Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)

Label: Hut

10. Spaceboy (4:28)
  11. Silverfuck (8:43)
  12. Sweet Sweet (1:38)
  13. Luna (3:20)
  14. Pissant [Siamese Dream Sessions] * (2:32)
  15. Siamese Dream * (6:18)
  16. Stp * (3:28)
  17. Frail and Bedazzled * (3:42)
  18. Luna [Home Demo] * (3:12)
  19. Quiet [BBC Session] * (3:36)
  20. Moleasskiss * (3:59)
  21. Hello Kitty Kat * (6:14)
  22. Today (Rehearshal) * (3:21)
  23. Never Let Me Down Again [BBC Session] * (4:03)
  24. Apathy's Last Kiss * (2:40)
  25. Ache * (6:57)
  26. U.S.A * (4:25)
  27. U.S.S.R * (1:35)
  28. Spaceboy [Acoustic Demo] * (3:57)
  29. Rocket (Rehearshal) * (4:55)
  30. Disarm [Acoustic] * (3:18)
  31. Soma [Instrumental] * (6:38)
totale tijdsduur: 1:02:08 (2:16:58)
avatar van Pinsnider
Grappig dat je dat zegt! Ik vond de herpersing van Mellon Collie ook al zo helder klinken en hoor inmiddels ook liever mijn oude afgeragde origineel. Beetje hetzelfde als toen ik eent ijdje geleden de beginriff van Whole Lotta Lova van Led Zeppelin op CD hoorde. Zonder een enkele kraak.... Brrrrr....
Overigens heb ik ook een 1993 vinyluitgave van Siamese Dream. Dan laat ik het daar maar bij Dank!

Geweldige songs, maar de productie vind ik bij de Pumpkins altijd het zwakke punt. Alles klinkt even hard of zacht, ik mis contrast. De drums klinken bedompt, de bassen klinken voos en onafgelijnd, de zang zit soms te ver op de achtergrond en ook de gitaren klinken of er een waas over ligt, alsof iemand een muur heeft gemetseld tussen de gitaren en de opnamemicrofoon. Wat dat betreft had ik liever een haarfijne productie gehoord, zoals bijv. op Gentlemen van Afghan Whigs: ook een cd die schippert tussen zacht en loeihard, maar wel glashelder klinkt. En Dulli is natuurlijk ook gewoon een betere zanger.

avatar van Bloodypunk
Heerlijk album, heb de 2LP remaster (met paarse cover) bemachtigt voor mijn verjaardag.
Geen 5 sterren vanwege de te lang durende 'silverfuck' en de naar mijn oren mindere 'Quiet'.
Voor de rest vertaalt Corgan zijn melancholiek op een mooie wijze die de jaren '90 perfect weergeven in een mooie combinatie van harde (grunge)rock en dreampop. De eindtracks 'Sweet Sweet' en 'Luna', samen met het prachtige 'Today' maken het voor mij dan toch weer tot een geweldig album.

kippenhok
Dit blijft gewoon een heerlijk album. Bij elk nummer heb je het idee dat het nog betere is dan het vorige, helemaal totaan Silverfuck. Dan nog even bijkomen met Sweet Sweet en Luna.

De drie favorieten die ik heb aangevinkt: Hummer, Soma en Silverfuck.

avatar van leadzeplin
Een jaar of 4 geleden had ik een bijbaantje bij de post. Toen luisterde ik op druilerige zaterdagochtenden deze plaat wel eens terwijl ik mijn briefjes in de sleuven schoof. Onbegrijpelijkerwijs zette ik 4 of 5 nummers altijd weer een andere plaat op. Ik vond Hummer altijd al geweldig. Nu ben ik sinds een maand helemaal in de ban van deze plaat. Zoiets heb ik nog nooit eerder gehoord. Zulke moddervette grooves, zulk maniakaal goed drumwerk, zoveel emotie langs alle kanten. Hoewel ik de kritiek op de stem van Corgan kan begrijpen, vind ik hem geweldig. Je herkent hem uit duizenden en er gaan meters emotie van uit. Na deze plaat weken op repeat gehad te hebben kwam ik er tot mijn grote vreugde achter dat Mellon Collie (en in mindere mate Gish) ook zeer de moeite waard zijn, en die staan nu op repeat . Favorieten aanvinken is hier niet te doen, hoewel die verpulverende groove van Quiet wel een eervolle vermelding verdient, alle mensen wat een track. Met je hoofd in de gehaktmolen. Ik wou dat ik deze muziek als boze puber had ontdekt.

avatar van popstranger
Er is gewoon geen betere albumopener dan Cherub Rock. Een album dat ik toen hij net uitkwam helemaal heb grijsgedraaid met dat fascinerende tekstboekje in de hand. Hun beste album naar mijn mening al komt Mellon Collie ook gevaarlijk dicht in de buurt. Nadien hebben ze dit niveau niet meer gehaald.

