Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)

Label: Hut

10. Spaceboy (4:28)
  11. Silverfuck (8:43)
  12. Sweet Sweet (1:38)
  13. Luna (3:20)
  14. Pissant [Siamese Dream Sessions] * (2:32)
  15. Siamese Dream * (6:18)
  16. Stp * (3:28)
  17. Frail and Bedazzled * (3:42)
  18. Luna [Home Demo] * (3:12)
  19. Quiet [BBC Session] * (3:36)
  20. Moleasskiss * (3:59)
  21. Hello Kitty Kat * (6:14)
  22. Today (Rehearshal) * (3:21)
  23. Never Let Me Down Again [BBC Session] * (4:03)
  24. Apathy's Last Kiss * (2:40)
  25. Ache * (6:57)
  26. U.S.A * (4:25)
  27. U.S.S.R * (1:35)
  28. Spaceboy [Acoustic Demo] * (3:57)
  29. Rocket (Rehearshal) * (4:55)
  30. Disarm [Acoustic] * (3:18)
  31. Soma [Instrumental] * (6:38)
totale tijdsduur: 1:02:08 (2:16:58)
avatar van jellorum
deze heb ik leren kennen na mellon collie en ook deze ging er als zoete broodjes in
sommige nummers hebben hun tijd nodig gehad maar bij andere was het direct pats boem klets , een mokerslag zoals het hele album aanvoelt
subliem zijn mayonaise, hummer en silverfuck (eigenlijk alles)
enjoy

avatar van jellorum
oja

mocht ik eentop 10 hebben ik zet hem er in
doe ik zo snel mogelijk eens

De smashing pumpkins, leuk verhaal hoe ik deze band heb leren kennen. Ik denk dat ik als 12 jarige eerst 1974 hoorde. Ik vondt het een aardig nummer. 2 jaar laten spreek ik iemand op mij msn die ik via een website ken. Hij zegt dat ik nodig naar siamese dream moest luisteren. Gedaan, en wat een album. Als je Silverfuck nu afspeelt beging ik spotaan luchtgitaar te spelen. De plaat blijft me altijd verrassen, ook al heb ik hem nog maar 3 keer geluisterd. Een plaat die zich kan meten met ten en superunknow maar een heel andere weg in gaat, gelukkig. Corgan heeft soms een irritante stem maar daar stoor ik me niet meer aan. Gewoon opzetten en genieten, met dank aan mij Belgishe vriend.

avatar van Nanne-1995
today en disarm zijn toch geweldig, billy corgan maakt er echt een top band van

Vehoogd naar een 5 en op nummer tien....Jammer voor my bloody valetine maar ik deze toch wat terechter

D-ark schreef:

aERodynamIC schreef:

aERodynamIC schreef:

Laat orbit het maar niet horen

Maakt niet uit. Ik ben nog erg blij dat hij mij kennis heeft laten maken met my bloody valetine maar als ik toch een nummer tien moet hebben dan wordt het deze. Sorry Orbit, meschien komt hij ooit terug maar de popoemen krijgen nu het voordeel. Hij blijft wel op een 5 staan.
Hopelijk is hij gelukkig met dit

Luna, DIsarm en Mayonaise. Drie van de mooiste liedjes die ik ooit zal kennen.

avatar van Jazper
paffy schreef:
Luna, DIsarm en Mayonaise. Drie van de mooiste liedjes die ik ooit zal kennen.

En hoe oud ben je?

avatar van Raggie
Beste cd ooit. Mayonaise en Soma nog steeds mijn 2 favoriete tracks aller tijden!

avatar van Antie
Raggie schreef:

Bij mij zijn dat ook men favoriete tracks van de cd samen met space boy.
Maar vind "Mellon collie and the infinite sadness" van smashing pumpkins toch nog iets beter.

avatar van Klumpie
Duidelijk het beste album van the Smashing Pumpkins. Waar Gish de iets mindere productie heeft en Mellon Collie iets te veel nummers heeft, is hier alles op de juiste plaats.

