R.E.M. - Monster (1994)

Label: Warner Bros.

1. What's the Frequency, Kenneth? (4:00)
  2. Crush with Eyeliner (4:38)

met Thurston Moore

3. King of Comedy (3:41)
  4. I Don't Sleep, I Dream (3:28)
  5. Star 69 (3:08)
  6. Strange Currencies (3:53)
  7. Tongue (4:13)
  8. Bang and Blame (5:30)
  9. I Took Your Name (4:03)
  10. Let Me In (3:28)
  11. Circus Envy (4:15)
  12. You (4:54)
avatar van Marty McFly
lennon schreef:
Dat vond ik nog erger bij "the road ahead" van dat verschrikkelijke Nederlandse bandje, maar het Nederlandse publiek trapte er wel vol in, want dat was gewoon een dikke nummer 1 hit

Meest gruwelijke nummer ooit? Ik denk het wel!

avatar van Ronald5150
"Monster" van R.E.M. klinkt harder en ruiger dan dat ik van R.E.M. gewend ben. Het past in ieder geval in het geluidsbeeld van die tijd. Als je dan luistert naar de teksten en de diverse verwijzingen naar Kurt Kobain van Nirvana opmerkt is het ook best begrijpelijk. Het geluid op "Monster"bevalt me eigenlijk wel. De gitaar van Peter Buck klinkt lekker distorted en hij heeft bij tijd en wijlen een hele fijne delay erop zitten, wat zorgt voor een intense luisterbelevenis. Dus ondanks dat ik even moest wennen aan de wat ruigere aanpak vind ik "Monster"een behoorlijk meeslepend album, zeker gezien bovenstaande context.

barrett schreef:
Sinds kort luister ik geregeld naar deze, maar toch blijft de opvolger New Adventures in Hi-Fi toch beter.

Hier kan ik volledig in mee gaan. Op Monster staan een paar nummers die mij aanspreken o.a Bang and Blame, maar die nummers die ik kan pruimen op Monster zijn zwaar in de minderheid

kippenhok
ik heb monster weer eens opgezet voor het eerst in jaren.

fijne plaat, maar nergens ontsijgt hij de middelmaat, zeker voor het niveau dat R.E.M. doorgaans haalt.

avatar van Droombolus
Sorry chickenshack maar Bang & Blame vind ik toch echt een wereldnummer

avatar van SirNoodle
En 'let me in' is een hemels nummer

Lekker album. Ik draai het meer dan de succesalbums ( Out Of Time/ Automatic For The People) De ongedwongenheid spreekt mij erg aan. Tuurlijk geen meesterwerk, maar een tikje onderschat
is ie wel.

avatar van luigifort
Zeker erg onderschat..ik de k dat men niet kan wennen aan het geluid van deze..ik vind het n superplaat..lekker met die gitaar zo..tis vast te alternatief voor de gelikte rem liefhebber..schande van dit lage gemiddelde ook..

avatar van EttaJamesBrown
De grote 'net niet' plaat van R.E.M. Hij is net niet goed, net niet punky genoeg. Eigenlijk is dit de plaat die ik het vaakste net niet draai...en dan the Fables of Green opzet.

Ik kan deze wending na het relaxe en succesvolle Out Of Time en Automatic For The People goed hebben.
Een beetje het fuck you gebaar van R.E.M naar het grote publiek.
Weg is de acoustiche folky feel en nu maakt de electrische gitaar weer de dienst uit.
Songmatig wisselend in kwaliteit, maar die slechte plaat die velen het noemen hoor ik echt niet terug.
Een lekkere losse produktie en een dito band. Lekker ongedwongen.
Ik ga een halfje verhogen trouwens.

avatar van luigifort
bikkel..veel mensen begrijpen m gewoon niet..inderdaad losse productie en ongedwongen..ok niet alle songs topklasse maar overall feel heerlijk en groezelig..zeker na de 2 vorige albums..

Zo is het inderdaad !

Welnee, R.E.M. heeft twee kutplaten op de naam en dit is er 1 van, kort en bondig - na dit album 4* gehoord te hebben moest ik zelfs de rem-kabel van m'n sportfiets vervangen, zo negatief was het effect ervan.

