The Rolling Stones - It's Only Rock N Roll (1974)

Label: Rolling Stones

1. If You Can't Rock Me (3:46)
  2. Ain't Too Proud to Beg (3:30)
  3. It's Only Rock 'N Roll (But I Like It) (5:07)
  4. Till the Next Goodbye (4:37)
  5. Time Waits for No One (6:37)
  6. Luxury (5:00)
  7. Dance Little Sister (4:11)
  8. If You Really Want to Be My Friend (6:16)
  9. Short and Curlies (2:43)
  10. Fingerprint File (6:33)
E
Voor dit album zit 't juweeltje op't eind:fingerprint file!

Ruby1966
Het juweeltje voor mij is Time Waits For No One.
Het in mijn ogen mooiste Stones nummer. Prachtig intro, dromerig, en prachtige gitaarsolo van Mick Taylor die korte tijd bij de groep zat.

avatar van avdj
Eigenlijk allemaal goede nummers, maar het klinkt net even minder dan het vorige album.

avatar van beaster1256
iets beter dan goats head soup van het jaar daarvoor , time waits for no one , en fingerprint file zijn zeker de 2 beste nummers die zeer ver boven het andere matige stones werk uit schitteren

avatar van marco straaten
vergeet je , if you can't rock me niet
beaster1256 schreef:

avatar van Thunderball
een stuk beter dan het vorige album (if you ask me), maar kan toch niet tippen aan hun beste albums uit de periode 1968-72.

If you can't rock me is een fantastisch opener en doet het live ook altijd erg goed (denk aan de Licks tour), time waits for no one is 'n prachtige langzame song (zoiets hoor ik veel liever dan een ballad als Angie), maar ook Luxery en Dance little sister zijn nummers die lekker uit de speakers knallen.

De laatste twee nr's vind ik eerlijk gezegd zwak, zeker Fingerprint file, saai en langdradig gebaseerd op een groove die maar voort duurt. Ik vind de live versie op Love you live daar ook al het zwakke nr op die plaat (het enige niet-club nr wat niet in Parijs was opgenomen).

EVANSHEWSON
Goed album van de Stones. Kan natuurlijk niet tippen aan Let it Bleed of Beggars Banquet, maar toch...
Titelsong erg geïnspireerd door de klank van T. Rex, ik bedoel die groove, da's puur T. Rex, maar dit is geen verwijt, maar een kompliment !
Het schitterende Time Waits for No One, waarin Keith Richards erin slaagt zijn gitaar als die van Carlos Santana zoals in Samba Pa Ti te laten klinken (èèèèrrrreg mooi is dit) en de mooie ballad Till the Next Goodbye, stijgen boven de rest uit vind ik.
Het afsluitende funky Fingerprint File werpt al een schaduw vooruit op Hot Stuff wàt ze nog moesten maken (op Black and Blue, 1976).
De Stones konden het nog, zoveel was zeker !
Prima plaatje van dit stelletje nouveau riches !
4.5 sterren zondermeer ! **** 1/2

avatar van Thunderball
Op het Stonesforum hebben ze/we net ontdekt dat de Belgische kunstenaar die de hoes heeft gemaakt zich heeft laten inspireren op een foto uit de Nazi tijd. Dat is natuurlijk wel zeeeer bedenkelijk en schandalig! De overeenkomsten zijn TE groot om het op toeval te gooien. Geen idee of de Stones hier van afweten.

avatar van Hans Brouwer
Thunderball schreef:
Ik denk niet dat de Stones dat weten. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat Mick Jagger en zijn mannen geassocieerd willen worden met het Nazi regime.

De albums "It's only rock n roll" en "Goats head Soap" zijn mijn favoriete Stones albums. Nummers als "Ain't to proud to beg", "Fingerprintfile" en "Time waits for no-one" zijn echt helemaal TOP. Toen dit album in 1974 uitkwam was er in een recensie in het toen nog bestaande muziekblad "MuziekExpress" te lezen dat alsof het lijkt dat Carlos Santana op "Time waits for no-one" meespeelt. Zo goed werd het gitaarspel op dat nummer door de recensent in ieder geval gevonden. Dat is destijds voor mij de reden geweest om "It's only rock n roll", van mijn schamele zakgeld, te kopen. En ik heb tot de dag van vandaag daar geen spijt van gekregen 4*

avatar van kaztor
De relatie tussen mij en dit album is een moeilijke. In tegenstelling tot Goats Head Soup staan hier minder zwakkere nummers op, maar..... ik mis hier iets. Wat dat is weet ik niet echt.

3,5.

