Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967)

Label: Columbia

1. Astronomy Domine (4:14)
  2. Lucifer Sam (3:07)
  3. Matilda Mother (3:09)
  4. Flaming (2:46)
  5. Pow R. Toc. H (4:26)
  6. Take Up Thy Stethoscope and Walk (3:06)
  7. Interstellar Overdrive (9:40)
  8. The Gnome (2:14)
  9. Chapter 24 (3:42)
  10. The Scarecrow (2:11)
  11. Bike (3:24)
  12. Arnold Layne * (2:58)
  13. Candy and a Currant Bun * (2:45)
  14. See Emily Play * (2:54)
  15. Apples and Oranges * (3:06)
  16. Paintbox * (3:46)
  17. Interstellar Overdrive [Take 2 - French Edit] * (5:16)
  18. Apples and Oranges [Stereo Version] * (3:11)
  19. Matilda Mother [Alternative Version] * (3:09)
  20. Interstellar Overdrive [Take 6] * (5:04)
avatar van Protonos
Bij Protonos bespreekt 25 sprookjesachtige albums:

Is dit een sprookjesachtig album? Jazeker, het type gestoorde sprookjes, fairytales on acid. Het talent spat van deze plaat af. Geweldige geluidsexperimenten afgewisseld door simpele liedjes met een freaky ondertoon. Heb er lang over gedaan om dit te waarderen, maar nu vind ik het een uiterst interessante en vermakelijke geluidstrip. De soloplaat van Syd Barett is ook aan te raden. Korte nummers met een psychedelisch sausje. De tekst van Bike is geniaal en hilarisch. Buitengewoon speciale plaat en bovendien belangrijk was voor de verdere ontwikkeling van de “Floyd Sound”.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind dit album steeds beter worden per luisterbeurt. Ik zag dat in september alle albums van de band opnieuw uit worden gebracht dus dan ga ik deze zeker kopen. Astronomy Domine is mijn favoriet van dit album en ook een van mijn favoriete nummers van Pink Floyd. Een vrij donker nummer met een geweldige tekst.

Het tweede nummer heeft zo´n riff die echt aan James Bond doet denken. En die teksten van Syd Barrett, echt geweldig! Pow. R. Toc H. is ook een van mijn favorieten, experimenteel maar het klinkt wel lekker. En Interstellar Overdrive is echt een mindfuck van 9 minuten lang! De tekst van Bike vind ik al helemaal geweldig:

I've got a bike
You can ride it if you like
It's got a basket
A bell that rings
And things to make it look good
I'd give it to you if I could
But I borrowed it

Heerlijk. 4,5 ster.

Weet iemand waar ik de songtekst van Interstellar Overdrive kan vinden?

avatar van uffing
Maak je nu een grap?

avatar van Gerards Dream
Dat is zo instrumentaal als het maar kan.

avatar van Crush
Oorspronkelijk was er een tekst, maar uiteindelijk werd het nummer zonder tekst voor dit album opgenomen..

Seeing, breathing, I can make you feel
I can make you see, in a dream, in a dream

Interstellar overdrive, passing time, feeling fine
and you can see, you can see
and you can feel, you can feel

Dreams in black and wite
You are outof sight
Seeing, breathing, I can make you see
I will take you into my lucid dream
in which you will see all I can make you feel

avatar van Gerards Dream
Mooie informatie Crush. Het stuk muziek vanavond weer eens gedraaid en inderdaad de tekst zou priima hebben gepast.

record.ed
Electric Prunes !

avatar van Droombolus
'tuurlijk jongen ! Kan iemand even de gebroeders Witjas bellen voor Ed ?

avatar van AOVV
Debuutplaat van Pink Floyd, die ik blijkbaar nog niet kende (misschien één keer beluisterd ooit, maar meer toch niet). Vreemd! Maar over de plaat gesproken, het is toch al een vrij sterk debuut. Vooral het contrast tussen het experimentele 'Interstellar Overdrive' en het daaropvolgende beatlesque 'The Gnome' is erg opvallend, en staat model voor de plaat, die toch vrij gevarieerd is. 'Astronomy Domine' kende ik wel al, erg goeie song.

avatar van jassn
Dit klinkt duizend keer beter dan ik me kan herinneren, een volle ster erbij

avatar van ricardo
Heb deze vanmiddag nog eens gedraaid na lange tijd, maar er was niet echt doorheen te komen voor mij. Het eerste nummer vind ik nog wel leuk, maar de rest klinkt mij toch echt in de oren dat je er een overjarige padvinder of bejaarde boswachter voor moet zijn om dit nog te kunnen waarderen.

Oftwel ik vind dit niet fris klinken.

Echt een kindje van zijn tijd.

avatar van dazzler
ricardo schreef:
maar de rest klinkt mij toch echt in de oren
dat je er een overjarige padvinder of bejaarde boswachter
voor moet zijn om dit nog te kunnen waarderen.

