R.E.M. - Monster (1994)

Label: Warner Bros.

1. What's the Frequency, Kenneth? (4:00)
  2. Crush with Eyeliner (4:38)

met Thurston Moore

3. King of Comedy (3:41)
  4. I Don't Sleep, I Dream (3:28)
  5. Star 69 (3:08)
  6. Strange Currencies (3:53)
  7. Tongue (4:13)
  8. Bang and Blame (5:30)
  9. I Took Your Name (4:03)
  10. Let Me In (3:28)
  11. Circus Envy (4:15)
  12. You (4:54)
Beetje moeilijke plaat dit. Crush With Eyeliner, Bang And Blame, Circus Envy en Let Me In zijn huizenhoge favorieten, maar Star 69, Tongue en Strange Currencies doen me veel minder... Voor de rest hangt het er een beetje tussen in.

De tekst van Let Me In, dat over Kurt Cobain gaat, als ik het goed begrepen heb, is trouwens prachtig:

Yeah, all the stars drip down like butter,
Wromises are sweet,
We hold out our pans, lift our hands to catch them.
We eat them up, drink them up, up, up, up

Hey, let me in.

I only wish that I could hear you whisper down,
Mister fisherman, to a less peculiar ground.
He gathered up his loved ones and he brought them all around
To say goodbye, nice try.

Hey, let me in. yeah yeah yeah
Hey, let me in. Let me in.

I had a mind to try to stop you. Let me in. Let me in.
I’ve got tar on my feet and I can’t see.
All the birds look down and laugh at me.
Clumsy, crawling out of my skin.

----

Vooral dat laatste couplet. Wauw!

avatar van musicfriek
Ik draai dit album ook nog maar amper. Wat de vorige 2 heren schreven is idd erg herkenbaar. En wat had ik graag gewild dat ze meer nummers gemaakt hadden als What's the Friekuency, Kenneth?( ) Zo heerlijk rauw en dat valse gitaartje maken het nummer tot een perfect geheel. Strange Currencies is ook zeker een favoriet van me, heerlijke intens gezongen ballad zoals we van meneer Stipe gewend zijn. Ik zweer bij dat soort nummers.

Bang and Blame, Tongue en Crush With Eyeliner blijven ook toppers wat mij betreft. Al met al toch een dikke 3,5*.

avatar van Lukas
Ik snap de dieptepuntredenaties rond Monster ook nooit zo. R.E.M. is voor mij een band die in twintig jaar een hele reeks aan prachtige liedjes heeft afgeleverd. Hun albums zijn altijd van hoog niveau, maar bevatten in de meeste gevallen ook wat mindere nummers. Slechts Murmur en Document halen wat mij betreft écht een constant hoog niveau.
Tot die hele rij andere albums hoort voor mij Monster. Niet het hele album is supersterk, maar nummers als What's the Frequency, Kenneth?, Crush with Eyeliner, Strange Currencies, Bang and Blame en Tongue zijn meer dan in orde. Voor mij doet Monster in elk geval keurig mee in de REM-middenmoot met een score die ergens tussen de 3.5* en de 4* zweeft.

Alle berichten gelezen, alle concerten gezien, alle CD's in huis, alle kritieken gelezen en gehoord over dit album: dit is het beste en enige echte GRUNGE-album dat R.E.M. ooit gemaakt heeft... Goodbye Kurt Cobain, you've missed out...! R.E.M. blijft de absolute topper in dit genre, en MONSTER is hun beste prestatie ! Greets, Ax,

Het punkrock album van REM.
Zo werd het gepresenteerd.
Neil Young maakte Sleeps With Angels.
REM kwam met Monster.
Beide duidelijk beïnvloed door het trieste overlijden van Kurt Cobain.
Al werd beweerd dat dit album opgedragen is aan River Phoenix.
Lijkt een combinatie eerder treffend.
Mijn visie richt zich vooral op de Nirvana frontman.