[quote]Hans Brouwer schreef:

Het absolut beste guitarren solo van Mick Taylor op een Stones plaat

avatar van Tribal Gathering
Het laatste album met Mick Taylor en hij laat in Time Waits For No One nog even horen hoe dom de heren Richards en Jagger waren om hem te strak aan de riem te houden. Hij had geen zin meer en dat was het laatste dat de wereld van hem vernam. The Stones besloten na een tijdje Ron Wood mee te laten doen en, sorry Ron, zijn gitaarspel staat toch menig treetje lager op de ladder.

Ik vind dit een erg schizofreen album. De opener en tracks 7 t/m 9 halen het gemiddelde omlaag. Vier nummers die mij helemaal niets doen. Daartegenover staan dan wel het eerder genoemde Time Waits For No One en het even fenomenale Fingerprint File. De overgebleven vier tracks zijn ook prima nummers.

3,5 ster dan maar, maar er zat zoveel meer in als ze wat meer tijd hadden genomen.

EVANSHEWSON
Tribal, ik wist niet dat die mooie gitaarsolo in Time Waits For No One gespeeld werd door Mick Taylor, ik dacht altijd verkeerdelijk blijkt nu, door Keef ???

Allez, ik heb weer wat bijgeleerd.

Maar ik blijf dit een prima gevarieerd Stonesalbum vinden, zulle maat! blijf bij mijn 4.5 ster.

[quote]EVANSHEWSON schreef:

dat wilde keef graag kunnen en daarom hebben Richards en Jagger hem strak aan de riem gehouden. Er zijn nog betere studio versies van dit liedje maar het lange outro word dan helaas gekort.
live versies zijn dan mestaal nog beter

[quote]Harald schreef:
[quote]EVANSHEWSON schreef:

dat wilde keef graag kunnen en daarom hebben Richards en Jagger hem strak aan de riem gehouden. Keith was gewoon jaloers op Mick Taylor. Musikalisch konde Mick Taylor zich bij de Stones niet uit leven, ook reden om later uit de Group te stappen Er zijn nog betere studio versies van dit liedje maar het lange outro word dan helaas gekort.
Live versies zijn dan mestaal nog beter[

avatar van marco straaten
Mijn persoonlijke top 3 van dit album:

1-Fingerprint file
2-Time waits for no one
3-If you can't rock me

Redelijk album wat mij betreft. Het schitterende Time waits for no one steekt er met kop en schouders bovenuit wat mij betreft. Dat vind ik een van de beste Stones-nummers !

EVANSHEWSON schreef:

Zal Keef wel willen! Buiten de riffs om vind ik Keef als gitarist niet echt speciaal. Maar wat een HEERLIJK persoon...

Tribal Gathering schreef:

Hij treedt nog steeds op, hoor.

Harald
B.v. op 17 maart in de Amsterdam ArenA samen met Chuck Berry en Bill Wyman.

avatar van bikkel
It's Only rock 'n Roll verscheen evenals zijn voorganger Goats head soup,midden in de glamrock.In zekere zin hoor je dat wel terug.Je hoort dat er op zoek wordt gegaan naar andere uitvalswegen.Daardoor mist het vind ik, de stabiliteit van albums als Sticky Fingers en Exile om Mainstreet,albums die ongekend passievol klinken.Maar het album heeft zeker zijn momenten.De opener If you can rock me is een nummer die er gelijk lekker inhakt,en een livefavoriet zou worden.Het titelnummer is lekker typisch ''Stones'' met een aanstekelijk meezinggehalte.
Till the next goodbye is een mooie ballad in de trand van Wild Horses.Het absolute hoogtepunt is Time waits for no one.Een zwoel exotisch nummer met Mick Taylor op sologitaar.Hij laat nog eens horen dat hij verreweg de beste gitarist was voor de groep.
Luxury is een lekker nummertje maar ook niet meer dan dat.Dance little Sister is zelfs oppervlakkig en de aandacht verslapt dan een beetje.Gelukkig revanceren ze zich met de spannende ''funk'' Fingerprint File.Een zijstapje die wel aardig uitpakt.
Het is een aardige plaat en heeft met name in het eerste gedeelte sterke momenten.Met name de bijna vergeten parel Time Waits for no one overtuigd.

MICKJES
Een mindere seventies plaat van de Stones. Maar in de jaren 70 hebben de stones geen slechte platen opgenomen alleen goede platen to meesterwerken. Maar goed nu over de plaat het heeft niet de geweldige songs als Wild horses of Brown sugar. Toch staat hier wat mij betreft geen slecht werk op alleen goede nummers het is alleen wat minder dan Sticky fingers. De beter nummers zijn: Time waits for no one, Luxury, Ain't too proud to peg en till the next goodbye

stuart
Een paar goede nummers, maar de rest doet me niet zo veel. Voor mij is dit het minste 70's album van de Stones, misschien voor anderen niet; dat is ook weer het mooie van muziek.

avatar van Fairy Feller
Goed Stones album. Houd sowieso van de Mick Taylor periode.
Persoonlijk hoogtepunt; Time Waits for No One.