Tja, wat kun je hier nog over zeggen. Wat mij betreft een klassieker. Idd hun beste.

avatar van Come On
Er zijn twee nummers (tot nu toe) waarbij ik het niet droog houd. Soma (vanaf de gitaarsolo) en Black van Pearl Jam. It's personal. Trauma begin 96. Ben ik inmiddels wel overheen. Maar die songs werken nog steeds als Pavlov.

avatar van Hanszel
Gisteren had ik deze in de auto op staan, en hoewel ik 'm al jaren en jaren heb (en ook waardeer) dacht ik bij nummer 9 eventjes 'dit is eigenlijk wel een suf nummer'. Waarom ik dat dacht? Ik weet het eigenlijk niet. Heb 'm zoals gezegd al een eeuwigheid (vroeger zelfs eerst nog op een cassettebandje, overgenomen van een vriend. Kun je ook een discussie à la USA persing of UK persing over houden. Ik had zelfs de nummervolgorde veranderd omdat het dan beter op één kant pastte), maar soit, naargelang het nummer vorderde begonnen er kwartjes te vallen. Een, twee, tien... een hele regenbui van kwartjes! Omdat de auto-speler geen titels weergeeft wist ik dus alleen dat ik nummer 9 best wel goed vond. Vandaag op werk weer geluisterd en nu zit ik dus hier te schrijven dat ik Mayonaise 'herontdekt' heb. Hoewel Soma voor mij nog altijd nèt de beste track van de cd is (foto-finish met Cherub rock en Disarm) is nummer 9 sinds gisteren met stip gestegen!

avatar van Shelter
Ik vind Mayonaise een van de beste nummers gemaakt door Smashing Pumpkins lol
Het is dromerig maar toch ook een flink portie gitaren op de achtergrond dat het niet te poppy wordt.
Ook de zang is helemaal passend, echt een vet nummer die ik altijd kan opzetten.
Ik heb een tijd lang Disarm het beste nummer gevonden maar daar moet je wel meer voor in de mood zijn, Mayonaise is voor mij echt tijd -en moodloos.

Pfff... toevallig vandaag op YouTube zitten te luisteren naar mooie platen en wat is deze van de Pumkins toch briljant. Als Siva op dit album had gestaan was het 5 sterren geweest

avatar van Hanszel
BAM! Volle score. Vooral omdat ik net oorverdovend hard Silverfuck nog eens aan een grondige analyse heb blootgesteld. Geniaal. Die drums! Die drive, die gejaagdheid! Dat relaxte middenstuk en dan die climax! Poef, je bent dood. Gaatje in je kop.... kan niet te hard!!! en daarna Luna als afsluiter. Geniaal gewoon.

avatar van Timmy28
Man man man!!!...wat heb ik dit kapot gedraaid...absolute jeugdliefde...allemaal pareltjus

avatar van HansVon
Geweldig album die ik zo vaak draaide dat ik er op een gegeven moment er genoeg van kreeg. Logisch want als mijn stemming verandert dan moest mijn muziek ook veranderen of dat nu Pink Floyd of Emmelou Harris was - om maar eens wat te noemen - of zelfs jazz.......neen ik bleef maar deze plaat vergrijzen. Tja kon SIamese Dream dus effe niet meer aan. Gek maar waar. Nu ben ik genezen en WoW dit meesterstuk is weer terug, maar ben eigenlijk ook zeer gecharmeerd van opvolger Mellon Collie and the Infinite Sadness.

avatar van Bill Evans
Een van m'n favoriete albums en al sinds 2007 (toen onder andere nick) een vaste waarde in m'n top 10.
Ik kocht de cd in '93 en was meteen verkocht. Die dreinende stem, scheurende gitaren en strakke drumwerk, geweldig. Mooie afwisseling ook tussen hardere en meer ingetogen stukken. Dit ademt gewoon pure emotie. Beste album van de 90's voor mij.

avatar van Don Cappuccino
Siamese Dream is een meesterlijke gitaarplaat. Corgan en Iha brengen een gelaagdheid en dromerigheid die naar dreampop en shoegaze toegaat, maar zijn ook niet vies van Grote en Machtige Riffs die iedere metalband wel in zijn arsenaal zou willen hebben (Silverfuck). Deze stijlen wisselen vaak af, maar wanneer er een samengesmolten muur aan heavy warme melancholie door je speakers gestuwd (vooral op Mayonaise) wordt staat iedere haar van je arm overeind; zo mooi! Toch is wat mij betreft drummer Jimmy Chamberlin absoluut de sterspeler op deze plaat. Zonder zijn bedreven stevig jazzy drumwerk hadden de gitaar-escapades van Corgan (bijvoorbeeld de solo in Cherub Rock) nooit zo goed geklonken. Chamberlin laat songs ademen, maar drukt zijn stempel er nog steeds op: luister hoe hij met zijn fluisterende drumwerk het sprankelende gitaarlijntje van Today echt laat zweven. Zijn tour de force vindt plaats op Geek U.S.A.: zelden swingt een rockband zo hard op zo'n hoog tempo! Jimmy legt smaakvolle accenten met subtiele kwinkslagen in tempo of maatsoort: iets waar Corgan met zijn liefde voor progrock ook graag in meegaat. Daarmee is Siamese Dream een plaat die op zichzelf staat in het rockcanon en terecht zeer breed gedragen wordt.

avatar van Ernie
Soma, Geek USA en Mayonaise is wel echt een rifforgie van jewelste. Prachtig drieluik.