Bedankt voor het compliment.

avatar van ricardo
Als ik het debuut album van The Doors (die ik vanmiddag ook nog ff heb beluisterd) naast deze leg uit hetzelfde jaar 1967, kan ik helaas niets anders concluderen.

Het debuut van The Doors klinkt van alle tijden en nog steeds modern, had vandaag opgenomen kunnen zijn.

Dit klinkt mij echt als iets met teveel geitenwollen sokken gehalte erin.

Maar die maken dan ook compleet andere muziek. Dan kun je dit album net zo goed met iets van Aretha Franklin uit 1967 vergelijken. En wat maakt het uit of iets nog steeds modern klinkt? Is er iets mis met een muzikaal reisje in de tijd? Ik hoor wel dat dit uit de jaren '60 komt, maar dat heeft geen enkele invloed op mijn beleving.

Zo, en dan ga ik me nu maar eens inschrijven voor een boswachtersopleiding.

avatar van dazzler
herman schreef:
Zo, en dan ga ik me nu maar eens inschrijven voor een boswachtersopleiding.

Ik dacht dat je dat diploma al had, mod zijnde.

avatar van ricardo
Ik bedoelde ook puur voor leidinggevenden en andere autoriteiten.

avatar van IllumSphere
Ik en Pink Floyd hadden een tijdje een niet zo goede relatie, we vonden dat we enorm verschilden en dat we daarom geen serieuze relatie konden opbouwen. Ik was een beetje jaloers, omwille dat anderen dit wel konden. Iedere maand probeerde ik toch in contact te komen, om toch maar een glimp te vangen van deze prachtige meid. Toen ik het aantal maanden geleden voor bekeken hield, hoorde ik weinig over haar. Net alsof zij geen deel meer uitmaakte van mijn leven. Maar toen Don Cappuccino, het toenmalig liefje van Pink Floyd, vertelde hoe goed de seks was in het begin, kon ik niet anders dan het opnieuw te proberen, ookal wist ik dat er verschillende mannen haar hadden gekregen.

Dit weekend heb ik besloten om eens af te spreken met haar en het beviel me enorm. Ik heb een hele week gezocht over wat ik moest spreken, wat haar interesseerde. Namen als Syd Barrett, een ex die ze zich niet uit haar hoofd kon zetten, waren me niet meer onbekend. Ook haar hobby's zoals het experimenteren met mannen en het verstand van mannen zo manipuleren dat ze niet meer wisten wat ze deden waren geen onbekende taferelen. Het klinkt een beetje vreemd om na al die verhalen alsnog de zin te hebben om deze meid te 'ontdekken'; maar door die verhalen wou ik deze populaire meid op de één of andere reden meer hebben. In de plaats van haar af te schuwen, begon ik te dromen over haar.

Haar beste vriendin, acid genaamd, was een ex van mij. Of laten we zeggen een soort van ex. Maandelijks, soms om het weekend, hebben wij nog contact en dan doen we dingen die een koppel ook doen. Hier en daar wat experimenteren. Hoe zou dit voelen met muziek bijvoorbeeld ? Of wat als we seks hadden op die plek waar het eigenlijk uit den boze is ? Kerken en musea's waren onveilig wanneer we ons seksueel aangetrokken voelden. Eigenlijk heb ik nog wat gevoelens voor deze meid, maar aan de andere kant was de drang te groot om haar beste vriendin eens beter te leren kennen, het liefst op een afgelegen plaats.

Toen we zaterdag waren en de dag dus was aangebroken dat wij eens zouden afspreken. had ik wat zenuwen. Hoop dat we al op de eerste elkaar intiem zouden ontmoeten had ik niet. We hadden inderdaad geen 'echte' seks, maar wel voorspel. En potjandorie, je kon duidelijk zien dat zij ervaring had. In vergelijking met mijn exen kon zij mij wel doen genieten en moest ik nooit als gebruiksaanwijzing dienen. Toen wist ik al dat zij weleens de ware zou worden.

Blijkbaar genoot zij ook, want vandaag spraken we weer af. Deze keer koos zij de plek uit. Het betrof hier een verlaten cinema met een hele rare film. Om eerlijk te zijn heb ik niet echt gelet op de film. Nee, ik wou constant in haar prachtige ogen kijken en haar hand nooit loslaten. Omdat de film, zoals altijd in de bioscoop, te luid stond, kon ik haar niet begrijpen. Maar de taal van de liefde moet je blijkbaar niet verstaan, want al gauw zat ze terug aan mijn broek te prutsen.