avatar van Leonard91
Aardig Stones album. Paar tracks die me weinig doen maar ook een paar pareltjes die hierboven al genoemd zijn. Het hele geluid van de band zit op deze plaat wel snor. Zelfs mindere nummers klinken daardoor nog best aardig. 3,5*

avatar van kaztor
Ik vind #8 nogal een draak. Lijkt wel een soort van mislukte opvolger voor Angie...

avatar van vin13
kaztor, je hebt gelijk.
Mick Taylor is de held en zorgt voor de meerwaarde op Fingerprint file en Time waits for no one.

avatar van musician
Soms heb je een bepaalde cd niet. Dat weet je dan wel, in je achterhoofd, maar ach je laat het zo of je koopt andere cd's. De gelegenheid doet zich niet voor.

En voor je het weet, ben je jáááááren verder en denk je opeens: o ja, dat is waar ook.

De betreffende cd, in dit geval It's only rock & roll, wordt dan net zo nieuw in je beleving alsof de Rolling stones juist daadwerkelijk een nieuwe schijf hebben afgeleverd.

Speciale momenten, je moet ze eigenlijk koesteren.

Natuurlijk was de titelsong al 35 jaar bekend, wat mij betreft een prima kraker. Herinner mij nog levendig de heren in bellenblaastent in Toppop.

Vrijdag gekocht en na een weekendje draaien, moet ik zeggen dat de plaat mij helemaal niet tegenvalt. Prima NIEUWE plaat, eigenlijk maar heel weinig negatiefs van te zeggen.

Zolang de Stones maar echt 'rocken' is het voor mij misschien al snel goed..
Ik wist niet dat Mick Taylor zo'n goede Santana imitatie kon spelen (Time waits for no one) maar er is een ware latin-rocker aan hem voorbij gegaan.

Ik vind ook vooral de opening weer sterk, met de rockers If you can't rock me, Ain't too proud to beg en It's only rock and roll.

Ook uiteraard Time waits for no one (wel sterk, maar toch niet bepaald een Stones-nummer met die Santana gitaar!). Luxury is erg gewoontjes, Dance little sister wel weer gewoon rocken, wel van het kaliber 13 in een Rolling stones dozijn.

Minder zijn toch de ballads Till the next goodbye en het langdradige If you really want to be my friend (echt tegenvallend, met soul-achtig herenkoortje op de achtergrond). Short and curlies is dan weer een aardige aanloop naar Fingerprints file.

Dit laatste nummer is één van de hoogtepunten van de Rolling stones, halverwege de jaren 70. Het nummer is eigenlijk ook niet helemaal des-stones, maar ze komen er verrassend goed mee weg.

If you can't rock me 4,0 - Ain't too proud to beg 4,0 - It's only rock and roll 4,5 - Till the next goodbye 2,5 - Time waits for no one 4,5 - Luxury 3,0 - Dance little sister 3,5 - If you really want to be my friend 2,5 - Short and curlies 3,5 - Fingerprints file 4,5

Helaas geen digitaal geremasterde versie. Die zou ik ook nog wel eens willen horen.

Father McKenzie
@ Musician, ik heb Till The Next Goodbye, Time Waits For No One en If You Really Want To Be My Friend altijd als de echte toppers op dit album beschouwd, die ballads zijn ontzettend sexy, zo ook het afsluitende funky nummer Fingerprint FIle, een blauwdruk voor het iets latere Hot Stuff op de schitterende Black and Blue (één mijner favorieten onder Stones platen).
Ik vind de rocksongs hier eerder nogal "gewoontjes", niet slecht, maar die ballads maken hier voor mij echt het verschil op dit toch nogal ondergewaardeerde album, gemiddeld 3.59, het mocht hoger van mij...

PS: Ik vind die "Santana" gitaar van Time Waits For No One iets van het allermooiste wat de Stones ooit op plaat hebben gezet, mijn petje af voor Mick Taylor, jawel!

Father McKenzie
beaster1256 schreef:

Michel, je slaat de bal hier vreselijk mis, dit album verdient een pàk meer dan jouw povere 2.5.... herbeluister misschien en dan kom je hopelijk tot een wat milder resultaat????

avatar van musician
Father McKenzie schreef:

Ja, ik ben meestal niet zo heel erg dol op die ballads van de Stones. Ze halen vaak de vaart uit de plaat. Het type nummer is ook niet de (oorspronkelijke) aard van de Rolling stones. Ik weet dat je een voorliefde hebt voor Black and blue; ik heb je hoog staan in mijn achting, maar ik vind dit juist één van de minste. Geef mij maar opvolger Some girls.

Maar ik vind Time waits For no one ook erg goed (hou ook van Santana)!

PS: of een nummer sexy is of niet, gaat geheel aan mij voorbij!