Michael Sipe klinkt al vanaf What’s The Frequency, Kenneth ontroerd.
Zijn vriendschap met Kurt.
Hem niet kunnen bereiken.
Waar zit je met jouw gedachtes.
Stel jezelf open..
Tevergeefs proberen de juiste frequentie te vinden.

Crushes With Eyeliner.
Bewondering voor Courtney Love.
Sterke vrouw die zich staande houdt.
Maar ook de voorliefde van Stipe.
Zichzelf mooi maken.
Op zoek naar een minnaar.
Geflirt met seksualiteit.

Zo ook in King Of Comedy.
Kwetsbaarheid van Cobain.
Leidt tot een Michael Stipe die zijn ziel bloot legt.
Cryptogrammen zijn verdwenen.
Duidelijke verstaande taal.
Ook hier de angst voor een overdosis naamsbekendheid.
Het logische antwoord op Smells Like Teen Spirit.
Verworden tot paradepaardje van de grote platenmaatschappij.
Commerciële uitbuiting.

I Don’t Sleep, I Dream.
Probeer de songteksten niet moeilijk te verklaren.
Michael is Just One Of The Ordinary People.
Genietend van een kopje koffie in de ochtend.
Maak het niet onnodig moeilijk.
Succes maakt dromen waar.
Blijf echter alert en wakker.

Star 69.
Het telefonisch proberen te bereiken van Kurt Cobain.
Wetend dat niet alleen de lijn dood is.
Toch steeds blijven proberen.
Eerbetoon aan kinderen voortkomend uit de jaren 60.
Slachtoffers van de vrijgevochten generatie.
Waarbij sturing in de jeugd ontbrak.

Strange Currencies gaat hier op door.
Zoveel kansen gehad om eerder te bellen.
Schuldgevoelens aanpraten.
Waarom niet eerder hulp geboden.
Smeekbedes en voorbodes in zijn teksten.
Werden niet beantwoord.
"It's better to burn out than to fade away".

Tongue.
Leven als popidool.
Hotelkamers met room service.
In de vorm van prostituees.
Managers die jouw zelfredzaamheid uit handen nemen.
Beschilderen van het gezicht.
Als afzetting van de uitbuiting.
Samen met Prince een statement maken.
Al deed die het met het woord slave.

Bang and Blame.
Beschuldigende vinger.
Verwijten over en weer.
Wie is er verantwoordelijk.
Trieste samenloop van omstandigheden.
Niet meer terug te draaien.
Nog eenmaal omkijken.
Dan de blik op de toekomst.

I Took My Name.
Rol als peetvader voor Frances Bean.
Verantwoordelijkheden dragen.
Moeder en kind ondersteunen.
Afspraken die op papier staan.
Onder een vorm van ede belooft aan de vader.

Let Me In.
Laatste poging om in iemands gedachtes binnen te dringen.
Hem te stoppen in de depressies.
Figuurlijk geklop aan de deur.
Geen sleutel om binnen te dringen.
Voor eeuwig op slot.

Circus Envy.
Misselijkmakend gevoel.
Knieval voor het grote geld.
Creëer een monster.
Gevoelloos in de rij mee marcheren.
Product verkopen zonder diepgang.
Laat ze in fabeltjes geloven.
Attractie van het rariteitenkabinet.

You.
Afsluiting bereikt.
Bezinnen op de volgende stap.
Besef van sterfelijkheid.
Pluk de dag.
Zolang het nog kan.
En ga door.

avatar van Slowgaze
Om even met de conclusie te beginnen: Monster is verre van een gedrocht. Het is qua geluidsbeeld dan wel het lelijke eendje in de R.E.M.-catalogus, maar vind ik het niet het misbaksel dat anderen er in zien. Afijn, laten we even terug in de tijd gaan: R.E.M. heeft na Out of Time en Automatic for the People een enorm publiek gevonden en dan is het verleidelijk om Monster als de typische ‘dit moet het publiek van ons vervreemden’-plaat te zien. Niet helemaal terecht, want het bekendste voorbeeld, Kid A toch wel, is van een aantal jaar later al. Ook de wat minder toegankelijke weg die Blur insloeg ligt een paar jaar na dit album.

