van RichardCorjanus
Dit is helemaal geen verkeerd album. Het is een totaal ander geluid dan 'Automatic for the People'.
Het rockt veel meer. Toch staan er wel een paar minder interessante nummers op. Voor mij zijn de hoogepunten toch wel: What's the Frequency, Kenneth?, Crush with Eyeliner en het experimentele King of Comedy, wat een fantastische drive heeft dat nummer! Ik geef dit album 3,5*

ElPatron
Mijn favoriete REM album, omdat rock hier regeert. 4 sterren! Voorlopig.

avatar van Funky Bookie
Het zogenaamde rockalbum van R.E.M.
Ik vind vooral de gitaar van Peter Buck in rockstand staan. Stipe is zichzelf en ook de rest van de band blijft zichzelf. Daardoor is het wel een ander geluid, maar rockt het net niet echt.

avatar van Niek
Tot en met nummer 8 is het van het hoge niveau dat we van R.E.M. gewend zijn. Daarna wordt het helaas wat minder. Al met al zeker de moeite waard maar tussen topplaten als AFTP en NAIHF in wel een tegenvaller. Tongue is wat mij betreft het pareltje hierop .

Laatste goede plaat van R.E.M. Werd bij uitkomst verguisd omdat het niet geloofwaardig werd gevonden dat een paar middelbare heren na een softrock-album weer een beetje fuzz lieten horen. Het verwijt kwam erop neer dat ze probeerden mee te liften op een grunge geluid dat ze nooit gehad hadden. Ik hoor vooral speelplezier en lekker dramatisch doen. Volgens mij is deze plaat net zozeer onderschat als "Automatic for the people" overschat is. Ik iig draai deze aanzienlijk vaker.

Automatic vind ik in stijl geslaagd, maar wat Monster betreft geheel eens.
Na een gepolijste fase, even geen productionele hoogstandjes. Het bandje zijn gevoel. Geen paperassen, lekker spelen. Spontaan geheel en onterecht verguisd.
Garagerock, glam, luistert prima weg.

avatar van LucM
Monster waarin R.E.M. vooral rockt weet ik weliswaar meer te waarderen dan destijds maar vergeleken met de vorige albums (en vooral Out of Time en Automatic for the People) is dat een stap terug. Dat het album destijds verguisd werd komt doordat de verwachtingen erg hoog waren na de vorige meesterwerken en dan kan dit album daaraan niet tippen. Ik kan de kritiek wel begrijpen dat R.E.M. teveel lifte op de grunge-rage waar dat zij voordien steeds hun eigen weg gingen. Maar een slecht album is dat geenszins, er staan genoeg prima songs zoals What's the Frequency, Kenneth?, Crush with Eyeliner, Star 69, Tongue ... al zakt het naar het einde wat in.

avatar van ratfish
REM's rock & lol album, met songs alsof ze op bestelling van de lopende band liepen.

25th Anniversary Edition onderweg! Meer details volgen spoedig.

Zou zelf deze graag nog wel op vinyl hebben. Zag laatst een originele persing liggen, maar die was me wat te prijzig.

Poles Apart schreef:
25th Anniversary Edition onderweg! Meer details volgen spoedig.

Ik heb mijn eigen originele persing verkocht om de nieuwe release te omarmen....

Poles Apart schreef:
25th Anniversary Edition onderweg! Meer details volgen spoedig.

Misschien ben ik 'biased' - ik heb nix met dit album, maar de oorspronkelijke versie vond ik verschrikkelijk klinken, te hard en te schel. Overigens vond ik deze 25th anniversary release Out Of Time (25th Anniversary Edition) | HDtracks - The World's Greatest-Sounding Music Downloads (> 1 Gb aan files) wél de moeite waard, fris en sprankelend.

avatar van vigil
Ook deze krijgt een mooie remaster in een vast ook mooi vormgegeven box:

Disc: 1 (CD) Monster remastered
1. What’s The Frequency, Kenneth?
2. Crush With Eyeliner

13. 1Experiment 4-28 no vocal
14. Highland Fling 4-29
15. Cranky 4-29

Disc: 3 (CD) Monster Scott Litt 2019 remix
1. What’s The Frequency, Kenneth? (2019 Remix)
2. Crush With Eyeliner (2019 Remix)
3. King Of Comedy (2019 Remix)
4. I Don’t Sleep, I Dream (2019 Remix)
5. Star 69 (2019 Remix)
6. Strange Currencies (2019 Remix)
7. Tongue (2019 Remix)
8. Bang And Blame (2019 Remix)
9. I Took Your Name (2019 Remix)
10. Let Me In (2019 Remix)
11. Circus Envy (2019 Remix)
12. You (2019 Remix)

Disc: 4 (CD) Live tracks from Monster Tour
1. What’s The Frequency, Kenneth?
2. Circus Envy

5. Get Up
6. Star 69
7. Let Me In
8. Everybody Hurts
9. So. Central Rain (I’m Sorry)
10. Pop Song 89
11. Its The End Of The World As We Know It (And I Feel Fine)

Disc: 6 (Blu-ray) Monster in 5.1 plus videos and Road Movie
1. Monster – 5.1 Surround Sound
2. Monster – Hi-Resolution Audio
3. Road Movie (concert film)
4. What’s The Frequency, Kenneth? (music video)
5. Crush With Eyeliner (music video)
6. Star 69 (music video)
7. Strange Currencies (music video)
8. Tongue (music video)
9. Bang and Blame (music video)

avatar van Arbeidsdeskundige
Let Me In is mijn favoriete nummer op dit fraaie album van deze bijzonder toonaangevende band.