Waar veel mensen hier aangeven dat Disarm hun favoriet is, moet ik toegeven dat ik het altijd één van de mindere (wat is minder in dit geval ) nummers heb gevonden. Toch is het nummer in de loop der jaren gegroeid op mij, maar ik geef persoonlijk nog altijd de voorkeur aan nummers als Cherub Rock, Quiet, Today, Geek USA en Silverfuck.

Er is geen zwak nummer op deze plaat te vinden en daarom staat Siamese Dream dan ook op een verdienstelijke 2e plaats van mijn Top 10. En is er dus weer een bewijs geleverd dat albums langer dan een uur zeker wel kunnen blijven boeien.

Hummer!

avatar van Nanne-1995
vind ik ook belhifet

Klumpie schreef:

Laat ik dit nu net de mindere van Mellon Collie vinden. Wat iedereen zo fantastisch vindt aan deze plaat begrijp ik nog steeds niet, het pakt me totaal niet. Ieder nummer van de opvolger vind ik helemaal het einde maar bij deze Siamese Dream is dat absoluut niet het geval. Er staan natuurlijk een paar vrij goeie nummers op maar veel meer dan enkele lichtpuntjes herbergt deze cd niet voor me.

avatar van Dudeness
maar veel meer dan enkele lichtpuntjes herbergt deze cd niet voor me.

Huh?

Een dergelijke uitspraak vind ik al bijna even onaannemelijk als het ontkennen van de Holocaust....

avatar van Ploppesteksel
Nog maar eens beluisteren dan Feeder

Ploppesteksel schreef:
Nog maar eens beluisteren dan Feeder

Ik ken hem al van in 93' dus dat aantal luisterbeurten valt héél goed mee. Zoals ik al zei: ik snap het ook niet waarom ik deze niet kan appreciëren. Er ontbreekt iets essentieels voor me om echt te kunnen genieten van deze klassieker. Geen greintje verbondenheid voel ik met deze cd, wanneer ik de songs beluister ga ik er niet in op, het speelt langs geen kanten in op m'n gevoel. Dan kan je naar mijn bescheiden mening een cd al eens niet zo goed vinden.

avatar van Pinsnider
Misschien heb je een vlekkenloze, zorgeloze en twijfelloze puper-periode meegemaakt en spreekt de plaat je daarom niet aan..??

Pinsnider schreef:

Als dat eens waar kon zijn...

Het nummer Luna vind ik nu extra mooi; heeft nu een speciale betekenis voor mij.

deric raven schreef:

Was het geen inspiratiebron?

Nee, we hoorden de naam voor het eerst toen de zangeres van Within Temptation beviel van een dochter.
Maar wat slaat deze tekst nu zo veel op onze dochter.
Maar aERodynamIC, heel erg bedankt voor het plaatsen van de songtekst; deze gelijk uit geprint.

Het is dan ook een heel mooi liedje natuurlijk: een beetje een lullaby wel

Jammer dat het hier dan weer niet op staat (maar dit origineel is natuurlijk gewoon perfect voor jullie eigen Luna).

avatar van ZERO
Feeder schreef:

You keep on talking, but all I hear is blablabla!

Nee, serieus, vreemd dat je deze niet goed vindt. Naast Disarm, misschien wel het beste nummer ooit, staan op deze cd namelijk ook de prachtige solo van Soma, de geniale intro van Mayonaise, de forse uithalen op Silverfuck en de 'meezinger' (vies woord) Today.

Heb je de cd ooit al in bad geluisterd? Zonee, dan is dat de tip van vandaag! Ik ben ooit te laat in de les gekomen omdat ik deze cd had opgezet terwijl ik in bad lag... Na een uur werd ik plots wakker uit de droom (nee, ik sliep niet!!) om mezelf te realiseren dat ik al lang mijn bus gemist had!

