The Rolling Stones - It's Only Rock N Roll (1974)

Label: Rolling Stones

1. If You Can't Rock Me (3:46)
  2. Ain't Too Proud to Beg (3:30)
  3. It's Only Rock 'N Roll (But I Like It) (5:07)
  4. Till the Next Goodbye (4:37)
  5. Time Waits for No One (6:37)
  6. Luxury (5:00)
  7. Dance Little Sister (4:11)
  8. If You Really Want to Be My Friend (6:16)
  9. Short and Curlies (2:43)
  10. Fingerprint File (6:33)
bikkel2 schreef:
Fingerprint File is zeker een hoogtepunt . Maar Time Waits For No One is zonder twijfel het prijsnummer . Over magie gesproken . Een prachtige song en Mick Taylor die zijn meest fraaie gitaarsolo speelt in zijn Stonestijd .

Maarre, over magistraal gesproken; Can't you hear me knockin' !
Eigenlijk ' on Stones' goed, uit deze serie denk ik, wel de topper ...

Ook een geweldige song inderdaad . Smerig , gemeen en alles eigenlijk waar The Stones voor stonden . In die periode waren The Stones met recht ''The Greatest Rock And Roll Band In The World .'' Geen woord van gelogen .

avatar van Davidus
All hail to Keith Richards.

avatar van Davidus
En toch; voor de honderste x naar deze plaat luisterend; Fingerprint File is toch echt de topper!

avatar van Casino Boogie
Frisser van geluid dan zn voorganger en lift duidelijk mee op de muziekstijlen die toen populair waren (de glam in If You Can't Rock Me, de funk in Fingerprint File). Het titelnummer is voor mij een mooie meebruller met mooi gelaagd gitaarwerk, beetje hetzelfde idee als bij Brown Sugar.

Short And Curlies vind ik alleen wat minder.

avatar van King of Dust
Het album haalt niet het niveau van Sticky Fingers of Exile On Main St., maar het is ook zeker niet slecht. De eerste 6 nummers vind ik stuk voor stuk wel goede Stones-nummers, waar Till The Next Goodbye en vooral Time Waits For No One er voor mij tussenuit springen. Wat er daarna nog tussen Fingerprint File in zit vind ik matig. If You Really Want To Be My Friend begint mooi, maar begint me na een tijdje toch wel te vervelen. Fingerprint File vind ik een erg mooi nummer, maar minder goed dan Time Waits For No One. Het nummer eindigt ook mooi. Al met al een goed Stones- album.

avatar van iggy
Niet bepaald de sterkste stones. De eerste 3 vind ik niet geweldig. Het titel nummer is dan welliswaar een echte stones live klassieker maar ik vind het maar een saai nummer. Die clip was trouwens wel prachtig. Time waits for no one is naar mijn idee een van de beste stones nummers die ik ken. En je maakt mij niet wijs dat kieth en/of mick dit nummer geschreven hebben. Volgens mij heeft mick taylor time voor een groot gedeelte geschreven. Het is simpelweg veel te ingewikkeld voor jagger en richard's. Prachtig guitaar werk van taylor in dit sfeervol nummer. Mick weet het trouwens wel mooi te zingen. Met een prachtige tekst alles klopt gewoon. Altijd wel jammer gevonden dat taylor de band verlaten heeft. Met taylor hebben de stones ver uit hun beste periode gehad. Spijtig dat je er nooit achter bent gekomen in hoeverre taylor verantwoordelijk geweest is voor deze periode. Jagger/richard's hebben altijd geclaimt dat zij en alleen zij verantwoordelijk zijn voor alle stones nummers. Voor een groot gedeelte zal dat ook best waar zijn. Goed af en toe werd wood met pijn en moeite wel eens genoemd. Maar dat was het dan ook. Maar ik geloof daar geen barst van. Een van de redenen waarom taylor de band verliet was omdat hij nooit als schrijver genoemd werd. Of lig ik nu uit mijn nek te lullen? De rest van het album stelt niet zo heel veel voor. Veel te veel meezingers te simpel. Die zullen er live wel goed ingaan maar ik heb altijd een pokke hekel gehad aan meezingers live en studio. Fingerprint gaat wel en ook till the next goodbye vind ik aardig. Dubbel spijtig dat taylor afscheid nam met het zwakste stones album waarop hij speelde.