Wat was dan wel het geval? Naar eigen zeggen wilden de heren een punkalbum maken, omdat ze gingen toeren en live ruigere nummers spelen erg leuk schijnt te zijn. Afijn, met Patti Smith, Iggy Pop en de Rolling Stones als lichtende voorbeelden werd dit ‘lelijke’ album opgenomen. Het begint al met het knetterende intro van ‘What’s the Frequency, Kenneth?’. Het daaropvolgende ‘Crush With Eyeliner’ is een soort Sonic Youth-light, mede door de bescheiden, maar erg sterke gastrol van Thurston Moore. Michael Stipe fungeert zelf als Bowie-achtige crooner.

Die twee liedjes zetten eigenlijk al de toon: het is een plaat vol feedback, distortion, gruis en vervorming, maar dan op een manier die weer niet té extreem is. Het My Bloody Valentine-achtige ‘Let Me In’ is wel het ‘extreemste’ nummer. Het is een vol feedback gehangen ballad, waarin na een tijdje een prachtig orgeltje binnenvalt. Binnen het oeuvre van R.E.M. kun je al direct lijntjes trekken naar ‘Star Me Kitten’ en vooral ‘Sweetness Follows’ van de voorganger. Heel gek is het dus allemaal niet; het was een vrij logische stap voor de band.

‘Strange Currencies’ is net iets teveel een echo van ‘Everybody Hurts’, maar tegelijkertijd worden in de ballads ‘Tongue’ en ‘I Don’t Sleep, I Dream’ ook soulinvloeden en erotiek geïncorporeerd. Nu is Michael Stipe ongeveer wel de laatste persoon van wie ik me kan voorstellen dat hij seks heeft. Die kale meneer met streep die vraagt of hij goed is in bed, het blijft wat apart, maar het werkt eigenlijk nog best goed.

Maar soit, dit is niet het zelfverklaarde punkalbum omdat er vier ballads op staan, maar omdat er acht rocknummers op staan, waarin er flink op de pedaaltjes gedrukt wordt. Deze nummers variëren van wel aardig (‘Circus Envy’, ‘You’) tot ijzersterk (het al eerder genoemde ‘Crush With Eyeliner’). Het leuke is ook nog dat het tekstueel allemaal niet zo nihilistisch is als in 1977; de geuite kritiek in ‘What’s the Frequency, Kenneth’ en vooral ‘King of Comedy’ snijdt houdt en de emotionele lading is soms net zo ontroerend als die op Automatic for the People.

Casartelli schreef:
Maar de poging om het succes van Everybody Hurts te evenaren ligt er wel relatief dik bovenop.

Dat vond ik nog erger bij "the road ahead" van dat verschrikkelijke Nederlandse bandje, maar het Nederlandse publiek trapte er wel vol in, want dat was gewoon een dikke nummer 1 hit

avatar van Ronald5150
"Monster" van R.E.M. klinkt harder en ruiger dan dat ik van R.E.M. gewend ben. Het past in ieder geval in het geluidsbeeld van die tijd. Als je dan luistert naar de teksten en de diverse verwijzingen naar Kurt Kobain van Nirvana opmerkt is het ook best begrijpelijk. Het geluid op "Monster"bevalt me eigenlijk wel. De gitaar van Peter Buck klinkt lekker distorted en hij heeft bij tijd en wijlen een hele fijne delay erop zitten, wat zorgt voor een intense luisterbelevenis. Dus ondanks dat ik even moest wennen aan de wat ruigere aanpak vind ik "Monster"een behoorlijk meeslepend album, zeker gezien bovenstaande context.