Bovendien in een rottig oranje doosje waarvan de tandjes van de bevestiging snel afbraken - en een oranje binnenkant is niet snel gevonden. ' k was echt mijn vertrouwen even kwijt. Accelerate is trouwens de tweede rampplaat - en die heb ik nog op vinyl ook

avatar van luigifort
Haha..tja meningen verschillen..ik vind deez heerlijk en van Accelerate ook meer dan de helft..

Mjuman schreef:

Over accelerate ben ik het volledig met je eens, maar dit is verdomme gewoon een heerlijk album! Super dat ze na dat gezwijmel van automatic met zoiets als dit kwamen.

avatar van luigifort
Nee Around the Sun en Reveal zijn wereldklasse?
??

luigifort schreef:
Nee Around the Sun en Reveal zijn wereldklasse?
??

avatar van luigifort
Mjuman zegt Rem heeft 2 kutplaten..deez en Accelerate. Ik vind ze beter dan Around the sun en reveal..

avatar van Snakeskin
Ik kan mij vinden in de mening van Mjuman voor wat betreft zijn keuze, maar zou het anders willen benoemen. R.E.M. heeft wel enig krediet opgebouwd voor al het moois dat zij hebben uitgebracht waarvan deze twee weinig behoorlijk minder boeiend zijn

avatar van rkdev
luigifort schreef:
ik ook, Around The Sun en Reveal zijn namelijk naar mijn mening de missers in de discografie van R.E.M.

Humorist als Stipe is, en dwarsligger optima forma, gaf ie zelf vooraf al aan dat dit album een heel ander album zou worden: R.E.M. in de Romario-fase zeg maar. Er staat echt een aantal fijne songs op, maar wat ik hier mis is het visionaire, cryptische, melancholieke R.E.M. dat MIJ meeneemt naar never will be again-land, van weemoed, onvervulde verlangens en ongeconsumeerde liefde: E-bow The Letter, Leaving New York - dat R.E.M. is mij dierbaar - een beetje vind je het terug in Bang and Blame.

Dit is mij teveel anabolen-rock voor de alfa-male. Ik mis het vrouwelijke in E-bow the Letter, het refelectieve van Losing My Religion. Stipe is voor mij op dit album veel te boos, luidruchtig - te veel een 'bollenbal' - te weinig introspectie en visie - maar goed da's mijn mening

avatar van rkdev
Goed omschreven Mjuman.

avatar van luigifort
Mooi verwoord..dit album heeft dat inderdaad minder..maar ben blij dat dit album bestaat..eens wat anders..

avatar van thetinderstick
Mjuman, die beschrijving is toch bij uitstek van toepassing op 'Let Me In'? Een van hun mooiste nummers (samen met E-Bow)..

Stipe boos ? Prima toch. Was Corbain niet overleden.......????
Weer een collega naar de eeuwige jachtvelden.
Come on, Monster was een beleving , een momentopname, een gevoelsplaat, misschien wel een one- take album.
Geen werkstuk waar de details en produktie al te belangrijk waren.
Waren er maar meer bands boos.
Ik hoor hier in ieder geval een gemeende passie en luide band die de frustratie's van zich afspeelt.

Ik neem de mindere shit graag voor lief.
Een plaat die 20 jaar na dato alleen maar meer aanspreekt.

avatar van luigifort
Hear hear bikkel . Vind zelf de plaat wel rauw..maar boos kan ik er niet echt ontdekken..misschien af en toe hooguit wat cynisch of gefrustreerd omdat hij Cobain niet kon bereiken bijvoorbeeld..dat is toch ook behoorlijk zelf contemplatie..

Stipe had Kurt hoog ziiten, dus zijn frustratie en / of boosheid is terecht.
R.E.M koos in ieder geval voor een plaat die niet snel werd verwacht, en dat is te waarderen.
En ik vind ' m heimelijk onderschat, dat is echt zoals ik het voel.

Ik vind Stipe bij een nummer maar echt boos klinken, en dat is The One I Love.

avatar van luigifort
Ja vind ik ook. Ja ze waren ook echt vrienden en bewonderaars van elkaar. Toen ik m net hoorde vond ik m wel ok..niet geweldig..moest groeien..vooral kant b..zo grungy heeft Rem niet meer geklonken..maar weet niet per se of ze het erom deden..niet dat t grunge is ofzo..maar ik hou er wel van..gewoon totaal anders..heerlijk die zwabberende gitaar van Buck in Crush with eyeliner of I took your name bv..