Taylor wilde wat anders , dat is duidelijk . Hij is met Jack Bruce verder gegaan . Een interessante samenwerking , maar de koek was al snel op . Een op stapel staand album is nooit uitgebracht , ondanks dat zij wel nummers hadden en die een aantal keren live zijn gespeeld .
Taylor was een verlegen persoon , boordevol kwaliteit , maar door zijn collega's denk ik onvoldoende op waarde geschat .
Het is wel duidelijk dat hij bemoeienissen moet hebben gehad met bepaalde nummers . Time Waits For No One speelt hij nog regelmatig als soloartiest . Dat zegt wel genoeg . The Stones zelf hebben het nummer (zover ik weet ) nooit live gespeeld .

avatar van De buurman
If You Can't Rock Me vind ik een superlekkere Stonessong. Luxury vind ik een leuk nummer, en de typische jaren 70 sleaze van Fingerprint File en de titelsong blijven ook leuk. Maar de magie van de jaren ervoor is echt verdwenen, zoals eigenlijk ook al op Goat's Head Soup het geval was. Daar is het meeste materiaal in mijn beleving te slap voor.

avatar van Jacobgallagher
Een album dat over het algemeen gekenmerkt wordt door rocknummers met zware ronkende gitaren, met de schitterende melodieuze ballade 'Time Waits For No One' als absoluut hoogtepunt. Het begint zoet, gedragen door subtiele piano, akoestische gitaar en lieflijke zang waar Mick Taylor's alom geprezen leadpartij al soepeltjes doorheen geweven is. Met een fenomenale virtuoze gitaarsolo die daaruit voortvloeit bereikt het nummer de laatste 2 minuten samen met de piano een absolute climax. Voor mij is dit één van de beste momenten van de Stones, zo niet dé beste.

Net als voorganger Goats Head Soup, pakken The Stones van alles wat mee.
Afwisselende plaat en Time Waits For No One is inderdaad beresterk.
Ik zou niet echt een keuze kunnen maken wat nou het beste nummer is, maar deze song behoort zeker tot hun allerbeste.

avatar van kareltjemusic
Paar jaren geleden overleed mijn beste maat.
Op zijn crematie werd "Time waits for no one" gedraaid.
Kippenvel.
Maar ook daarvoor stond het nummer al in mijn stones top 3
Ik vind het album wel goed.
Kreeg het toen ik 13 was. Sterker nog het was mijn 1e stones lp.
Daardoor blijft dit album altijd een bron van jeugdsentiment.
Ok niet het allerbeste stones album, maar zeker niet zo slecht als anderen menen.
Maar goed smaken verschillen

Het gemiddelde van de stemmen is verre van slecht lijkt me.

Het album wordt redelijk beoordeelt.

avatar van Dibbel
Voor mij altijd moeilijk om een Stones-album beneden de 4 sterren te quoteren en daar dan ook nog redenen voor te vinden.
Dat ga ik dus ook hier niet doen, want het is na al die jaren nog steeds een 4-sterren album wat mij betreft.

It's Only Rock'n'Roll/Ain't Too Proud To Beg heb ik nog op vinyl 7"-single en deze 2 zullen dan ook wel nooit meer mijn geheugen uitgaan.
Verder bezit deze plaat een van de mooiste Stones-songs allertijden en dat is natuurlijk Time Waits For No One met die prachtige gitaarsolo.
Ook de voorloper van Hot Stuff (Fingerprint File) is geweldig en van Luxury krijg ik altijd goede zin van (heerlijk relaxed nummer).
De 2 ballads Till The Next Goodbye (erg mooi) en If You Really Want To Be My Friend bljiven ook mooi. En Dance Little Sister rockt nog altijd heerlijk weg
Overall heerlijk gitaarwerk op deze plaat, waar ik maar geen slechte nummers op kan ontdekken.
Nog steeds niet.

avatar van Supersid
Degelijk album van wat ik graag het begin van de na-periode noem
Ik ben mij dodelijk bewust van mogelijk protest hierop volgend, maar ik geef ook graag toe dat de late-seventies albums van onze olijke vrienden nog dik in orde zijn...

Dit is niet mijn favoriete Stones plaat.

Vind de titeltrack als sinds ik m ken echt een draak van een song, Nooit kunnen waarderen, ook live niet.. Time Waits for No One is dan wel weer wat ik graag hoor.

Nee.. vind veel van de Stones leuk en hoor 't graag, maar dit album is het niet voor me, vind 't maar matig, en dus 2,5 sterren voor dit album.

Cured
Ben het wel behoorlijk eens met Lennon; wat mij betreft de zwakste Stones plaat van de 70's. Zelfs Time Waits For No One vind ik wat te lang duren met die Mick Taylor 'eindsolo'. Een paar aardige/behoorlijke nummers behoedt deze plaat niet voor een onvoldoende.

Cured schreef:

Enige nummer wat er voor mij echt bovenuit steekt is de afsluiter Fingerprint File. Inderdaad een verwijzing naar wat komen gaat, en dat bevalt me veel beter.

Tja... Black & Blue start met Hot Stuff, ook weer met zo'n funky killer riff.
Vind dat ook een beter album. Ik hoor meer sex en passie dan het wat lauwe Goats Head Soup en deze. Allergaartjes, bij vlagen prima, maar tevens onevenwichtig.

avatar van nlkink
Wat ik zo apart aan 'It's Only Rock N Roll' vind t.o.v. 'Black & Blue' is vooral dat de laatste nog altijd zo fris klinkt en 'It's Only Rock N Roll' zo gedateerd. En dat terwijl de bulk van de twee albums tegelijkertijd is opgenomen. Tenminste, dat staat in het boek 'The First Twenty Years'. Voor mijn gehoor klinken ze enorm verschillend van elkaar. Waar 'It's Only Rock N Roll' nog staat voor Rolling Stones 'oude stijl' is 'Black & Blue' de eerste stap naar Stones 'nieuwe stijl' met funk en disco invloeden die uiteindelijk zou worden uitgekristalliseerd met 'Some Girls'.