Indertijd kapot gedraaid, na vele jaren nog eens uit de kast gehaald (home alone, versterker op 10). Wat een motherfucker van een album, nog steeds.

Arbeidsdeskundige
Disarm, Soma en Mayonaise zijn mijn favoriete nummers op dit heerlijke album.

avatar van Kronos
Disarm is onovertroffen.

avatar van Ernie
Heb een tijdje ook niets anders dan deze gedraaid. Cherub Rock, Quiet, Rocket en de genadeloos harde Riffs van Soma, Geek USA en Mayonaise maken deze plaat voor mij. Ook Hummer, Today en Disarm zijn alle 3 fantastisch. De afwisseling tussen fluisterzacht en loeihard is ook 1 van de grote redenen dat ik van deze Siamese Dream houd. De tweede helft is ook goed maar maakt net iets minder indruk op me. Vandaar de 4*....Tot nu toe?

avatar van MDekens
Ik vind Mayonaisse denk ik het mooiste nummer wat ooit is gemaakt. Mogen we in 2023 een Siamese Dream anniversary tour?

avatar van Pinsnider
Had vanmiddag last van nostalgie en daar hoort deze plaat natuurlijk bij. Naast de meer dan terechte bijval hierboven voor mayonaise en disarm vroeg ik me al luisterend op onverantwoord hoog volume het volgende af:
Waarom staat soma niet naast het, volgens mij, vergelijkbare Black in de top 10 van de top 2000?

avatar van Ducoz
Pinsnider schreef:

Ik denk dat de track daar voor te lang duurt (al geldt dat kennelijk weer niet voor dst gruwelijke Bohemian Rhapsody of November Rain)

avatar van Shelter
ik heb Soma aangevinkt als beste track (samen met Mayonaise en Today), dus eens

avatar van Thekillers87327
Mayonaise is het beste SP nummer ooit! Wauw wat een opbouw, climax, melodie, ritme.. alles zit eer gewoon in!
Voor mij is Mellon collie net ietsjes beter, vooral door de diversiteit. Al is dat zeker ook op dit album te vinden.
Daarnaast vind ik silverfuck de minste van dit album, samen met quiet
Favs zijn- Mayonaise, Disarm, Today en Soma!
Ps- heb gehoord dat dit album heel duur is om aan te schaffen op vinyl, klopt dit?
( mellon collie heb ik voor 50 euro gekocht en het bleek dat die 300-500 euro waar is ( mijn versie).
iemand ideeen?

avatar van Dirruk
Thekillers87327 schreef:

iemand ideeen?

Beide albums die je noemt zijn eigenlijk niet voor < 50 euro te koop. Ik zoek zelf nog Mellon Collie voor een schappelijke prijs. Dit album heb ik voor mijn verjaardag gehad, geen idee wat die gekost heeft haha.

Dirruk schreef:

dacht ik al haha! hmm je mag die van mij hebben voor 300 euro ( de artwork op mellon collie is echt geweldig moet ik zeggen haha), op de markt kon ik kiezen tussen the smiths of deze en heb deze gedaan ( aardig wat winst ookal zal k m wss nooit verkopen )

avatar van Pinsnider
Mijn twee dierbaarste bezittingen na vrouw en kinderen:
In de jaren '90 voor een gulden of 25 aangeschaft op een platenmarkt op de Oude Markt in Enschede: Siamese Dream, die na thuiskomst oranje-marmerachtig bleek te zijn. Man, wat was ik als een kind zo blij met dat kleurtje!! (tegenwoordig doe ik een moord voor zwart plastic, maar dat terzijde..)
En dan later in de jaren '90 stond Mellon Collie bij Foofur (dat ik die naam nog weet) in Groningen voor 65 gulden (weet ik ook nog precies). Ik had dat geld eigenlijk niet, maar kon hem niet laten staan...
Het wordt toch eens tijd dat Siamese Dream NORMAAL heruitgebracht wordt, en niet in die vreselijke rare kleuren. Zelfde geldt voor Mellon Collie: die box was leuk, maar maak nou die drie-lp met aangepaste tracklist opnieuw. Dat is toch veel toffer: die originele hoes in je handen?

avatar van Thekillers87327
Kom er nu pas achter dat spaceboy een fk geniaal nummer is lmao.
Skipte deze altijd maar jesus SP op zn best.
Hard gecombineerd met zn dromerige stem op sommige punten

avatar van dumb_helicopter
Voor de eerste maal compleet beluisterd en wat mij betreft een schot in de roos. Veel van de nummers waren me al bekend, maar ook als album is het een voltreffer. Door de compactere tijdsduur komt het ook een stuk gebalder en gebalanceerder over dan Mellon Collie die te lang blijft aanslepen. Dit is hoe ik Smashing Pumpkins het liefst hoor en hoe ze het best klinken.