Arbeidsdeskundige schreef:

Gaat over Kurt Cobain, toch?

avatar van Arbeidsdeskundige
Het nummer gaat inderdaad over Kurt Cobain.

avatar van AstroStart
Wat vinden jullie van de nieuwe mix van What's The Frequency, Kenneth? Ik vind het nogal wennen. De gitaren klinken minder hard, de vocals zijn erg zuiver en meer op de voorgrond.

AstroStart schreef:

Ik mis het "duh-duh-duh-duh-duh-duh" effect in het refrein... Wat mij betreft een beetje nutteloos deze remix. Ben zo gewend aan de originele versie, vind de ruwheid en overstuurdheid juist fraai. Van mij hoeven deze correcties van schoonheidsfoutjes niet zo.

avatar van E-Clect-Eddy
Voor de heruitgave er is, hebben ze alvast een live EP uitgebracht: wel op Spotify... niet op iTunes.

Monster Live EP by R.E.M. on Spotify

avatar van ohmusica
vandaag 25e verjaardag | 27 sep 1994

ohmusica schreef:
vandaag 25e verjaardag | 27 sep 1994

Ongelofelijk. Weet nog precies dat ik hem ging halen in een tussenuurtje op de middelbare school. Effe gauw op de fiets de stad in, en na school bij thuiskomst snel de CD-speler in. Vind het nog altijd een puike plaat, die gelukkig de laatste jaren wat meer op waarde geschat lijkt te worden.

Gisteren kreeg ik de 2 lp binnen..

Toch maar eerst eens de 2019 remix opgezet.

Het is bij vlagen boeiend.. er komen stukken naar voren die ik niet eerder hoorde. Ook zang delen. Dat is leuk..maar bij Kenneth mis ik hele herkenbare gitaar stukken die het nummer juist zo leuk maken. Het klinkt wel fris ofzo... heel slecht vind ik t niet. Een groot voordeel is dat de vocalen wat meer op de voorgrond zijn gebracht waardoor je sommige teksten wat beter verstaat voorbeeld is i took your name, en Let me in, dit maakt het nummer zelfs beter.

Maar het is natuurlijk raar als je 25 jaar het origineel kent en dit ook nog eens je favo rem plaat is....

avatar van Slowgaze
Ik heb 'm tweedehands gekocht, zoals het hoort.

avatar van thetinderstick
lennon schreef:
Gisteren kreeg ik de 2 lp binnen..

Toch maar eerst eens de 2019 remix opgezet.

Let Me In hoort gewoon te klinken als het origineel: de zang verdrinkend in de rauwe gitaren en met het orgel op het eind. Nieuwe versie klinkt naar mijn idee veel te klinisch. Orgel is zelfs volledig uit de mix gehaald.

avatar van Poles Apart
Het is R.E.M.'s eigen "Let it Be... Naked".

Scott Litt heeft zo z'n redenen voor de nieuwe mix (lees bijv. de nieuwe Uncut), maar ik vind dat het geluid en de charme van het originele album te veel verloren gaan op deze manier. Gelukkig hebben we het originele album nog.

avatar van harm1985
Slowgaze schreef:
Ik heb 'm tweedehands gekocht, zoals het hoort.

Dit is dan ook de meest geretourneerde CD ooit, tot Be Here Now van Oasis dan.

Een journalist deed er ooit zeven jaar over: Strange Currency: One Staff Writer's Seven Year Journey to Sell the Most Toxic Used CD of All Time - PopMatters

thetinderstick schreef:

Deels wel eens, maar het laat wel de mooie vocalen meer op de voorgrond treden..en dat andere licht wat er op schijnt maakt t voor mij toch een interessante mix.

avatar van Lost
Net Monster beluisterd in de nieuwe mix... één verademing... het is alsof de songs meer lucht en adem hebben gekregen... het klinkt allemaal minder druk. En hun belangrijkste troef Stipe’s stem lekker vooraan...

Na vele jaren in de kast te hebben gelegen, komt het album sterk binnen. Veel beter dan ik me herinner... halve ster erbij

De deluxe versie tot slot is wederom een feestje om te hebben... mooi vormgegeven en de content is weer top. Ik kijk al uit naar 25 yeardeluxe versie van New adventures...

avatar van 2MY
2MY
thetinderstick schreef:

Helemaal mijn idee. Keiluid door de koptelefoon: fan-tas-tisch!
De nieuwe versie heeft bij mij dat effect niet...

Crush with eyeliner (die 'la-la-la-la...la!' aan het begin is een surplus ) en Bang and Blame zijn in de nieuwe mix wel een flinke verbetering!

avatar van harm1985
Een remaster van een album uit 1994 vind ik wat dubieus. En warempel, een al gecomprimeerd album (DR8) is nu nog luider geworden. De remix (wat feitelijk een alternate version is) mist de power van het origineel en de geluidskwaliteit van de live CD is uiterst belabberd. Weinig definitie en geen power. Contrast met de live concerten bijna Murmur en Reckoning is groot.

Ik ruil mijn originele CD maar niet in. Jammer, want de HD tracks master met een DR van 11 hadden ze prima voor deze CD versie kunnen gebruiken.