Het is een wezenlijk verschil idd. Deze en GHS klinken productioneel wat tam. Er zit in beiden een glamsfeer, maar zelfs een band als The Sweet klonk in deze periode een stuk ruiger.
De rockers vind ik dan eigenlijk ook het zwakste materiaal.
Songs als If You Can't Rock Me en de titelsong kregen live veel meer body. Dance Little Sister vind ik ronduit zwak.

Black & Blue is krachtig en heeft her der de magie van een Exile. Totaal andere plaat, maar Jagger levert vocaal zijn beste werk af.

Some Girls is een prima plaat. Straight en ruig.

avatar van zaaf
Ja, dat dees en Zwart en Blauw (of goud en wit) verschillend klinken, duh. En dat tegelijkertijd, ik geloof t niet.
Ben altijd, vanaf klein zaafje, wel verzot geweest op deze. Soms kakt t wat in, maar ja - toch blijft t lekker sfeervol. En de afsluitert vind ik nog steeds fenomenaal.
B&B is ook een fijne plaat met ook weer hoogte en dieptepunten. Some Girls heb ik dan weer veel minder mee. Beast of Burden, iew.

avatar van nlkink
Misschien klopt het idd niet wat er in 'The First Twenty Years' wordt geschreven. Ga het binnenkort toch eens uitzoeken.

Some Girls is lekker ongecompliceert. Gewoon llive ingespeeld ,- althans die indruk heb ik.
Black & Blue heeft in bepaalde opzichten een jamsfeertje. En Billy Preston speelt heerlijke pianopartijen bijvoorbeeld.
Beide platen klinken mij wat spontaner in de oren, al is niet alles even sterk.

Goats en deze bevatten een stel prima songs, maar mag ik krampachtiger noemen ?

avatar van zaaf
Nee, dak kan echt niet bikkel2. Ik scheld jou toch ook niet uit?
Ik was met B&B een echte fan geworden, en smulde van het voorgaande werk. Wat erna kwam kon me toch maar met vlagen bekoren, en zoals zovelen haakte ten tijde van Undercover af.
Draai dit hele album vrijwel nooit meer achtereen, maar de losse nummers, al shuffelend, vind ik top. Heeft ook met jeugdsentiment te maken, dus niet helemaal objectief meer

avatar van De buurman
Zes prima nummers, en vier nummers die totaal geen indruk maken. Eigenlijk is dat zo´n beetje het verhaal bij elke Stones plaat na Exile, met Tattoo You als positieve uitschieter wat mij betreft. De sound van Luxury vind ik erg lekker.

Wat zaaf zegt klopt ook wel. Ik heb altijd een zwak gehad voor Till The Next Goodbye, Time Waits For No One en natuurlijk Fingerprint File. Dus het naaldje van de platenspeler ging regelmatig daar op.
Tegenwoordig heb ik een zelfgemaakt cd'tje met het beste van Goats en deze.
Dan blijkt er toch een verdomd goed album uit te komen !

avatar van nlkink
Zowel 'It's Only Rock 'n' Roll' als 'Black & Blue' zijn in de Musicland Studios opgenomen in de periode maart, april en december 1974. Het nummer 'Slave' dat uiteindelijk op 'Tattoo You' zou terechtkomen stamt al uit deze sessies. De uitzondering wat betreft 'Black & Blue' is het nummer 'Melody', dat op 23 januari 1975 is opgenomen in............Rotterdam (MRU).
Verder is het wel grappig om te lezen hoe 'Tattoo You' is opgebouwd uit materiaal uit 1972-1973 (Tops), 1974 (Slave), 1977 (Hang Fire, Black Limousine, Start Me Up), 1978-1980 (Little T&A, toen opgenomen met als titel 'Bulldog').

Het blijft verbazingwekkend dat Tattoo You evengoed best in 1981 gemaakt zou kunnen zijn.
Zowel deze en Goats hebben echt een 70's sfeertje......albums van die tijd.
Tattoo You heeft een veel frissere produktie.
Is er aan de songs die je noemt helemaal niets bijgeschaaft ?

nlkink schreef:

Leuk dat je even de vermaarde Musicland Studios in München aanhaalt. Onder andere de Stones, maar ook Deep Purple, Zeppelin en later Queen hebben daar opgenomen. Volgens mij werd Presence uiteindelijk onder enige tijdsdruk afgemaakt, omdat de Stones er in moesten om Black 'n' Blue op te nemen. Op zowel het nodige van Tattoo You van The Stones, Presence van Zep, en The Game van Queen, vind ik de drumsound buitengewoon goed. Beeld ik me iets in, ligt het aan de engineer of komt het door de studio zelf? Mack (voornaam Reinhold) was daar een soort vaste engineer volgens mij (volgens Wiki). Das iemand die ik weleens een avondje zou willen spreken.