Ergens in 2005 op een redelijke zonnige lente dag ging ik voor een van de eerste keren naar een Cdwinkel. Er kwam eruit met The Backroom van The Editors, Origin Of Symmetry van Muse en Siamese Dream van The Smashing Pumpkins Alle drie de albums zijn compleet kapot gedraaid op mij Cd-speler en computer en staan alle op 5 sterren. Maar er was iets special aan dit schijfje, het klonk compleet anders dat ik er bij had voorgesteld. Een man met een ontzettend hoge stem die over een muur van gitaren probeerde te komen. Mij Engels was brak maar soms pikte ik wel een woord op zoals 'I miss you'. Special plaatje dacht ik, niet al te goed maar het heeft zeker wel iets dacht ik. The backroom en Origin Of Symmetry werden mij entree in de rockmuziek, Siamese Dream niet.

Ergens op een koude Januari dag in 2006. De Cd heeft behoorlijk stof gehapt op mij kamer. Is wel redelijk gedraaid maar daarna verdween hij weer onder de nu al wat grotere stapel van Cd's. Mij wereld draait compleet om Radiohead en Weezer, dit keer spreekt een forummeber(niet op MM) me aan dat ik deze Cd echt eens moet luisteren. Ik vertel hem dat ik hem hier heb liggen maar bijna nooit draait. 'Ieder zijn smaak, maar ik zal hem nog een kans geven' zegt hij.

Ergens in Februari 2006. Eindelijk heb ik de moed verzamelt om dit plaatje weer aftespelen. De hoge gestemde man die me vroeger redelijk irriteerde begint weer, maar de irritatie is weg. Ik geniet zelfs van zijn stemgeluid. De gitaren klinken veel beter als ik me kan herinneren en ik zink helemaal in de Cd weg. Na een keer draaien, wow. Waarom heb ik deze Cd eeuwig stof laten happen. Met gevolg dat Siamese Dream en een hoopje gedownloade liedjes dood worden gedraaid. 1971 en zero vond ik geweldig maar toch bleef Siamese Dream beter. Het klinkt rauw, dromiger en de teksten zijn briljant. Mij belangstelling voor Radiohead neemt flink af nadat ik OK Computer heb gehoord, Weezer blijf ik luisteren maar in mindere mate. Maar de band die ik eerst als intersant maar niet al te goed had afgedaan werd een van mij favoriete bands ooit.

November 2007. Voor de miljardste keer schiet Rocket uit mij boxen en hij niks van zijn kracht verloren. De enige twee pumpkins albums die ik tot nu heb geluisterd zijn deze en Zeitgeist die ik vond meevallen. Het wordt eigenlijk tijd om Mello Collie en Gish te luisteren. Ik kan iedere noot en woord dromen maar voorspelbaar is het niet. Verreweg van dat het rustpunt in Geek USA verrast me iedere keer. En Disarm kan ik nog steeds reken tot een van de mooiste liedjes ooit. Het hoge gestemde mannetje is nu een beetje zeurderig maar dat is hij altijd geweest. Gelukkig laat hij dat (bijna) niet op zijn platen doorklinken. Ik zet Soma voor de tweede keer op vandaag en leun naar achteren. De plaat is nu stofvrij, al meer dan een anderhalf jaar. 'Close your eyes and see', het duurde even maar het kwartje is gelukkig gevallen. Een van de beste platen van de jaren 90? Een van de beste ooit. Hij valt net altijd buiten de boot voor de top tien maar wat een plaat! De comeback hoefde niet, erg vond ik hem totaal niet maar dit zijn de echte pumpkins voor mij. Lang uitgespannen dromige hard-zacht rock songs afgewisseld met pure popliedjes.

djeffibrelich
Feeder schreef:

huh? je kent em dus al vanaf je 5e?
sorry feeder maar de geloofwaardigheid spat niet meteen van dit berichtje af.

ik vind dit album trouwens ook beter dan melon collie.
perfecte speelduur in combinatie met nummers die tot de beste van de pumpkins behoren zoals disarm, sweet sweet, mayonaise, en natuurlijk today.
wel is het een beetje pijnlijk om de muziek van deze band nu nog her te beleven.
het heeft namelijk een heel hoog angsty-puber gehalte

Hoe kom je er nou weer bij dat Feeder uit '88 komt?

djeffibrelich
herman schreef:
Hoe kom je er nou weer bij dat Feeder uit '88 komt?

is dat niet zo dan?
mischien kan hij zelf dan een opheldering geven.