Welgeteld 42 minuten duurde het en het was meer dan een vermakelijke trip. We experimenteerden er op los en deden bijna alle mogelijke opties die er bestaan. Op een gegeven moment begon ook mijn verstand op hol te slaan en controleerde ze het op een gegeven moment door haar welbekende tactiek mindcontrol. Het was een raar gevoel, maar toch genoot ik er verder van.Toen het gedaan was, en toen wij beiden uitgeput naast elkaar lagen, besefte ik dat dit wel eens een hele serieuze relatie kan worden. Misschien wordt zij wel de kandidaat om later mijn vrouw te worden. Ze heeft prachtige uiterlijke kenmerken en vanbinnen is ze niet zoals de meeste meiden. Iets wat ik zeker kan waarderen, want ik ben ook niet zoals andere jongens.

avatar van Crush
Bovenstaande doet mij denken aan het relaas van een gedetineerde; ook in het gevang is het een wereld die nagenoeg alleen uit mannen bestaat en menigeen iets of iemand personificeert als zijnde vrouwelijk. Wel vermakelijk.

avatar van kort0235
Pas in het bezit gekomen van de complete collectie van Pink Floyd op Vinyl.
Uiteraard begin je dan met het debuutalbum.

Aangezien mijn puberteit in de zestiger jaren lag , was er voor mij veel herkenbaar in deze plaat: de sfeer, soort muziek uit 1967, psychedelische invloeden.
Ik vind het een goed album, maar geen meesterwerk. dat kwam pas later bij deze groep.
Het is wel een boeiend album en heus wel toegangelijk.
Past precies in het tijdsbeeld van de latere 60-er jaren.

avatar van Eveningguard
Ik denk toch echt dat er zat mensen zijn die The Gnome hoger hebben aanstaan dan Echoes.

avatar van Deranged
Ik bijvoorbeeld.

Is bovenstaande tekst nou een verwijzing naar middelengebruik?

Oei.

avatar van goldendream
Mijn Pink Floyd-herontdekking gebeurt logischerwijze hier. Bij vorige pogingen werd ik nooit verliefd op dit album. We houden vol. Wie weet nu wel. Tegelijk een vraagje voor de Barrettlovers omdat ik hem wat beter wil leren kennen: Stel, je zit op een onbewoond eiland en mag maar 10 nummers van de man meenemen, welke worden het?

avatar van Patrick h.
Mijn vinylplaat heeft een andere kaft. Ik vroeg mij al af welke de originele was toen ik ontdekte dat ik een Italiaanse versie heb...
De Italiaanse cover

avatar van vanson
Zeker niet het meesterwerk dat de hoge score doet vermoeden. Eerlijk gezegd heb ik altijd de Waters/Gilmour-songs van het tweede album beter gevonden dan die hier op staan van Barret. Astronomy Domine is daarentegen een briljant nummer.

Wat me opvalt is dat dit hele album zo fris klinkt, de opname is echt geweldig.

avatar van Droombolus
......... maar ik blijf het eeuwig zonde vinden dat ze geen album gedaan hebben in de studio waar Arnold Layne en See Emily Play opgenomen werden. Ik moest destijds erg wennen aan het geluid van Piper.

avatar van pmac
Heerlijk album met de typische sixties sound. De stem van Barret klinkt sprookjesachtig met de nog wat naieve psychedelische geluid van "The Pink Floyd" zoals ze toen nog heette. Het zou niet lang duren. Hierna verscheen See Emily play en Apples en Oranges nog met Barrett voordat hij zijn geest verloor. Het laatste singletje heb ik nog.

avatar van Edwynn
De sfeer is zonder meer goed op The Piper At The Gate Of Dawn. Af en toe wordt het me wat te vrolijk en te huppelend. Zo kan ik net wat minder met dingetjes als Take Up Thy Stethoscope And Walk of Bike. De Austin Powersassociatie is dan niet ver weg. Ondanks het feit dat ik het album al best wel lang ken. Des te meer kan ik met de klapstukken Interstellar Overdrive en natuurlijk Astronomy Domine. Uiteraard kwam het album onder mijn aandacht door de metalen interpretatie van het nummer door Voivod. Een ultieme spacetravellingsong. Waar zijn die zwarte gaten dan? Aan de kant, asteroïdenstorm want ik moet er langs. Dat werk. Hawkwind kon die ogenblikken ook nooit meer toppen. Wat dan zo'n stom nummer over een verdomde fiets op een kosmisch album als dit doet, daar begrijp ik nog altijd niets van. Het zullen de drugs wel zijn geweest.

avatar van Sanderzzz
Prachtig debuut van Floyd. Moest hier wel aan wennen. De eerste keer zette ik het meteen af, maar het album groeit wel na een paar luisterbeurten. Het is echt de vrolijkste en verslavendste Floyd plaat. Ik betrap me er meestal op 'The Gnome' te zingen als ik op straat wandel

avatar van Droombolus
Had vroegâh een kollega die Grimbel heette ........