The Raconteurs - Broken Boy Soldiers (2006)

Label: V2

1. Steady, as She Goes (3:35)
  2. Hands (4:01)
  3. Broken Boy Soldier (3:02)
  4. Intimate Secretary (3:30)
  5. Together (3:58)
  6. Level (2:21)
  7. Store Bought Bones (2:25)
  8. Yellow Sun (3:20)
  9. Call It a Day (3:36)
  10. Blue Veins (3:52)
  11. The Bane Rendition * (4:21)
avatar van jeroenman
En nu weer met goede moed het album van het decennium maken met de White Stripes.

avatar van oruiz
En ik maar denk dat hij definitief gestopt was met Meg; goed nieuws dus dat het volgens jeroenman niet zo is

soeperman87 schreef:
De 'lol' druipt er anders niet altijd af bij de heren.
Je bent niet naar hun concert in de Melkweg geweest neem ik aan?

neen, maar op werchter en lowlands vielen ze me alles behalve tegen. Maar goed, zolang er meer "betere" concerten zijn dan "slechte" mogen ze van mij doorgaan

Jornaquin
levenvergeten schreef:
Ik ben het hier wel mee eens, ik vind dat Jack White gewoon een eigenzinnige, maar ook verschrikkelijk goede artiest is.

Ik zou weliswaar ook de minder grote tot mijn 'groten' der aarde rekenen(bijvoorbeeld Morrissey, Stuart Murdoch, Thom Yorke, maar ook David Bowie, Jim Morrisson, Lou Reed, Jagger/Richards, David Byrne, Kurt Cobain, Mike Jones etc. etc. etc. ik dwaal af)
Jack White mocht willen dat hij in dit rijtje stond. Verder wel een leuk album, maar het is niks beter dan de andere 10 duizend gitaarbandjes.

avatar van LittleBox
Jornaquin schreef:
maar het is niks beter dan de andere 10 duizend gitaarbandjes.

Tjongejonge, als dat alles is wat je hierover te melden hebt... Ik ken weinig hedendaagse artiesten die zo goed weten waar de muzikale Abraham de mosterd vandaan haalt. Op deze plaat worden de verschillende stijlen uit pakweg de jaren 60 en 70 op een geweldige wijze in een nieuw jasje gestoken. Je doet Jack White zeer tekort door hem te scharen onder andere 'gitaarbandjes'. Hij heeft beduidend meer in zijn mars, getuige alle platen van The White Stripes en dit fraaie 'tussendoor'-album.

Guuske schreef:

Op Lowlands waren ze inderdaad best te doen. Ze hadden er duidelijk zin in, en de regelmatig valse zang van Jack White zullen we maar binden aan zijn enthousiasme.

Mojo Pin
Lekkere retro rock 'n roll plaat. Gewoon leuk om zo nu en dan even op te zetten.

avatar van Hanszel
Kenmerk van een ECHT goede cd is dat ik 'm meerdere keren per dag kan aanhoren. En meerdere keren per week. Dat is hier duidelijk het geval, echt heel erg goed! Gaat nog hoog scoren in mijn jaarlijstje

avatar van LittleBox
Hanszel schreef:
Gaat nog hoog scoren in mijn jaarlijstje

Kennelijk ook in je all-time favorites. Hij staat bij jou op 3.

En kom maar op! Beste albums van 2006 (tot ...

avatar van jeroenman
oruiz schreef:

Nee, absoluut niet. Ze maken ongetwijfeld weer wat samen, dat zegt White zelf ook.

avatar van Coentje
Beste nummer volgens 3FM's Song van het Jaar 2006 : Steady As She Goes!

avatar van vins75
Volgens Mojo het beste album van 2006, lijkt me toch iets te veel eer. steady as she goes is naar mijn idee wel het beste nummer van het jaar

Mojo Pin
Je bedoelt Amputechture?

avatar van Arno
Prachtig album! Aanvankelijk vond ik alleen Steady as She Goes wat, maar na een aantal luisterbeurten beviel vrijwel heel het album mij. Vooral de eerste vier nummers zijn toppers, de rest gewoon zeer sterke nummers (met uitzondering van Call It a Day). Ik twijfelde tussen 4 of 4,5*, maar nu wordt het toch net 4,5.

Jornaquin
LittleBox schreef:

Meer aandacht verdienen ze ook niet van mijn kant

avatar van SiSsY bOY
Jeesz, dit album klinkt lekker zeg, goeie productie ook. De drums komen er heerlijk uit. Wel weer een lelijke hoes zeg, bah.

avatar van levenvergeten
Weer?

Davez
Alleen jammer dat er geen live versie van blue veins ofzo opstaat. De albumversie vind ik pover.

avatar van danique
Kom op man, cut the crap! Gewoon een geweldige cd! Vooral blue veins is echt waanzinnig en verder moet niet iedereen zo pseudo-intellectueel zeggen dat het een standaard bandje is. Muziek is er om vrolijk van te worden. Niet om oeverloos over te ouwehoeren.

Davez
blue veins met de lange solo is wel een meerwaarde!

avatar van starsailor
Jack blijf lekker bij The White Stripes. Amerikaanse bagger (op titeltrack na).

avatar van bver
Mojo Pin schreef:

Vind ik ook. "Broken boy soldiers" en "Steady as she goes" blijven wel continu op mijn ipod kamperen.
Heb ze ook al live aan het werk gezien (Pukkelpop 2006) en daar overtroffen ze naar mijn mening het album.

Oyver
Gewoon muzikaal tot in de puntjes perfect. Nou heb ik een liveshow gezien op de Electric Proms. De albumversie van Level is sindsdien een beetje tegengevallen maar het blijven gewoon aanwinsten voor de muziekwereld. Brendan Benson heeft een mooie stem. Jack White is een supergitarist. Creatief. Hij heeft karakter. Gewoon goed.
Vier sterren voor dit album omdat niet alles er uit spat. Toch Steady as she goes is een goed begin. Call it a day is eigenlijk het goede slot maar helaas.

avatar van Leonard91
Aardige plaat, maar niks bijzonders. Allemaal een beetje standaard nummertjes, niet slecht, best leuk zelf, maar over een jaartje zijn er alweer tien nieuwe albums die de plaats van deze ingenomen zullen hebben.
Jack White zie ik liever bij de White Stripes, en soms klinkt het allemaal net wat té nagedaan. Bij de afsluiter moet ik constant aan Pink Floyd denken. Een 3,5* omdat het wel leuk wegluisterd, maar bijzonder is het zeker niet.

avatar van freddze
Berichten verplaatst naar The Raconteurs

avatar van Zandkuiken
Over The Raconteurs hoor je wel 'ns dat ze wat té gretig graaien uit de popgeschiedenis, en dat het "allemaal weinig toevoegt". Persoonlijk stoort hun recycleergedrag me niet echt want deze jongens slagen er wonderwel in om hun popmelodieën te voorzien van 'n fris elan. Ze geven het natuurlijk zelf al aan in Together: 'I'm adding something new to the mixture'.
Wereldhit Steady As She Goes zou ik nu niet meteen een onverwoestbare status toedichten, maar het is wel 'n lekker, onbezonnen popliedje.
Ook Hands valt onder die categorie van leuke nummers, zonder dat er verslavingrisico's aan verbonden zijn.
Broken Boy Soldier, voorlopig mijn absolute favoriet, gaat enkele klassen hoger spelen. Een ontketende Jack White doet met zijn woeste tirade mijn hart voor 'n eerste keer écht overslaan.
Ook het ietwat dromerige Intimate Secretary laat 'n sterke indruk na. Enkel jammer van die waanzinnig ridicule tekst: I've got a rabbit, it likes to hop/I've got a girl and she likes to shop (Hé, dat kan je toch niet maken joh!). Tekstueel heb ik deze Broken Boy Soldiers nog niet echt onder de loep genomen, maar toch heb ik de indruk dat ze nooit echt loskomen van de platgetreden paden. Maar goed, dat hoort wel ergens bij het lichtzinnige karakter van dit album.
Het eerder aangehaalde Together blijft veilig weg van elke vorm van vernieuwing, maar is bijzonder mooi. Het is reeds eerder gedaan, maar toch is dit nummer voor mij één van de hoogtepunten.
Level, dat gelukkig al afklokt nog voor de 2,5 minuten zijn gerond, dreigt me nu en dan op de zenuwen te gaan werken en zal in de toekomst wel eens onverbiddelijk geskipt worden.
Hetzelfde schrijnende lot lijkt Store Bought Bones beschoren, een nummer dat in bepaalde kringen uren aan 'n stuk wordt gedraaid om gevangenen mee te folteren.
Yellow Sun, dat bij mij herinneringen oproept aan Wilco, weet deze mindere periode niet helemaal om te buigen, maar redt de meubelen toch enigzins.
Geef me dan maar het prima Call It A Day, dat er vooralsnog in slaagt om niet dreinerig over te komen, ondanks zijn repetitieve karakter.
De broeierige start van Blue Veins is heerlijk, maar al snel verzandt deze afsluiter in 'n stuurloos schip dat deze wisselvallige plaat de ijsberg inloodst.
Tijdens de beste momenten is het genieten van de mooie popmelodieën die The Raconteurs aaneenrijgen. Jammer genoeg bevat hun eerste worp ook enkele songs die me niet kunnen overtuigen.

avatar van gd90
Davez schreef:

Inderdaad!! de live versie is echt wel bangelijk en veel beter dan de albumversie. maar dat laat niet dat het een zeer goed nummer is.

avatar van lebowski
Zandkuiken, graag meer van deze prachtige berichten

avatar van gd90
Er wordt hier blijkbaar vaak gezegt dat steady, as she goes de beste song is op dit album, vind ik een beetje overdreven. De intro is prachtig maar de rest vind ik maar slapjes.
Broken Boy soldier is het enige echte nummer op niveau, volgens mij hadden ze beter gekund, mijn verwachtingen waren misschien iets te hoog.

avatar van Mod77
Ik sluit me aan bij gd90, Broken boy nummer is het nummer van deze cd. Steady as she goes op een goede tweede. Dat wel.

Dit produkt kon me niet overtuigen. Misschien doordat veel mensen het aanraden als een topplaat. Desondankt toch een 3 en een half. Dit omdat ik het album toch meer vond dan een drie en ik geen 3.25 kon geven.